Alastaron satoa
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Kun varikolta lähdön jälkeen oli ekan kerran saanut kolmosen pesään ni ei tullu sen jälkeen keppiin koskettua, paitsi ku ajoin lämmittelykierrosta ni vaihdoin neloselle jostain 2500rmp nurkilta (nynny)
Mun mielestä kuopat ei kuulu edes yleisille asfalttiteille, mutta moottorirata on kyllä viimeinen paikka mistä sellaisia saisi löytyä
Onneksi itse en sitä kuoppaa "löytänyt"
Mun mielestä kuopat ei kuulu edes yleisille asfalttiteille, mutta moottorirata on kyllä viimeinen paikka mistä sellaisia saisi löytyä
Onneksi itse en sitä kuoppaa "löytänyt"
Mitä kohtaa mahdat tarkoittaa? En kyllä usko, että siellä ajolinjalla olisi sellaista kuoppaa joka vaikuttaisi... Onhan esim. "Lemminkäisessä" aina se pikiläntti, mutta ei sekänn ole ajolinjalla.SamTheMan kirjoitti:Tossa kyseisessä mutkassa sisäreunassa kanttarin vieressä on ollut jokusen vuoden jo (?!) monttu. Ajoin radalla myös itse ekaa kertaa mutta pari kaveria siitä on pyyhältänyt ulos. Toinen prätkällä ja toinen autolla. Eihän tuota kannata kuitenkaan korjata saati varoittaa ketään...
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
9000 T16 -87
Siis takasuoran täysiä ajettavassa mutkassa, sisäreunassa. Itsekkään en moista huomannut tutkia, mutta kaveri sanoi sen ainakin heinäkuussa siinä vielä olleen. Näin ovat ihmiset sanoneet ja ulosajoja sattunut. Montun/töyssyn koosta, muodosta, jne. ei siis ole tarkempaa havaintoa.
Saiko kukaan semmosta videota mistä vois kellottaa kierroksia?
Saiko kukaan semmosta videota mistä vois kellottaa kierroksia?
Ei ainakaan ole ollut muutama vuosi sitten kun tämä video on kuvattu. En ainakaan ite muista että siellä mitään erikoista olis ollu
Kyseessä siis ratasaabi...
http://www.saabismionsairaus.net/Albums ... a/aah.mpeg
Kyseessä siis ratasaabi...
http://www.saabismionsairaus.net/Albums ... a/aah.mpeg
Yleisön pyynnöstä tein kuvan laadultaan paremman pätkän, tästä postilistallakin suurta avutumista aiheuttaneesta "siipi-saabin" lipsautuksesta.
Pieni väärin käsitys johti suuren sotukuun ja se on nyt Jaskan kanssa hoidettu, hyvä niin.
Jaska voi aloittaa analysoimalla omaa suoritustaan.
Ps. jarruvalot palaa aika pitkälle mutkaan
Lipsautus (9 Mb)
Pieni väärin käsitys johti suuren sotukuun ja se on nyt Jaskan kanssa hoidettu, hyvä niin.
Jaska voi aloittaa analysoimalla omaa suoritustaan.
Ps. jarruvalot palaa aika pitkälle mutkaan
Lipsautus (9 Mb)
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Täytyy myöntää, että tuli tehtyä hätiköity johtopäätös. Siipi-saabisti painaa jarrua ja siitä seuraa, että auto lähtee luisuun. Samanlaisen sladin saa, kun löysää kaasun sopivan kovassa vauhdissa --> perä kevenee --> pito katoaa.
Vinkkinä, jos Teille tulee vastaavanlainen tilanne, painakaa ronskisti kaasua. Saabilla (ainakin 99:llä ja OG900:lla) on taipumus "oieta" luisusta, kun painaa kaasua.
Ed. temppu opittiin veljen kanssa, kun kierrettiin paikallisia jääratoja. Saabilla on taipumus menettää perästä pito, kun ajaa lujaa kaarteeseen ja löysää kaasun tai jarruttaa kaarteessa. Siitä oppineena opettelin ajamaan jääradalla siten, että jarrutan tai kaasua nostamalla hidastan ennen mutkaa ja ajan mutkan kaasulla. Vähän niin kuin Porschella pitää rataa ajaa. Silloin takarenkaat eivät kevene, eli menetä pitoa.
P.S. Uskon, että jippo toimii myös asfaltilla, kun on koneessa tarpeeksi voimaa...
Vinkkinä, jos Teille tulee vastaavanlainen tilanne, painakaa ronskisti kaasua. Saabilla (ainakin 99:llä ja OG900:lla) on taipumus "oieta" luisusta, kun painaa kaasua.
Ed. temppu opittiin veljen kanssa, kun kierrettiin paikallisia jääratoja. Saabilla on taipumus menettää perästä pito, kun ajaa lujaa kaarteeseen ja löysää kaasun tai jarruttaa kaarteessa. Siitä oppineena opettelin ajamaan jääradalla siten, että jarrutan tai kaasua nostamalla hidastan ennen mutkaa ja ajan mutkan kaasulla. Vähän niin kuin Porschella pitää rataa ajaa. Silloin takarenkaat eivät kevene, eli menetä pitoa.
P.S. Uskon, että jippo toimii myös asfaltilla, kun on koneessa tarpeeksi voimaa...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jep, etuvedoilla yleensäkin toimii tuo perän suoristaminen kaasulla.
Tuossa videossa perä karannee juuri tuon jarrutuksen takia.
Ja mutkassahan tosiaan ei tainnut öljyä olla, itse en ainakaan sitä löytänyt, eikä tainnut viggenkään löytää.
PS. Minä siinä videossa alustaa kommentoin ja siltähän se näytti, kun kaikki tapahtui nopeasti. Vauhtia ei nimittäin paljoa mutkassa ollut ja yht'äkkiä perä vain irti. Videolta näkee selvästi tuon pitkän jarrutuksen ja syy taisi löytyä.
Tuossa videossa perä karannee juuri tuon jarrutuksen takia.
Ja mutkassahan tosiaan ei tainnut öljyä olla, itse en ainakaan sitä löytänyt, eikä tainnut viggenkään löytää.
PS. Minä siinä videossa alustaa kommentoin ja siltähän se näytti, kun kaikki tapahtui nopeasti. Vauhtia ei nimittäin paljoa mutkassa ollut ja yht'äkkiä perä vain irti. Videolta näkee selvästi tuon pitkän jarrutuksen ja syy taisi löytyä.
STCF #3
Joo toivotaan ettei siellä ole monttua. Täytyy tylyttää kaverit sitten vain paskoiksi kuskeiksi
Mun mielestä toi "tuning alusta" läppä toi mukavaa kevennystä videoon. Luulis 90% 9000 miehistä olevan vaan kateellisia Oikeesti toi saappi on kyllä hemmetin makee ja hienointa että mies on jaksanut vääntää itse muovit autoon!!
Mun mielestä toi "tuning alusta" läppä toi mukavaa kevennystä videoon. Luulis 90% 9000 miehistä olevan vaan kateellisia Oikeesti toi saappi on kyllä hemmetin makee ja hienointa että mies on jaksanut vääntää itse muovit autoon!!
Re: Houhou
1. Noin 120 km/hSamTheMan kirjoitti:Paljos te muuten saitte vauhtia
1. pääsuoralla?
2. takasuora/mutkalla ennen 180 mutkaa?
3. edellämainitun 180 mutkan jälkeiseen 90 mutkan jarrutukseen?
2. Samat noin 120km/h
3. En tullut katsoneeksi, mutta ko. mutkan sai ajaa kaasu pohjassa jarruun koskematta...
Parempaan ei kaasarisatku pystynyt.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Aina sitä oppii uutta, radalla ja netissä
Aistin siinä tilanteessa, kuin radalla olis ollut öljyä, niin räväkästi perä irtosi.
Netissä, ko. videota katsoessani sain joltain. privaattiviestejä 3 kpl, joissa paistoi paikalla olleen asiantuntemus ja samankaltainen nikki. Sekoitin ne klubin viesteiksi. Ammuin sitten kaikkea liikkuvaa
No, loppu hyvin kaikki hyvin
Sain Siipisaabin menemään seuraavalle suoralle, kaasulla
Jarrutin sitten suoralla ja päästin takaata tulevan ohitse.
Olin tumpelo, joka suhteessa
Aistin siinä tilanteessa, kuin radalla olis ollut öljyä, niin räväkästi perä irtosi.
Netissä, ko. videota katsoessani sain joltain. privaattiviestejä 3 kpl, joissa paistoi paikalla olleen asiantuntemus ja samankaltainen nikki. Sekoitin ne klubin viesteiksi. Ammuin sitten kaikkea liikkuvaa
No, loppu hyvin kaikki hyvin
Sain Siipisaabin menemään seuraavalle suoralle, kaasulla
Jarrutin sitten suoralla ja päästin takaata tulevan ohitse.
Olin tumpelo, joka suhteessa
Re: Nopeudet
1. Muistaakseni n.140km/h, neloselle heitin maali/lähtöviivan kohdalla kun kolmonen loppui kesken.SamTheMan kirjoitti:Paljos te muuten saitte vauhtia
1. pääsuoralla?
2. takasuora/mutkalla ennen 180 mutkaa?
3. edellämainitun 180 mutkan jälkeiseen 90 mutkan jarrutukseen?
2. 145km/h kun oikein hinaamalla hinas ja jätti jarrutuksen myöhempään kun olis uskaltanut...
3. Eipä tullut katsottua.
Auto siis lähes vakio 900 Aero -84 0,9bar max. ahdoilla ja jonkun edellisen omistajan asentamilla KYB:in oransseilla iskareilla +SAVA Intensa 195/60-15 renkaat.
Paras kierros 1:46.75.
Kaikesta on huonolaatuista videonauhaa, tarvis vain löytää aikaa editointiin.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Firges9000 / luistelu
Firges9000 kirjoitti:Aina sitä oppii uutta, radalla ja netissä
Aistin siinä tilanteessa, kuin radalla olis ollut öljyä, niin räväkästi perä irtosi.
Netissä, ko. videota katsoessani sain joltain. privaattiviestejä 3 kpl, joissa paistoi paikalla olleen asiantuntemus ja samankaltainen nikki. Sekoitin ne klubin viesteiksi. Ammuin sitten kaikkea liikkuvaa
No, loppu hyvin kaikki hyvin
Sain Siipisaabin menemään seuraavalle suoralle, kaasulla
Jarrutin sitten suoralla ja päästin takaata tulevan ohitse.
Olin tumpelo, joka suhteessa
Firges9000 kirjoitti:
"Aistin siinä tilanteessa, kuin radalla olis ollut öljyä, niin räväkästi perä irtosi. "
Muistan lukeneeni samanlaisia havaintoja varikolta. Jopa siinä mittakaavassa että ensi kerralla saabisteilla pitänee olla omat pahvit mukana öljyä tiputtavien autojen alle. Radan henkilökunta oli kuulemma kuivikkeita levitellessään ihmetellyt että "tiputtaako saabit aina näin paljon öljyä" tjsp.
Eipä olisi ihme, että sitä olisi radallekin joutunut? Kovassa vauhdissa liukas rata ja jarrun löysääminen aavistuksen myöhässä? Saattoi olla paha yhdistelmä. Hienosti tonnari kuitenkin oikeni - homma hanskassa!
Vielä vähän yleishavaintoja mutkan-otosta: Itse, aloittelevana oppipoikana, opettelin juuri tuota jarrutuksen ajoitusta mutkaan tullessa. Vanhan vakiokutvosen loogisesti käyttäytyvä alusta ja varsin rajalliset vauhtivarat taisivat vaikuttaa siihen, että vähältä piti-tilanteita ei juuri tullut.
Tuo alustan "yllätyksettömyys" voi olla hyödyksi tositilanteessakin, esim. hirvieläintä väistettäessä. Kun muistaa vielä sovittaa nopeuden olosuhteita vastaavaksi, omat mahdollisuudet selviytyä "tilanteesta" paranevat.
Huonosti imagoon sopivat (anteeksipyydellen) pinnatut 185-65 eturenkaat 2,5 paineilla pitivät kurssin kiitettävästi. Niillä pysyttiin kaarteissa 2 ensimmäistä kolmannesta usein samassa vauhdissa kiireisimpien "perheautojen" kanssa. Suoran auetessa tehoero ratkaisi ja 96 "jäi kuin hanska".
Mukavaa oli, silti, hitaammallakin vaunulla. Tosin taustapeileihin tuli katseltua melkein yhtä paljon kuin eteenkin. Kannatankin jatkossa tarkempaa jakoa "luokkiin", jossa otetaan huomioon sekä teho/paino -suhde että kuskin kokemus/vauhtihulluus -aste.
terv. jt
P.S. Takasuoran päässä (180kg:n henkilökuormalla) jopa 96km/h
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *