Sähköflektin kytkentä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Sähköflektin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Erääseen autoon pitäisi siis kytkeä sähköinen flekti viskon tilalle ja seuraavat osat löytyy hyllystä:

- Vipu-katkaisija jossa 3 nastaa: Power, Acc ja Ground (kaksi muuta on selvää, mutta mikä tuo Acc on?)
- Itse flekti
- Tarvittavat johdot ja liittimet

Vielä ajattelin ostaa releen ja termostaattikytkimen (ehdotuksia näiden valintaan?). Termostaatti olisi tarkoitus laittaa joko ylä -tai alavesiletkuun.

Miten tuo kytkentä tulisi oikeaoppisesti tehdä ja voisiko tuohon helposti kytkeä rinnalle vielä jonkun ns. "pakkosyötön"?
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköflektin kytkentä

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Olli_ kirjoitti: - Vipu-katkaisija jossa 3 nastaa: Power, Acc ja Ground (kaksi muuta on selvää, mutta mikä tuo Acc on?)
- Itse flekti
- Tarvittavat johdot ja liittimet

Vielä ajattelin ostaa releen ja termostaattikytkimen (ehdotuksia näiden valintaan?). Termostaatti olisi tarkoitus laittaa joko ylä -tai alavesiletkuun.

Miten tuo kytkentä tulisi oikeaoppisesti tehdä ja voisiko tuohon helposti kytkeä rinnalle vielä jonkun ns. "pakkosyötön"?
Tuulettimen pakkosyötön saa toteutettua kytkimellä esim tuolla mikä sulla on jo, muuta käyttöä en sille keksikään. Kannattaa toki vielä varmistaa missä asennossa kytkin on johtavassa tilassa (ACC taitaa tässä tapauksessa tarkoittaa kytkimen valoa jos siinä sellainen on? ACC nastaan 12v, niin kun kytkin on johtavassa tilassa niin valo palaa).

EDIT: Taitaakin olla niin että power ja acc ovatkin ne nastat mitkä yhdistetään ja ground onkin mahdollisen valon maadoitus. Mutta sama se, ne jalat mitkä yhdistyy kytketään termarin rinnalle.

Mutta itse tekisin tuon kytkennän sopivasti Ollin mainitsemat osat sarjaan kytkien ja rele vielä väliin. Ja tuo kytkin tosiaan termostaattikytkimen yli niin pakko syöttökin on valmis.
Mimmi kirjoitti:ACC on virtalukon "radioasento".
Ja tuolla tiedolla tekee mitä? imaC on Applen tietokone... :twisted:
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Sähköflektin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Suppari »

f-19 kirjoitti: EDIT: Taitaakin olla niin että power ja acc ovatkin ne nastat mitkä yhdistetään ja ground onkin mahdollisen valon maadoitus. Mutta sama se, ne jalat mitkä yhdistyy kytketään termarin rinnalle.
Meinasin jo ehtiä kuittaamaan sulle tosta,ennenku korjasit tekstisi oikeaksi tällä muokkauksella. :D

Käsissäni olleet kytkimet ovat toimineet myös päinvastaisella logiigalla.(ground=+ power ja acc miinusta.Eli toinen maihin ja toinen laitteen maa johtoon.)On meinaan periaatteessa turvallisempaa ohjata maalla ku plussalla.Vaikeahko selittää.

Ja ei tosissaan ilman relettä kannata kytkeä ''mitään''.Olikohan jossain saabissa flekti ohjattu pelkällä anturilla ilman relettä?Voin muistaa väärinkin,pointti oli se että ei varmasti kestä kauaa ilman relettä.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköflektin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Tuossa kytkimessä on tosiaan ledi palamassa kun virta kulkee. Kuinka suurelle ampeerimäärälle tarkoitettu rele tähän tarkoitukseen kannattaisi ostaa kun puhaltaja on Civicin melko voimaton? Itselläni ei yleismittaria vielä ole, niin en tiedä paljonko virtaa laite ottaa.

Toinen kysymys on vielä mahdollinen sulake. Olisiko sellainen hyvä tuossa piuhassa vaikka ennen flektiä?
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: Sähköflektin kytkentä

Viesti Kirjoittaja MrG »

Olli_ kirjoitti: Termostaatti olisi tarkoitus laittaa joko ylä -tai alavesiletkuun.
Ei kannata ainakaan ylävesiletkuun laittaa, koska silloin flekti pyörii heti kun termostaatti aukeaa..
Alavesiletku on parempi sijoitus paikka, vaikka sekin aiheuttaa sen että flekti pyörii vielä kauan auton sammutuksen jälkeen, koska letkussa seisova kuuma neste ei jäähdy yhtä nopeasti kuin syylärissä oleva..

flektin anturi ei yleensä vaadi relettä, vaan maadoitus kulkee suoraan anturin kautta.
Ystonnari
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 21:09
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Sähköflektin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Ystonnari »

[quote="Olli_"

Toinen kysymys on vielä mahdollinen sulake. Olisiko sellainen hyvä tuossa piuhassa vaikka ennen flektiä?[/quote]

Sulakkeen paikka on johdossa aina heti akulta lähdettäessä. Sulakkeen koko valitaan kaapelin mukaan ja kaapeli moottorin tehon mukaan.
Karkeasti johtimen poikkipinta luokkaa 6mm², tarkasta paksuus flektin johtimien merkinnästä.
9000CSE, 9000CS, 9000CC, 99GL *kaek on myyty*
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköflektin kytkentä

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Tein varmuuden vuoksi piirroksen tuosta kytkennästä, niin tulee oikein. Releeksi löytyisi esim. bilitsun tuotenumerolla: 42301 oleva sulkeva rele. Termostaattikytkimeksi löytyy myös bilitsusta esim. Saab 900:n vehje.

Onko kytkentä tähän saakka oikein ja miten nuo releen kytkökset mahtaa mennä jne.? Tuo kuva releen kyljessä on sekava.
Viimeksi muokannut Olli_, Pe Tammi 12, 2007 22:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Kytkentä ei nyt kyllä millään lailla vakuuta :(. Jos sähkötekninen osaaminen on tuolla tasolla niin kannattaa oikeasti pyytää joku oikeasti osaava kaveri kytkemään ettei auto pala kun flekti onnistuu lähtemään päälle tai jo ennen sitä. Osaavalla kaverilla en tarkoita sitä naapurin Mikkoa joka on omaankin autoonsa näitä juttuja tehnyt :)

Aiemmin kun sanoin että kytkin termostaattikytkimen yli niin se tarkoittaa että ne keskenään rinnan.
Viimeksi muokannut f-19, Pe Tammi 12, 2007 22:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Miksi ihmeessä termostaattikytkimen molempiin napoihin menee plussa?? :roll: Yhdyn myös f-19:sta mielipiteeseen, ei pahalla.
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Mitenkäs tämä: Kuva

Kuvassa on siis 2 relettä, mutta totta kai voi käytää myös relettä jossa olisi 2 kelaa ja kahdet no-kärjet. Itse päässäni mietin toiminnan näin.

Katkaisijakäyttö:
- Katkaisija lyö kärjet kiinni ja virta pääsee läpi
- 1. releessä kela vetää ja lyö kärjet kiinni
- Virta kulkee releen läpi flektille

Termostaatti käyttö:
- Virta kulkee sulakkeen kautta termostaattikytkimelle, joka kytkee no-kärjet kiinni asetetussa lämpötilassa (esim. 87-92 astetta)
- Rele nro. 2:n kela vetää ja iskee taas no-kärjet kiinni
- Virta kulkee releen läpi flektille

Menikö nyt yhtään paremmin?
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Olli_ kirjoitti:..
Morjes mutu MAU :lol:


Noh,asiaan.Kannattaisiko tehdä asia hieman helpommin?Miksi kaksi relettä?Mihin tarvitset pakko syöttöä?Eikö sulle tule se megasquirt,sillä saat ohjelmoitavan flektin ohjauksen.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Suppari kirjoitti:
Olli_ kirjoitti:..
Morjes mutu MAU :lol:


Noh,asiaan.Kannattaisiko tehdä asia hieman helpommin?Miksi kaksi relettä?Mihin tarvitset pakko syöttöä?Eikö sulle tule se megasquirt,sillä saat ohjelmoitavan flektin ohjauksen.
Moro mutu-banni.

Kyllä kai sen helpomminkin voi tehdä, mutta tuo nyt tuli ensimmäisenä mieleen. Mega on tulossa todennäköisesti vasta 08-kesäksi ja haluan nyt sähköflektin toimiin. Mutta onnistuuhan tuo tietysti yhdelläkin releellä.

Asia selvisi jo, mutta tässä vielä uusi kuva: Kuva
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Nuo katkaisijan navat kannattaa sitten erottaa toisistaan. Eli kuvan mukaan navat on yhdessä => rele vetää, flekti huutaa ja katkaisijassa oleva valo palaa kokoajan. Eli signaalin kuuluu mennä kytkimen toisesta karvasta sisään ja toisesta ulos.
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

f-19 kirjoitti:Nuo katkaisijan navat kannattaa sitten erottaa toisistaan. Eli kuvan mukaan navat on yhdessä => rele vetää, flekti huutaa ja katkaisijassa oleva valo palaa kokoajan. Eli signaalin kuuluu mennä kytkimen toisesta karvasta sisään ja toisesta ulos.
Totta. Korjaan vielä tuon. Juuri tälläisiä yksinkertaisia vikoja tulee kun ei jaksa keskittyä :)
Vastaa Viestiin