Mersun ostin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Itsellä seuraavanlaisia kokemuksia mersusta 04 e270 cdi, renkaina nokian uudehkot nastarenkaat, tultiin viime talvena Rukalta etelään. Pyryttävä lumikeli, lunta tiellä 5- 10cm paikoin, uria, kova tuuli. Autoa sai ajaa koko ajan, se ei mennyt pätkääkään suoraan repi ohjausta, ja kaveri varoitteli, että vaikka on esp ,niin saattaa heitellä perää puolelta toiselle syvemmässä lumessa, esp pätki sekä jarruilla että tehon laskulla koko ajan menoa eli myös ohituksessa teho laskee dramaattisesti jos vähäkään luistoa. Oli tosi epämiellyttävä kokemus, autoon ei kertakaikkiaan voinut luottaa, todella hiljaa tultiin verrattuna jos ois oma saabi 95 aero ollut alla. Sivutuuli tuntui välillä vievän koko auton ojaan. Huh huh mikä kokemus ei tosiaankaan mikään talviauto. Ei ole minun auto, aivan liian kallis siihen nähden mitä ominaisuuksia tarjoaa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Ilmeisesti Mercedes-Benz ei ainakaan takavetoisena ole mikään äärimmäisten talviolojen auto, mutta hyvällä ja normaalilla ajokelillä (ei siis lumihankea tiellä) homma varmasti toimii, kun kerran toimii täälläkin. Kun nyt omaa ajoympäristöä Suomessa ajattelen (Lapua-Seinäjoki-Vaasa), en keksi takavetoiselle mitään erityisiä vaaranpaikkoja. Itse en ole ainakaan vielä huomannut, että ESP vilkuttelisi esim. loskaisessa liikenneympyrässä. Taidan vaan ajaa liian ihmisiksi? Golfissakaan ei ESP välky muuten kuin kiihdytyksessä liukkaalla säällä. Mulla on itsellä sellainen periaate, että siinä vaiheessa ku ESP alkaa välkkyä, pitää vauhtia höllätä eikä ajaa sen systeemin varassa. Toivotan kaikille lukijoille auton vetotavasta riippumatta turvallisia kilometrejä!
taxi9-5tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 19:41
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja taxi9-5tre »

Tervehdys vaan kaikille tasapuolisesti!
Vihdoin sain aikaiseksi kirjoitella tänne, kun oli hyvä syy; saab ja taksi...
Itsellä neljättä vuotta taksilupa Tampereella ja todella kovana Saabistina en voinut olla käyttämättä tilaisuutta hyväkseni ja hommasin taksiksi tietysti Saabin. Elokuussa 2003 se oli Tampereen ensimmäinen SaabTaksi sitten 90-luvun puolenvälin jälkeen (jolloin täällä oli pari tonnaria).
Valinta oli musta 9-5 Sedan 2.0t (siis vm-04). Joulukuussa 2005 Metro-Autosta hain sitten -06 mallin samalaisen kapistuksen... Voisin laittaa kuviakin, jos vaan jotenkin osaisin :oops:
Syy, miksi juuri nyt kirjoitin oli tuo Tomi9000T:n lausahdus VEHOKUUKAUSI, joka jotenkin kuulostaa uskomattomalta... Olin maanantaina 90000km huollossa täällä Metro-Autossa ja ainoa asia, joka tähän autoon piti tehdä, oli nyt vaihdettu Xenon-valojen sytytinyksikkö vasemmalle puolelle. Eli 30000 ja 60000 huolloissa ja siis 13kk:n aikana EI YHTÄÄN vikaa tai ongelmaa. Olenkohan tottunut liian hyvään, mutta totean aina kolleegoillenikin, että minun mielestä uutena ostettuun autoon ei pitäisi tulla vikoja...??
Sen ymmärrän, että siviiliautooni (9000 2.3T Griffin vm-93) voi joskus jotain tulla... :D
Ja vielä siitä 245€/kk huoltosopimuksesta, tuntuu jotenkin kovalta, kun itselläni noi 30000/60000 huollot ovat olleet noin 400€ (+22% alv) ja tämä viimeisin on varmaan samaa luokkaa (vai oliskos se 90000 pienempi vai isompi huolto, 9-5T?) :wink:
Se kyllä on hyvä, että saat ajaa sen 110000km vuodessa, mutta minulle tulee noin 80000km vuodessa, joten en sellaista tarvitsisikaan, vaikka sellaista Metro-Auto jostain syystä tyrkyttäisikin.
Ja "vähistä" kilometreistä ja ennenkaikkea bensakoneen ja automaattivaihteen yhdistelmästä johtuen valinta ei siis ollut diesel.
Kommentit kaikilta ovat erittäin tervetulleita!

T:Henkka
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Onnittelut sulle Taxi9-5tre onnsituneesta auto valinnasta. Mukava kuulla, että Saabkin kelpaa taksiksi ja vielä hoitaa hommansa hyvin. Parille aikaisemmalle kirjoittajalle haluaisin kommentoida että silloin kun auto sutii eli esp vilkkuu niin silloin tiettävästi on oikeasti liukasta ja kannattais ottaa se huomioon. En itse kyllä kuvittelekkaan lähteväni useampaan reippaampaan ohitukseen jos kokoajan palaa valo että sutii, paitsi kesällä saballa. :lol: Ja se että auto kiemurtelee, kertoo todella liukkaasta kelistä. Minun mielestä mersu on kokolailla hyvä talviauto, ja jopa hauskempi kuin saab, takavetonsa ansiosta. Nopempaan kiihdyttelyyn voi ottaa esp:n pois päältä. :wink: No tulipas moralisoitua, en olisi heti itsestäni uskonut, mutta kun pari kertaa on todella säikähtänyt sellaisen kahjon takia joka ei tunnista liukasta keliä ja ajaa kuin kesällä. :evil:
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Zeikkari
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Huhti 30, 2006 05:04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Zeikkari »

Tuota en nyt ole benzillä ajanut aikoihin, muistelen vähän menneitä. Aikoinaan oli semmoinen 98 E 220cdi sedan oli työkaluna talvella ajettiin 225 ja 215 kitkoilla, ilman kammo ongelmia liukkailla. Mielestäni oli jopa paremi ajaa kitkalla kuin nastalla, ESPiä ei silloin vielä ollut vakiona. Ja kyllä se W124 koppanen oli tehty enemmän kuljettajan ajettavaksi, kuin nyky esp & jne. valvotut himmelit.

Kuulopuheiden mukaan BMW ei suosittele uusiin käytettäväksi nastarenkaita, aiheuttaa kuulemma ongelmia luistoneston / ESP:n toimintaan ja sitäkautta rasittaa voimansiirtoa kohtuuttomasti. Siis tämä kuulopuhetta ko. merkin harrastajalta. Tiedä sitten miten on totuus. Voisiko siinä olla sitten jotain perää että elektroniikka ei ymmärrä nastarenkaan käyttäytymistä.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Zeikkari kirjoitti:Voisiko siinä olla sitten jotain perää että elektroniikka ei ymmärrä nastarenkaan käyttäytymistä.
Mitenkähän se sitten ymmärtää erilaiset renkaat ja tienpinnat yleensä... kuulostaa höpö-höpö-jutulta.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
villero
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 17:21

Viesti Kirjoittaja villero »

Tomi9000T kirjoitti:Tuo mun C farkku ja Nokian Hakkapelitta 4 195/65 renkailla kyllä ESP hakkaa ku mikäkin diskovalo. Liikenneympyrät menee 4 pyöräsladis ja hirvee meteli ku ESP hoitelee jarruja... :D

Tuo C farkku on kyllä minusta todella surkea Talvi-auto, aina saa pelkää että jää kiinni , kiihdytykset risteyksestä menee hitaammin ku Nissan Micralla :D ....

Siihen tulokseen olen tullut että noilla mun liikenne kulmilla pitää olla
4-veto, joten 2,5 v vuoden päästä sitten kattelen vaan 4x4 autoja
Oletko verranut tuota biiliä Bemarin 3:n(touring)? Tuollaisella ajelin tässä viimetalvena, ja hallittavuus kys. pelissä oli parempi kuin missään etuvedossa. Myös valoista lähtö sujui paremmin, kuin miltään ev:ltä.
Zeikkari
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Huhti 30, 2006 05:04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Zeikkari »

Jussi kirjoitti:
Zeikkari kirjoitti:Voisiko siinä olla sitten jotain perää että elektroniikka ei ymmärrä nastarenkaan käyttäytymistä.
Mitenkähän se sitten ymmärtää erilaiset renkaat ja tienpinnat yleensä... kuulostaa höpö-höpö-jutulta.
Voi hyvin olla höpöhöpöä, niin paljon en ole innostunut että olisin alkanut kyselemään minkään merkin edustajalta. No onneksi omassa autossa ainoa elektroninen hallintaan ja ajoon vaikuttava on ABS jarrut :)
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

villero kirjoitti:Oletko verranut tuota biiliä Bemarin 3:n(touring)? Tuollaisella ajelin tässä viimetalvena, ja hallittavuus kys. pelissä oli parempi kuin missään etuvedossa. Myös valoista lähtö sujui paremmin, kuin miltään ev:ltä.
Oletko ajanut kaikkia etuvetoisia autoja talvikelillä ja kokeillut liikennevalolähtöjä? :wink: (Ei herneitä. Oli pakko kuitata.)
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
villero
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 17:21

Viesti Kirjoittaja villero »

VVV kirjoitti:
villero kirjoitti:Oletko verranut tuota biiliä Bemarin 3:n(touring)? Tuollaisella ajelin tässä viimetalvena, ja hallittavuus kys. pelissä oli parempi kuin missään etuvedossa. Myös valoista lähtö sujui paremmin, kuin miltään ev:ltä.
Oletko ajanut kaikkia etuvetoisia autoja talvikelillä ja kokeillut liikennevalolähtöjä? :wink: (Ei herneitä. Oli pakko kuitata.)
Itseasiassa kyllä:P

No ei mutta ajelin muutaman kk:n viime talvena BMW 320 Touringilla, ja kyllä valoista lähtö oli yhtä juhlaa vrt. mihinkään ajamaani ev:hen, oli siinä ESP/vast. tai ei. Jotenkin on siis oudon kuuloista, että Mersulla olisi vaikea lähteä valoista.

En myöskään taksikuskina ikinä ottaisi ainakaan mitään kunnon nelivetoa. Ehkä joku tuollainen sähköisesti aktivoituva, mutta kyllä nekin maksaa kivasti.
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Tää mun aihe kun alkoi kesällä : MERSUN OSTIN....ei ole mikään mersun ylistys aihe.

Minä kerron minun päätöksistä ja kokemuksista ja siitä kuinka tuo Mersu kestää :D

Taxi9-5Tre hienoa asia että olet ostanut Saabin ammatti käyttöön. Tämä yrittämisen paras puoli on se kun itse päättää ja kantaa vastuun. Aloittavana yrittäjänä pelaan varmaan päälle ja maksan enemmän siitä että auto toimii ja voin olla töissä ja tienata rahaa.

Juuri kuulin yhdeltä autoiljalta että meni 6000€ vaihdelaatikko remonttiin ku ei enää ole takuuta. Tälläistaä laskua itse en saa enkä muutenkaan kenellekkään kaipaa. Minusta autot on yksilöitä joku kestää joku ei , oli se sitten Saab , Toyota , Volvo, Mersu....kyllä se huono yksilö aina jollekki osuu :(

Itse tulen ostamaan 4x4 pelin kun hankin seuraavaa autoa, sen verran huonot tiet tuolla meidän kulmilla on talvin/kesin . Kun tiet menee joskus kilsan pari hiekka tietä metsän keskelle.
[/list]
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

Nyt on tullut itsekin siirryttyä täysin "mersuaikaan". Siviilissä sataysikymppi ja töissä tämä :oops:

Kuva
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

9-5T kirjoitti:
kristian kirjoitti:Nyt on tullut itsekin siirryttyä täysin "mersuaikaan". Siviilissä sataysikymppi ja töissä tämä :oops:
Peruutan tarjouksen työpaikasta jos muutat tänne päin, syy sytystyskasetillisesta Saabista ei voi otttaa paria tulpan johtoa pois jotta mersumies pääsee oikeaan fiilikseen.
Haha :lol:

Noo, ehtii niitä Saabejakin vielä ostelemaan kun johtotähti ei enää loista 8)
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Jussi kirjoitti:
Zeikkari kirjoitti:Voisiko siinä olla sitten jotain perää että elektroniikka ei ymmärrä nastarenkaan käyttäytymistä.
Mitenkähän se sitten ymmärtää erilaiset renkaat ja tienpinnat yleensä... kuulostaa höpö-höpö-jutulta.
Ei kuitenkaan vaan ole höpö-höpö -juttu. Tuulilasi huhtikuu 2005 BMW 320d koeajon arvostelussa kerrotaan, että "Nastarenkain suuntavakavuus heikkenee dramaattisesti. Velttojen sivujen vuoksi ajanvakautusjärjestelmän (DSC) valo vilkkuu normaalissa kiihdytyksessä kuivalla asfaltilla." Ei sinänsä yllätä, ovathan Suomeen suunnitellut nasta- ja kitkarenkaat ilmeisesti melko veteliä verrattuna Keski-Euroopan malleihin.
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Nyt on mersu menny sellaiset 15 tuhatta ilman mitään ongelmia :D Seuraava huolto on 75 tuhatta ja se häämöttää varmaan ensi kuun puolesvälis
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Vastaa Viestiin