Omavastuu merkkaamatta koeajolla, pitääkö maksaa?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Viesti Kirjoittaja tnt »

60k euron auton romutusta autoliike ei takuulla katso läpi sormien..Esim . automurtojutuissa vakuutuksenottajan omavastuuosuus tulee yleensä sen rikollisen maksettavaksi vahingonkorvauksena vakutuuksenottajalle ja oikeuteen tämäkin juttu saattaa päättyä jos sopua ei synny.....Autoliikekin osaa laskea yhteen 1+1, että tämä kaveri ei välttämättä ole potentiaalinen ostaja tälläisten 60 k-euron autojen ostolle ja vaikka olisikin niin näin vaikeiden asiakkaiden kanssa kukaan ei halua olla tekemisissä joten sopua välttämättä haluta ostaa..siinähän tulee sitten vielä oikeuskulut maksettaviksi, että kalliiksi käy nämä periaatteen puolustamiset.
9-3Aero-01
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

2.3i-16 kirjoitti:
kallek kirjoitti:Tai oliko sentään Saabista kyse :)
Ei, vaan eräästä japanilaisesta, aina nelivetoisesta merkistä :lol:
Mutta eihän Nelivedon pitäisi lùisuuù... :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

EN9kcd20t kirjoitti:Hmm. Pari riviä alempana jotain Auraa tms. ollaan lynkkaamassa koiruuksista. Ihan samastahan ei ole kysymys, myllä minua auton myyjänä (yrittäjänä tai yksityisenä) keljuttaisi, jos joku tulee ja vetää lullan atomeiksi ja sen jälkeen lakimiesten kanssa aletaan tutkia pikkupränttejä.

t:EN

ps. Onneksi minun autokaupoissa tuosta hinnasta voi aina ottaa 1-2 nollaa pois

Eiköhän kysymus ole kuitenkin aivan eri asioista. Tässä tapauksessa yritämme toimia lain kirjaimen mukaan, aura taas rikkoo lakia sen kuin kerkeää.

Infoan lisää, kun tapaus alkaa selvitä. Kuluttajien vakuutustoimistossa oltiin ainakin sitä mieltä, että omavastuuta mahdollisesti sovittaessa saattaisi sopiva jako olla asiakkaalle hänen oman kaskovakuutuksensa omavastuun suuruinen osuus ja liikkeelle loput.

Odotellaan parhaillaan autoliikkeen kannanottoa asiaan.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Pykälä
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 14:15
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Pykälä »

Menee offtopiciksi, mutta... Turussa on siis toinenkin lainopillisesti suuntautunut henkilö, joka ajaa Saabilla eli 2.3i-16?

Hienoa, etteivät kaikki Calonia-ihmiset tavoittele massan mukana bemaria/audia. 8)

T.Pykälä, 2.3t
miklaa
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 12:12
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja miklaa »

Periaatteessa olen samaa mieltä, että omavastuun määrä olisi perusteltua kertoa kuskille. Kovin moni ei varmaan anna avointa valtakirjaa autoliikkeelle missään muussakaan asiassa. Omavastuun määrä voi ilmeisesti vaihdella eri tilanteissa/liikkeissä/autoissa satoja euroja(?), mikä on merkittävä summa ja silloin ei oikein voi vedota yleiseen tietoisuuteen omavastuun suuruuksista tai toisaalta nimenomaan siihen voi vedota eli yleiseen tietoisuuteen/luuloon esim. verrattuna oman autovakuutuksen omavastuuseen.

Ilman omavastuuta kaveri ei varmaan selviä eikä pidäkään pelkän rastin puuttumisen takia (tuskin yritetään väittää, että koeajo olisi jäänyt tuon omavastuun suuruuden takia kokonaan tekemättä), mutta määrää kannattaa ennenkaikkea neuvotella. Itselläkin voisi keittää, jos esim. noin. 500 euron oletuksen sijaan omavastuu olisikin tonni. Itsekin väittäisin ettei sitä minulle kerrottu (jos siis ei ole kerrottu). Ehkä yrittäisi varoa vielä enemmän, jos tietäisin omavastuun normaalia suuremmaksi.
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Mielenkiintoista. Eikös se koeajolappu tarjoa suojaa myöskin koeajajan suuntaan? Itse olen ollut 90-luvun loppupuolella VW-autossa koeajopunttina/-esittelijänä, ja Audin viikonloppunäyttelyssä tapahtui seuraavaa (ei itselle, kollegalle). Sunnuntai-päivän lähestyessä loppuaan, ajossa ollut A6 2.4 Quattro lähti viimeiselle koeajolleen. Kesti ja kesti, kunnes tuli sitten soitto, että auto oli ajettu tolppaan.

-Koeajoauto ei ollut liikkeen, vaan maahantuojan.
-Mukana ollut kaveri loukkasi päänsä, mutta ei onneksi pahasti
-Koeajaja oli nostanut jalkaa kaasulta kesken kaarteen, jolloin Audin Quattrokaan ei enää selvinnyt siitä. Kuulemma ajossa oli ollut jo kovasti kaahauksen makua, vaikka koeajajan oma poika oli ollut mukana.

Opetus? Kun sen lapun saa käteensä, niin tarkistaa että se on täytetty. Onhan se tylsää tentata osoitetietoja ja kirjoittaa aina vakuutusyhtiön nimeä ja iänikuista 150€:n summia, mutta tuossakin tapauksessa koeajaja pääsi törttöilystään pienemmällä kuin esim. tämän viestiketjun varsinainen aihe. Vaikka me niitä lappuja täytimmekin, niin joskus saattoi jäädä joku kohta tyhjäksi, mutta silloinkin se täytettiin "käsin" molempien kappaleisiin.

Oliko muuten ko. Subaru (=villi arvaus) liikkeen vai maahantuojan?
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Pykälä kirjoitti:Menee offtopiciksi, mutta... Turussa on siis toinenkin lainopillisesti suuntautunut henkilö, joka ajaa Saabilla eli 2.3i-16?

Hienoa, etteivät kaikki Calonia-ihmiset tavoittele massan mukana bemaria/audia. 8)

T.Pykälä, 2.3t
Jatketaan hiukan offtopicia :lol:

Olen kyllä virallisesti KKK:n miehiä, pääaineenani yritysjuridiikka, eli suuren osan opinnoistani olen kyllä suorittanut myös caloniassa. Tutkintoni on kuitenkin KKK:lta :wink:

Taitaa KKK:lta tulla vielä vähemmän saabisteja kuin caloniasta :lol:


Itse olen pikemminkin pyrkinyt aina erottumaan massasta, ehkäpä osin siksi myös ajan saabilla :)
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

miklaa kirjoitti:Periaatteessa olen samaa mieltä, että omavastuun määrä olisi perusteltua kertoa kuskille. Kovin moni ei varmaan anna avointa valtakirjaa autoliikkeelle missään muussakaan asiassa. Omavastuun määrä voi ilmeisesti vaihdella eri tilanteissa/liikkeissä/autoissa satoja euroja(?), mikä on merkittävä summa ja silloin ei oikein voi vedota yleiseen tietoisuuteen omavastuun suuruuksista tai toisaalta nimenomaan siihen voi vedota eli yleiseen tietoisuuteen/luuloon esim. verrattuna oman autovakuutuksen omavastuuseen.

Ilman omavastuuta kaveri ei varmaan selviä eikä pidäkään pelkän rastin puuttumisen takia (tuskin yritetään väittää, että koeajo olisi jäänyt tuon omavastuun suuruuden takia kokonaan tekemättä), mutta määrää kannattaa ennenkaikkea neuvotella. Itselläkin voisi keittää, jos esim. noin. 500 euron oletuksen sijaan omavastuu olisikin tonni. Itsekin väittäisin ettei sitä minulle kerrottu (jos siis ei ole kerrottu). Ehkä yrittäisi varoa vielä enemmän, jos tietäisin omavastuun normaalia suuremmaksi.

Omavastuusta tyypillinen käytäntö ko. liikkeessä on 1000€.

Neuvottelu alkaa kun autoliikkeen edustaja on ensin ottanut kantaa tapaukseen.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kallek »

Aika pahaan kuntoon auto kyllä meni. Onneksi oli sivutörmäysverho, olis muuten voinut käydä tosi pahasti. Ovipeltikin jäi pilarin viereen...
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

petteri75 kirjoitti: Oliko muuten ko. Subaru (=villi arvaus) liikkeen vai maahantuojan?
Ainakin takavuosina esittely-Subarut olivat maahantuojan omistuksessa. Täällä ehkä jotkut tietävät, jos käytäntö on muuttunut...
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

2.3i-16 kirjoitti:
CC Aero kirjoitti:Ihan uteliaisuuttani kyselen, että tupeltiko kaverisi ihan omaa kädettömyyttään auton rusinaksi vai teloiko joku sivullinen omalla autollaan tuon koeajokin?
En tiedä oliko kädettömyyttä vai ei, hänen vikansa se kuitenkin oli.
2.3i-16 kirjoitti: Kolmion takaa oli tultu eteen, ja kaveri väisti menettäen autonsa hallinnan loskaisella tiellä ja ajautui sillantolppaan. Kolmion takaa tulija lähti pakoon.

En ole silminnäkijä, joten tämä on ainoastaan kuskin kertomaa.
En mä ihan suoraan pitäis tuota koeajajan vikana (edellyttäen, että pitää paikkansa ...)
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

JKen kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:
CC Aero kirjoitti:Ihan uteliaisuuttani kyselen, että tupeltiko kaverisi ihan omaa kädettömyyttään auton rusinaksi vai teloiko joku sivullinen omalla autollaan tuon koeajokin?
En tiedä oliko kädettömyyttä vai ei, hänen vikansa se kuitenkin oli.
2.3i-16 kirjoitti: Kolmion takaa oli tultu eteen, ja kaveri väisti menettäen autonsa hallinnan loskaisella tiellä ja ajautui sillantolppaan. Kolmion takaa tulija lähti pakoon.

En ole silminnäkijä, joten tämä on ainoastaan kuskin kertomaa.
En mä ihan suoraan pitäis tuota koeajajan vikana (edellyttäen, että pitää paikkansa ...)

Ei se olisikaan kaverini vika, jos vaan olisi mitään mahdollisuuksia saada tuota toisen auton kuljettajaa kiinni... Rekisterinumeroa hän ei ollut saanut ylös eikä yhtään todistajaa ole.

Autokin oli sellainen (Volvo V70) että niitä tässä kaupungissa kyllä riittää.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

kallek kirjoitti:Aika pahaan kuntoon auto kyllä meni. Onneksi oli sivutörmäysverho, olis muuten voinut käydä tosi pahasti. Ovipeltikin jäi pilarin viereen...
En olekaan itse nähnyt kuin kuvia...

Uskotko, että auto menee lunastukseen niillä vaurioilla kun siinä on?
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
baasYsi5
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 14:27

Viesti Kirjoittaja baasYsi5 »

kallek kirjoitti:Aika pahaan kuntoon auto kyllä meni. Onneksi oli sivutörmäysverho, olis muuten voinut käydä tosi pahasti. Ovipeltikin jäi pilarin viereen...
Ilmeisesti autossa ei ole ollut esp.tä tai vastaavaa. Ainakin ratin ja penkin välistä se on tainnut puuttua. :lol:
9-5 2,3t + Bsr
EX.ät 9000aero, volvo 850r
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

baasYsi5 kirjoitti:
kallek kirjoitti:Aika pahaan kuntoon auto kyllä meni. Onneksi oli sivutörmäysverho, olis muuten voinut käydä tosi pahasti. Ovipeltikin jäi pilarin viereen...
Ilmeisesti autossa ei ole ollut esp.tä tai vastaavaa. Ainakin ratin ja penkin välistä se on tainnut puuttua. :lol:
ESP:n puutetta kaverikin itse asiassa ihmetteli kun tapahtumailtana oltiin hieman tekemässä kuppia :lol:
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin