Foorumi vs. postilista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Foorumi vs. postilista

Viesti Kirjoittaja wesku »

Foorumilla ei ole pahemmin tullut käytyä tämän viimeisimmän version perustamisen jälkeen. Muutaman kukauden ajan on systeemi tainnut taas pyöriä.

Itse en oikein pidä browserilla käytettävästä foorumista, sähköpostilistan käyttö on helpompaa etenkin jos ei kiinteää yhteyttä.

Nykyään keskustelu on mennyt ehkä hiukan hankalammaksi, näyttää siltä että monet käyttävät vain foorumia eivätkä lue postilistaa, joten olisi tarpeen seurata molempia tai oikeastaan viittä eri listaa jos haluaa olla mukana "kaikessa".

Kyselisin mielipiteitä foorumia hiukan aikaa käyttäneiltä, miltä tuntuu verrattuna sähköpostilistaan ?

t Vesku
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Meinasin jo kirjoittaa tämän tuonne postituslistalle, mutta en sitten viitsinyt, ettei se olisi herättänyt närää postituslistalaisten keskuudessa.

Eli tästä se lähtee: oma mielipiteeni on, että tämä foorumi on helppokäyttöisempi kuin postituslista. Ensinnäkin asiat on koottu omiksi osa-alueikseen, eikä yhteen "tuuttiin". Toiseksi foorumin keskustelut ovat klubin serverillä, eivätkä tule sähköpostilaatikkooni, jota sitten tarvitsisi tyhjennellä aika ajoin varsinkin sellaisista viesteistä, jotka eivät kiinnosta meikäläistä. Lisäksi meikäläistä kiinnostavat viestit on helpompi lukea foorumista kuin sähköpostituslistalta, jossa voi olla [saabisti]aihe[saabisti]Re:[saabisti]uusi aihe (oli: vanha aihe) -tyylistä postittelua.

Jos on poissa koneen luota muutaman päivän, niin foorumin viestit katsoo todella helposti lävitse, mutta sähköpostilistan viestit joutuu "kahlaamaan" yksi kerrallaan ja sen jälkeen deletoimaan. Ei hyvä. Joskus meikäläisen Hotmail -laatikko (siis se, mihin postituslistan viestit tulevat) on niin täynnä viestejä, että sinne ei mahdu tulemaan enää mitään muuta postia ennen kuin on deletoinut valtaosan viesteistä.

Minä ainakin kannatan foorumia näiden em. asioiden takia ja en ymmärrä esim. sitä perustelua, että sähköpostituslistaa on mukavampi käyttää kun se on "tuttu ja turvallinen" :wink: Ja postituslistalla olevaa väitettä, että jollakulla voi olla sähköpostiosoite, mutta ei välttämättä internet -yhteyttä, en välttämättä allekirjoittaisi. Yleensä internet -yhteys ja sähköpostiosoitteen olemassaolo kulkevat käsi kädessä. Toinen juttu on sitten kokonaan se, että jos haluaa esim. lukea viestejä kännykällä, jossa on sisäänrakennettuna sähköposti/WAP -toiminto, mutta ei internet -toimintoa (kuten esim. meikäläisen Panasonic GD87:ssa).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Itse olen nyt hieman pidempään hengaillut täällä foorumilla ja vasta parin viikon ajan postituslistalla. Mielestäni molemmilla on puolensa, jotka voisi myös yhdistää.

Foorumissa hyvää on kategoriat ja se, miten keskustelun kehitystä voi seurata. Listalla on hyvää taas se, että viestit saa lukea heti tuoreeltaan.

Listan ongelmana on se, että päätteen ääressä pitää olla lähestulkoon koko ajan. Sillä jos on vaikka päivän reisussa, niin viestirumban läpikäyminen (ja deletoiminen) on aikaa vievää eikä energia kuitenkaan riitä lukea niitä kaikkia. Foorumillahan uusien viestien läpikäyminen on hyvin joustavaa.

Jos pitää äänestää, niin annan ääneni forumille. Mutta haluaisin siihen kehitettäväksi ominaisuuden, että uusista viesteistä lähetettäisiin myös sähköposti-ilmoitus. Ja/tai sähköpostilista tuotaisiin foorumiin omaksi kategoriakseen.

Toisaalta ei tämä kahden käyttöliittymän (foorumi ja sähköpostilista) käytäntö niin huono ole. Mutta toisinaan tekisi mieli laittaa viesti kumpaankin, kun ei tiedä kumpaan se kuuluis.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

>jollakulla voi olla
>sähköpostiosoite, mutta ei välttämättä internet -yhteyttä

Näin voi olla esim. firman sähköpostiosoite mutta ei mahdollisuutta normaaliin browsailuun.

Myös ei-kiinteässä yhteydessä tulee paljon halvemmaksi (helpostikin yli 10 kertaa halvemmaksi) käydä lataamassa viestit kerralla, ja sitten katsella ja/tai vastailla offline tilassa.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

>Listan ongelmana on se, että päätteen ääressä pitää olla lähestulkoon >koko ajan. Sillä jos on vaikka päivän reisussa, niin viestirumban >läpikäyminen (ja deletoiminen) on aikaa vievää eikä energia kuitenkaan >riitä lukea niitä kaikkia. Foorumillahan uusien viestien läpikäyminen on >hyvin joustavaa.


Millä tavalla foorumilla saa yleiskuvan esim. siitä mistä on keskusteltu paljon viimeisen viikon aikana ? Postilistalla saa jonkinlaisen käsityksen muutamassa sekunnissa kun pgup/pgdn näppäilemällä ja katselemalla mitä aihettaa vilisees silmissä runsaasti ?

Deletointiakin voi postilistalla harrastaa melko rennosti, sillä kaikki viestit jäävät kuitenkin talteen serverille ja niitä voi käydä jälkeenpäin katselemassa jos on vahingossa deletoinut jotain. Viestit on saatavissa jopa raakana tekstinä josta voi hakea mitä vaan esim. hakusanoilla.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

wesku kirjoitti:
Myös ei-kiinteässä yhteydessä tulee paljon halvemmaksi (helpostikin yli 10 kertaa halvemmaksi) käydä lataamassa viestit kerralla, ja sitten katsella ja/tai vastailla offline tilassa.
Ei tuo hinnasta modeemillakaan varmaan ole kiinni, eikös se ole niin että linjan avaus maksaa about 50 penniä (molemmilla tavoilla sama) ja surffaaminen paikallispuh. maksun eli jotain 6 penniä/minsa?? Eli jos vaikka olis netissä 15min niin se maksais jotain 90 penniä + avaus 50 penniä = 1,40 markkaa ja mailin haussa vaikka 3 minsaa maksais 12 penniä + avaus 50 penniä = 66 penniä.
Ero olis per päivä 74 penniä per päivä jos joka päivä "roikkuis" netissä... :wink:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

>[quote="vesapo"]Olen myös foorumin kannattaja. Jos sähköposti on >lukematta viikon, se on todennäköisesti tukossa.

Harva sähköpostilaatikko menee helposti tukkoon listan viestimäärästä joka on yleensä noin megatavun viikossa. Itselläni on käytössä ihan ilmainenkin osoite (sunpoint) jossa 5 megaa tilaa ja viestit poistuu automaattisesti vanhimmasta alkaen.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Kannattaa ottaa myös huomioon että kaikki listalla kirjoiteltu on browserilla selailtavassa muodossa listalta tulleen viestin alareunassa näkyvässä url:ssa

Listaa voi periaatteessa käyttää myös tilaamatta sitä itse omaan osoitteeseensa.

Foorumin tekstit ei ole tietääkseni raakamuodossa saatavilla lainkaan
saabisti2
"Hirsch"
Viestit: 713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

Kyllä tää Foorumi on miellyttävämpi, ainakin kun on nopat linjat..., eikä tartte lukea läpi esim. tällaisia

" =?iso-8859-15?Q?Re:_[SAABISTI]_RE:_LUMIKK?= =?iso-8859-15?Q?O_Kuvia_kell=E4=E4n=3F_(=3D>aero!)?= "

otsikoita ja arvuutella mielessään, että mitäköhän se tämäkin viesti oikke pitää sisällään...

Foorumin eri aihealueet rajaavat tehokkaasti/automaattisesti "pois" sen kaiken osan viesteistä, joista ei juuri ole kiinnostunut... elikkä esim. minä en ole juurikaan käynyt edes vielä vilkaisemassakaan klassikkosaabit osastoa ... ;-)
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Ite en oo koskaan edes pahemmin käyttäny postituslistaa koska mielestäni foorumit ovat miljoona kertaa parempii..Jotenki paljo selvempää ja jaettu omiin osa-alueihin jne..Foorumeille peukkuu :)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

wesku kirjoitti:Näin voi olla esim. firman sähköpostiosoite mutta ei mahdollisuutta normaaliin browsailuun.
Totta, mutta kuinka moni haluaa tuon valtavan määrän sähköposteja työsähköpostiinsa? Siitä voisi tulla närää työpaikalla, kun nuo viestit veisivät tilaa firman sähköpostiserverillä. Tuota asiaa silmälläpitäen en ole henk.koht. ohjannut postituslistan viestejä työosoitteeseeni, vaan nettiosoitteeseen (Hotmail).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

saabisti2 kirjoitti:Foorumin eri aihealueet rajaavat tehokkaasti/automaattisesti "pois" sen kaiken osan viesteistä, joista ei juuri ole kiinnostunut... elikkä esim. minä en ole juurikaan käynyt edes vielä vilkaisemassakaan klassikkosaabit osastoa ... ;-)
Right on man :wink: En mäkään ole käynyt tuolla klassikkosaabpalstalla :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Turbo Sensonic kirjoitti:
saabisti2 kirjoitti:Foorumin eri aihealueet rajaavat tehokkaasti/automaattisesti "pois" sen kaiken osan viesteistä, joista ei juuri ole kiinnostunut... elikkä esim. minä en ole juurikaan käynyt edes vielä vilkaisemassakaan klassikkosaabit osastoa ... ;-)
Right on man :wink: En mäkään ole käynyt tuolla klassikkosaabpalstalla :wink:
:wink: ..jep jep...harvemmin mäkään...
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

No mutta

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Oottepa te ahdasmielisä :D käykää nyt joskus lukemassa historian havinaa. Siellähän me ollaan muuta vuoden päästä kun 9-3 on jo toooosi vanha ja klassinen malli.

Kummatkin kanavat palvelevat varsin mallikkaasti meitä kaikkia. Turhaa pölistä onko toinen toista parempi. Onhan foorumilla puolensa kun voi lisätä kuvia ja elävöittää tekstiä hymiöillä.

Homma toimii ja tietoa jaetaan, siis kaikilla on hyvä olla :!:
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Itse olen omistanut saappaan reilun vuoden päivät ja olen siitä asti roikkunut näissä viestimissä. Yritin, siis todella yritin sopeutua listaa, sen jälkeen kun olin viettänyt muutaman vuoden edellisen automerkin foorumilla. Suoraan sanottuna lista ei ole ainakaan minua varten. Lisäksi kun suuri osa keskusteluista koskee sellaista mistä en tiedä mitään/ koske lähellekkään omaa kulkinetta niin en jaksanut sitä aktiivisesti seurata. Itseään tästä voi myös syyttää kun en aloittanut itseäni "kiinnostavia" keskusteluita

Foorumin myötä asiassa on tapahtunut reilu parannus ja asiat edustavat paremmin omia intressejäni. Tämä voi johtua siitä että forum vetää puoleensa enemmän saman henkistä porukkaa...tai joitain.
Seurasin listaa noin puoli vuotta ja nyt äkkiseltään mieleeni ei muistu kovin montaa viri/dumppi/dyno/putki/jne keskustelua. Joskus kun tästä "sinidumppivenasta" oli juttua syttyi täys sota?
Tätä en tarkoita kenellekkään henkilökohtaisesti mutta ainakin minulle jäi listasta sellainen käsitys, että se on "sisäpiiriä" varten ja tunnelma on tavallaa ahdasmielinen. Nämä siis MINUN omia mielipiteitä ja toivon ettei nyt kukaan käsitä asioita väärin. En hauku, kunhan turisen :lol:
#1730
500whp.net member
Vastaa Viestiin