Foorumi vs. postilista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Vigge kirjoitti:Tätä en tarkoita kenellekkään henkilökohtaisesti mutta ainakin minulle jäi listasta sellainen käsitys, että se on "sisäpiiriä" varten ja tunnelma on tavallaa ahdasmielinen. Nämä siis MINUN omia mielipiteitä ja toivon ettei nyt kukaan käsitä asioita väärin. En hauku, kunhan turisen :lol:
Musta ei kannatta väittää että lista olisi mitään sisäpiiriä. Sinne pääsee vapaasti mukaan ja pystyy sitä seuraamaan netistäkin. Se hyvä puoli listassa (muiden mainittujen lisäksi) on, että koska viesti menee jakeluna kaikkien osallisten spostiin on useimmilla listan käyttäjillä ehkä aavistuksen korkeampi itsekritiikin kynnys ennen kuin sinne kirjoittaa ihan mitä tahansa.

Kaikella ystävällisyydellä sekä listan että foorumin käyttäjiä kohtaan olen ollut kyllä näkeväni sellaista eroa että listalla keskustellaan hyvinkin aktiivisesti teeitse-tyyppisistä virityksistä ja muusta omatoimisesta, yleensä muutaman vuoden ikäiseen tai sitä vanhempaan kalustoon kohdistuvasta harrastamisesta, mukaanlukien MYÖS siniset dumppivenat yms. (kunhan ne laittaa itse kiinni!) Täällä foorumilla taasen velloo aika aktiivisesti keskustelu esimerkiksi SP-nimisen firman toimitustilanteesta yms. viestiketjuja joissa pohditaan sangen sivistyneesti sitä, kuka myy muikeimpia spoilereita ja "kireimpiä" valmissoftia. Molemmilla keskusteluilla on paikkansa - ja mielelläni niitä kumpiakin luen. On kyllä ehkä niin että hihansa käärivät ja itse tripodinsa vaihtavat "tosirassaajat" ja asiantuntevasti uusimpien virisoftien "piirteistä" keskustelevat tuuning-kaverit eivät ehkä ole kaikin osin samalla aallonpituudella.

Mä olen kyllä vilppittömästi sitä mieltä että asioiden on parempi antaa kehittyä omaa rataansa: ne kirjoitelkoot listalle jotka haluavat, ne foorumille jotka siitä tykkäävät. Molemmilla tuntuu olevan käyttäjiä ihan kivasti. Ja myyntipalsta pelaa ehdottomasti paremmin netissä.

Taitaa olla käynyt niin, että esim. tuo aikanaan tietyn profiilin harrastajien keskuudessa suosittu suomi24 on hiljentynut kuoliaaksi ja tämä käyttäjäkunta siirtynyt pääasiassa tänne foorumille. Sikäli aina parempi, koska ainakin henk. koht. mulle on ihan vaivatonta seurata seurata listaa ja foorumia molempia rinnakkain.

Se Tomin kommentti että foorumia seuraamalla ei tartte lukea "itseä koskettamattomista asioista" pitää kyllä paikkaansa. Mikä mä olen teitä kouluttamaan mutta koen sen kyllä henk. koht. listaa useamman vuoden seurattuani aika mielekkääksi että vaikka mulla ei koskaan omaa kajakkia ole ollutkaan (tulee kyllä aikanaan kun tilaa ja aikaa siunaantuu) niin olen kyllä "sinut" iso- ja pienivilkkuisten sekä kumihuulten ja peltipuskuristen vuosimallierojen ja nyanssien kanssa. Ihan vaan puolivahingossa, kun näitä viestejä on tullut lueskeltua :) Mielestäni tämä on avartavaa autoharrastamista ja vaikkei mun kaikissa alushousuissani olekaan Saab-brodeerauksia niin siitä huolimatta musta on kiva tietää jotain merkin historiasta ja siitä, mistä mun turbo-urbo on suoraan periytynyt. Ja toisaalta kiva lukea miten teillä menee niiden GM-sukuisten kanssa :)

Peace vai miten sitä kadun kielellä sanottaisiin ;)

Jouko
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Turbo Sensonic kirjoitti:
saabisti2 kirjoitti:Foorumin eri aihealueet rajaavat tehokkaasti/automaattisesti "pois" sen kaiken osan viesteistä, joista ei juuri ole kiinnostunut... elikkä esim. minä en ole juurikaan käynyt edes vielä vilkaisemassakaan klassikkosaabit osastoa ... ;-)
Right on man :wink: En mäkään ole käynyt tuolla klassikkosaabpalstalla :wink:
Onko jotenkin määritelty mikä on klassikko ja mikä on turbo ?
- OG 900 turbo 16 aero
- OG 900 turbo CD / Finlandia
- 99 turbo
- turbotettu 60-luvun 99 rst-puskureilla (joskus vielä rakennan sellaisen.... :) :)
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Sitä minä en tosin tässä foorumissa ymmärrä että kuka hitto tulee ja sotkee nämä mun :evil: :evil: :evil: ascii-merkkini ja korvaa ne joillain ihmeen :roll: :roll: :roll: kuvatuksilla?

Jouko
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

lucaf kirjoitti:Mihin pyritään, väittelemällä siitä kumpi on parempi, lista vai foorumi?
Ainakin itse pyrin saamaan erilaisia näkökantoja esille jotta voitaisiin tulevaisuudessa luoda sellainen keskustelufoorumi jota voi käyttää joko listatyyliin, tilaamalla postaukset sähköpostiin tai browserin kautta foorumityyliin, tai jotenkin näitä tapoja yhdistelemällä.

Paras ratkaisu kaikille olisi varmaankin löytää tapa jolla kaksi tapaa toimia saataisiin yhdistettyä, ei kummankaan lakkauttaminen ole tarpeen.
lucaf kirjoitti:Kyllä tässä mun mielestä on selkeästi tämä foorumi RIKASTANUT tätä saab-keskustelujen tarjontaa netissä, eikä suinkaan PILKKONUT olemassa olevaa keskustelujen määrää pienempiin osiin.

Pitää osin paikkaansa, foorumi on rikastanut keskustelua, mutta samalla keskustelut on hajaantunut useammalle taholle ja vaatii enemmän aktiivisuutta seurata kaikkea.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Foorumi vs. postilista

Viesti Kirjoittaja NG900T »

wesku kirjoitti:Foorumilla ei ole pahemmin tullut käytyä tämän viimeisimmän version perustamisen jälkeen. Muutaman kukauden ajan on systeemi tainnut taas pyöriä.

Itse en oikein pidä browserilla käytettävästä foorumista, sähköpostilistan käyttö on helpompaa etenkin jos ei kiinteää yhteyttä.

Nykyään keskustelu on mennyt ehkä hiukan hankalammaksi, näyttää siltä että monet käyttävät vain foorumia eivätkä lue postilistaa, joten olisi tarpeen seurata molempia tai oikeastaan viittä eri listaa jos haluaa olla mukana "kaikessa".

Kyselisin mielipiteitä foorumia hiukan aikaa käyttäneiltä, miltä tuntuu verrattuna sähköpostilistaan ?

t Vesku
Se ensimmäinen foorumi olikin täysin epäonnistunut. Muistaakseni aluejakoja oli aivan liikaa upouuteen foorumiin ja käyttäjien määrään nähden. Mielummin liian vähän kuin liian paljon, mutta ajan ja käyttäjämäärien kasvun myötä ja viestimassan kasvaessa alueiden jakoa kannattaisi varmaan tarkistaa.

Itsellä on nykyään jääny listan seuraaminen lähes olemattomiin. Syynä suurimpana se että täällä keskustellaan enemmän asioista jotka mua kiinnostaa, eli GM saabeista. Ja näitä saabisteja on täällä selvästi enemmän kuin listalla. Toiseksi, pidän sähköpostia liian kankeena välineenä ryhmäjutusteluun sille massalle mitä sinne tänä päivänä tulee. Juuri tätä varten on olemassa foorumin kaltaisia työkaluja.

Itse olen nyt foorumin aktiivisen käytön myötä aiemmin niin kovin vieraaseen ulkoasuun ja käyttöön jo tottunut ja pidän tätä oikein kätevänä kun on oppinut järjestelmän logiikan ja käyttämään tarjolla olevia optioita; mm. haku, viestin editointi, ja yksityisviestit joita voi tuikata menemään vaikka heti kun näkee että tuttua porukkaa on linjoilla. Lisäksi Kuvien liittämismahdollisuus tekstiin ja oman nimimerkin alle sekä erilaiset hymiöt tuo mukavaa piristystä. Toisinaan näkee ihan hauskoja hymiöitä moottorisahan kanssa "silpomassa speedpartsilaisia" :)

No mutta, onneksi on varaa valita.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vigge kirjoitti:Joskus kun tästä "sinidumppivenasta" oli juttua syttyi täys sota?
Ja tässä se on, Eskin kuvaamana :wink:

http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/photo ... C00027.jpg

Kaiden sanoin: sininen dumppiventtiili = kirosana :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

jkuisma kirjoitti:Sitä minä en tosin tässä foorumissa ymmärrä että kuka hitto tulee ja sotkee nämä mun :evil: :evil: :evil: ascii-merkkini ja korvaa ne joillain ihmeen :roll: :roll: :roll: kuvatuksilla?

Jouko
Ei oo pakko käyttää pallonaamoja jos ei halua ;)
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Foorumi vs. postilista

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

NG900T kirjoitti:Toisinaan näkee ihan hauskoja hymiöitä moottorisahan kanssa "silpomassa speedpartsilaisia" :)
Niin kuin tällaisia:

Speedparts KuvaKuvaKuvaKuvaKuva
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Viesti Kirjoittaja aero »

Foorumi on kankea. Eka surffailee aiheviidakon läpi, ja kun huomaa, että jossain aiheessa on uusi postaus, tulee kiljoona postausta kerralla näytölle (voi olla, että kerralla näytettävien viestien määrää voi säätää asetuksista, mutta en vielä löytänyt), ja sivua pitää skrollailla alaspäin. Linkki takaisinpäin (jossa näkyy koko kuljettu polku) taas löytyy vain yläreunasta. Foorumin toimintaa parantaisi huomattavasti asetuksissa täppä "näytä vain lukemattomat" (jopa yhdeltä(!) foorumilta (MikroPC) tiedän moisen löytyvän); tuskin olisi järin mahdoton lisättäväkään, kun foorumi kuitenkin tietää, mitä on tullut luettua ja mitä ei.

No, tämä on oma mielipiteeni, ja kukin taaplaa tyylillään. Kokeilenpa kuitenkin foorumin lukemisenkin aktivoittamista.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Viesti Kirjoittaja aero »

[quote="NG900T"][quote="jkuisma"]Sitä minä en tosin tässä foorumissa ymmärrä että kuka hitto tulee ja sotkee nämä mun :evil: :evil: :evil: ascii-merkkini ja korvaa ne joillain ihmeen :roll: :roll: :roll: kuvatuksilla?

Jouko[/quote]

Ei oo pakko käyttää pallonaamoja jos ei halua ;)[/quote]

Saako jostain liksauttettua, että niitä ei muiden viesteissä näkyisi omalla ruudulla? Osaavasta sähköpostiohjelmasta (mm. Mozilla) moinen valintamahdollisuus löytyy.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

jkuisma kirjoitti:Sitä minä en tosin tässä foorumissa ymmärrä että kuka hitto tulee ja sotkee nämä mun :evil: :evil: :evil: ascii-merkkini ja korvaa ne joillain ihmeen :roll: :roll: :roll: kuvatuksilla?

Jouko
Kun kirjoitat klikkaa tukkoon seuraavat boksit, jos et halua kuvatuksia
Älä salli BBCode muotoiluja tässä viestissä
Älä salli hymiöitä tässä viestissä
#1730
500whp.net member
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

vesapo kirjoitti:Oikeastaan en ymmärrä, miksi koko asiasta on tarve vääntää, kun molemmat ovat olemassa. Helppo valita se, mikä miellyttää, kuten täällä fforumillakin. Minä taas en ole tainnut kertaakaan eksyä tunne Turbo/tuning osastolle, kun se taas ei ole mun juttu. Jokaiselle jotakin.
Kun olet kirjautuneena pääsivulla näkyy tämä linkki:

Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit:

Ilmeisesti tästä toiminnosta on kyse.
#1730
500whp.net member
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2213
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

ei se nyt niin vaikeata ole, onhan olemassa

Viesti Kirjoittaja jt »

kevyitä tapoja seurata molempia:

foorumin helppous on siinä "seuraa tätä aihetta" -toiminnossa, eli kun kiinnostavan /ajankohtaisen aiheen viestiketju kasvaa, siitä saa ilmoituksen omaan sähköpostiinsa. käyttäjätunnustakaan ei tarvitse syöttää kuin ekan kerran, systeemi "muistaa" sen.

postituslistaa voi taas seurata postiansa tukkimatta linkistä
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/
osallistuminenkin on helppoa, meili vaan osoitteeseen
saabisti@modeemi.fi

ja jostain jää aina paitsi - so what ? :)

terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2213
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

jariha kirjoitti:
Foorumissa hyvää on kategoriat ja se, miten keskustelun kehitystä voi seurata. Listalla on hyvää taas se, että viestit saa lukea heti tuoreeltaan.


Kategoriat vaan tuppaa vähän lipsuvan. Aika paljon pukataan yleiselle osiolle tavaraa, alkaa muistuttaa sikäli postituslistaa.

Toinen skarppaamisen paikka voisi olla "turhan" kommentoinnin vähentäminen. Eivät venyisi nuo viestiketjut niin pitkiksi esim. "voi juku, niin mäkin niinku silleen (+ animaatio)" -tyyppisen lörpöttelyn takia. Jotain voisi myös säästää privaattipostiin, koska viestiketjun lukijoita voi olla yllättävän paljon.

Enhän sanonut ilkeästi, enhän? Ehdotan vain muutaman sekunnin miettimistä ennen kirjoittamista ja Lähetä - napin painallusta.

Sen itsekritiikin pyrin itsekin muistamaan, toki virhearvioita sattuu kaikille.

terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

jt kirjoitti:
jariha kirjoitti:
Foorumissa hyvää on kategoriat ja se, miten keskustelun kehitystä voi seurata. Listalla on hyvää taas se, että viestit saa lukea heti tuoreeltaan.


Kategoriat vaan tuppaa vähän lipsuvan. Aika paljon pukataan yleiselle osiolle tavaraa, alkaa muistuttaa sikäli postituslistaa.

Toinen skarppaamisen paikka voisi olla "turhan" kommentoinnin vähentäminen. Eivät venyisi nuo viestiketjut niin pitkiksi esim. "voi juku, niin mäkin niinku silleen (+ animaatio)" -tyyppisen lörpöttelyn takia. Jotain voisi myös säästää privaattipostiin, koska viestiketjun lukijoita voi olla yllättävän paljon.

Enhän sanonut ilkeästi, enhän? Ehdotan vain muutaman sekunnin miettimistä ennen kirjoittamista ja Lähetä - napin painallusta.

Sen itsekritiikin pyrin itsekin muistamaan, toki virhearvioita sattuu kaikille.

terv. jt
Juu, näin on...OHO, siin se taas tuli :oops: :lol:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Vastaa Viestiin