Tappajanastarenkaat
Tappajanastarenkaat
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:
"Ruotsin tielaitoksen mukaan renkaiden nastat irrottavat asfaltista hengitysilmaan pienhiukkasia, jotka tappavat vuosittain jopa 1 800 ruotsalaista."
"Ruotsin tielaitoksen mukaan renkaiden nastat irrottavat asfaltista hengitysilmaan pienhiukkasia, jotka tappavat vuosittain jopa 1 800 ruotsalaista."
Re: Tappajanastarenkaat
Kiven käsittelyn & louhinnan parissa työskentelevät taitavat kuolla melko nopsaan, vai mahtaako asfaltista tulla jotain erikoispienhiukkasia
Saab 900S Combicoupe
Re: Tappajanastarenkaat
Jos kukaan ei ajaisi nastarenkailla,niin paljonkohan porukka kolaroisi jäisillä risteysalueilla?Se kitkarengas pitää hyvin jäälläkin mutta vain kun se jää on ensin karhennettu niillä nastarenkailla..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2865
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tappajanastarenkaat
Voi järkyttävää, siis ihan gauheeta...
Tietenkinhän on tehty tutkimuksia diesel-käyttöisten kulkuneuvojen (mm. joukkoliikennebussit) hiukkaspäästöjen aiheuttamien ihmisuhrien määrästä?
Tietenkinhän on tehty tutkimuksia diesel-käyttöisten kulkuneuvojen (mm. joukkoliikennebussit) hiukkaspäästöjen aiheuttamien ihmisuhrien määrästä?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Tappajanastarenkaat
Samaisesta turkkarista:
"Lempiäisellä sen sijaan on käytössä kitkarenkaat."..."- Renkaat valitaan ajoturvallisuuden perusteella, ei terveyssyistä, Lempiäinen naurahtaa."
Mielenkiintoiset perustelut rengasvalinnalle kuskilta joka ei ennen ole kitkoja käyttänyt... eikös nastarengaskuskit yleensä perustele nastarengasvalintaansa turvallisuuden maksimoinnilla?
Eipä noissa ajonaikaisen kokonaisturvallisuuden kannalta taida merkittävää eroa olla, että millä ajelee. Kitkarenkaidenkin jääpito on nykyään sitä luokkaa että testeissäkin käytetään kiillotettua jäätä jotta nasta- ja kitkarenkaiden välille saadaan eroa aikaiseksi muussakin kuin melussa. (Pito märällä asfaltilla taitaa kuitenkin olla nykykitkan Akilleen kantapää, ei niinkään jääpito.) Turvallisuus lähtee penkin ja ratin välistä.
Siitä ei liene epäselvyyttä, että nastarenkaat kuluttavat tienpintaa, joten pitääkö tuota rengasvalintaa sen kummemmin pohtia? Jos terveysnäkökulmasta asiaa pohditaan, niin poistetaan nastat, hiekka ja suola ja opetellaan ajamaan tai siirrytään julkisiin.
"Lempiäisellä sen sijaan on käytössä kitkarenkaat."..."- Renkaat valitaan ajoturvallisuuden perusteella, ei terveyssyistä, Lempiäinen naurahtaa."
Mielenkiintoiset perustelut rengasvalinnalle kuskilta joka ei ennen ole kitkoja käyttänyt... eikös nastarengaskuskit yleensä perustele nastarengasvalintaansa turvallisuuden maksimoinnilla?
Eipä noissa ajonaikaisen kokonaisturvallisuuden kannalta taida merkittävää eroa olla, että millä ajelee. Kitkarenkaidenkin jääpito on nykyään sitä luokkaa että testeissäkin käytetään kiillotettua jäätä jotta nasta- ja kitkarenkaiden välille saadaan eroa aikaiseksi muussakin kuin melussa. (Pito märällä asfaltilla taitaa kuitenkin olla nykykitkan Akilleen kantapää, ei niinkään jääpito.) Turvallisuus lähtee penkin ja ratin välistä.
Siitä ei liene epäselvyyttä, että nastarenkaat kuluttavat tienpintaa, joten pitääkö tuota rengasvalintaa sen kummemmin pohtia? Jos terveysnäkökulmasta asiaa pohditaan, niin poistetaan nastat, hiekka ja suola ja opetellaan ajamaan tai siirrytään julkisiin.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Tappajanastarenkaat
Eiks se olekkaan hyvä juttu?
Re: Tappajanastarenkaat
Tuota minäkin jäin miettimäänPoikarukka kirjoitti:Eiks se olekkaan hyvä juttu?
Montakohan Kiinalaista kuolee meidän nastarenkaiden käytön takia
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Tappajanastarenkaat
Oho
Kuinkakohan monta noista ruottalaisista on kuollu sen vuoksi kun Suomessa ajetaan nastarenkailla ja hiukkaset kulkeutuu rajan yli???? Onkohan määriteltävissä eri kerroin itä- ja läsirajalla "hiukkaskulkeumien" suhteen?
Suomessa taas liian moni on kuollu kitkarenkaiden vuoksi, kuinkahan moni Ruottissa?
On näitä tutkimuksia tosiaan...
Kuinkakohan monta noista ruottalaisista on kuollu sen vuoksi kun Suomessa ajetaan nastarenkailla ja hiukkaset kulkeutuu rajan yli???? Onkohan määriteltävissä eri kerroin itä- ja läsirajalla "hiukkaskulkeumien" suhteen?
Suomessa taas liian moni on kuollu kitkarenkaiden vuoksi, kuinkahan moni Ruottissa?
On näitä tutkimuksia tosiaan...
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Tappajanastarenkaat
Nimenomaan...on kyllä niiin ruotsalainen tutkimus että oikein pahaa tekee. Kunhan tuo asia menee ruotsissa pidemmälle, niin kyllä se sitten suomeen apinoidaan heti.VKe kirjoitti:On näitä tutkimuksia tosiaan...
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
Re: Tappajanastarenkaat
Aivan sama, itsekin pidän enemmän kitkarenkaista. Nastat pitää hirveätä ääntä ja ei ole koskaan ollut täällä eteläsuomessa mitään pitovaikeuksia liikkeelle lähtiessä tai jarrutettaessa, edellyttäen että kaasua käytetään sukkasillaan. Tällä talvella käytetyt nokian nastarenkaat kun ei viitsi maksaa monta sataa euroa uusista renkaista jotka muutaman viikon jälkeen ovat tuossa satkussa sliksit... aatana ku kolmosellakin tahtoo kuivalla sutia..
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Re: Tappajanastarenkaat
TM 2005/07
Nastarengas
.......................................asfaltti........lumi.......jää
Lukkojarrutus......................47m...........57m.......230m
Optimi (ei ABS) -jarrutus........38m...........62m......191m
Optimi (ABS) - jarrutus..........40m...........66m......221m
ABS-jarrutus.......................35m............68m......237m
-----------------------------------------------------
Kitkarengas
......................................asfaltti.........lumi........jää
Lukkojarrutus......................45m............53m......235m
Optimi (ei ABS) -jarrutus.......37m............59m......295m
ABS-jarrutus.......................32m............64m......404m
http://www.mainio.net/print.asp?path=1; ... 0109;93259
Nastarengas
.......................................asfaltti........lumi.......jää
Lukkojarrutus......................47m...........57m.......230m
Optimi (ei ABS) -jarrutus........38m...........62m......191m
Optimi (ABS) - jarrutus..........40m...........66m......221m
ABS-jarrutus.......................35m............68m......237m
-----------------------------------------------------
Kitkarengas
......................................asfaltti.........lumi........jää
Lukkojarrutus......................45m............53m......235m
Optimi (ei ABS) -jarrutus.......37m............59m......295m
ABS-jarrutus.......................32m............64m......404m
http://www.mainio.net/print.asp?path=1; ... 0109;93259
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Re: Tappajanastarenkaat
Juu,ei näytä olevan jäällä jarrutusmatka kuin kaksinkertainen..
Re: Tappajanastarenkaat
Olisi mielenkiintoista tietää millainen "jää" näissä mittauksissa on kysessä. Jarrutusmatkojen pituuksista voisi päätellä että kyseessä on lähes peilijää.
Huomattavaa on että lukkojarrutuksessa ei ole juuri mitään eroa. Eikä parhaassa matkassa jäälläkään enempää kuin 20 %. Ja myös se, että asfaltilla ja lumella jotka ovat huomattavasti tavallisempia tilanteita talvijarrutuksissa, kitkarenkalla lyhemmät matkat.
Mielenkiintoista olisi tietää myös mistä TM on onnistunut löytämään testiinsä auton jossa on riittävän huono ABS.
Huomattavaa on että lukkojarrutuksessa ei ole juuri mitään eroa. Eikä parhaassa matkassa jäälläkään enempää kuin 20 %. Ja myös se, että asfaltilla ja lumella jotka ovat huomattavasti tavallisempia tilanteita talvijarrutuksissa, kitkarenkalla lyhemmät matkat.
Mielenkiintoista olisi tietää myös mistä TM on onnistunut löytämään testiinsä auton jossa on riittävän huono ABS.
Re: Tappajanastarenkaat
Vuotuinen nastat-kitkat väittely julistettakoon alkaneeksi93t sport kirjoitti:TM 2005/07
Nastarengas
.......................................asfaltti........lumi.......jää
Optimi (ei ABS) -jarrutus........38m...........62m......191m
ABS-jarrutus.......................35m............68m......237m
-----------------------------------------------------
Kitkarengas
......................................asfaltti.........lumi........jää
Lukkojarrutus......................45m............53m......235m
ABS-jarrutus.......................32m............64m......404m
Tuossa taulukossa on se syy, miksi ajan nastoilla:
Silloin kun Hangossa on liukasta, niin tällä seudulla se tarkoittaa ilman äkillistä lauhtumista pakkasten jälkeen ja märkää jäätä. Itse haluan varustatutua huonoimman kelin mukaan. Jotkut varustautuvat keskivertokelille.
Yhtä totuutta ei ole. Jo Tammisaaressa 30 km pohjoisempana ilmasto on toinen, puhumattakaan vielä pohjoisemmasta Suomesta. Nastattomilla pärjää hienosti varsinkin, jos auton voi jättää kotiin niinä muutamana pääkallokeliaamuna.
Märällä jäällä nastaton muuttuu edelleenkin "kitkattomaksi", ja nykyiset nastatkin ovat silloin aika avuttomia. Niin se vain on.
Itse otsikkoon palatakseni, viimekeväinen tutkimushan syyllisti myös nastattomilla ajavia. Nastat irrottavat pölyä, mutta nastattomat pumppaavat sen tehokkaammin ilmaan hengitettäväksi.
Pitäisiköhän kieltää ajaminen talvella kokonaan?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11