Tappajanastarenkaat

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja wesku »

http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:

"Ruotsin tielaitoksen mukaan renkaiden nastat irrottavat asfaltista hengitysilmaan pienhiukkasia, jotka tappavat vuosittain jopa 1 800 ruotsalaista."
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Kiven käsittelyn & louhinnan parissa työskentelevät taitavat kuolla melko nopsaan, vai mahtaako asfaltista tulla jotain erikoispienhiukkasia :mrgreen: :mrgreen:
Saab 900S Combicoupe
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Jos kukaan ei ajaisi nastarenkailla,niin paljonkohan porukka kolaroisi jäisillä risteysalueilla?Se kitkarengas pitää hyvin jäälläkin mutta vain kun se jää on ensin karhennettu niillä nastarenkailla..
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2865
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Voi järkyttävää, siis ihan gauheeta...

Tietenkinhän on tehty tutkimuksia diesel-käyttöisten kulkuneuvojen (mm. joukkoliikennebussit) hiukkaspäästöjen aiheuttamien ihmisuhrien määrästä?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja m&m »

Samaisesta turkkarista:

"Lempiäisellä sen sijaan on käytössä kitkarenkaat."..."- Renkaat valitaan ajoturvallisuuden perusteella, ei terveyssyistä, Lempiäinen naurahtaa."

Mielenkiintoiset perustelut rengasvalinnalle kuskilta joka ei ennen ole kitkoja käyttänyt... eikös nastarengaskuskit yleensä perustele nastarengasvalintaansa turvallisuuden maksimoinnilla?

Eipä noissa ajonaikaisen kokonaisturvallisuuden kannalta taida merkittävää eroa olla, että millä ajelee. Kitkarenkaidenkin jääpito on nykyään sitä luokkaa että testeissäkin käytetään kiillotettua jäätä jotta nasta- ja kitkarenkaiden välille saadaan eroa aikaiseksi muussakin kuin melussa. (Pito märällä asfaltilla taitaa kuitenkin olla nykykitkan Akilleen kantapää, ei niinkään jääpito.) Turvallisuus lähtee penkin ja ratin välistä.

Siitä ei liene epäselvyyttä, että nastarenkaat kuluttavat tienpintaa, joten pitääkö tuota rengasvalintaa sen kummemmin pohtia? Jos terveysnäkökulmasta asiaa pohditaan, niin poistetaan nastat, hiekka ja suola ja opetellaan ajamaan tai siirrytään julkisiin.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Eiks se olekkaan hyvä juttu?
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Poikarukka kirjoitti:Eiks se olekkaan hyvä juttu?
Tuota minäkin jäin miettimään :D

Montakohan Kiinalaista kuolee meidän nastarenkaiden käytön takia :twisted:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5387
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja VKe »

Oho 8O

Kuinkakohan monta noista ruottalaisista on kuollu sen vuoksi kun Suomessa ajetaan nastarenkailla ja hiukkaset kulkeutuu rajan yli???? Onkohan määriteltävissä eri kerroin itä- ja läsirajalla "hiukkaskulkeumien" suhteen?

Suomessa taas liian moni on kuollu kitkarenkaiden vuoksi, kuinkahan moni Ruottissa?

On näitä tutkimuksia tosiaan...
Sininen Saab 9-3, '99
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja Muksu »

VKe kirjoitti:On näitä tutkimuksia tosiaan...
Nimenomaan...on kyllä niiin ruotsalainen tutkimus että oikein pahaa tekee. Kunhan tuo asia menee ruotsissa pidemmälle, niin kyllä se sitten suomeen apinoidaan heti.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Aivan sama, itsekin pidän enemmän kitkarenkaista. Nastat pitää hirveätä ääntä ja ei ole koskaan ollut täällä eteläsuomessa mitään pitovaikeuksia liikkeelle lähtiessä tai jarrutettaessa, edellyttäen että kaasua käytetään sukkasillaan. Tällä talvella käytetyt nokian nastarenkaat kun ei viitsi maksaa monta sataa euroa uusista renkaista jotka muutaman viikon jälkeen ovat tuossa satkussa sliksit... :lol: aatana ku kolmosellakin tahtoo kuivalla sutia..
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja Hallu »

TM 2005/07

Nastarengas
.......................................asfaltti........lumi.......jää
Lukkojarrutus......................47m...........57m.......230m
Optimi (ei ABS) -jarrutus........38m...........62m......191m
Optimi (ABS) - jarrutus..........40m...........66m......221m
ABS-jarrutus.......................35m............68m......237m
-----------------------------------------------------
Kitkarengas

......................................asfaltti.........lumi........jää
Lukkojarrutus......................45m............53m......235m
Optimi (ei ABS) -jarrutus.......37m............59m......295m
ABS-jarrutus.......................32m............64m......404m

http://www.mainio.net/print.asp?path=1; ... 0109;93259
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Juu,ei näytä olevan jäällä jarrutusmatka kuin kaksinkertainen..
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja wesku »

Olisi mielenkiintoista tietää millainen "jää" näissä mittauksissa on kysessä. Jarrutusmatkojen pituuksista voisi päätellä että kyseessä on lähes peilijää.

Huomattavaa on että lukkojarrutuksessa ei ole juuri mitään eroa. Eikä parhaassa matkassa jäälläkään enempää kuin 20 %. Ja myös se, että asfaltilla ja lumella jotka ovat huomattavasti tavallisempia tilanteita talvijarrutuksissa, kitkarenkalla lyhemmät matkat.

Mielenkiintoista olisi tietää myös mistä TM on onnistunut löytämään testiinsä auton jossa on riittävän huono ABS.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja Svc »

93t sport kirjoitti:TM 2005/07

Nastarengas
.......................................asfaltti........lumi.......jää
Optimi (ei ABS) -jarrutus........38m...........62m......191m
ABS-jarrutus.......................35m............68m......237m
-----------------------------------------------------
Kitkarengas
......................................asfaltti.........lumi........jää
Lukkojarrutus......................45m............53m......235m
ABS-jarrutus.......................32m............64m......404m
Vuotuinen nastat-kitkat väittely julistettakoon alkaneeksi :lol:

Tuossa taulukossa on se syy, miksi ajan nastoilla:
Silloin kun Hangossa on liukasta, niin tällä seudulla se tarkoittaa ilman äkillistä lauhtumista pakkasten jälkeen ja märkää jäätä. Itse haluan varustatutua huonoimman kelin mukaan. Jotkut varustautuvat keskivertokelille.

Yhtä totuutta ei ole. Jo Tammisaaressa 30 km pohjoisempana ilmasto on toinen, puhumattakaan vielä pohjoisemmasta Suomesta. Nastattomilla pärjää hienosti varsinkin, jos auton voi jättää kotiin niinä muutamana pääkallokeliaamuna.

Märällä jäällä nastaton muuttuu edelleenkin "kitkattomaksi", ja nykyiset nastatkin ovat silloin aika avuttomia. Niin se vain on.

Itse otsikkoon palatakseni, viimekeväinen tutkimushan syyllisti myös nastattomilla ajavia. Nastat irrottavat pölyä, mutta nastattomat pumppaavat sen tehokkaammin ilmaan hengitettäväksi.

Pitäisiköhän kieltää ajaminen talvella kokonaan? :mrgreen:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Vastaa Viestiin