Mustat listat mustiksi

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5387
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Mustat listat mustiksi

Viesti Kirjoittaja VKe »

Mikäs olisi kokemustenne mukaan paras mömmö jolla saan mustat kylkilistat taasen mustiksi. Kyseessä on 9-3:n kylklistat - ovat jostain syystä menny parissa kuukaudessa ihan harmaiksi.

Liekö kesän automeikkarin käsittelyssä käytetty aine ollu roskaa, moskaa tai p...

VKe
Sininen Saab 9-3, '99
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mustat listat mustiksi

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Oli jossain aiheessa puhutta tuosta puskurin ehostuksesta kuumailmapuhaltimella löytyneekö? Eli uskon että sama periaate toimisi listoihin.. putsaat listat eka hyvin tinnerillä tai tärpätil tai no jollai liuotin aineella.. älä kuitenkaan jätä liotinainetta "lojumaan" listan päälle koska kuulin että se "polttaa muovia pois".. en ole ihan varma mut putsaamisen jälkeen alat tasasesti kuumentamaan listaa niin että värin pitäis vaihtua voitko laittaa kuvaa listoista? Kun kyseisessä treadissa oli kuva jossa oli ekassa kuvassa hondan harmaaksi mennyt puskuri ja toisessa kuvassa oli ihan kuin uus puskuriolis tehty puoleen väliin. Taikka sitten jostain joku musta maalipurkki ja ruiskulla uus väri listoihin ei vaan taida pysyä.. Toivotaan että edes joku näistä "neuvoista" auttoi.. :|
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Mustat listat mustiksi

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Joo mun autossa on samaa ongelmaa kun autovahaa joutui hieman listoille niin nyt ovat paikka paikoin harmaat,ei auttanut muovinpuhdistusaine ainakaan
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2007
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Mustat listat mustiksi

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

tuosta syystä olen maalannut listat korinväriin :wink:
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
TA
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 18:30
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Mustat listat mustiksi

Viesti Kirjoittaja TA »

Itse viimeistelen aina vahauksen yms. jälkeen harmaantuneet listat Korrekin mustalla vahalla (Black wax). Tökötti pysyy ihan hyvin (varsinkin sormissa) eli ei tarvitse joka pesun jälkeen edes uusia.
TA
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 18:30
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Mustat listat mustiksi

Viesti Kirjoittaja TA »

Ja heti perään itse itselleni vastaten. On tainnut tuo Korrekin Musta vaha poistua myynnistä. Ei ainakaan ko. firman kotisivuilta löytynyt enää samalla nimellä tuotetta. Nyt oli tyrkyllä vain Korrek Muovikiilto!?!
Täytyy käyttää tuota vanhaa Musta vaha -pulloa säästeliäästi ennen kuin korvaava tuote löytyy. :roll:
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Mustat listat mustiksi

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Mustalla vahalla en ole lätrännyt enää pitkään aikaan, toistaiseksi parasta kamaa mustiin muoviosiin on ollut Autoglymin Bumper Care, aine itsessään on vihreää mutta sillä lähtee harmaantumat ja vahajäämät.
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Re: Mustat listat mustiksi

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

On noita mustavahoja muillakin merkeille, kuten esim. Turtle Wax. Itse aina vahaan mustavahalla, kun olen ensin vahannut auton värivahalla. Tahtoo mennä kuitenkin värivahaa listoihin ja se vasta ruman näköistä on, kun on sellaiset vaaleen vihreet listat. Lisäksi olen vielä laittanut muovikiiltoa viimeksi päälle, ni on pysynyt koko kesän listat tummina. Tämmöinen käsittely keväällä ja syksyllä ainakin meikäläiselle riittää.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mustat listat mustiksi

Viesti Kirjoittaja patse »

Itse olen puhdistanut kylkilistat Würth Pineline tehopesu aineella ja sitten laittanut Auto Glymin Bumber Care hoitoainetta. Tuohon olen ollut tyytyväinen. Olen kokeillut myös Korrekin muovikiiltoa Plastic Care, mutta ei pärjää Auto Glymille. "mustavahat" onkin sitten ihan karmeita tököttejä, varsinkin tuollaisille rosoisille pinnoille. Sotkevat pitkään pesusientäkin, kun autoa pesee.
Puskurien, rintapellin päällä oleva ja peilikolmion rosopintaiset muovit ovat pysyneetkin paremmin puhtaina, mutta ovien listat sekä perusmallin musta helmapala ovatkin sitten enempi lialle alttiimpia ja tarvitsevat käsittelyä useammin.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Mustat listat mustiksi

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Hessu kirjoitti:Mustalla vahalla en ole lätrännyt enää pitkään aikaan, toistaiseksi parasta kamaa mustiin muoviosiin on ollut Autoglymin Bumper Care, aine itsessään on vihreää mutta sillä lähtee harmaantumat ja vahajäämät.
Suosittelen myös! Ei sotke maalipintoja kuten ns. mustavahat. Tämän saa maalipinnasta helpoiten pois vain rätillä pyyhkäisemällä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Mustat listat mustiksi

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Mä kans käyttänyt tota bumper carea ja hyvin on wörkkinyt.. Ja tosiaan ei haittaa niin paljoa jos lipsahtaa pikkasen maalipinnallekin, kun lähtee halposti poiskin. 8)
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mustat listat mustiksi

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Jos helpolla haluaa päästä, niin spraypullossa oleva Simoniz Back to Black. Aika hyvää tavaraa ja tosi helppoa käyttää. Toimii myös muunvärisiin muovi- ja kumiosiin. Mm. maskiritilän saa helposti tuolla hyvän näköiseksi ja muutkin ritilät mihin rätillä levitettävät tökötit ei pääse helpolla.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Vastaa Viestiin