Webasto käy huonosti

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Pahis
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 15:05
Paikkakunta: Hartola

Webasto käy huonosti

Viesti Kirjoittaja Pahis »

Olisko jollain hajua, mikä tuota mun Hiivatissa olevaa webastoa vaivaa. Se ei aina lähde käyntiin, ja jos lähteekin, niin käy jotenkin röpöttävästi ja polttaa huonosti-haisee pahalta ja savuttaa, eikä lämmitä kunnolla.
Alkaa pikku hiljaa menemään hermo siihen. Kesäkuun jälkeen, jolloin ostin Hiivatin, sitä on korjattu jo kolmesti takuuseen, kun se on työntänyt palokammion täyteen dieseliä. Jotenkin on mennyt luotto noihin lisälämmittimiin. Edellisessä turbotontussa oli Artic ja sekään ei toiminut... Onko jollain muka oikeasti toimiva lämppäri :roll:
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Webasto käy huonosti

Viesti Kirjoittaja tturku »

Faijan kummassakin kiisselissä on webasto ollut, toinen volvo ja toinen mazda, eikä kertaakaan webasto ole temppulut, yht. n. 7-8 vuoden aikana.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Webasto käy huonosti

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Kaipa sitä palokammion karstaisuutta voisi ekana epäillä.

Itse asensin talvi-quattroon pari viikkoa sitten "sokkona" Ebaysta käytettynä ostetun bensawebaston ja toimii todella hienosti.
Pahis
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 15:05
Paikkakunta: Hartola

Re: Webasto käy huonosti

Viesti Kirjoittaja Pahis »

No, mulla taitaa olla sitten vain huonoa tuuria noiden kanssa :evil:
Jotenkin veikkaan, että suurin syy tuon vikoihin on, että tuo oli alun perin pelkkä lisälämmitin ilman kelloa ja sen lämpötila anturi oli vissiin viallinen-seurauksena se lähti käyntiin aina käynnistettäessä, myös kesähelteellä... Ja Webastokin on kuluva laite..
Ai nii. Tuo sijoituspaikka tuolla auton alla on mielestäni aika kyseenalainen. Jatkuvasti tulee kurapaskaa ja kiviä sen päälle. Olis mun mielestä mahtunut hyvin moottoritilaankin.
Tarvii käyttää se jossain huollossa. Tietäiskö joku Hämeenlinnassa osaavaa huoltoa?
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Webasto käy huonosti

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Hämeen Autosähkö Oy. Sieltä on ainakin saanut asiantuntevaa palvelua myynnin puolelta ja olen kuullut hyvää korjaamosta. Tosin kalliitahan nämä on varmaan kaikki autosähkökorjaamot. http://www.hasoy.com/
#2277
touhottaja1
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: La Loka 27, 2007 02:15

Re: Webasto käy huonosti

Viesti Kirjoittaja touhottaja1 »

kyllä noi lisälämmittimet yleensä toimii,mutta niitten käynti ajat pitäs olla edes senverta pitkiä että lämmitin kerkiää käydä jonkin aikaa n.10min vähintään.jos käyntiaika jää lyhemmäksi tai ihan muutamaksi minuutiksi se alkaa karstoittaa lämmitintä ja käyntivarmuus hupenee olemattomiin 8O varsinkin niissä autoissa missä lämmitin lähtee aina kun auto käynnistetään :idea: ja siirretään autoo ja sammutetaan moottori :roll: oikaiskaa jos olen väärässä :oops:
jakaraik
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Webasto käy huonosti

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

isännän boxerissa ei webasto suostu toimimaan auto sammuksissa, kun auton käynnistää suostuu webasto lähtemään päälle yleensä mutta ei aina... auto kävi korjaamolla muun asian takia ja samalla oli tullut se webaston toiminta puheeksi, ei ollut suostunut remonttiukko pitelemään koko kapistusta, oli vaan tuumannu että helpommaksi ja edullisemmaksi tulee uusia koko laite :|
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
touhottaja1
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: La Loka 27, 2007 02:15

Re: Webasto käy huonosti

Viesti Kirjoittaja touhottaja1 »

onko se lämmitin webasto vai jonkun muun merkkinen :?:
onko siinä lämmittimessä erillis kytkintä/kelloo vai lähteekö se aina kun auton käynnistää :roll: onko akku hyvässä kunnossa ettei alijännitteinen 8O
mikä on lämmittimen tyyppi :?:
touhottaja1
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: La Loka 27, 2007 02:15

Re: Webasto käy huonosti

Viesti Kirjoittaja touhottaja1 »

9-5T kirjoitti:
touhottaja1 kirjoitti:onko se lämmitin webasto vai jonkun muun merkkinen :?:
Webasto lukee otsikossa ja jutussa.
nooh, mitä nyt olen ollu parisenkymmentä vuotta tekemisissä lämmittimien kanssa niin suurin osa puhuu webastosta vaikka lämmitin on aivan eri merkkinen,siksi kysyin merkkiä ja taisin vielä tyyppiäkin :oops: anteeksi lyhyt näköisyyteni 8O
novice
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Webasto käy huonosti

Viesti Kirjoittaja novice »

Lainataanpa tätä vanhaa aihetta Webaston murheista. Itsellä on bensawebasto, muistaakseni thermo top c. Liekkinapista kun painaa niin hurahtaa, mutta sammuu saman tien. Edellisellä käyttökerralla toimi normaalisti. Onko veikkauksia mikä tuossa voisi olla vikana? Pystyykö tuosta lukemaan vikakoodeja?
Sulakkeet olen katsonut.
Volvo V60 D4 -14
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Webasto käy huonosti

Viesti Kirjoittaja karg »

Meikäl oli Webaston ohjeessa maininta, että sitä pitäs käyttää kesälläkin pari kertaa vähintään ettei paikkoihin pääse kertymään skeidaa, joka haittaa toimintaa. No, itellä se on toiminu nyt pari talvea hyvin ja oon tehny tota kesäkäynnistelyä myös. Kattoo toimiiko Webasto kauemmin ku Saab lopulta.. ;)
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Webasto käy huonosti

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

karg kirjoitti:Meikäl oli Webaston ohjeessa maininta, että sitä pitäs käyttää kesälläkin pari kertaa vähintään ettei paikkoihin pääse kertymään skeidaa, joka haittaa toimintaa. No, itellä se on toiminu nyt pari talvea hyvin ja oon tehny tota kesäkäynnistelyä myös. Kattoo toimiiko Webasto kauemmin ku Saab lopulta.. ;)
Juuri näin, ite starttaillu tota kesälläkin joka viikko kerran ja nyt talvel lähes aina ku lähen ajaan ni webasto päälle, lämpiääkin nopeammin. Muutaman kerran jäänny väliin ja kyl se aika kömyt päästää kun useamman viikon käyttämättä.
9-3.1972
novice
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Webasto käy huonosti

Viesti Kirjoittaja novice »

karg kirjoitti:Meikäl oli Webaston ohjeessa maininta, että sitä pitäs käyttää kesälläkin pari kertaa vähintään ettei paikkoihin pääse kertymään skeidaa, joka haittaa toimintaa. No, itellä se on toiminu nyt pari talvea hyvin ja oon tehny tota kesäkäynnistelyä myös. Kattoo toimiiko Webasto kauemmin ku Saab lopulta.. ;)
On sitä tullut kesälläkin käytettyä ja hyvin pelasi syksyllä. Edellisestä käyttökerrasta oli pari viikkoa kun lakkasi toimimasta. Löysin huolto-ohjeen tuohon, mutta ei taida kotikonstein saada koodeja luettua. Pitää vissiin käyttää huollossa koodit luetuttamassa... tai sitten ottaa koko masiina irti ja katsoa löytyykö syytä.
Volvo V60 D4 -14
Swataia
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Syys 08, 2014 21:27

Re: Webasto käy huonosti

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Lainataanpas tätä ketjua.

Asentelin tonnariin jostain 93-95 vuodelta peräisen olevan Webaston. Thermo Top T BW50, ollut CD tonnarissa Saab Compact heater pakettina. Toimi perkele hyvin, vaikka ollut kauan seisonnassa. Kuukauden verran lämmitti nätisti. Nyt sitten ei enää syty. Joka kerta lähtee liekkinapista päälle, mutta n. minuutin tai kahden perästä imoittaa SET - STOP näytössä ja alkaa puhaltamaan loppujäähdytystä. Sitten sammuu kokonaan.

Diagnosoin värkkiä seuraavilta osin:

- Vesipumppu pyörittää ja letkuissa kiertää vesi
- Polttimen puhallin toimii normaalisti
- Ilmansuodin ei ole tukkeessa
- Pakoputki ei ole tukkeessa
- Jännitettä on yli 11V jatkuvasti Webaston terminaaleissa
- Liekkivahti ja hehkun ohmiarvot spekseissä
- Hehkulle tulee sykkivää 12V kun käynnistää
- Magneettiventtiilin käämissä näkyy 100 ohmia ja mielestäni naksuu käynnistäessä
- Bensa ei tuoksu eikä myöskään pakokaasua haista yhtään

Purkasin sen verran, että pakopesä näytti aika puhtaalta, samoin liekkivahti ja hehku. Liittimiä putsasin kanssa, tuossa on jotkut vanhemman mallin neliskanttiset liittimet, ei hirveän sääsuojatut ole... Annoin magneettiventtiilille 12V pulsseja ja se naksui, bensaa ei kuitenkaan näkynyt siinä polttimen "imuputken" kolossa? Pitäis varmaan näkyä kun venttiili aukeaa?

Onko näissä tossa pienessä bensasäiliössä joku suodin? Saako magneettiventtiiliä irti? Saksankielisessä manuaalissa sanotaan ettei saa irroittaa :D
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Webasto käy huonosti

Viesti Kirjoittaja JKen »

Swataia kirjoitti:
Diagnosoin värkkiä seuraavilta osin:

- Vesipumppu pyörittää ja letkuissa kiertää vesi
En tiedä kuinka tämän tarkistit, mutta kerron kuitenkin. Vaikka vesipumppu tärisee/surisee, ei se välttämättä tarkoita, että itse pumppu pyörii oikein. Noissa ei ole mekaanista yhteyttä sähkömoottorin ja pumppuosan välillä, vaan välitys toimii magneettisesti. Itse olen pari vaihtanut ko. syystä ja muovipölyä täynnä pumpun puoli, ilmankos ei pyöri kunnolla. Ois ehkä putsaaminen auttanut, mutta sama vaihtaa uusi tilalle, kun hinta on n. 35 €
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Vastaa Viestiin