tietoa kylmästöinnistä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja stara »

kompuran hintaa jenkkilässä eli satkun kompuran hinta 370 € + ilmeisesti pantti 117 € joka palautetaan vanhaa risaa vastaan
mitähän lie maksavat suomessa ??
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3647
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja Hessu »

http://www.ebay.com löytää kunnostettuja satkun kompuroita, hinta yleensä $200..300.
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kas kas, mielenkiintoista tietoa täälläkin:
http://www.id-usa.com/how_to.asp
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jope kirjoitti:Kas kas, mielenkiintoista tietoa täälläkin:
http://www.id-usa.com/how_to.asp
Tässä sitten odotellaan kuin kuuta nousevaa että näille tuotteille löytyisi maahantuoja. Kylmästöintijutut kun eivät ole mitään salatiedettä vaikka niin on jo pitkään täkäläisten "ammattilaisten" taholta annettu ymmärtää, ja toimenpiteiden hinnatkin tietenkin sen mukaisesti muodostettu.

Erityisen mielenkiintoisia noilla sivuilla näyttivät olevan kylmäaineet joissa on tiivisteiden "hoito"- eli turvotusaineet mukana.

Jos noita tuotteita ja tarvikkeita uskalletaan pölhöille Jenkeillekin myydä, niin miksi ei sitten meille holhotuille Suomalaisille.. Tosin amerikkalaisia tuotteita kun ovat, niin varmasti tuotteiden mukana seuraa iijokisarjan vahvuinen opus ohjeita ja varoituksia malliin: "Älä yritä elvyttää tai antaa tekohengitystä kenellekään näillä pulloilla".. Jne.
:lol:
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja stara »

samanlaisia aatoksia täälläkin päässä kuin edellä.

Ihmetyttää henkkohtaisesti mm. miksi vuotoja ei katsota aktiivisemmin ennen täyttöä varsinkin jos kompura lähtee päälle. Eli mitä järkeä on täyttää systeemiä, jos kerran vuotaa?. puoskarointia ja helpon rahan kalastamista taitaa suurelta osin olla tarjolla. heti kun alkaa kyselemään esim tyhjennystä ja patruunan vaihtoa niin mielenkiinto vähenee.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tuo ilmastoinnin "huoltolaite" maksaa jotain alle €2k joten helpostihan se hommataan ja aletaan mainostaa ilmastoinnin "huoltoja" johonkin 80,- pintaan helppo raha mielessä. Eihän siinä tarvitse systeemistä sen kummempaa tajuta tai ottaa vaativampia korjauksia kontolleen. Touhussa ei ole tarpeellista edes pitää mitään osia hyllyssä, käyttää työkaluja tms.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7570
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

mitähän lie maksavat suomessa ??
Hernesmaan Auto ja Osa Ky
Livonmäentie 50
HERNESMAA 63540
Puhelin: 0400-666248
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Mainostetaan hieman, ei omaa vaan hyvää palvelua.

Myös vanhoihin systeemeihin pystyy aineet laittamaan tämä putiikki.

http://www.jaahdytinpalvelu.com/

Firman toimipiste näkyy Helsinki-Tampere -moottoritien varrella muutama kilometri Hämeenlinnan eteläpuolelta.

Pystyvät tekemään letkuja paikan päällä, alumiinijuotoksetkin onnistuu (tosin vain yksi mies niitä tekee, eli riippuu onko paikalla).

Nimensä mukaisesti sieltä olen aina saanut palvelua. Löytyy myös syylärit.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja stara »

kävin lisää tietoa keräämässä:
UV- valolla kattelivat vuotoja/ väriainejälkiä, ei näkynyt. Se on aika epävarma peli kuulemma, alan miehillä on joku elektroninen tunnistin, ne pistää typpikaasut sisään n. 25 bar ja vissiin jotain lisäkamaa, se värkki on niin herkkä, jotta vinkuu jo kaukaa, jos on reilu vuoto.
Ongelma on, jotta kunnon alan mestoihin ei oikein loma-aikana ja helteillä pääse.
Vanha parta sanoi , jotta nimenomaan vanhoissa saabeissa on ollut paljon sitä suolapussin hajoamista ja se suola tukkii höyrystinkennon paisuntaventtiilin.
Letkukin on syytä silloin hyvin putsata, koska se paisuntareikä lie pieni ( ettei uudelleen tukkeudu), eikä ne mössöt kompurallekaan hyvää tee.
Huomasin, jotta kompurasta lähtevän letkun liitos oli aika löysä, kiertyi helposti, eli lie kuumassa paikassa jotenkin kulahtanut/ uudet lie puristettava.
lisäksi epäilen, jotta painekytkin voi olla jumittunut päälle, koska noinkin tyhjänä lähtee päälle.
taidan jättää koko kylmästöintiprojektin jäihin, pitää syksyllä tai keväällä panna se kondikseen ajan kanssa ( kunnon vuototestaus ensin)
irroitin painekytkimen piuhan, ettei tule kompuraa kuiviltaan pyöriteltyä / ettei leikkaa kiinni , jolloin hihna voipi lingota minne vain.
henkimaailman hommia :mrgreen:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja Passi »

Oli tuolla juttua täyttömäärästä ja että kuumana ei paljoa sisään saisi...

Tämän lämpölaajenemisen vuoksihan mielestäni homma pitäs hoitaa Massalla, eli pitäs eka tyhjentää vanhat kamat pois ja uutta sisään tietty järjestelmän vetämä MASSA.
99T-museopeli
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja stara »

Passi kirjoitti:Oli tuolla juttua täyttömäärästä ja että kuumana ei paljoa sisään saisi...

Tämän lämpölaajenemisen vuoksihan mielestäni homma pitäs hoitaa Massalla, eli pitäs eka tyhjentää vanhat kamat pois ja uutta sisään tietty järjestelmän vetämä MASSA.
Noinhan se taidetaan laatupaikoissa tehdäkin, ja nimenomaan uudenlaisten (n. 92 jälkeen) kylmäaineiden suhteen kun niihin on automaattimyllyt, joilla homma hoidetaan ( imetään vissiin tyhjiöön jolloin litku tulee itse ulos ja filtteröidään vanha litku ja pannaan se oikea massamäärä sisään).
Noille vanhoille systeemeille ei ole niin paljoa LAATUtäyttöpaikkoja tarjolla, se on jo ongelma, kun sesonkiaikana täyttöä haluaa. KARVAHATTUPAIKKOJEN hinta ilmeisesti pitää yleensä sisällään vain aineiden lisäyksen, jolloin ei tarvitse esim öljyn määriä arpoa ? Silloin kun vaan lisäävät, niin eivät voi tarkkaan tietää paljonko siellä on kamaa sisällä. Sillä litkulla kun lie joku vakio höyrynpaine tietyssä lämpötilassa, joten ehkä vaan pumppaavat lisää niin kauan kunnes paine alkaa selvästi nousemaan pysyvästi, eli alkuun höyry tiivistyy nesteeksi sitä mukaa kun täyttää.??
Kuumana litkun höyrynpaine on eri kuin kylmänä ja heidän pitäisi siis osata arpoa oikea painearvo lämpötilan mukaan ??Toisaalta järjestelmän lämpötila jäähtyy kun uutta kylmempää litkua lisätään ( tosin kuumasta koneesta johtuen samantien lämpeneekin). Järjestelmässä oleva vesi ei vissiin sotke tuota painearvoa, koska noissa paineissa/ lämpötiloissa vesi ei vielä kiehu.
henkimaailman juttuja.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
kaneali
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 18:33
Paikkakunta: Loviisa

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja kaneali »

Huomio kaikki kylmäspesialistit og 900!
Olisiko jollain tietoa mikä vialla kun EPC:n varaosanumerolla
4070835 oleva venttiili ,jonka sijainti kompressorin takapäädyssä, vuotaa ja päästää kylmäaineet pihalle?
onko vika venttiilissä ? vai lieneekö muuta vikaa jolloin paineet karkaavat
em. venttiilin kautta? mikähän venttiilin tehtävä on ?


Ystävällisin terveisin
Ali Kanerva
Loviisa
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7570
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kyseessä on ylipaineventtiili, päästää järjestelmään tulleen ylipaineen ( se miksi sitä sinne tulee onkin jo sitten toinen juttu ) pois.
Ja jos se vuotaa koko ajan niin se on vaihdettava uuteen.

Varsinkin jos järjestelmä on täytetty vähän yläkanttiin, ja kunnon helteet
pamahtaa päälle +35..yms. niin on melko normaalia että ylipaineventtiili
kertoo olemassa olostaan.

Ja venttiili on yleensä kertakäyttökamaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
cs9000tku
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Su Huhti 05, 2009 10:38

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja cs9000tku »

9000CD23T kirjoitti:
Vielä kun saisi selville, että huoltaako Suomessa kukaan ilmastoinnin kompuroita.
http://www.finnklima.fi/
Varsinais-suomessa tekee myös Turun Autoilmastointi Oy - http://www.autoilmastoinnit.fi

Tonnipommi menossa huomenna sinne ja valmiiks pelottaa viiva alle jäävä euromäärä.
Saab 9000 CS -97, 2.0 lpt
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: tietoa kylmästöinnistä

Viesti Kirjoittaja core2 »

cs9000tku kirjoitti: Tonnipommi menossa huomenna sinne ja valmiiks pelottaa viiva alle jäävä euromäärä.
Eikös se jo itse täytettävä ainekin kustanna ainakin sen yhden satasen verran?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin