vahaus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: vahaus

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Maikki kirjoitti:On muuten paljon mukavampi vahata auto tuollaisella miedosti tuoksuvalla vahalla kuin perinteisellä kemikaaleille/liuottimelle haisevalla vahankuvausnesteellä. Tosimiehille pitäisi ilmeisesti tehdä piparinhajuista vahaa :mrgreen:

Kun täälläkin ajatusmaailma tuntuu oleva se että pesuaineet ja vaha valitaan paikallisen halpahallin halvimmista, vahaus saa viedä max. 15min ja vahapinnan tulisi kestää vähintään vuoden :lol: niin siihenkin on ratkaisu: Collinite 476 tai 845 joita saa jopa suomesta eikä ole pahanhintaisia. Valmistaa lupaa 476:n kestoksi vuoden 8O
Ei siinä, aloitetaan tuotekehitys, vähän rasvasilliä hallista, jauhettuna keittämään sitten vahan joukkoon :lol:

Täällä on zainot olleet kyllä aika suosittuja käsittääkseni, itselläkin niitä oli, mutta aikaa niillä vahaukseen menee huomattavasti kauemmin mikäli tekee sen 3 kerroksen työn. (pl. Z-AIO) Tosin ne kyllä kiiltävät hyvin, kestävät hyvin (vielä paremmin kun laittaa Z-CS:aa päälle) ja ovat sinänsä helppoja käsitellä. Tuoksuuhan nekin vähän mansikkaesanssille.

Kyllä se kunnolla puhdistettu pinta on kaiken A ja O. Ensin claybarilla ja sitten jollain cleanerilla mikäli ei myllyttää meinaa.

Collinitesta ei henkkoht kokemuksia, mutta ilmeisesti on tosi kestävää. Suola tosiaan tekee oman osansa, eli en kyllä ihan vuoteen käytännössä usko mutta kesän yli hyvinkin.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: vahaus

Viesti Kirjoittaja Eski »

Maikki kirjoitti:Ammattimies kuten Jyrki tekee todella hyvää jälkeä.
Jos itse haluaa kokeilla kiillotusta niin hyvä aloitusresepti:
-Jätetään autoglymin, korrekin, turtlen jne paint cleanerit/hiovat vahat kaupan hyllylle
- bilteman 29,90€ epäkeskokone on lostava peli hintaisekseen
- nakataan bilteman myllytyslaikat roskiin
- tilataan jyrkiltä ihan oikeita 4" laikkoja
Onkos tästä pilipalin kalliimmasta (54eur) 1200W kiillotuskoneesta kokemusta, olisiko se parempi kuin tuo epäkeskokone?

Kuva

Tarkoitatko Jyrkin laikoilla Wurthin laikkoja vai näitä:
http://www.carwaxzaino.fi/trolli/shop/? ... ategory=24

Eski
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: vahaus

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Noista rälläkkämallisista koneista kannattaa valita sellainen jossa on softstart eli lähtee hitaasti kiihdyttäen laikka pyörimään eikä on-off tyylisesti. Aloittelijan pitää olla todella varovainen tuollaisen kanssa ettei polta maalipintaa puhki.

Biltsun epäkeskokoneelle tarkoitin juurikin noita "cyclo" pikkulaikkoja. Saapeissa nyt on senverran pehmeä maalipinta että epäkeskokoneella saa hyvän pinnan aikaiseksi.
Aloita kokeilu pehmeillä laikoilla ja punaisella glymillä.Laikkoihin vahaa, "tuputa" vaha käsiteltävälle alueelle esim 1/4 konepellistä, levitys 1-1.5 nopeudella, kun tasaisesti levitetty työstä nopeudella 2-3. Pyyhi pinta mikrokuituliinalla ja ylläty positiivisesti 8)

Saksanihmeen myllytykseen sain lainaan kaverilta megun G220 epäkeskokoneen. Senverran kiva kone että pitännee kesälomarahoilla ostaa tuollainen itselle
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: vahaus

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Tekeekö sillä bilteman 20€ epäkeskokoneella mitään vai onko se 30€ "cyclo-kone" parempi?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: vahaus

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Ostin kaverin suosittelemana Autoglymin punaista ja kultaista -vahaa. Neuvoi että kultaisen voisi jättää yön yli kuivumaan, että tulisi hyvä kiilto?
Purkissa lukee vaikutus aika 15-60min, tosin..

Uskaltaako tuommoista Autoglymin punaista vahata koneen kanssa?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: vahaus

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Itseasiassa punainen toimii paremmin juurikin koneella levitettynä: hiovat ainesosat hajoaa paremmin, fillerit täyttää naarmuja eikä pölise. Kultainen kestää ihan hyvin olla yön yli päällä ja itseasiassa kestää sitä paremmmin mitä pidempään on maalipinnan päällä ennen kiillotusta.

Kultainen kannataa levittää pesusienen palasella joka on ensin kasteltu vedellä ja sitten puristettu kuivaksi. ahan tai kultaisen kohdalla nesteen kulutus on paljon pienempi ja leviää maalipinnalle tasaisesti.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
är.jii
"Viggen"
Viestit: 607
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 17:48
Paikkakunta: Parkano

Re: vahaus

Viesti Kirjoittaja är.jii »

Myllytin cabben, glymin punaisella ja tosihieno tuli, varsinkin vanhassa punaisessa sen huomaa. :D Vedin mustan glymin kun ei ollu kultasta :mrgreen:
samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
lamar
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 20:42
Paikkakunta: Simo

Re: vahaus

Viesti Kirjoittaja lamar »

Laitoin Meguiar´s G220 tilaukseen Enklannista ja samaan satsiin muutakin myllytykseen tarvittavaa rompetta. Aikomuksena olisi myllyttää auto tulevana kesänä edustuskuntoon, mutta muutamia kysymyksiä herännyt aineista ja laikoista. Sopiiko Z-PC hyvin myllytykseen vai olisiko Meguiar´s #80 parempi? Entä riittääkö esim. Mequiar´s W9006 finishing pad tuohon hommaan (ilmeisemmin Saabissa on pehmyt maalipinta?) vai tarvitaanko W8006 polishing pad? Onko kokemuksia?
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: vahaus

Viesti Kirjoittaja pade »

lamar kirjoitti:Laitoin Meguiar´s G220 tilaukseen Enklannista ja samaan satsiin muutakin myllytykseen tarvittavaa rompetta. Aikomuksena olisi myllyttää auto tulevana kesänä edustuskuntoon, mutta muutamia kysymyksiä herännyt aineista ja laikoista. Sopiiko Z-PC hyvin myllytykseen vai olisiko Meguiar´s #80 parempi? Entä riittääkö esim. Mequiar´s W9006 finishing pad tuohon hommaan (ilmeisemmin Saabissa on pehmyt maalipinta?) vai tarvitaanko W8006 polishing pad? Onko kokemuksia?
Mistäs tilasit ja minkä verran tuli kustantamaan? Onko se brittien töpselillä? Tosin tuo on helppo fiksata adapterilla..
Itse nimittäin myös hieman katsellu kyseistä konetta..

Näkemättä auton maalipintaa on tietty hieman hankala sanoa mikä aine siihen soveltuu parhaiten mutta näkisin, että nuo kaksi mainitsemaasi ainetta ovat kuitenkin sieltä kevyemmästä päästä/keskivaiheilta hiovien ominaisuuksien suhteen. Eli jos maalipinnassa on jonkin verran naarmuja/pyörrejälkiä ja jotain pinttymiä tms. niin uskoisin noiden aineiden soveltuvan siihen enemmän kuin hyvin.
Itse olen monia autoja tehnyt Z-PC:llä ja olen siihen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Erittäin helppo ja nopea aine työstää ja lopputulos on ainakin tähän mennessä aina tyydyttänyt. Erityisesti tuo työstämisen helppous on iso plussa. Tuota Meguiarsin Speed Glazea en ole koittanut mutta sitäkin kyllä on kehuttu paljon joten tuskin on huonoa tavaraa :)

Jos pinnassa kuitenkin on hieman enemmän/pahempia naarmuja tai pyörrejälkiä niin melkein suosittelisin jotain hieman agressiivisempaa ainetta kuten esim. Meguiarsin DACP (Dual Action Cleaner Polish #83) tai 3M:llä löytyy myös hyviä ja tehokkaita aineita.

Tosin sitten pitää pitää mielessä että jos lähtee ihan kunnon myllytystä tekemään niin tuollainen epäkesko-kone ei ehkä enää ole se paras vaihtoehto. Mutta myllytys-sanaa nyt käytetään vissiin kaikesta koneellisesta kiillotuksesta :)

Itse tein parin kaverin kanssa tuossa la-su kaverin valkoisen Bee*R -Skylinen Zainolla alusta loppuun (ClayBar, Z-PC, Z-AIO, 4 kerrosta Z-2 Pro, Z-8 jokaisen kerroksen väliin ja lopuksi vielä Z-CS pintaan) ja tuli kyllä aivan älytön pinta ja kiilto, ottaen vielä huomioon, että auto tosiaan on valkoinen.

Sain siinä sivussa myös 15v. autoja Glymin-tuotteilla meikanneen kaverin melko vakuuttuneeksi siitä, että ne Glymin tavarat eivät ehkä kuitenkaan ole ne markkinoiden parhaat. Sanoi, että etenkin tuon työstämisen helppous ja pinnan laatu oli ihan eri planeetalta kuin mitä Glymillä saa aikaiseksi :)
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: vahaus

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Kaverini tilasi elitecarcare:stä G220:n samalla kun tilattiin muitakin romppeita. Sähkärikaveri vaihtoi pistokkeen joten plug&play.

Yhteen autoon testasin ja oikein miellyttävä käyttää. Melutaso kohtuullinen eikä täristä. Megun vanhemman mallin laikat oli oikein hyviä. Nyt tilasin Megun konepesun kestäviä soft buff 2.0 laikkoja ja vertailun vuoksi eliten omia laikkoja.

#80 on yllättävän pystyvä aine naarmuihin ja sitä kestää hinkata pitkään niin ettei kuivu. Perussettinä voisi ajatella #83 polishing padillä ja toinen kierros #80 finishing padillä.

Jokerina voisi vetäistä peliin Dodo Juicen Lime Primen. Naapurin fiikuksen kiillotin lauantaina tuolla aineella, biltsun kone ja keltaiset kerran aikaisemmin käytetyt laikat ja lopputulos oli 8O ~70-80 naarmuista lähti pois ja vahavalmis kiiltävä pinta kun tuossa on reilusti glazeöljyjä. Päälle Chemical Guys Butter Wet Wax ja muovi/kumiosille meguiarsin hyperdressing niin 8)

Pakko tilata itellekin dodon setti lime+dark = lime prime + näytteet dodon pehmeästä ja kovasta vahasta tummalle maalipinnalle.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
lamar
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 20:42
Paikkakunta: Simo

Re: vahaus

Viesti Kirjoittaja lamar »

pade kirjoitti:Mistäs tilasit ja minkä verran tuli kustantamaan? Onko se brittien töpselillä? Tosin tuo on helppo fiksata adapterilla..
Itse nimittäin myös hieman katsellu kyseistä konetta..

Näkemättä auton maalipintaa on tietty hieman hankala sanoa mikä aine siihen soveltuu parhaiten mutta näkisin, että nuo kaksi mainitsemaasi ainetta ovat kuitenkin sieltä kevyemmästä päästä/keskivaiheilta hiovien ominaisuuksien suhteen. Eli jos maalipinnassa on jonkin verran naarmuja/pyörrejälkiä ja jotain pinttymiä tms. niin uskoisin noiden aineiden soveltuvan siihen enemmän kuin hyvin.
Itse olen monia autoja tehnyt Z-PC:llä ja olen siihen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Erittäin helppo ja nopea aine työstää ja lopputulos on ainakin tähän mennessä aina tyydyttänyt. Erityisesti tuo työstämisen helppous on iso plussa. Tuota Meguiarsin Speed Glazea en ole koittanut mutta sitäkin kyllä on kehuttu paljon joten tuskin on huonoa tavaraa :)

Jos pinnassa kuitenkin on hieman enemmän/pahempia naarmuja tai pyörrejälkiä niin melkein suosittelisin jotain hieman agressiivisempaa ainetta kuten esim. Meguiarsin DACP (Dual Action Cleaner Polish #83) tai 3M:llä löytyy myös hyviä ja tehokkaita aineita.
http://www.shinearama.co.uk/

Tuolta tilasin alunperin Kestrel DAS6 koneen, mutta saantivaikeuksien(laivalasti Kiinassa) takia tilaus muuttui Meg 220:een. Hintaa tuolle laitteelle jäi 100£ (antoivat alennusta normihinnasta kun joutui muuttamaan tilausta, aika hyvää asiakaspalvelua sanoisin). Tohon koneeseen joutuu tosiaan vaihtaan töpselin, mutta ei paha nakki, ilmeisemmin. Samalla tuli tilattua Meg viimeistely laikkoja ja purkki DODO:n vahaa :D

Jäi vähän harmittamaan kun ei samalla saanut Meg kiilloituslaikkoja (polishing pad), ilmeisemmin pitää hommata noita täältä Suomesta.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
lamar
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 20:42
Paikkakunta: Simo

Re: vahaus

Viesti Kirjoittaja lamar »

http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... hp?t=63859

Noiden ohjeiden avulla luulisi onnistuvan. Hyvät sivustot muutenkin, kannattaa tutustua.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: vahaus

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Nuo DaveKG:n ohjeet on tosi hyvät.

Pohjolan Laakeri Oulussa taitaa olla sinua lähin joka myy megun tuotteita.

3m:llä on myös hyviä laikkoja (muttei yhtä hyviä kuin meguiarsin) kohtuuhintaan.

Opettele ensin käyttämään G220:stä #80:n ja viimeistelylaikan kanssa. Niilläkin saa paljon naarmuja pois. Muista käsitellä maalipinta ennen myllytystä claybarilla.

Mitä dodon vahaa ostit?
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
lamar
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 20:42
Paikkakunta: Simo

Re: vahaus

Viesti Kirjoittaja lamar »

Maikki kirjoitti:Mitä dodon vahaa ostit?
Dodo Juice Orange Crush (Soft Wax).
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: vahaus

Viesti Kirjoittaja SS »

Vinkki:
Puolivahingossa nettiä tonkiessani löysin Meguairsin vahoja Käyttöautosta:
http://shop.kayttoauto.fi/
Noita on liikkeissäkin hyllyssä, tosin euron-pari kalliimmalla, mutta huhtikuussa 15% alennuksella. Paria putelia ei siis kannata ulkomailta asti tilailla vaan hakea ko. lafkasta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin