Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Minuteman kirjoitti:Varsinaisen kysymyksen tulisi ehkäpä kuulua että miksi wesku katsoo velvollisuudekseen "ennaltaehkäistä" jotakin normaalia ja lain sallimaa toimintaa liikenteessä, tai peräti sitä että miksi ohitetuksi joutuminen on niin traumatisoivaa että sen perusteella voi muka katsoa olevansa oikeutettu liikenteen vaarantamiseen
On ikävää joutua lainaamaan itseään mutta kun vastausta varsin perustavaa laatua olevaan kysymykseen ei kuulu, täytyy kysyä uudestaan.

Millä lakilihaksilla siviili wesku katsoo olevansa oikeutettu toimimaan kuten hän toimii liikenteessä eli oman näkemyksensä mukaisesti, mutta tästä hänen henkilökohtaisesta näkemyksestään tietämättömien (saab-klubia tai Suoli24:ää lukemattomien) näkökulmasta ehkäpä pahimmassa tapauksessa ihan lihallisen kohtalokkaasti?
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja wesku »

Minuteman kirjoitti:Varsinaisen kysymyksen tulisi ehkäpä kuulua että miksi wesku katsoo velvollisuudekseen "ennaltaehkäistä" jotakin normaalia ja lain sallimaa toimintaa liikenteessä...
Tuossa on montakin virhettä. Esim. "velvollisuudekseen", "normaalia" ja "lain sallimaa" :) Onneksi jonossa ohittelua omien näkemystensä mukaan ilman kokonaistilanteen arviointia yrittävät ovat sentään siinä määrin vähemmistönä ettei voida puhua ainakaan ihan normaalista toiminnasta.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

wesku kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:Varsinaisen kysymyksen tulisi ehkäpä kuulua että miksi wesku katsoo velvollisuudekseen "ennaltaehkäistä" jotakin normaalia ja lain sallimaa toimintaa liikenteessä...
Tuossa on montakin virhettä. Esim. "velvollisuudekseen", "normaalia" ja "lain sallimaa" :) Onneksi jonossa ohittelua omien näkemystensä mukaan ilman kokonaistilanteen arviointia yrittävät ovat sentään siinä määrin vähemmistönä ettei voida puhua ainakaan ihan normaalista toiminnasta.

Älä wesku pätki tekstejä jotka ovat kaikkien nähtävissä. Ja varsinkaan kun et ole vastannut edes entisiinkään.


Jos ihan suoraan sanotaan niin tuo sinun tilanteesi on ihan luokiteltavissa oleva patologinen tila ja sille on olemassa ihan oma nimityskin.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja Risto »

wesku kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:Varsinaisen kysymyksen tulisi ehkäpä kuulua että miksi wesku katsoo velvollisuudekseen "ennaltaehkäistä" jotakin normaalia ja lain sallimaa toimintaa liikenteessä...
Tuossa on montakin virhettä. Esim. "velvollisuudekseen", "normaalia" ja "lain sallimaa" :) Onneksi jonossa ohittelua omien näkemystensä mukaan ilman kokonaistilanteen arviointia yrittävät ovat sentään siinä määrin vähemmistönä ettei voida puhua ainakaan ihan normaalista toiminnasta.
Ei kai jonossa ajamisen pitäisi olla normitilanne, kun yleensä koko jonon ohi pääsee parilla kolmella ohituksella liikennettä vaarantamatta. Olen huomannut, että nämä "kokonaistilanteen arvioijat" eivät selvästikään nimen omaan siihen kykene, vaan roikkuvat jonossa kilometritolkulla turhaan, kun ohituspaikkoja jätetään käyttämättä. Tämä taas ilmeisesti johtuu ns. pallosilmän tai pelisilmän puutteesta eli ei osata arvioida liikkuvien kappaleiden liikeratoja ja niiden keskinäisiä suhteita. Yleensä pelisilmä kehittyy jo lapsena normaaleissa poikien leikeissä ja etenkin pallopeleissä, nukeilla leikkiessä pelisilmä ei kehity ja tästä syystä naiset ja "erilaiset" pojat kokevat liikenteen ahdistavaksi ja pohtivat loputtomasti muille itsestään selviä asioita omasta näkökulmastaan niitä kuitenkaan lopulta ymmärtämättä. Lisäksi oma riittämättömyyden tunne ajaa nämä toistaitoiset vaatimaan muille rajoituksia ja tyrkyttämään omien pohdintojensa rajallisin kyvyin saavutettuja johtopäätöksiä. :roll:
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

mursu kirjoitti:Tänään tuli taas heitettyä lenkkiä Vihti-Jyväskylä-Kuopio-Vihti... missään vaiheessa ei tullut mielenkään moiset ohitusjärjestykset. Ohi on päästävä aina oli edessä sitten yksi tai 10 autoa. Mieluiten kaikki kerralla. Piste.

Miten tästä ohittamisesta saadaan tehtyä tälläinen numero jokapaikassa? :)

Törmäsin muuten uuteen ilmiöön moottoritiellä, ajaessa tyhjää vasenta kaistaa moni ohitettu vilkutti pitkiä. Mitä tuolla yleensä tarkoitetaan?
Eipä tule mieleen muuta kuin, että sinulla ei ehkä palanut kaikki valot takana tai sitten paloi jotain ylimääräistä.
Tai sitten satasen alueella korollakuski ajoi mittarin mukaan yhdeksääkymppiä, ettei ainakaan lähde lapasesta tai mene vahingossa ylinopeutta (niissä kun mittarit ovat atomikellon tarkkoja) ja vallan pelästyivät, kun joku uskalsi vielä kuivalla tiellä mennä ohikin! Eihän noista tiedä...
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja wesku »

Risto kirjoitti:Tämä taas ilmeisesti johtuu ns. pallosilmän tai pelisilmän puutteesta eli ei osata arvioida liikkuvien kappaleiden liikeratoja ja niiden keskinäisiä suhteita. Yleensä pelisilmä kehittyy jo lapsena....
Ihan hyvä vertaus tuo pelisilmä. Pelisilmää tosiaan puuttuu niiltä jotka yrittävät lähteä ohittamaan edellä ajavaa joka on selvästi ohitusaikeissa ja osoittaa sen jo alkuvauhdin kerämisellä. Muut tilanteessa olevat ajoneuvot eivät välttämättä pidä nopeuttaan vakiona vaan toimivat omien intressiensä mukaan.
Risto kirjoitti: Lisäksi oma riittämättömyyden tunne ajaa nämä toistaitoiset vaatimaan muille rajoituksia ja tyrkyttämään omien pohdintojensa rajallisin kyvyin saavutettuja johtopäätöksiä. :roll:
Niinpä :)

Joskus 70-luvulla oli asiat toisin, toistaitoisille ohittajile tehtiin asiat hyvin helpoksi.

Ote tieliikennekirjasta vuodelta 1971: "Kapealla tiellä ja milloin olosuhteet muuten sitä vaativat, kuljettajan on tarkkailtava takana olevaa tietä. Milloin hän havaitsee sieltä lähestyvän ajoneuvon, hänen on mahdollisuuksien mukaan viipymättä annettava tälle tilaisuus ohittamiseen. (TLA 16:5)" - tuolla periaatteella siis jonon viimeinen piti päästää ensimmäisenä ohitukseen :)

Pitkä aika siihen asenteiden muuttamiseen todella kuluu, tuo lainkohta on kai poistettu vuonna 1981. Vanhojen lainkohtien ymmärtäminen auttaa joskus ymmärtämään nykyisin 50+ vuotiaiden ajotyyliä ja mielipiteitä mutta hämmästyttävältä näyttää että vuoden 1981 tieliikennelain jälkeen syntyneidenkin mielipiteissä näyttää olevan jotain perua näistä vanhoista. Ehkä homma menee niin että ne opetukset siirtyvät polvesta toiseen, tarvittaneen 2-3 sukupolvea ennenkuin nopeusrajoitettuun vilkkaaseen liikenteeseen täysin sopimattomat ajatukset saadaan kitkettyä pois.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja Risto »

wesku kirjoitti:
Risto kirjoitti:Tämä taas ilmeisesti johtuu ns. pallosilmän tai pelisilmän puutteesta eli ei osata arvioida liikkuvien kappaleiden liikeratoja ja niiden keskinäisiä suhteita. Yleensä pelisilmä kehittyy jo lapsena....
Ihan hyvä vertaus tuo pelisilmä. Pelisilmää tosiaan puuttuu niiltä jotka yrittävät lähteä ohittamaan edellä ajavaa joka on selvästi ohitusaikeissa ja osoittaa sen jo alkuvauhdin kerämisellä. Muut tilanteessa olevat ajoneuvot eivät välttämättä pidä nopeuttaan vakiona vaan toimivat omien intressiensä mukaan.
Jonohan ei siihen nenän eteen tule yllättäen, vaan jo jonoa lähestyttäessä pystyy näkemään ohitushaluisen käyttäytymisen, jos sellaista on.
wesku kirjoitti:
Risto kirjoitti: Lisäksi oma riittämättömyyden tunne ajaa nämä toistaitoiset vaatimaan muille rajoituksia ja tyrkyttämään omien pohdintojensa rajallisin kyvyin saavutettuja johtopäätöksiä. :roll:
Niinpä :)

Joskus 70-luvulla oli asiat toisin, toistaitoisille ohittajile tehtiin asiat hyvin helpoksi.

Ote tieliikennekirjasta vuodelta 1971: "Kapealla tiellä ja milloin olosuhteet muuten sitä vaativat, kuljettajan on tarkkailtava takana olevaa tietä. Milloin hän havaitsee sieltä lähestyvän ajoneuvon, hänen on mahdollisuuksien mukaan viipymättä annettava tälle tilaisuus ohittamiseen. (TLA 16:5)" - tuolla periaatteella siis jonon viimeinen piti päästää ensimmäisenä ohitukseen :)
Eihän tuolla periaatteella pysty edes jonoja syntymään. :idea:
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Risto kirjoitti:
wesku kirjoitti:
Risto kirjoitti:Tämä taas ilmeisesti johtuu ns. pallosilmän tai pelisilmän puutteesta eli ei osata arvioida liikkuvien kappaleiden liikeratoja ja niiden keskinäisiä suhteita. Yleensä pelisilmä kehittyy jo lapsena....
Ihan hyvä vertaus tuo pelisilmä. Pelisilmää tosiaan puuttuu niiltä jotka yrittävät lähteä ohittamaan edellä ajavaa joka on selvästi ohitusaikeissa ja osoittaa sen jo alkuvauhdin kerämisellä. Muut tilanteessa olevat ajoneuvot eivät välttämättä pidä nopeuttaan vakiona vaan toimivat omien intressiensä mukaan.
Jonohan ei siihen nenän eteen tule yllättäen, vaan jo jonoa lähestyttäessä pystyy näkemään ohitushaluisen käyttäytymisen, jos sellaista on.
wesku kirjoitti:
Risto kirjoitti: Lisäksi oma riittämättömyyden tunne ajaa nämä toistaitoiset vaatimaan muille rajoituksia ja tyrkyttämään omien pohdintojensa rajallisin kyvyin saavutettuja johtopäätöksiä. :roll:
Niinpä :)

Joskus 70-luvulla oli asiat toisin, toistaitoisille ohittajile tehtiin asiat hyvin helpoksi.

Ote tieliikennekirjasta vuodelta 1971: "Kapealla tiellä ja milloin olosuhteet muuten sitä vaativat, kuljettajan on tarkkailtava takana olevaa tietä. Milloin hän havaitsee sieltä lähestyvän ajoneuvon, hänen on mahdollisuuksien mukaan viipymättä annettava tälle tilaisuus ohittamiseen. (TLA 16:5)" - tuolla periaatteella siis jonon viimeinen piti päästää ensimmäisenä ohitukseen :)
Eihän tuolla periaatteella pysty edes jonoja syntymään. :idea:
Höh! Miksi tuo pykälä on poistettu? :x
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Ote tieliikennekirjasta vuodelta 1971: "Kapealla tiellä ja milloin olosuhteet muuten sitä vaativat, kuljettajan on tarkkailtava takana olevaa tietä. Milloin hän havaitsee sieltä lähestyvän :saab: ajoneuvon, hänen on mahdollisuuksien mukaan viipymättä annettava tälle tilaisuus ohittamiseen.
Lisätty laista puuttuva sana!
Olli Kinaret kirjoitti:Höh! Miksi tuo pykälä on poistettu? :x
Siksi ilmeisesti kun Saabin tekniikkaa kopioimalla ovat muutkin autonvalmistajat saaneet autonsa kulkemaan jo yli 100 km/h :wink:
NEO9-3
"Aero"
Viestit: 440
Liittynyt: La Elo 16, 2003 16:41
Paikkakunta: Kannus

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja NEO9-3 »

Risto kirjoitti: Jonohan ei siihen nenän eteen tule yllättäen, vaan jo jonoa lähestyttäessä pystyy näkemään ohitushaluisen käyttäytymisen, jos sellaista on.
Jos ei ohittajia näyttäisikään olevan jonoa lähestyttäessä niin ohitushaluisia alkaa kummasti löytymään ,kun joku ensin näyttää esimerkkiä.
Sitten uskalletaan tehdä samoin ,ensin on jurnutettu jonoa johtavan hitaammaan ajoneuvon perässä useita kilometrejä ,vaikka hyviä ohituspaikkoja olisi ollutkin paljon aiemmin.
En tiedä mikä siinä on mutta monet kerrat todennut tuollaista käyttäytymistä.

Mitä tulee ohitusten hankaloittamiseen ,niin mitä liikkuu sellaisen autoilijan päässä joka tempuillaan pistää muiden ja oman henkensä likoon. Pitäisikö miettiä onko asenne sellainen että sinne liikenteeseen edes kannattaa lähteä.
Jos jonnekkin on päästävä mutta ei pysty yhteisiä pelisääntöjä noudattamaan , esim. taksi vie perille.
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
sseppala
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 13:22
Paikkakunta: Lohja

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja sseppala »

Mielestäni ohittaminen kiteytyy seuraaviin prinsiippeihin:
1. jos vituttaa hidastelu; aloita ohittamisen suunnittelu
2. ohita

siinähän se oli. missä haaste?

t.#1690
Sauli Seppälä
jäsen #1690
9-5 2.3t Maptun 1
9-5 2.0 NappeNol Wagon, viirusilmä
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Kannattaa katella sivupeiliä enneku lähtee ohittamaan autoa.
Eilen meinas tilannetta olla ku olin lähdössä ohi kahdesta autosta, koska edessä ajava ei katsonut peiliä kun olin ohi pyrkimässä.. vilkun laitoin hyvissä ajoin ja olin polettamassa lisää vauhtia ja samalla kaistanvaihtoa, mutta mutta eihän siinä muutaku edessä oleva auto laittaa itsekkin vilkun pälle ja lähtee vaihtamaan kaistaa.. kerkesin onneks jarrutella omaa vauhtia, hieman luistossa mennen ettei rysähtäny ja kyllä se viimein peiliin katsoi, että on muitankin menossa ohi. :roll:
Sitte ku älys keskeyttää ohituksen ja palata omalle kaistalle ite kierrättelin kolmosen ja nelosen tappiin asti ja sitte vitosella moottorijarrulla satasen kohille ja vakkari päälle. 8)
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

wesku kirjoitti:Ihan hyvä vertaus tuo pelisilmä. Pelisilmää tosiaan puuttuu niiltä jotka yrittävät lähteä ohittamaan edellä ajavaa joka on selvästi ohitusaikeissa ja osoittaa sen jo alkuvauhdin kerämisellä. Muut tilanteessa olevat ajoneuvot eivät välttämättä pidä nopeuttaan vakiona vaan toimivat omien intressiensä mukaan.
Saa muuten olla autossa potkua jos meinaat "vahingossa" ohittaa sellaisen joka kerää jo vauhtia ohitukseen. Ei muuten onnistu ainakaan mun autolla, ellet roiku metrin päässä perseessä. Eli tuskin kovin moni oikeesti yrittää lähteä ohi pelisilmän puutteessa tuollaisesta...
"Nukkujat" sitten erikseen, jotka heräävät ohittamaan kun toinen on jo sitä tekemässä. (vrt. aiempi viestini)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Kyllähän siellä liikenteessä meinaa sattua ja tapahtua jos ite et ole tarpeeksi hereillä ja tilanteen tasalla. Ainakin täysperävaunuyhdistelmällä ajellessa joutuu usein jarrua polettamaan jotta ohittaja kerkee rekasta ohi enneku vastaantulevan auton kanssa syntyy kolari... :roll:
Kerran pitikin yhtä naiskuskia olla repimässä autosta ulos ku ohituksen aikana pöläytti metikköön. :?
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Itse kyl olen aika herkkä ohittelemaan tolla 900:lla ajellessa... varmaan se "turha kiire" siinä syynä, mutta en pitkään kestä liruuttelijoiden perässä ajella kunnes hermo palaa.
Rekalla ajellessa on sitte asia erikseen. Siinä pitää ottaa kyl enempi huomioon kun se vie enempi tilaa ja aikaa ohitukseen ja onhan siinä useimmiten ylivoimaa kun tonneja alla sopivasti. Useimmiten tyytyy ajelemaan liruuttelijan perässä, etenkin kuormapäällä (ei tietenkään puskurissa kiinni kuiten useimmat, vaan ihan sopivan matkan päästä että kerkee hiljentää jos edellä ajavalla sattuu olemaan taxivilkku ja kisajarrut) Rekalla kun ei ihan nopeesti ohi mennä, etenkin jos rajotin naputtaa 89km/h.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Vastaa Viestiin