asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Käsittääkseni paras tietotaito Bioetanolista löytyy BSR:ltä. Kehittääneet yhdessä Saabin kanssa bioPower konseptia toistakymmentä vuotta. BSR:ltä löytyy tiettyihin Saabin malleihin valmiit jälkiasennussarjat. Kirjoitin aiheesta syksyn Klubilehteen. Tarkkaavaiset ehken huomasivat.

Tyypillisästä GM touhua, että kun ST1 lanseerasi Biobensansa Suomessa, niin Saab alan pioneerina oli lähinnä statisti.

www.bsrab.se
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ecuprojectin Biopower-ohjelmat on kaikki tehty Saabin omien virallisten pohjalta, joten E85:lla toiminnallisuus on yhtä hyvä kuin tehdas-biopowereissakin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?

Viesti Kirjoittaja tikkis »

jos oikein olen käsittänyt, niin yksi suurimmista etanolipulmista liittyy korroosioon. ELi alkuperäisessä etanolikoneessa on joitakin ruiskun komponentteja korvattu toisesta materiaalista tehtyyn. Sitten on vielä kysymys hyvin kylmien ilmojen aikaansaamasta viskositeettiongelmasta.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?

Viesti Kirjoittaja mursu »

Mimmi kirjoitti:
tikkis kirjoitti:jos oikein olen käsittänyt, niin yksi suurimmista etanolipulmista liittyy korroosioon. ELi alkuperäisessä etanolikoneessa on joitakin ruiskun komponentteja korvattu toisesta materiaalista tehtyyn. Sitten on vielä kysymys hyvin kylmien ilmojen aikaansaamasta viskositeettiongelmasta.
Polttoaineputket ja paineensäädin ovat rosteria, ei muta eroa.
Normikamat toimivat hyvin, kunhan muistaa laatua vaihtaa opiskelijavalon syttyesä.
Onkohan tuosta korroosiosta tarkempaa tutkimusta tehty millä aikavälillä ongelmia alkaa ilmaantua?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

mursu kirjoitti:Itse tankkasin 9-3 T5:een tankillisen E85:sta ilman muutoksia, ihan hyvin tuntui kulkevan. :)
Itse ajoin kanssa tankillisen sillä ST1:n Refuelilla, ja toimihan tonnari sillä jotenkuten, sytytteli tosin CE-valoa, ja nyki aina kyseisen valon sytyttyä. Lisäksi ahtimen siivet olivat aikas valkoiset kokeilun jälkeen (kun ahdinremppa tuli muutenkin niihin aikohin ajankohtaiseksi vinkuvan hyrrän vuoksi, eli kait oli mennyt tosi laihalla).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jlu
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 18:12
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?

Viesti Kirjoittaja jlu »

Mimmi kirjoitti:
tikkis kirjoitti:jos oikein olen käsittänyt, niin yksi suurimmista etanolipulmista liittyy korroosioon. ELi alkuperäisessä etanolikoneessa on joitakin ruiskun komponentteja korvattu toisesta materiaalista tehtyyn. Sitten on vielä kysymys hyvin kylmien ilmojen aikaansaamasta viskositeettiongelmasta.
Polttoaineputket ja paineensäädin ovat rosteria, ei muta eroa.
Normikamat toimivat hyvin, kunhan muistaa laatua vaihtaa opiskelijavalon syttyesä.
Tuossa edellä linkitetyssä dokumentissa mainittiin myös polttoainetankin olevan US-versio, tarkemmin ei materiaalia mainita.
9-5 2,0t Wagon -05
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

ng900aero kirjoitti:
mursu kirjoitti:Itse tankkasin 9-3 T5:een tankillisen E85:sta ilman muutoksia, ihan hyvin tuntui kulkevan. :)
Itse ajoin kanssa tankillisen sillä ST1:n Refuelilla, ja toimihan tonnari sillä jotenkuten, sytytteli tosin CE-valoa, ja nyki aina kyseisen valon sytyttyä. Lisäksi ahtimen siivet olivat aikas valkoiset kokeilun jälkeen (kun ahdinremppa tuli muutenkin niihin aikohin ajankohtaiseksi vinkuvan hyrrän vuoksi, eli kait oli mennyt tosi laihalla).
*facepalm* e85 pitää olla reilusti enemmän eikä normi trionic osaa siihen adaptoitua. Ja kylmäkäynnistykset pitää säätää.. Älkää ny hyvät ihmiset hajottako autojanne sillä jossei niitä ole varta vasten e85:lle säädetty.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Mimmi kirjoitti:Polttoaineputket ja paineensäädin ovat rosteria, ei muta eroa.
Normikamat toimivat hyvin, kunhan muistaa laatua vaihtaa opiskelijavalon syttyesä.
Tarkoittaako tämä sitä, että ei ole suositeltavaa ajaa E85:lla kuin tankillinen kerrallaan, jos minulla on "ei-alunperin-BioPower-auto", eli tässä tapauksessa -01 T7 9-3 "TCS-poispuukotetulla-BioPower-softalla"?
Saabiton Saabisti
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

TommyW kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Polttoaineputket ja paineensäädin ovat rosteria, ei muta eroa.
Normikamat toimivat hyvin, kunhan muistaa laatua vaihtaa opiskelijavalon syttyesä.
Tarkoittaako tämä sitä, että ei ole suositeltavaa ajaa E85:lla kuin tankillinen kerrallaan, jos minulla on "ei-alunperin-BioPower-auto", eli tässä tapauksessa -01 T7 9-3 "TCS-poispuukotetulla-BioPower-softalla"?
Ei vaan voit ajaa E85:lla niin pitkään kuin ajat, mutta jos vaihdat niin sitten mahdollisimman vähän toista laatua tankissa. Ja sama tietysti toisin päin vaihtaessa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Jep ja tuulilasin kirjoituksessa oli että ventiilit paremmat saamaa sanoi myös saa kuru ruotsin maalta joka on ollut ihmettelemässä noita 85e moottoreita.en laittas muihin kuin bioetanoli autoihin tuota 85e.VOI TULLA LIIAN KALLIIKSI KOKEILU.
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?

Viesti Kirjoittaja axp102 »

KATSOTAAN NYT KUINKA KALLIIKSI SE TULEE

KERRON SITTEN PALJO MAKSO
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Mimmillä taitaa olla luki häiriö kun tekstiin on painettu PAREMMAT VENTIILIT joka ei tarkoita koko moottoria.näkyy olevan että vanhemissa jo ventiilit syöpyy jo ilman 85e:tä ,eihän kunnon vetiileitä ollut kuin vanhemissa saabeissa.(kun kaikkea ei tiiä se ahistaa).
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Toimiiko nyt sitten esim. BSR http://sv.bsr.se/e85/kits/ vastuuttomasti, kun kauppaa Saappaisiin E85-konvertointia, joka sisältää vain softan ja BSR-badgen takakonttiin - ei venttiilien vaihtoa?
Saabiton Saabisti
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Ajattelin lähteä tässä lutraamaan tuolla viinalla. Idea on opetella noita muita polttonesteitä ja ennenkaikkea oppia sen miten homma toimii oikein. Kun ilmeisesti melkoisia muutoksia on tulossa EU:n puolelta. Viripotentiaali otetaan sitten selville myöhemmin. :D

Auto on T5 kolkki jossa on tällä hetkellä 2l pannu kiinni. Suuttimet on Siemens 630cc ja soppaa ruokkii Bosch -044. Jo suuttimien pienuuden takia opettelu ja karttojen hinkkaus tehdään ihan GT25:lla. Projektikansi on tällä hetkellä purettu eli siihen tulee rosterivenat. Luonnollisesti löytyy laajakaista ja muu tarvittava datan keruujärjestelmä.

Lähtökohtana on se että suutinvakiota rukkaamalla pääsis about tontille, wb:llä sitten hinkataan soppakartta kohdilleen, E85:llahan tavoite tyhjiksellä ja tasakaasulla on AFR 9.7. Talvi kun on vielä päällä, kylmäkäynnistysarvoihin jotain muutosta myös. Samoin pääsee kokeilemaan kuinka kovalla sytkällä tuota uskaltaa sytytellä.

Vähän arvelluttaa muut soppapuolen osat, nekun on vielä ihan orkkiksia.

Mutta tälläiset suunnitelmat, mää kyllä postaan kun mosa porsii...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Kiitos, näitä tipsejä tässä tarvitaankin.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Vastaa Viestiin