asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?
Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?
Käsittääkseni paras tietotaito Bioetanolista löytyy BSR:ltä. Kehittääneet yhdessä Saabin kanssa bioPower konseptia toistakymmentä vuotta. BSR:ltä löytyy tiettyihin Saabin malleihin valmiit jälkiasennussarjat. Kirjoitin aiheesta syksyn Klubilehteen. Tarkkaavaiset ehken huomasivat.
Tyypillisästä GM touhua, että kun ST1 lanseerasi Biobensansa Suomessa, niin Saab alan pioneerina oli lähinnä statisti.
www.bsrab.se
Tyypillisästä GM touhua, että kun ST1 lanseerasi Biobensansa Suomessa, niin Saab alan pioneerina oli lähinnä statisti.
www.bsrab.se
Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?
Ecuprojectin Biopower-ohjelmat on kaikki tehty Saabin omien virallisten pohjalta, joten E85:lla toiminnallisuus on yhtä hyvä kuin tehdas-biopowereissakin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?
jos oikein olen käsittänyt, niin yksi suurimmista etanolipulmista liittyy korroosioon. ELi alkuperäisessä etanolikoneessa on joitakin ruiskun komponentteja korvattu toisesta materiaalista tehtyyn. Sitten on vielä kysymys hyvin kylmien ilmojen aikaansaamasta viskositeettiongelmasta.
Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?
Onkohan tuosta korroosiosta tarkempaa tutkimusta tehty millä aikavälillä ongelmia alkaa ilmaantua?Mimmi kirjoitti:Polttoaineputket ja paineensäädin ovat rosteria, ei muta eroa.tikkis kirjoitti:jos oikein olen käsittänyt, niin yksi suurimmista etanolipulmista liittyy korroosioon. ELi alkuperäisessä etanolikoneessa on joitakin ruiskun komponentteja korvattu toisesta materiaalista tehtyyn. Sitten on vielä kysymys hyvin kylmien ilmojen aikaansaamasta viskositeettiongelmasta.
Normikamat toimivat hyvin, kunhan muistaa laatua vaihtaa opiskelijavalon syttyesä.
Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?
Itse ajoin kanssa tankillisen sillä ST1:n Refuelilla, ja toimihan tonnari sillä jotenkuten, sytytteli tosin CE-valoa, ja nyki aina kyseisen valon sytyttyä. Lisäksi ahtimen siivet olivat aikas valkoiset kokeilun jälkeen (kun ahdinremppa tuli muutenkin niihin aikohin ajankohtaiseksi vinkuvan hyrrän vuoksi, eli kait oli mennyt tosi laihalla).mursu kirjoitti:Itse tankkasin 9-3 T5:een tankillisen E85:sta ilman muutoksia, ihan hyvin tuntui kulkevan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?
Tuossa edellä linkitetyssä dokumentissa mainittiin myös polttoainetankin olevan US-versio, tarkemmin ei materiaalia mainita.Mimmi kirjoitti:Polttoaineputket ja paineensäädin ovat rosteria, ei muta eroa.tikkis kirjoitti:jos oikein olen käsittänyt, niin yksi suurimmista etanolipulmista liittyy korroosioon. ELi alkuperäisessä etanolikoneessa on joitakin ruiskun komponentteja korvattu toisesta materiaalista tehtyyn. Sitten on vielä kysymys hyvin kylmien ilmojen aikaansaamasta viskositeettiongelmasta.
Normikamat toimivat hyvin, kunhan muistaa laatua vaihtaa opiskelijavalon syttyesä.
9-5 2,0t Wagon -05
Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?
*facepalm* e85 pitää olla reilusti enemmän eikä normi trionic osaa siihen adaptoitua. Ja kylmäkäynnistykset pitää säätää.. Älkää ny hyvät ihmiset hajottako autojanne sillä jossei niitä ole varta vasten e85:lle säädetty.ng900aero kirjoitti:Itse ajoin kanssa tankillisen sillä ST1:n Refuelilla, ja toimihan tonnari sillä jotenkuten, sytytteli tosin CE-valoa, ja nyki aina kyseisen valon sytyttyä. Lisäksi ahtimen siivet olivat aikas valkoiset kokeilun jälkeen (kun ahdinremppa tuli muutenkin niihin aikohin ajankohtaiseksi vinkuvan hyrrän vuoksi, eli kait oli mennyt tosi laihalla).mursu kirjoitti:Itse tankkasin 9-3 T5:een tankillisen E85:sta ilman muutoksia, ihan hyvin tuntui kulkevan.
Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?
Tarkoittaako tämä sitä, että ei ole suositeltavaa ajaa E85:lla kuin tankillinen kerrallaan, jos minulla on "ei-alunperin-BioPower-auto", eli tässä tapauksessa -01 T7 9-3 "TCS-poispuukotetulla-BioPower-softalla"?Mimmi kirjoitti:Polttoaineputket ja paineensäädin ovat rosteria, ei muta eroa.
Normikamat toimivat hyvin, kunhan muistaa laatua vaihtaa opiskelijavalon syttyesä.
Saabiton Saabisti
Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?
Ei vaan voit ajaa E85:lla niin pitkään kuin ajat, mutta jos vaihdat niin sitten mahdollisimman vähän toista laatua tankissa. Ja sama tietysti toisin päin vaihtaessa.TommyW kirjoitti:Tarkoittaako tämä sitä, että ei ole suositeltavaa ajaa E85:lla kuin tankillinen kerrallaan, jos minulla on "ei-alunperin-BioPower-auto", eli tässä tapauksessa -01 T7 9-3 "TCS-poispuukotetulla-BioPower-softalla"?Mimmi kirjoitti:Polttoaineputket ja paineensäädin ovat rosteria, ei muta eroa.
Normikamat toimivat hyvin, kunhan muistaa laatua vaihtaa opiskelijavalon syttyesä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?
Jep ja tuulilasin kirjoituksessa oli että ventiilit paremmat saamaa sanoi myös saa kuru ruotsin maalta joka on ollut ihmettelemässä noita 85e moottoreita.en laittas muihin kuin bioetanoli autoihin tuota 85e.VOI TULLA LIIAN KALLIIKSI KOKEILU.
Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?
KATSOTAAN NYT KUINKA KALLIIKSI SE TULEE
KERRON SITTEN PALJO MAKSO
KERRON SITTEN PALJO MAKSO
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?
Mimmillä taitaa olla luki häiriö kun tekstiin on painettu PAREMMAT VENTIILIT joka ei tarkoita koko moottoria.näkyy olevan että vanhemissa jo ventiilit syöpyy jo ilman 85e:tä ,eihän kunnon vetiileitä ollut kuin vanhemissa saabeissa.(kun kaikkea ei tiiä se ahistaa).
Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?
Toimiiko nyt sitten esim. BSR http://sv.bsr.se/e85/kits/ vastuuttomasti, kun kauppaa Saappaisiin E85-konvertointia, joka sisältää vain softan ja BSR-badgen takakonttiin - ei venttiilien vaihtoa?
Saabiton Saabisti
Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?
Ajattelin lähteä tässä lutraamaan tuolla viinalla. Idea on opetella noita muita polttonesteitä ja ennenkaikkea oppia sen miten homma toimii oikein. Kun ilmeisesti melkoisia muutoksia on tulossa EU:n puolelta. Viripotentiaali otetaan sitten selville myöhemmin.
Auto on T5 kolkki jossa on tällä hetkellä 2l pannu kiinni. Suuttimet on Siemens 630cc ja soppaa ruokkii Bosch -044. Jo suuttimien pienuuden takia opettelu ja karttojen hinkkaus tehdään ihan GT25:lla. Projektikansi on tällä hetkellä purettu eli siihen tulee rosterivenat. Luonnollisesti löytyy laajakaista ja muu tarvittava datan keruujärjestelmä.
Lähtökohtana on se että suutinvakiota rukkaamalla pääsis about tontille, wb:llä sitten hinkataan soppakartta kohdilleen, E85:llahan tavoite tyhjiksellä ja tasakaasulla on AFR 9.7. Talvi kun on vielä päällä, kylmäkäynnistysarvoihin jotain muutosta myös. Samoin pääsee kokeilemaan kuinka kovalla sytkällä tuota uskaltaa sytytellä.
Vähän arvelluttaa muut soppapuolen osat, nekun on vielä ihan orkkiksia.
Mutta tälläiset suunnitelmat, mää kyllä postaan kun mosa porsii...
Auto on T5 kolkki jossa on tällä hetkellä 2l pannu kiinni. Suuttimet on Siemens 630cc ja soppaa ruokkii Bosch -044. Jo suuttimien pienuuden takia opettelu ja karttojen hinkkaus tehdään ihan GT25:lla. Projektikansi on tällä hetkellä purettu eli siihen tulee rosterivenat. Luonnollisesti löytyy laajakaista ja muu tarvittava datan keruujärjestelmä.
Lähtökohtana on se että suutinvakiota rukkaamalla pääsis about tontille, wb:llä sitten hinkataan soppakartta kohdilleen, E85:llahan tavoite tyhjiksellä ja tasakaasulla on AFR 9.7. Talvi kun on vielä päällä, kylmäkäynnistysarvoihin jotain muutosta myös. Samoin pääsee kokeilemaan kuinka kovalla sytkällä tuota uskaltaa sytytellä.
Vähän arvelluttaa muut soppapuolen osat, nekun on vielä ihan orkkiksia.
Mutta tälläiset suunnitelmat, mää kyllä postaan kun mosa porsii...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Re: asiantuntija-apua kaivataan: saab+bioetanoli, mistä faktoja?
Kiitos, näitä tipsejä tässä tarvitaankin.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -