Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Pakari kirjoitti:Esimerkiksi ex-autossani revittiin takajarrut paskaksi, vaikka auto oli juuri tullut jarruhuollosta.
Kuulostaa mielenkiintoiselta. Miten jarrut revitään paskaksi? Roikutaan jarruletkuissa/putkissa vai miten?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja Pakari »

V.J.S kirjoitti:
Pakari kirjoitti:Esimerkiksi ex-autossani revittiin takajarrut paskaksi, vaikka auto oli juuri tullut jarruhuollosta.
Kuulostaa mielenkiintoiselta. Miten jarrut revitään paskaksi? Roikutaan jarruletkuissa/putkissa vai miten?
Jostain syystä se ajo käsijarrua 5 kertaa siinä jarrudynossa en ymmärrä miksi, ja kisko ylöspäin käsijarrusta niin "yli normaalin pitokulman" vaikea selittää.. esim. normaalisti 45asteen kulmassa pitää auton paikallaan, nii tämä herra kisko yli 90asteen kulmaan sen kunnes toiselta puolelta rummusta irtos osat ja uudet jarruosat säpäleiksi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
teetee
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Joulu 23, 2009 09:17
Paikkakunta: Oulu

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja teetee »

Pakari kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:
Pakari kirjoitti:Esimerkiksi ex-autossani revittiin takajarrut paskaksi, vaikka auto oli juuri tullut jarruhuollosta.
Kuulostaa mielenkiintoiselta. Miten jarrut revitään paskaksi? Roikutaan jarruletkuissa/putkissa vai miten?
Jostain syystä se ajo käsijarrua 5 kertaa siinä jarrudynossa en ymmärrä miksi, ja kisko ylöspäin käsijarrusta niin "yli normaalin pitokulman" vaikea selittää.. esim. normaalisti 45asteen kulmassa pitää auton paikallaan, nii tämä herra kisko yli 90asteen kulmaan sen kunnes toiselta puolelta rummusta irtos osat ja uudet jarruosat säpäleiksi.
Arvaan, että katsuri yritti saada käsijarrusta riittävästi tehoa, ettei tarvisi hylätä. Kunnossa oleva käsijarru kestää reilunkin repimisen.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja Pakari »

No, ihme kun merkkiliikkeen dynossa oli tullu hyvät lukemat edellisenä päivänä jarrurempan jälkeen :lol:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
teetee
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Joulu 23, 2009 09:17
Paikkakunta: Oulu

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja teetee »

Pakari kirjoitti:No, ihme kun merkkiliikkeen dynossa oli tullu hyvät lukemat edellisenä päivänä jarrurempan jälkeen :lol:
Mitkä oli lukemat ja mikä on auton suurin sallittu kokonaismassa tieliikenteessä? Hyviä arvoja on monenlaisia..
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1434
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja HEV »

Pakari kirjoitti: Jostain syystä se ajo käsijarrua 5 kertaa siinä jarrudynossa en ymmärrä miksi, ja kisko ylöspäin käsijarrusta niin "yli normaalin pitokulman" vaikea selittää.. esim. normaalisti 45asteen kulmassa pitää auton paikallaan, nii tämä herra kisko yli 90asteen kulmaan sen kunnes toiselta puolelta rummusta irtos osat ja uudet jarruosat säpäleiksi.
Hehheh tästä tuli mieleeni hauska sattumus tuolla Konalan Iha-katsastuksessa muutama vuosi sitten:

Ilmeisesti joku esimies (tai ainakin ajoi sillä hopeisella E-Mersulla joka oli usein hallissa sisällä) otti tonnarini käsittelyyn ja saatuaan ensin hyvät lukemat etujarruista ei ajanutkaan ylös dynolta vaan jäi siihen ja alkoi hytkyä ja muuttui aivan punaiseksi naamastaan. Siirryin lähemmäksi ja näin että käsijarruahan se kiskoi hampaat irvessä eikä viisarit värähtäneetkään. Nuorempi katsari kävi onneksi raottamassa ovea ja kuiskasi jotain sisään ja aika lyhyesti mittasi sitten taka-akselin jarrutuskyvyt :D
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
J.N
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja J.N »

Turha on kenekään ruikuttaa, jos vuosikatsastuksessa tulee hylkäys aiheesta. Kannattaa pitää vehkeet kunnossa, niin vuosikatsastus on epämielyttävä tapahtuma korkeintaan hinnoittelunsa osalta.

Jos jarruista irtoaa katsurin käsijarrun käytön seurauksena jarrudynossa osia, siitä pitää saada vähintään hylkäys, mutta oikea tuomio on ajokielto.

Kirjoitusten perusteella Pakari todellakin ansaitsee saada paskaa palvelua.
#3418
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

HEV kirjoitti:
Pakari kirjoitti: Jostain syystä se ajo käsijarrua 5 kertaa siinä jarrudynossa en ymmärrä miksi, ja kisko ylöspäin käsijarrusta niin "yli normaalin pitokulman" vaikea selittää.. esim. normaalisti 45asteen kulmassa pitää auton paikallaan, nii tämä herra kisko yli 90asteen kulmaan sen kunnes toiselta puolelta rummusta irtos osat ja uudet jarruosat säpäleiksi.
Hehheh tästä tuli mieleeni hauska sattumus tuolla Konalan Iha-katsastuksessa muutama vuosi sitten:

Ilmeisesti joku esimies (tai ainakin ajoi sillä hopeisella E-Mersulla joka oli usein hallissa sisällä) otti tonnarini käsittelyyn ja saatuaan ensin hyvät lukemat etujarruista ei ajanutkaan ylös dynolta vaan jäi siihen ja alkoi hytkyä ja muuttui aivan punaiseksi naamastaan. Siirryin lähemmäksi ja näin että käsijarruahan se kiskoi hampaat irvessä eikä viisarit värähtäneetkään. Nuorempi katsari kävi onneksi raottamassa ovea ja kuiskasi jotain sisään ja aika lyhyesti mittasi sitten taka-akselin jarrutuskyvyt :D
Tiukassa on nuo luulot.
Eilen juttelin duunissa varastomiehen kassa.
Hän kyseli että miten on saab on toiminut ja kysyi miten olet tullut toimeen kun käsijarrukin vaikuttaa etupyöriin :lol:

Vastasin hänelle mites on datsuni pelannut. Ajelee primeralla.
Äijjä vasta että ei hänellä ole datsunia ja ettei datsuni ole ollut enää valovuosiin datsuni vaan nissan.
Sanoin hänelle datsuni mikä datsuni ja jatkoin matkaani :lol:
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja Pakari »

teetee kirjoitti:
Pakari kirjoitti:No, ihme kun merkkiliikkeen dynossa oli tullu hyvät lukemat edellisenä päivänä jarrurempan jälkeen :lol:
Mitkä oli lukemat ja mikä on auton suurin sallittu kokonaismassa tieliikenteessä? Hyviä arvoja on monenlaisia..
Paha muistaa lukemia, tapahtumasta on kuitenkin 5 vuotta. Sen muistan, että huoltopäällikkö kehui jarruja hyviksi. Muistaakseni sain 100euron korvauksen kyseisestä tapauksesta kun menin hylkylappujen kanssa liikkeeseen vähän kyseleen et kuinka voi olla mahdollista.. Mihinkä sitten voi luottaa jos ei merkkiliikkeen täydelliseen jarruremppaan jossa vaihdetaan kaikki mahdolliset sisuskalut rummun ulkokuoria lukuunottamatta?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Katsastuksesta sen verran, että viimeinen vitsaus ja muuttaa Trafin asiointikieli ruotsiksi. Siinäpähän poliisi ja katsastusmies tarkistaa kaikki erityisehdot ja huomautukset kun rekisteriotteet on ruotsin kielellä ja asioi niiden kanssa ruotsiksi :lol: Vaikka kyseisten virkamiesten tulisi osata toista kotimaista, mutta jokseenkin epäilen tätä asiaa :roll:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja Svc »

Pakari kirjoitti:Mihinkä sitten voi luottaa jos ei merkkiliikkeen täydelliseen jarruremppaan jossa vaihdetaan kaikki mahdolliset sisuskalut rummun ulkokuoria lukuunottamatta?
Joku sentään vielä luottaa merkkikorjaamoiden asentajien ammattitaitoon. :lol:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Svc kirjoitti:
Pakari kirjoitti:Mihinkä sitten voi luottaa jos ei merkkiliikkeen täydelliseen jarruremppaan jossa vaihdetaan kaikki mahdolliset sisuskalut rummun ulkokuoria lukuunottamatta?
Joku sentään vielä luottaa merkkikorjaamoiden asentajien ammattitaitoon. :lol:
Joo kyllä katsastajaa kannattaa ensimmäisenä syyttää siitä, että juuri kokonaisuudessaan rempatut jarrut lentävät tuhannen ****** päreiksi käsijarrukahvaa kiskomalla. Mistään ei ole aistittavissa, että korjauksessa olisi tapahtunut mitään virheitä...
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ehkä tämä ei sittenkään mikään läpihuutojuttu ole:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010121 ... 6_uu.shtml
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja ah79 »

teesalama kirjoitti:Ehkä tämä ei sittenkään mikään läpihuutojuttu ole:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010121 ... 6_uu.shtml
Toivottavasti järki voittaa vielä. Sinänsä ihan sama mulle jos joku idiootti haluaisi autonsa korjaamolla katsastaa, mutta sille linjalle kun lähdetään ja kaikenmaailman valopäät pääsevät vauhtiin, niin tämä on pian todellisuutta:
Minuteman kirjoitti:"helpotuksen" kääntöpuolena ja taustalla saattaa piillä myös se, että katsastukseen vaadittavien vikojen tarkastamiseksi ja korjaamiseksi saatetaan lähitulevaisuudessa vaatia valtuutettu korjaamo. Eli niin että jää ne kotitallin- tai pihan ropaamiset yksityiseltä tekemättä
Vaikka hinnat ovat nykyään mitä ovat, niin konttoreissa on sentään aika hyvin valinnanvaraa ja kun vähän tuttujen kokemuksia kuulostelee jne., niin ei pitäisi olla vaikeaa löytää paikkaa, jossa homma toimii kuten pitääkin.
#1970
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pakari kirjoitti:
teetee kirjoitti:
Pakari kirjoitti:No, ihme kun merkkiliikkeen dynossa oli tullu hyvät lukemat edellisenä päivänä jarrurempan jälkeen :lol:
Mitkä oli lukemat ja mikä on auton suurin sallittu kokonaismassa tieliikenteessä? Hyviä arvoja on monenlaisia..
Paha muistaa lukemia, tapahtumasta on kuitenkin 5 vuotta. Sen muistan, että huoltopäällikkö kehui jarruja hyviksi. Muistaakseni sain 100euron korvauksen kyseisestä tapauksesta kun menin hylkylappujen kanssa liikkeeseen vähän kyseleen et kuinka voi olla mahdollista.. Mihinkä sitten voi luottaa jos ei merkkiliikkeen täydelliseen jarruremppaan jossa vaihdetaan kaikki mahdolliset sisuskalut rummun ulkokuoria lukuunottamatta?
Oli pakko tarkistaa omista lapuista. Lukemat 1.0 ja 1.5 hyväksyttiin pari vuotta sitten Pietarsaaressa :wink:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin