Kypärä
Re: Kypärä
http://www.lintu.info/VIOLA.pdf
"2.3.2 Pää
Päävammat ovat yleisin kuoleman aiheuttanut vammatyyppi moottoriajoneuvojen onnettomuuksissa" - taulukon mukaan lähes puolet kuolemaan johtaneista vammoista päävammoja autoissakin
- 60 luvulla vielä naureskeltiin mp-kypärille, 70 luvulla ei enää hymyilyttänyt
- 80 luvulla naureskeltiin polkupyöräkypärille, nykyään ovat ihan todellisuutta
- 10 luvulla naureskeltiin autojen kypäräpakolle, toteutuisko 20- tai 30-luvulla ?
"2.3.2 Pää
Päävammat ovat yleisin kuoleman aiheuttanut vammatyyppi moottoriajoneuvojen onnettomuuksissa" - taulukon mukaan lähes puolet kuolemaan johtaneista vammoista päävammoja autoissakin
- 60 luvulla vielä naureskeltiin mp-kypärille, 70 luvulla ei enää hymyilyttänyt
- 80 luvulla naureskeltiin polkupyöräkypärille, nykyään ovat ihan todellisuutta
- 10 luvulla naureskeltiin autojen kypäräpakolle, toteutuisko 20- tai 30-luvulla ?
Re: Kypärä
No, eikö tuo autolijan kypäräpakko ole lähestulkoon todellisuudessa toteutunut nykyautoissa...
Kapiinissa on juuri sen verran tilaa, että pää mahtuu kyytiin, mutta sitä ei mahdu kääntämään... lisäksi on vielä 11 turvatyynyä/hlö tunkemassa itteensä tyrkylle kolaritilanteessa...
polkupyöräilijöitä ei juurikaan näe kypärä päässä liikkuvan, lähinnä ne on näitä sukkahousufillaristeja...
Tuossa autoilijan kypäräpakossa olisi vielä se hyvä puoli, että kännykkää ei voisi käyttää ajon aikana ilman lisälaitteita ja alkolukonkin voisi intgroida tuohon pottaan...![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Kapiinissa on juuri sen verran tilaa, että pää mahtuu kyytiin, mutta sitä ei mahdu kääntämään... lisäksi on vielä 11 turvatyynyä/hlö tunkemassa itteensä tyrkylle kolaritilanteessa...
polkupyöräilijöitä ei juurikaan näe kypärä päässä liikkuvan, lähinnä ne on näitä sukkahousufillaristeja...
Tuossa autoilijan kypäräpakossa olisi vielä se hyvä puoli, että kännykkää ei voisi käyttää ajon aikana ilman lisälaitteita ja alkolukonkin voisi intgroida tuohon pottaan...
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: Kypärä
Tuo luku on vuosilta 1997-1999. Voisin kuvitella, että tuosta ajasta nykypäivään on muutosta tapahtunut molempiin suuntiin - pään suhteellista riskitekijää kasvattaa matkustamon osalta jäykistyneet korirakenteet, jolloin puristumisia yms oletettavasti tapahtuu vähemmän (=muut kuolonsyyt vähenevät -> pään suhteellinen osuus nousee) ja toisaalta vähentää ilmapussien sekä edistyneempien törmäysvyöhykkeiden kehittyminen ja yleistyminen. Toki molempia (sekä SAHR!) oli Saabeissa jo 90-luvulla, mutta etenkin pikkukinnerit (toki myös isommat autot ja "jopa" Saab) ovat varmasti näissä seikoissa kehittyneet huimasti viimeisen 10 vuoden aikana. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä vastaavaa dataa vaikka vuosilta 2007-2009, eli 10 vuotta myöhemmin sekä vertailua näiden lukujen välillä.wesku kirjoitti:http://www.lintu.info/VIOLA.pdf
"2.3.2 Pää
Päävammat ovat yleisin kuoleman aiheuttanut vammatyyppi moottoriajoneuvojen onnettomuuksissa" - taulukon mukaan lähes puolet kuolemaan johtaneista vammoista päävammoja autoissakin
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Kypärä
Jospa ensin pakotettaisiin kaikki käyttämään edes turvavyötä. Voisi olla helpommin saavutettava tavoite.wesku kirjoitti:Kypärät pakollisiksi autoihin! Päävammat yleisiä, kypärän käyttö säästäisi tuhansia ihmishenkiä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Kypärä
Tuosta tulikin muuten mieleen onkohan joku joskus tutkinut, olisiko turvallisempaa olla kypärä päässä ilman turvavyötä kuin turvavöissä ilman kypärää ?Svc kirjoitti:Jospa ensin pakotettaisiin kaikki käyttämään edes turvavyötä. Voisi olla helpommin saavutettava tavoite.wesku kirjoitti:Kypärät pakollisiksi autoihin! Päävammat yleisiä, kypärän käyttö säästäisi tuhansia ihmishenkiä.
Avomalli olisi varmaan autokäyttöön riittävä.
Re: Kypärä
Eiköhän tuo liene erikseen tutkimattakin selviö.wesku kirjoitti:Tuosta tulikin muuten mieleen onkohan joku joskus tutkinut, olisiko turvallisempaa olla kypärä päässä ilman turvavyötä kuin turvavöissä ilman kypärää ?
Kypärä ei kuitenkaan ehkäisisi aivopierujen syntymistä.
Re: Kypärä
Jääkiekkokypärä päässä on tullut joskus ajettua kiekkotreeneihin menossa. Ja laskettelurinteestä lähdettyäni laskettelukypärä on jäänyt joskus joksikin aikaa päähän toimivan handsfreen tähden. (Luuri pysyy hyvin korvalla kypärän hihnan alla.
)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- Jyrki
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Re: Kypärä
Helppoa. Muotoillaan vain niskatuki kypärän muotoiseksi. Kaikki käyttää aina. Jos vielä turvavyön rinnan ylimenevä osa olisi kaksihaarainen, niin ylempi menisi leuan yli.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Kypärä
Mietitkö tätä nyt ihan vakavissasi?wesku kirjoitti:Tuosta tulikin muuten mieleen onkohan joku joskus tutkinut, olisiko turvallisempaa olla kypärä päässä ilman turvavyötä kuin turvavöissä ilman kypärää ?
Avomalli olisi varmaan autokäyttöön riittävä.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Kypärä
Eiköhän tuo ihan vakavasti otettava vertailu olisi ? Mutta kuka uskaltaisi tehdä ? Maksajia ei ehkä löytyisi niin helposti.Svc kirjoitti:Mietitkö tätä nyt ihan vakavissasi?wesku kirjoitti:Tuosta tulikin muuten mieleen onkohan joku joskus tutkinut, olisiko turvallisempaa olla kypärä päässä ilman turvavyötä kuin turvavöissä ilman kypärää ?
Avomalli olisi varmaan autokäyttöön riittävä.
Kypärästä yleensä ottaen huvikseni mietiskelen, eihän tämä niiin vakavaa ole.
Mutta eikö turvallisuudessa mennä aina askel eteenpäin.
Turvavyöt, korirakenteet, turvatyynyt, aktiiviset systeemit (abs, esp) - mitä tulee seuraavaksi ? Täytyyhän jotain keksiä ? EIhän homma muuten pyöri, ei bisnes kasva kasvamistaan. Turvallista, turvallisempaa kiihtyvään tahtiin ? Niin että viimeisetkin turvattomat jalankulkijat ja kaksipyöräilijät saataisiin turva-autoilun asiakkaiksi.
Tai ainakin ostamaan kypäriä jalankulkijatkin, mitä turvallisempaa on autoilu sitä vaarallisempaahan on jalankulku.
Mikäs estäisi lanseeraamasta kypärää ? Hiukan onnettomuusvideoita kylkikolarissa pään lyövistä, aivovaurion saaneiden haastatteluja ym. ? Samaan tapaan kuin turvallisuutta myydään yleensäkin. Miksi näin yksinkertainen asia on jäänyt myymättä ?
Re: Kypärä
koska se pienentää näkökenttää. on ihan hiton epämukava, kerran autossa voi olla ilmanki (turvallisesti).
Miksei lentokoneessa tai veneessä pidetä kypärää ?![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Miksei lentokoneessa tai veneessä pidetä kypärää ?
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Kypärä
Kyllä minulla hävittäjässä on ollut kypärä ja jokunen käyttää jossain F 1 veneissäkinRene-Rane kirjoitti:
Miksei lentokoneessa tai veneessä pidetä kypärää ?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Aikuisten oikeasti toivotaan ettei kukaan asioista päättävä lue tätä keskustelua ja käy toimeen seuraavien vaalien jälkeen
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Ennen vaaleja voisi olla aika heikko menestys
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Kypärä
Miksei samantien 1900-luvun alun tyyliin lippumies auton eteen varoittamaan muuta liikennettä vaarallisesta automobiilista. Samalla tulisi ratkaistua työttömyysongelmakin puhumattakaan liikennekuolemista
Jos jotain negatiivista hakee niin matka-ajat pitenisi "aavistuksen"![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Jos jotain negatiivista hakee niin matka-ajat pitenisi "aavistuksen"
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Kypärä
Niin kuinka moni on oikeesti ajanut kunnon kypärä päässä normi liikenteessä esim. vaikka töihin
Ei pitäis olla vaikeasti toteutettavissa oleva "demostraatio" edes tosi saapisteille
Eikun tosi kokemuksia kehiin eikä vai pelkkää asenteellista mutuilua
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Ei pitäis olla vaikeasti toteutettavissa oleva "demostraatio" edes tosi saapisteille
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Eikun tosi kokemuksia kehiin eikä vai pelkkää asenteellista mutuilua
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Saab 9-5 2.0t 1998