Kypärä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kypärä

Viesti Kirjoittaja wesku »

http://www.lintu.info/VIOLA.pdf

"2.3.2 Pää
Päävammat ovat yleisin kuoleman aiheuttanut vammatyyppi moottoriajoneuvojen onnettomuuksissa" - taulukon mukaan lähes puolet kuolemaan johtaneista vammoista päävammoja autoissakin

- 60 luvulla vielä naureskeltiin mp-kypärille, 70 luvulla ei enää hymyilyttänyt

- 80 luvulla naureskeltiin polkupyöräkypärille, nykyään ovat ihan todellisuutta

- 10 luvulla naureskeltiin autojen kypäräpakolle, toteutuisko 20- tai 30-luvulla ?
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kypärä

Viesti Kirjoittaja ajn »

No, eikö tuo autolijan kypäräpakko ole lähestulkoon todellisuudessa toteutunut nykyautoissa... :roll:

Kapiinissa on juuri sen verran tilaa, että pää mahtuu kyytiin, mutta sitä ei mahdu kääntämään... lisäksi on vielä 11 turvatyynyä/hlö tunkemassa itteensä tyrkylle kolaritilanteessa...

polkupyöräilijöitä ei juurikaan näe kypärä päässä liikkuvan, lähinnä ne on näitä sukkahousufillaristeja...

Tuossa autoilijan kypäräpakossa olisi vielä se hyvä puoli, että kännykkää ei voisi käyttää ajon aikana ilman lisälaitteita ja alkolukonkin voisi intgroida tuohon pottaan... :lol:
-------------------------8<----------->8--------
#1395
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kypärä

Viesti Kirjoittaja aero »

wesku kirjoitti:http://www.lintu.info/VIOLA.pdf

"2.3.2 Pää
Päävammat ovat yleisin kuoleman aiheuttanut vammatyyppi moottoriajoneuvojen onnettomuuksissa" - taulukon mukaan lähes puolet kuolemaan johtaneista vammoista päävammoja autoissakin
Tuo luku on vuosilta 1997-1999. Voisin kuvitella, että tuosta ajasta nykypäivään on muutosta tapahtunut molempiin suuntiin - pään suhteellista riskitekijää kasvattaa matkustamon osalta jäykistyneet korirakenteet, jolloin puristumisia yms oletettavasti tapahtuu vähemmän (=muut kuolonsyyt vähenevät -> pään suhteellinen osuus nousee) ja toisaalta vähentää ilmapussien sekä edistyneempien törmäysvyöhykkeiden kehittyminen ja yleistyminen. Toki molempia (sekä SAHR!) oli Saabeissa jo 90-luvulla, mutta etenkin pikkukinnerit (toki myös isommat autot ja "jopa" Saab) ovat varmasti näissä seikoissa kehittyneet huimasti viimeisen 10 vuoden aikana. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä vastaavaa dataa vaikka vuosilta 2007-2009, eli 10 vuotta myöhemmin sekä vertailua näiden lukujen välillä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Kypärä

Viesti Kirjoittaja Svc »

wesku kirjoitti:Kypärät pakollisiksi autoihin! Päävammat yleisiä, kypärän käyttö säästäisi tuhansia ihmishenkiä.
Jospa ensin pakotettaisiin kaikki käyttämään edes turvavyötä. Voisi olla helpommin saavutettava tavoite.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kypärä

Viesti Kirjoittaja wesku »

Svc kirjoitti:
wesku kirjoitti:Kypärät pakollisiksi autoihin! Päävammat yleisiä, kypärän käyttö säästäisi tuhansia ihmishenkiä.
Jospa ensin pakotettaisiin kaikki käyttämään edes turvavyötä. Voisi olla helpommin saavutettava tavoite.
Tuosta tulikin muuten mieleen onkohan joku joskus tutkinut, olisiko turvallisempaa olla kypärä päässä ilman turvavyötä kuin turvavöissä ilman kypärää ?

Avomalli olisi varmaan autokäyttöön riittävä.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kypärä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

wesku kirjoitti:Tuosta tulikin muuten mieleen onkohan joku joskus tutkinut, olisiko turvallisempaa olla kypärä päässä ilman turvavyötä kuin turvavöissä ilman kypärää ?
Eiköhän tuo liene erikseen tutkimattakin selviö.

Kypärä ei kuitenkaan ehkäisisi aivopierujen syntymistä.
Jyki
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 07:55
Paikkakunta: Pori

Re: Kypärä

Viesti Kirjoittaja Jyki »

Jääkiekkokypärä päässä on tullut joskus ajettua kiekkotreeneihin menossa. Ja laskettelurinteestä lähdettyäni laskettelukypärä on jäänyt joskus joksikin aikaa päähän toimivan handsfreen tähden. (Luuri pysyy hyvin korvalla kypärän hihnan alla. :))
- Jyrki
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Kypärä

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Helppoa. Muotoillaan vain niskatuki kypärän muotoiseksi. Kaikki käyttää aina. Jos vielä turvavyön rinnan ylimenevä osa olisi kaksihaarainen, niin ylempi menisi leuan yli.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Kypärä

Viesti Kirjoittaja Svc »

wesku kirjoitti:Tuosta tulikin muuten mieleen onkohan joku joskus tutkinut, olisiko turvallisempaa olla kypärä päässä ilman turvavyötä kuin turvavöissä ilman kypärää ?
Avomalli olisi varmaan autokäyttöön riittävä.
Mietitkö tätä nyt ihan vakavissasi? 8O
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kypärä

Viesti Kirjoittaja wesku »

Svc kirjoitti:
wesku kirjoitti:Tuosta tulikin muuten mieleen onkohan joku joskus tutkinut, olisiko turvallisempaa olla kypärä päässä ilman turvavyötä kuin turvavöissä ilman kypärää ?
Avomalli olisi varmaan autokäyttöön riittävä.
Mietitkö tätä nyt ihan vakavissasi? 8O
Eiköhän tuo ihan vakavasti otettava vertailu olisi ? Mutta kuka uskaltaisi tehdä ? Maksajia ei ehkä löytyisi niin helposti.

Kypärästä yleensä ottaen huvikseni mietiskelen, eihän tämä niiin vakavaa ole.

Mutta eikö turvallisuudessa mennä aina askel eteenpäin.

Turvavyöt, korirakenteet, turvatyynyt, aktiiviset systeemit (abs, esp) - mitä tulee seuraavaksi ? Täytyyhän jotain keksiä ? EIhän homma muuten pyöri, ei bisnes kasva kasvamistaan. Turvallista, turvallisempaa kiihtyvään tahtiin ? Niin että viimeisetkin turvattomat jalankulkijat ja kaksipyöräilijät saataisiin turva-autoilun asiakkaiksi.

Tai ainakin ostamaan kypäriä jalankulkijatkin, mitä turvallisempaa on autoilu sitä vaarallisempaahan on jalankulku.

Mikäs estäisi lanseeraamasta kypärää ? Hiukan onnettomuusvideoita kylkikolarissa pään lyövistä, aivovaurion saaneiden haastatteluja ym. ? Samaan tapaan kuin turvallisuutta myydään yleensäkin. Miksi näin yksinkertainen asia on jäänyt myymättä ?
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Kypärä

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

koska se pienentää näkökenttää. on ihan hiton epämukava, kerran autossa voi olla ilmanki (turvallisesti).

Miksei lentokoneessa tai veneessä pidetä kypärää ? 8O
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Kypärä

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Rene-Rane kirjoitti:
Miksei lentokoneessa tai veneessä pidetä kypärää ? 8O
Kyllä minulla hävittäjässä on ollut kypärä ja jokunen käyttää jossain F 1 veneissäkin :lol:
Aikuisten oikeasti toivotaan ettei kukaan asioista päättävä lue tätä keskustelua ja käy toimeen seuraavien vaalien jälkeen :twisted:
Ennen vaaleja voisi olla aika heikko menestys :roll:
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kypärä

Viesti Kirjoittaja wesku »

Kypäräpakko etenkin ammattikuskeille !!!

http://www.iltalehti.fi/terveys/2012060 ... 3_tr.shtml
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Kypärä

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Miksei samantien 1900-luvun alun tyyliin lippumies auton eteen varoittamaan muuta liikennettä vaarallisesta automobiilista. Samalla tulisi ratkaistua työttömyysongelmakin puhumattakaan liikennekuolemista :lol:

Jos jotain negatiivista hakee niin matka-ajat pitenisi "aavistuksen" :mrgreen:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Kypärä

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Niin kuinka moni on oikeesti ajanut kunnon kypärä päässä normi liikenteessä esim. vaikka töihin :?:

Ei pitäis olla vaikeasti toteutettavissa oleva "demostraatio" edes tosi saapisteille :?:

Eikun tosi kokemuksia kehiin eikä vai pelkkää asenteellista mutuilua :!:


:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
Vastaa Viestiin