E10 bensiini

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Ne eniten kuluttavat vie yleensä kuukaudessa vähiten. Itse ajan tankillisella aina yli 700 km, tosin pyrin tankkaamaan jo kun puoliväli lähestyy. Mukavampi kun tankki on aina täysi, mutta joskus aina pääsee vähiin. Silloin on ajettu yli 700 km, eli seitsemän kertaa töihin.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Tulipa tänään kokeiltua itsekkin kuinka suuri ero kulutuksessa on 98 vs 95E10, kun on litkun käytön aloittamisen jälkeen tullut sellainen tunne, että etenkin kaupunkipyörittelyssä kulutus on reilusti kasvanut. Testilenkkinä toimi Tre-Rauma. Mennessä oli tankissa shelliltä tankattu 98E5 ei Vpower minkä täsmätty niin että tankki kutakuinkin tyhjä Raumalla. Nollasin Sidin Nokian Edenin kohdalla ja kytkin cruisen päälle. Valtaosa matkasta menikin cruise päällä ja ohituksia kertyi vain muutama. Tulos Raumalla 6.6l/100km, keskinopeus 83km/h.
Päivällä hieman siirtymää Rauman sisällä ja valokin ehti tovin palaa ennen tankkausta. 35l ST1 95E10 (1.50x E/l) tankkiin ja kohti kotia. Sidin nollaus siinä missä 80km/h rajoitus alkaa kaupungin laidalla. Tulos Nokialla 7.2l/100km, keskinopeus 82km/h.
Ajotyyli sama,eli valtaosa matkaa meni cruisen voimin, parit ohitukset ja jarrutukset...

Testiauto vakio viggen vm02 viggenin softalla.
Tämän testin perusteella kulutus kasvoi 9% kun 98 korvautui 95E10:llä.
Hintaero 98 vs. 95 on luokkaa 5cent/l eli reimo 3% jos litrahinta ~1.5E.

Täytyypä ensiviikolla tutkia paljonko eroa on syttyennakoissa näiden litkujen välillä, kun on vastaava reissu tiedossa.
#1730
500whp.net member
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Seuraavan kerran mennessä 95E10 tankkiin ja tullessa 98E5, poistuu tuo mäkien vaikutus vertailusta :)
#3834
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Vigge »

siiseli kirjoitti:Seuraavan kerran mennessä 95E10 tankkiin ja tullessa 98E5, poistuu tuo mäkien vaikutus vertailusta :)
Juups näin suunnittelin tekeväni, mutta tuskin on suurta merkitystä.
#1730
500whp.net member
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Teoreettisesti Raumalta Nokialle tullessa kiivetään samalla 75:n metrin mäki, Rauman keskimääräinen korkeus merenpinnasta on 14m, ja Nokian 89m.
juhaz_619
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 09:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja juhaz_619 »

Täytyypä sen verran ottaa kantaa että mitä minä olen huomannut eroja 95E10-98E5-V-Power...
Eli nyt huomasin että kulutus kasvoi tankattuani ekybää noin 1l paikkeilla 98 verrattuna ja noin 0.5L vanhaan 95 verrattuna.
V-powerilla olen kattellut että pääsisin noin 50-100km pidemmälle jälkimmäinen luku ihan maksimi.
Ja sitten hintoihin täällä Helsinkissä jos vaikka 1,594 on 95E10 niin 98 5 senttiä kalliimpaa ja V-Power 10 senttiä kalliimpaa noin hintoja mutta yleisesti asia menee näin.
Olen todennut että koneeni nakutus pienenee tankatessa V-poweria ja kulutus hieman pienenee ja jos tankin koko on 66 litraa niin V-Poweria tankatessa se on 6,60€ kalliimpi tankki kuin 95E10.
6,60 eculla saa noin 4,1L enemmän 95E10 joten pääsenkö sillä litramäärällä sitten tuon 50-100km enenmmän TUSKIN ja nakuttaakin moottori enemmän joten taidan tankata tästä lähin joko 98:a tai V-Poweria.
Tehoihin en ota kantaa ja menovettä saa lisää asemalta periaatteessa sama mitä tankkaa mutta kai tuo hiukan parempaa on moottorille 98 tai V-Power kuin tuo 95 :?

edit:allekirjoituksen auto kyseessä joten alle kympin se ei täällä kummiskaan mene kun pelkkää nurkkaa ajelen 8)
Juha Reinikka Saabisti toisessa polvessa
RIP SAAB 9000 3.0 V6 AT GRIFFIN VM-95 RIP
Myyty Saab 9-3 -07 at5
Jäsen #4605
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Parantaako E10 päästöarvoja katsastuksen päästö-mittauksessa?

Scenariona: T5 ohjaus, tuninkTM-katti (josta mahd kennostoa hajalla), muuten moottori ja apulaitteet kunnossa.

Saako tuolla E10-bensalla nipistettya kiikunkaakun päästöarvot hyväksytyn puolelle?
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Ensin vastaus: en tiedä.
Sitten offtopic aiheeseen lähes liittyen:
"Jalassani on avomurtuma. Riittääkö, jos laitan päälle laastarin verenvuodon tyrehdyttämiseksi?" :D
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

DIggItaLLr kirjoitti: Saako tuolla E10-bensalla nipistettya kiikunkaakun päästöarvot hyväksytyn puolelle?
Tuosta olisi kiva kuulla muuta kuin mututietoa :wink:
Kiinnostava ajatus.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja core2 »

MacTurbo kirjoitti:
DIggItaLLr kirjoitti: Saako tuolla E10-bensalla nipistettya kiikunkaakun päästöarvot hyväksytyn puolelle?
Tuosta olisi kiva kuulla muuta kuin mututietoa :wink:
Kiinnostava ajatus.
Täällähän näitä laskemaan pystyy, varsinkin jos taitaa svedun:


http://www.etanol.nu/forbrukning.php
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Paskapuhetta taitaa toikin linkki olla

"ja E10 -laadun oktaaniluku vain "perusbensiinille" määrätty 95 (MON)."
95MON vastaa 105RON bensaa, eli vähän kovemaa ku v-pover..
Euroopassa kun on tapana käyttää RON eikä MON yksiköitä.
Rodriquez
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ke Kesä 09, 2010 15:45
Paikkakunta: PKS

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Rodriquez »

e10:n on ihan perseestä.
Saab 9-5 2.3t vm 2000
Saab 9-3 TTID vm 2007
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja dimebak »

14,1litraa per 100km oli Poo-pelin 100% kaupunkiajokulutus. Joku muistikuva olis, että alle 13litraa olis ollut aiemmin.

Nyt 98E5 tankki menossa. Katotaan mitä lukemat näyttää sen tankin jälkeen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tume34
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 10:31
Paikkakunta: Oulu

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Tume34 »

Saabissa oli viimevuoden puolella 95E5:lla kulutus kaupungissa sinne 9,7-12l/100km luokkaa riippuen pakkasista. Matka-ajossa lauhemmilla keleillä oli alimmillaan 6,2 ja enimmillään 6,9l/100 paitsi joulun kovilla pakkasilla hyppäsi matka-ajonkin kulutus 8l/100km.

Nyt E10:llä ollut kaupungissa kulutus 8,7l/100km ja matka-ajossa ei ole muuttunut, korkeintaan vain laskenut aavistuksen.

Uskonko bensan siis olevan syypää? No en niin. Ei ole mitään perusteita sille.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.

"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Vastaa Viestiin