Auton akut

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Joo hyviä pointteja kaikki. Hienoo kun saa vääntää ja todeta sitten lopuksi olleensä ehkä jopa väärässä. :D


Mutta koitetaas perusteella vielä näin:

Kuvitellaan kaksi täyttä akkua, vaikka 40Ah ja 100Ah. Pakkasta tuleekin sitten -18.
Tällöin tämänlämpöisessä akussa on puolet kapasiteettia jäljellä.

Eli pienemmässä 20Ah ja isommassa 50Ah. Startti vie minkä vie, molemmista saman kuitenkin, ei huomioida nyt sitä. Kun tiedetään, että kylmä akku kun ottaa vastaan heikosti virtaa (vaikka 2A aluksi) ja ajat vaikka hieman vähemmän, mutta kuitenkin saisit jopa 20Ah akkuihin tuupattua.

Eli pienempään takaisin 40Ah ja isompaan 70Ah. Sama uusiksi seuraavana päivänä, ainoastaan isompi pudottaa aluksi alemmaksi, koska pakkanen vaikuttaa enemmän vajaaseen akkuun. Putoaa vaikka 40Ah asti. Taas ajetaan ja pikkuakku latautuu taas täyteen 40 Ah ja isompaan ad. 60Ah. Tätä kun jatketaan, niin parin päivän päästä isompi akku on aamulla tasoissa 40Ah kanssa. Ainoastaan kun pakkasta on edelleen -18, niin pikkuakussa on se 20Ah taas aamulla, mutta isommassa enää 25Ah. ( Jos akussa lähtötilanteessa 40% kapasiteetista, luovuttaa akku -18 enää 25%).

Sitten jos aamulla onkin pakkasta -25, niin iso akku on jo jäässä, kun pienempi porskuttaa.
(Jos varausaste on vain 40%, akku jäätyy -25 asteessa, tyhjä akku taasen n. -10 asteessa)


Toki edellyttää, että akut ovat samanlaatuisia, mutta periaate toimii, vai?

Tilanne muuttuu jos erillisellä laturilla akut ladataan yöllä täyteen, tai sitten tietysti samantien jos pienempi ei jaksakaan startata autoa heti ekana pakkaspäivänä. Tai jos käytetään akkulämmitintä, niin ei tarvi latailla, koska lämmin akku latautuu aina täyteen lyhyemmälläkin ajolla.

Olen vain ihmetellyt, miksi noi japsikipot lähtee käyntiin jopa noilla 28Ah akuilla (esim. Honda Jazz) kun 100Ah mersut yms. kyykkää. Toki pieni bensakone lähtee helpommin käyntiin, mutta kuitenkin. :roll:
Viimeksi muokannut NoNI, Ke Joulu 12, 2012 20:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja NoNI »

oju kirjoitti: En aio laittaa autoa sähkötolpan orjaksi akun lämmittimen takia joten akunlämmitin ei muutenkaan ole mielenkiintoinen ratkaisu.

Muuten toi akunlämmitin toimii ilman verkkovirtaakin, kun se huomaa että napajännite ylittää 13,4V eli siis myös auton käydessä, niin se alkaa lämmittämään akkua. Tällöin akku lämpiää ja latautuu täydemmäksi kuin ilman lämmitintä. Jos akun lämpöötila on yli 10 astetta, sitä ei lämmitetä.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Nypa »

NoNI kirjoitti: Kuvitellaan kaksi täyttä akkua, vaikka 40Ah ja 100Ah. Pakkasta tuleekin sitten -18.
Tällöin tämänlämpöisessä akussa on puolet kapasiteettia jäljellä.

Eli pienemmässä 20Ah ja isommassa 50Ah.
Siis, että pelkästään pakkasten takia varauksesta katoaa 50%? Miten tuollaisen akun voi saada millään tavalla takaisin täyteen tuossa tapauksessa? Ihan vain vierestä säiettä seuraavana pohdin...
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Olisiko kuitenkin niin, että varaustaso ja tietyssä lämpötilassa akusta ulos saatava energiamäärä ovat kaksi eri asiaa? Ja tämä sotkee laskelmat. Eihän se pakkanen sitä akkua pura, vaan korkeintaan vaikuttaa siihen, miten monta Ah siitä voi saada ulos siinä lämpötilassa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja oju »

Pakkanen ei pura akkua vaan rajoittaa siitä ulos otettavaa energiamäärää. Vähän kuin vesiämpärin reunamiin muodostuisi jäätä, pihalla ämpäristä ei saa kuin vähän nestettä ulos mutta sisällä huomaa että se kaikki on siellä tallella.
NoNI kirjoitti:Muuten toi akunlämmitin toimii ilman verkkovirtaakin, kun se huomaa että napajännite ylittää 13,4V eli siis myös auton käydessä, niin se alkaa lämmittämään akkua.
Tuo on sinänsä ihan hyvä juttu, lataus paranisi ainakin pidemmillä matkoilla. Vuosia sitten ajattelin soveltaa sellaista irrotettavaa istuinlämmitintä tuohon mutta se on jäänyt tekemättä.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja oju »

NoNI kirjoitti:Sama uusiksi seuraavana päivänä, ainoastaan isompi pudottaa aluksi alemmaksi, koska pakkanen vaikuttaa enemmän vajaaseen akkuun.
Suurempi akku ei tässä tapauksessa ole vajaa vaan käyttökelpoinen kapasiteetti on pienempi pakkasella.

Oletetaan että akun kapasiteetista on 50% käytettävissä pakkasella.
Oletetaan että akku jäätyy kun siitä ei saa enempää ulos.

Tapaus 1:
Startissa kuluu 5Ah ja ajetaan 3h.
Suurempi akku 45Ah + lataus -> täynnä
Pienempi akku 15Ah + lataus -> täynnä
Pitkää matkaa ajettaessa ei akuilla ole suurta eroa.

Tapaus 2:
Startissa kuluu 5Ah ja ajetaan 0,5 h.
Suurempi akku 45Ah + lataus -> 46 Ah
Pienempi akku 15Ah + lataus -> 16 Ah
Seuraavana päivänä
Suurempi akku 41Ah + lataus -> 42 Ah
Pienempi akku 11Ah + lataus -> 12 Ah
jne.
Pienemmän akun kanssa tulevat realiteetit vastaan aika äkkiä. Suuremman kanssa menee puolet talvesta koska käytännössä lyhyen ajon rutiinit murtuvat sillon tällöin.

Noilla kokoeroilla on myös selvää että suurempi akku ottaa enemmän virtaa vastaan. Laskennallisesti latausvirta on jonkinlainen funktio akun kapasiteetista, suurempi kapasiteeti antaa suuremman latausvirran. Laatuerot vaikuttavat tietenkin mutta oletetaan nyt että akut ovat muuten samanlaisia.

Linkin sivulla selitetään akun ns. C-rate eli akun purkuvirran ja kapasiteetin suhde.
Lyhyesti sanottuna akku kyykkää aiemmin jos sitä puretaan suurella virralla ja saattaa antaa enemmän kuin luvattu jos kulutus on pientä. Startilla 60Ah akusta ei saa 60Ah ulos, sisävlolla purettuna sieltä voi tulla paljon enemmänkin.
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... the_c_rate
Käytännössä tämä tarkoittaa että jos meillä startti kuluttaa aina tietyn määrän on se helpompi kuorma suuremmalle akulle ja siitä saa senkin puolesta enemmän ulos.

Olen sähköperämoottorin yhteydessä todennut että 15Ah riittää käytössäni aika pitkälle. En kuitenkaan voi ostaa 15Ah MP-akkua koska siitä ei saa 15Ah ulos purettaessa sitä 20A virralla vaan akun täytyy sen takia olla suurempi. Muistaakseni 15Ah MP-akusta sai jonkun käppyrän perusteella 5Ah ulos kun virta on 20A luokkaa.
Pienellä lampulla purettaessa tuo 15Ah akku antaa sen 15Ah, kuten se on normitettu.

Auton kylmäkäynnistyksessä asialla on myös merkitystä, vaikka kummassakin akussa olisi se 3Ah jäljellä ei pieni akku välttämättä pyöräytä starttia kun taas suurempi siihen pystyy.

Lämpötilan ja purkuvirran vaikutusta voi ihmetellä tämän sivun ensimmäisestä käppyrästä:
http://pvcdrom.pveducation.org/BATTERY/charlead.htm
Suuremmalla akulla pääsemme tuon edellisen C-arvon perusteella punaiselta käyrältä siniselle. Nämä esimerkit ovat toki vapaa-ajan akuista mutta starttiakussa periaate/kemia on sama vaikka painotus hieman eroaakin.
NoNI kirjoitti:Olen vain ihmetellyt, miksi noi japsikipot lähtee käyntiin jopa noilla 28Ah akuilla (esim. Honda Jazz) kun 100Ah mersut yms. kyykkää. Toki pieni bensakone lähtee helpommin käyntiin, mutta kuitenkin. :roll:
Mersumiehet eivät akkujaan vaihtele kuin pakon edessä :wink:
Pienessä bensakoneessa on kaikki pienempää, öljymäärät, apulaitteiden vastukset jne. Ei ehkä suhteessa tehoon mutta startatessa kaikki otetaan akusta joten kokonaismäärällä on merkitys. Itse asiassa monessa suuressa autosa voi olla suhteessa alimitoitettu akku, varsinkin kun polttoainekäyttöiset lämmittimet ovat niissä yleisempiä. Jos akun pienentäminen olisi ratkaisu olisi mersuissakin pienemmät akut.
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Saatat olla hyvinkin oikeassa.

Tarkoitat, että jos 100Ah akku pakkasessa luovuttaa vain 50Ah, startti vie vaikka -5Ah, niin jos sitä kerkee lataamaan sen +5Ah, niin akku olisi "tavallaan" täysi vai?

No oli miten oli, vielä jos mietin niin rupee iso pyörä heittään..

Mielestäni tuo akunlämmitin on sinänsä nerokas, akku lämpiää aina ajossa (tai jos on kytketty akkulaturiin) ja lämpö säilyy 24-48 tuntia kuulemma.. tiedä sitten mitä tarkoittaa, on kai ainakin ulkolämpötilaa enemmän..

SIlti ihmettelen noita japskien pikkuakkuja, samalla lailla niissä on takalasinlämmittimet ja penkinlämmittimet yms. virtasyöpyt kuin oikeissa autoissakin, joten vaikka kone heräisikin helpommin, niin voiko olla esim. 1,6 japsin ja 2,0 saabin ero niin suuri, että toinen lähtee 30Ah akulla ja toiseen saa mielellään lyödä 77Ah akun? Toki jos webastoa laulattaa niin sitten ymmärrän isomman akun tarpeen. Toki taitaa nuo sähköherkut saada virran laturista auton käydesssä eli eivät kai sinänsä pura akkua enempää?

Työkaverin japsissa on muuten -04 vuoden akku, olikohan joku 33Ah ja käy ja kukkuu edelleenkin, voiko akun laadussa sitten olla ero?
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Tuli mieleen akuista ylipäänsä, mitenhän vanhemmat akut eroaa rakenteeltaan uusista? Veneessä oli ostettaessa vuonna -92 kuulemma "uudehko" akku. 2006 alko sitte sen verran hiipumaan, että piti uusia. Toisaalta käyttö vain kesäisin ja talvet pidetään latingissa, mutta kuitenkin. Oliko ennenvanhaan kovemmat aineet käytössä?
M97CSB234EFM57001 RE85
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mielestäni 100 Ah akku joka on ladattu täyteen, mutta jonka luovutuskyky on pakkasten vuoksi vain 50 Ah on täysi. Samoin jos samalla pakkasella tästä akusta otetaan 5 Ah ja sinne ladataan 5 Ah, sen luovutuskyky on taas 50 Ah, ja akku on jälleen täysi. Siihen akkuun ei sillä pakkasella saa enempää sähköä sisään.

Edellä esitetty ojun jäätyvä ämpäri -vertaus oli mielestäni oivallinen.

Ja autojen akuissa on tosiaan laatueroja. Samoin voisin uskoa, että ilmoitetut Ah-määrät eivät ole täysin vertailtavia. Toinen lupaa enemmän ja toinen vähemmän. Lukujen oikeellisuutta kun ei kuluttaja pysty tarkistamaan, niin varsinkin tarvikekaupassa vastaan voi tulla mitä tahansa.

Myin vuonna 2009 Mazdan vuosimallia 1999. Autossa oli edelleen alkuperäinen Panasonicin valmistama akku.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Tuttavapiirissä oli -93 1.4/1.3 Corolla ja silläkin päästelivät 10v ja sama alkuperäinen Panasonicin akku kesti sen ajan minkä autoa pitivät.
Sitä vaan ihmettelevät vieläkin.
Isäukolla 9v vanha Tojota ja alkuperäisellä akulla on vielä pelannut hienosti. Vaikka talvella on välillä viikko tolkulla ollut ajamatta taivasalla ja ei ole latailtu kertaakaan.
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Eli kannaattaako Saabiin hakea uusi alkuperäinen corollan akku Toyotalta? 8O
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Timon »

^Totta hitossa, ottaa vielä sen 30 Ah akun niin varmasti lähtee käyntiin pakkasesta riippumatta :lol:

Ei vaan, noi esimerkit ehkä enemmänkin kertoo sen että Panasonicin akut taitaa olla aika hyviä. Tai ainakin olivat silloin 10 vuotta sitten :roll:

Itsellä Saabissa Bilteman halpisakku (en ostanut, vaan kuleksi joutavana nurkissa niin otin hyötykäyttöön) jonka laatu selviää parin tunnin päästä: Saabi maannut liki viikon liikkumatta ja kohta pitäis kääntää keula kohti pohjoista joululoman viettoon 8)
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

muppelo kirjoitti:Olippaan ittellä vähään aikaan viimenen Varta minkä autooni laitan: 2 vuotta ja kuukauden kesti 74Ah akku kunnes kuoli lähes kerrasta. Isällä oli samalla viikolla ostettu vastaava mutta 60Ah ja noi meidän akut ostettiin ja ne kuoli lähes samaan aikaan (ostettiin samalla viikolla ja isällä se kesti viikon pidempään).

Nää siis levähti molemmat viime talvena. Kattellaan sitten kun taas akkukauppaan pitää mennä et mitä tuonne laitetaan. Ajellaan nyt tuo kaverin purkuvehkeestä kaiveltu Snajder loppuun.
Itsellä kanssa alkuvuodesta 2010 ostettu 74 Ah Varta. Seuraavana talvena se kävi paikallisessa akkuliikkeessä, kun hyytyi. Totesivat, että kunnossa on ja ottivat kympin täyteen latauksesta. :roll: Viime talvena latailin sitä sisällä ja ulkona, kun kovien pakkasten aikaan hyyty.i Tänä talvena taas sitä yön yli latasin pihalla ja jälleen aika laiskasti pyörittää.

Jospas kokeilisin kanssa jotain toista merkkiä...
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Eikös Optiman Yellow toppia ole kehuttu jo moneen kertaan.. tuttavankin autossa tuo pienen malli.. olikos sit 55Ah yellowtoppi on rokannut moitteetta jo 3vuotta. Itse harhauduin joskus 2v sitten ostamaan BSB merkkisen "hifiakun"... mutta eipä kyllä tuostakaan ole pahaa sanottavaa kun on toiminut "kuin ajatus".. vaikka autossa on "hifiä", eberi päivittäin käytössä 2-4krt JA suurimmaks osaks pätkä ajoa..4-16km pari kertaa päivässä. Toisinaan kyllä pidempääkin matkaa (4krt kuussa n. 800km).

Mutta molempiin ollaan tyytyväisiä.. Optimaan ja BSB:hen. Itse en edes lähtisi kikkailemaan ja kokeilemaan muilla akuilla, varsinkaan näin talvi aikaan.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Risto »

NoNI kirjoitti:Eli kannaattaako Saabiin hakea uusi alkuperäinen corollan akku Toyotalta? 8O
Ei, vaan käytetty alkuperäinen Corollan akku romikselta.
Vastaa Viestiin