Auton akut

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Hyvä pointti, olet oikeassa! Tietysti käytetty. :D

Eikös Saabiin yellow toppia parempi olisi red toppi rtf 4.2 noin niinku käynnistysakuksi.

50Ah, käynnistysvirta 1000 ka kylmä 850 ja napaisuus GM.

http://www.flinkenberg.fi/batteries/optima.html



Ei kai saabis popitella, kuunnellaan mieluummin turbon vihellystä.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Ei hajuakaan nuista kylmäkäynnistys virroista tms.. Itselle riittää että toimii ja että virta riittää!!
Tosin eikös tuo redtoppi ole vielä vähän halvempikin kaiken hyvän lisäksi? Nyy kun tuon red topin mainitsit niin sellaisen yks kaverus laittoi autonsa keulille pari-kolme vuotta sitten, eikä ainakaan vielä ole minun korviin voimasanoja kantautunut...siis huonoja sellaisia.

Ps. Vähän kun malttaa volaa laskea, niin kuuluu kyllä se vislauskin ..(sopivasti falskaa siis liitos jostain) :D
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Minulla oli edellisessä autossa vartan blue dynamic. Ostin auton 2003-2004 vuoden taitteessa ja ko. akku oli siinä paikallaan jo. Möin auton keväällä 2010 ja sama akku jäi autoon paikalleen, eikä kertaakaan loppunut virta kesken.

Kun saabin hommasin huomasin että siinä on myös samainen blue dynamic tosin hieman enemmillä ampeeritunneilla ja vuodelta 2008 näyttää olevan leima akussa ja hyvin pelittää. Voin suositella vartaa hyvien kokemuksin kera. Kestää käyttöä ja virtaa piisaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Uusimmassa tulokkaassa oli uuden näköinen Hankookin akku, mutta se osottautui pelkäksi kesä- tai myyntiauto akuksi. Ei riitä virta pitkään. Ostin uuven samanlaisen ja johan rupes saapas käynnistymään ongelmitta. En ruvennut säästämään, vaikka sen akun olisin saanut jostain toisesta autosta, joka pihalla majailee odottamassa korjausta. :roll:
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja oju »

NoNI kirjoitti:Toki taitaa nuo sähköherkut saada virran laturista auton käydesssä eli eivät kai sinänsä pura akkua enempää?
Näin se on, mittailin noita jokin aika sitten eikä ainakaan 9-5ssä akulle mennyt tippaakaan vähempää virtaa vaikka kaikki sähkövermeet olivat päällä ja valoissakin pitkät ja sumuvalot. Akku otti vain sen minkä kykeni vaikka laturi olisi voinut puskea enemmänkin.
Välillä näkee valottomia autoja jotka 'lataavat' akkua. Ei se apukäynnistetty akku ole sellaisessa iskussa että sinne menisi niin paljoa että valoja kannattaa sammutella. Joskus 70-luvulla laturit olivat niin pieniä että tuolla saattoi olla merkitystä, vai olisko ollut silloinkaan?
NoNI kirjoitti:Työkaverin japsissa on muuten -04 vuoden akku, olikohan joku 33Ah ja käy ja kukkuu edelleenkin, voiko akun laadussa sitten olla ero?
Onhan niissä erojakin, laadukkaita voi olla vaikea saada kun valmistus keskittyy koko ajan.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ainakin 60-luvun 6-volttisessa kuplassa ei laturi riitä kaikkeen kolmeen sähkövarusteeseen (valot, pyyhkimet ja radio) yhtä aikaa. Edelliskesänä kun ajoin lain mukaisesti aina valot päällä, niin pari kertaa kesän aikana sai ladata akkua, että jaksoi taas lähteä käyntiin.

Tänä kesänä ajovalot oli päällä vain kun keli tai vuorokaudenaika niin saneli. Päivällä mentiin parkeilla. Ei ongelmia sähkön riittävyyden kanssa.

Tosin voisihan tuota tasavirtalaturin jännitettä hieman korottaa lataussäätimen osia vääntelemällä. Tuppaa vain korkeammilla kierroksilla valot sammuksissa nousemaan latausjännite pelottavan korkealle. Eli tyydyn ajelemaan aurinkoisilla keleillä parkeilla, vilkutelkoot muut valojaan.

Seiskakolmosessa tasavirtalaturillisessa kuplassa ei koskaan ole ollut ongelmia, vaikka aina ajellut valot päällä , radio täysillä ja usein pitänyt Eberiäkin talvella parkissa tunnin päällä ennen starttia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joissakin tapauksissa tyhjäkäynnillä laturi pyörii niin pienillä kierroksilla, että latausjännite romahtaa mikäli on paljon kuormaa päällä. Esim. penkinlämmittimet, takalasinlämmitin ja lisävaloja yhtäaikaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

NoNI kirjoitti:Hyvä pointti, olet oikeassa! Tietysti käytetty. :D

Eikös Saabiin yellow toppia parempi olisi red toppi rtf 4.2 noin niinku käynnistysakuksi.

50Ah, käynnistysvirta 1000 ka kylmä 850 ja napaisuus GM.

http://www.flinkenberg.fi/batteries/optima.html



Ei kai saabis popitella, kuunnellaan mieluummin turbon vihellystä.
itsellä juurikin red top ollut pari vuotta,nyt pari päivää lisänä
calixin laturi :D
#2285
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Ainii, työkaverilla on autossaan 13-vuotta vanha akku. Hyvin on kuulemma pelannut, alusta saakka kun osti auton uutena silloin. Harmi kun en akun merkkiä satu muistamaan nytten. Varmaan tuo ajomatkaki vaikuttaa kun meleko ettäällä asunu aina työpaikastaan niin tulee pitkää ajoa paljon.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja cab95 »

Ei ole panasonikitkaan kuin ennen,subarun orkkis akku kesti 115tkm ja ikää vajaa puolitoista vuotta.Tietty taksi käyttö syä akkuja,harvassa ne jotka edes 3v kestää(hiace kahdella akulla kestää isältä pojalle tosin).Toki uudessa kaupungissa ei myyty huohotusvammaisia eikä varmaan akkuvammaisia :mrgreen: femman akkuhan kuoli liki samoilla kilsoilla/ajalla.Eli syyttävä sormi osittaa mittariasennuspajaan,liikaa syö virtaa kiinni ollessa vermeet.Niin ja ctykkiä saab vahingosta viisatuneena käytetty,muttei se auttanu tuon mopo kokoluokan akun(55ah)akun kanssa.Nyt 70ah agm akku,jo luulis virtaa piisaavan.Ja noista auton tyhjäkäynnnin lataus tasosta,sekin tuli ammattitaitoisen autosähköliikkeen toimesta mitattua.Tyhjäkännillä n 11ah työnsi sähkö ja kuormitettyna(sellainen laite joka sen tekee)puskin n 22ah.Nuo siis tyhmäkäynti lukemia.Kylmä akkuhan ei tykkää syödä,mut kyl bensa subarun konehuonees perus työvuoron (n 10tuntia)aikana lämpöä piisaa
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

cab95 kirjoitti:Ei ole panasonikitkaan kuin ennen,subarun orkkis akku kesti 115tkm ja ikää vajaa puolitoista vuotta.Tietty taksi käyttö syä akkuja,harvassa ne jotka edes 3v kestää(hiace kahdella akulla kestää isältä pojalle tosin).Toki uudessa kaupungissa ei myyty huohotusvammaisia eikä varmaan akkuvammaisia :mrgreen: femman akkuhan kuoli liki samoilla kilsoilla/ajalla.Eli syyttävä sormi osittaa mittariasennuspajaan,liikaa syö virtaa kiinni ollessa vermeet.Niin ja ctykkiä saab vahingosta viisatuneena käytetty,muttei se auttanu tuon mopo kokoluokan akun(55ah)akun kanssa.Nyt 70ah agm akku,jo luulis virtaa piisaavan.Ja noista auton tyhjäkäynnnin lataus tasosta,sekin tuli ammattitaitoisen autosähköliikkeen toimesta mitattua.Tyhjäkännillä n 11ah työnsi sähkö ja kuormitettyna(sellainen laite joka sen tekee)puskin n 22ah.Nuo siis tyhmäkäynti lukemia.Kylmä akkuhan ei tykkää syödä,mut kyl bensa subarun konehuonees perus työvuoron (n 10tuntia)aikana lämpöä piisaa
ei se Ah luku kerro kaikkee akusta aina,punaisessa optimassa 50Ah,RIITTÄÄ
aikas HYVIN :D
#2285
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Varmaankin tarkoitti että laturi on antanut 11A tyhjäkäynnillä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Redtoppi ollut reilu 2v ja aina roikassa ollessaan saa lisähönkää defan 4A ylläpitimestä ja aina on mallikkaasti lähtenyt. Kestää sahaillakin melkoisen tovin vaikka "vain 50Ah" patteri... Startissa on jotain laiskuutta mutta se on startin sisäinen vaiva kai ja korjataan kun pahenee :D
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ostin huuto.net:stä uuden käyttämättömän Defan lohkolämmitimen johtoon tulevan 3A laturin. Niitä näkyy nyt olevan kaupan siellä tälläkinhetkellä ja ei ole hinnalla pilattuja. Pannaas toi femmaan ja katotaan miten rupea pysymään akku latingissa pakkasten paukkuessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Tuossa 3A laturissa on se kiva ominaisuus, että siihen saa samaan yhteyteen ns. kesä/talvi kytkimen ilman relevirityksiä. Siis joko lataus+lämmitys tai vain lataus. Laturin kiinnitysrauta tosin on aika luokaton.
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
Vastaa Viestiin