Auton akut

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Parahin Luca, ne perusmallit näyttäisi olevan ihan rahansa väärtejä. Omassa 9-3:ssa on jo toistavuotta pelannut hyvin. Olikohan 70Ah?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mertmi joulukuussa -12 kirjoitti:Kolkkiin ostin Motonetistä Snajder Silver 70Ah akun. Saa nähdä miten uudemman teknologian "halpis" pärjää Suomen talvessa.
Hyvin on siis pelannut. :-)

Tuota avustaa jatkossa Defa 1203 -laturi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Alkuperäis-Exideä tai sitten kappaletavara-Exideä olen käyttänyt ja rulaa hyvin!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti:Parahin Luca, ne perusmallit näyttäisi olevan ihan rahansa väärtejä. Omassa 9-3:ssa on jo toistavuotta pelannut hyvin. Olikohan 70Ah?
Kiitos jokainen puoltava ääni tuottaa pienen helpoituksen tunteen. Ja tietämättömyyteni agm-akkuja kohtaan ilmeisesti nosti turhaan huoltani, ihan tavallinen akkuhan tuo omani on.

Vanha akkuni oli muuten Vartan sininen akku jota myydään täsmälleen samaa mallia kauppojen hyllyillä 80-90 euron hintaan. Oliko se sitten oikeasti vanha, virtaa se ei enää kuitenkaan suostunut vastaanottamaan eikä tuntunut hyvältä idealta ostaa samanlaista tilalle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Minulla sippasi juuri Motonetin Sznajder Silver 80Ah 700A, ikää 2 vuotta ja 7 päivää. Ei kauaa kestänyt, vaikka Eberin käyttö se taisi tuonkin kuluttaa. Takuuhan niissä on sopivasti 2 vuotta...

Seuraavaksi ehkä Exide Premium 77Ah tai Trane 80Ah.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Pari vuotta menty Fulmenillä (Exide eri teipeillä). 74Ah /680A ja hintaa oli rautakaupassa 85e. Hyvin on potkinut vaikka on ysivitosen keulilla jossa ei ole akulle koteloa, lämmityksiä tai ylläpitolatureita.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mono »

Boschin ja Bannerin perusakuista ollut ihan hyviä kokemuksia..
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kumpi parreen (tätä olen miettinyt): Exide Premium++ vai Vartan (ehkä Boschin) AGM- vai olikos se AGN-akku??? Varta on tilauksessa ja on kyllä tyyris, mutta jospa se sillä tuo hieno TTiD herää henkiin.

Nojoo, taitaa se Varta olla parempi, mutta se onkin hieman paremmalla tekniikalla. :) Exide on nk. perusakuista ehkä se yksin parhain.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja 3J »

Vartan AGM kesti pari vuotta, sitä ennen orkkisakku 8 vuotta. Hyvin se kallis Varta alussa toimi, mutta hyytyi aika nopeasti niin ettei pakkasessa anna virtaa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

itellä optiman red top,oli muutama vuosi sit tarjouksella 159e...ei oo tarvinnu
miettiä lähteekö käyntiin vai ei :D .
#2285
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

3J kirjoitti:Vartan AGM kesti pari vuotta, sitä ennen orkkisakku 8 vuotta. Hyvin se kallis Varta alussa toimi, mutta hyytyi aika nopeasti niin ettei pakkasessa anna virtaa.
Vai että ei sekään sen kummosempi ole. Taitaa se sitten jäädä tämä Exiden Premium++ kunnolliseksi akuksi. Ostin sellaisen siniseen allekirjoitukseni Saabiin ja tärähtää tulille erittäin hyvin, pakkasta melkein -25C-astetta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eli onko kaikki nykyajan akut selkeästi heikompia kuin ennen vanhaan? 11 vuotta vanhassa Landroverissa on saman ikäinen akku sisäll, koskaan ei ole vaihdettu.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ässä kirjoitti:Minulla sippasi juuri Motonetin Sznajder Silver 80Ah 700A, ikää 2 vuotta ja 7 päivää. Ei kauaa kestänyt, vaikka Eberin käyttö se taisi tuonkin kuluttaa. Takuuhan niissä on sopivasti 2 vuotta...
Eikun vaan takuuseen kysymään uutta. Tiiä vaikka menisi vielä siihen. Senhän on täytynyt oireilla jo 8pv sitten.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

juhokare kirjoitti:Eli onko kaikki nykyajan akut selkeästi heikompia kuin ennen vanhaan? 11 vuotta vanhassa Landroverissa on saman ikäinen akku sisäll, koskaan ei ole vaihdettu.
Ihan varmasti on. Ennenvanhaan akkuja korjattiin, kennotettiin ja hapotettiin uudelleen. Nykyään vaan uutta tiskiltä ja entiset romutettavaksi. Tänpäivän akulta on hyvä suoritus, jos viisi vuotta pelaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mertmi kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Eli onko kaikki nykyajan akut selkeästi heikompia kuin ennen vanhaan? 11 vuotta vanhassa Landroverissa on saman ikäinen akku sisäll, koskaan ei ole vaihdettu.
Ihan varmasti on. Ennenvanhaan akkuja korjattiin, kennotettiin ja hapotettiin uudelleen. Nykyään vaan uutta tiskiltä ja entiset romutettavaksi. Tänpäivän akulta on hyvä suoritus, jos viisi vuotta pelaa.
Joo.o, totta. Nykyajan akut kestää puolet sitä ennen aikaan. Ja se mikä akku on Lantikassa, sitä ei todellakaan ole kertaakaan vaihdettu! Kerran on tosin Ctekillä ladattu.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin