Auton akut

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kysäisin huoltamoyrittäjältä, joka huoltaa yleensä automme, että miten kauan hänen autossaan on kestänyt Vartan AGM-akku. Hänellä on kuitenkin ollut käytössä Webasto autona VW Transpoint, niin hänen mukaansa se on kestänyt jo 5 vuotta ja vieläkin on käytössä. Liekkö sitten tuo tai nuo AGM-akut niin huonoja, että kestäisivät vain 2 vuotta...
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Vanha kunnon bilteman 90amppeerinen tuli hommattua ysikolmoseen, alkuperänen akku ei oikein tykkää enää eberin käytöstä
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Mulla on Bannerin 74 Ah ollu kohta 6 vuotta. Vielä jaksaa, vaikka ei kyllä niin hyvin kuin uutena.
Tossa mainostetaan jotain kalsiumseosteisia levyjä. Mietin että päteekö tollaseen akkuun sama 2,1 V täyden kennon jännite kuin perus lyijyakkuun? Olen useampaan kertaan mittaillut muutaman päivän seisseenä alle 12 V jännitteitä, mutta silti jaksaa antaa virtaa ihan hyvin. Jos katsoo lyijyakun käppyrää niin tuolla jännitteellä pitäisi akun olla lähes tyhjä.
M97CSB234EFM57001 RE85
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mono »

Ettei jokin laite kuluttaisi virtaa?
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Soppa79
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Elo 29, 2012 11:42

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Soppa79 »

Nää akkukeskustelut on kyllä joka harraste sivun suola. Lukekaa vaiikka og 9-5 palstalta :lol:

Nyky akkujen ja vanhojen akkujen keston vertailu milestäni hankalaa koska akkujen rasitus kasvaa merkittävästi vuosivuodelta. Luulen että jos otetaan 20 vuotta vanha akku niin se ei kestäisi sitäkään mitä nyky akut. Akuissa on toki laatu eroja mutta suurimpana ongelmana pidän itse käyttäjiä. Suurin osa kansasta vain ajaa autoillansa ja korjaavat vasta vian ilmettyä 35tkm huolto ohjelmilla kaupunki pätkäajoa webastoilla...

Akkujen korjausta en näe niinkään laatu ongelmana vaan hinnoittelu ongelmana. Tänäpäivänä suomessa "matalapalkka" alojen työvoima kustannukset ovat jo niin suuret että ei kannata korjauttaa vai mikäs se merkkikorjaamon tuntiveloitus olikaan +100€ ja "merkittömän" korjaamon 70-80€ kun uusi akku maksaa halvimillaan 50-60€.

Itsellä on optiman akut toimineet erittäin hyvin.

Saabissa on jokin merkitön neste akku arviolta ainakin 5 vuotta vanha ja joka aamu on lähtenyt kadun varresta ilman apulämmittimiä 85 bensalla käyntiin (-15-20), startti tosin pyörii juuri ja juuri mutta kone käynnistyy yhtä monella pyöräytyksellä kuin kesälläkin
9-5 -04 2,3T Aut STW
VW Kupla -72 38tkm
Chevrolet Corvette Convertible -87 täys projekti
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, meilläkin oli aikanaan M1985 OG900i, jossa toimi sähköllä lähinnä valot ja lämmityslaitteen puhallin. Ei ollut ilmastointia, eberiä, eikä edes keskuslukkoja tai sähköikkunoita ja penkinlämmittimen vastuksetkin olivat hajalla... Mutta auton alkuperäinen akku kesti 15 vuotta.

Eski
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja jus »

900i:ssä taisi olla lisäksi sähköllä toimiva bensapumppu ja sytytys.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Sekä varmaankin radio. Eipä ole omassakaan ruiskusatkussa akkua syömässä kuin lämmityslaitteen puhallin, sytytys, ruiskutus, bensapumppu, startti, flekti, valot, lähiohjattu keskuslukitus ja radio, kattoluukkukin kun liikkuu lihasvoimalla. Kaasarissa saa tuolta listalta tiputtaa vielä ruiskun, bensapumpun ja keskuslukituksen.

Taitaa täysvarustellussa ng-kolkissa tai varsinkin -femmassa olla listalla aika moninkertaisesti mittaa. :D

Itsellä on kaasarissa jokin viidenkympin akku parin talven takaa (ellei ole lopullisesti jäätynyt viime päivinä) ja ruiskussa muistaakseni jokin melko tasokas ja tuore Varta, tai Banner. Jälkimmäisen kanssa ei ole ollut pienintäkään ongelmaa edes nyt kun työmatka on viisi kilsaa suunta ja 15-22 astetta pakkasta.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Älkääs nyt, on teillä varmaan töötti, pyyhkimet ja pissapoikakin sähkökäyttöisiä :lol: . Riemua on korjata kuplan sähköjä, kun oikeasti sähköllä toimii moottorin sähköjen lisäksi vain töötti, valot, radio ja pyyhkimet. Pissapoikakin toimii vararenkaan paineella. Ja valoja on vähän, ei turhia tavaratilan tai hanskalokeron valoja eikä peruutusvaloa tai hulluja sivuperuutusvaloja akkua rikkomassa. Volttejakin on vain kuusi, niin ei niitä pääse kovin montaa karkuunkaan :lol:

Uskoisin että tähän "vanhat kunnon akut" -näkemykseen vaikuttaa myös tämä ihan perus kiinakurailmiö: ennen ei vain ollut halpoja akkuja, vaan suomessa tehdyt akut oli valmistettu suomessa tai saksassa ja olivat kaikki laadukasta merkkitavaraa. Nyt kuluttajalla on mahdollisuus ostaa halpoja puolalaisia ja kiinalaisia akkuja, jolloin alkaa tämä keskustelu, että nykyakut ei mitään kestä.

Ja on se kai ollut iät ja ajat se auton akun keskikesto luokkaa 5-6 vuotta. Sitä se omien kokemusten mukaan on edelleen. Sitten on positiivisia ja negatiivisia poikkeuksia. Itselläni oli Mazda MX-5:ssä auton alkuperäinen (v. 1999) akku kiinni kun auton myin vuonna 2009. Akku oli Panasonicin valmiste ja yleensä tunnettu kestävyydestään MX-5-piireissä. Ei taida vain Panasonicin autonakkuja löytää oikein mistään Suomesta?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

AZP kirjoitti:töötti, pyyhkimet ja pissapoika
Hyviä huomioita, ei tullut enää mieleen 16 tunnin työpäivän jälkeen vaikka yritin kovasti miettiä.
AZP kirjoitti:Uskoisin että tähän "vanhat kunnon akut" -näkemykseen vaikuttaa myös tämä ihan perus kiinakurailmiö: ennen ei vain ollut halpoja akkuja, vaan suomessa tehdyt akut oli valmistettu suomessa tai saksassa ja olivat kaikki laadukasta merkkitavaraa.
Mitä olen vanhoja TM:n ja Tuulilasin akkuvertailuja lukenut niin eivät ne kovin hirveästi enempää 80-luvullakaan maksaneet. Laatu tuskin on samalla tasolla keskihintaluokassakaan nykyään
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Otanpa asian aiheen esille.

Tuossa eräs akkukauppa tarjoaisi kahta merkkiä pick-upiin: Exide & Fiamm. Kumpi parempi? Tuo Fiamm vaikuttaa laadukkaalta ja kuulemma tekevät kaikki osat itse tehtaalla Italiassa. Kertokaapa mielipiteenne. Ostanko siis luotettavan Exiden, jossa arvot ovat hieman huonommat, vaikko tuntemattoman minulle Fiammin?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Ei ole ainakaan Exide pettänyt minua tähän mennessä. Rautakaupasta saa Fulmen merkkisenä sen Exiden kun on ilmeisestikin hieman halvempi eri teipeillä. Itse pidän ainakin tuota omaani ihan kelpo ostoksena. (74Ah /680A, hintaa jäi 85e)
Fiammista ei ole kokemuksia.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja AZP »

juhokare kirjoitti:...kuulemma tekevät kaikki osat itse tehtaalla Italiassa...
Italia + sähkö 》sininen savu ja kipunoita :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ehkä sellaista tuo italiansähkö. :D Mutta tuota, ostimme TTiD:hen Vartan AGN-akun ja on ollut hieno ostos. Mutta kymysys kuuluu, että onko tämä Vartan hyväakku niin kutsuen hyvä? Kysymys on tietysti liian suora ja vastauksetkin suoria, mutta itselläni on hyvää kokemusta. Huoltomies suositteli tuota, mutta vääränkätisenä ei tahdo löytyä. Ainakaan vielä. Luultavasti lähitulevaisuudessa. Fiamm taisi voittaa akkutestin vuosi sitten? Exide on luottovarma juttu mielestäni.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Fiamm toimittaa akkuja ainakin Mercedekselle, Ferrarille ja Maseratille. Ei se ihan huono voi olla.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin