Kesärenkaat vm. 2010

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja m&m »

V.J.S kirjoitti:Sanoista tekoihin
Mielenkiinnolla ensikommentteja odottelen, saisihan noita 2,5 rengassarjaa yhden "oikean" rengassarjan hinnalla... ja eihän sarjan tarvitse kestää kuin 12tkm niin on kustannukset kutakuinkin tasoissa "oikeiden" renkaiden kanssa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

m&m kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Sanoista tekoihin
Mielenkiinnolla ensikommentteja odottelen, saisihan noita 2,5 rengassarjaa yhden "oikean" rengassarjan hinnalla... ja eihän sarjan tarvitse kestää kuin 12tkm niin on kustannukset kutakuinkin tasoissa "oikeiden" renkaiden kanssa.
Raportoidaan juu jos muistetaan. Saman valmistajan Corsa 2233 mallista (koko 205/50/R16) on hyviä kokemuksia V70 traktorin renkaina. Märkäpidossakaan ei ollut mitään moitittavaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5670
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja tturku »

Heh heh, mä jo luulin että linkistä tulee videomatskua, kun V.J.S pyörittää villamyssyä 90 asteessa pesukoneessa ja tämän jälkeen vääntää sitä liinan räikkää naks, naks pään ympärillä :lol:
No mutta anna ihmeessä palautetta renkaista. Mulla oli viime kesänä passatissa alla takana Nangkang NS-2 225/45R17 koossa, sakkorajalle asti jostain 3 millistä asti, olisinkohan joku reilun 10 tkm ehtinyt niistä nauttia. Oli ihan ok kumit, kumma kyllä ei lähtenyt edes herkästi vesiliirtoon vaikka ei urasyvyyttä ollut enää juuri mitään. Pito oli ok kuivalla, märällä ehkä hivenen liukkaat. Edessä oli aurora merkkiset melkein uudet. Eipä niistäkään mitään valittamista. Kelpokumit nekin.
Laitan ne nyt keväällä saabin alle, Aurorat taakse ja eteen Nangkangien tilalle hankitut barumin bravuris 2:set.

Hurjimmat renkaat mitkä alla olleet olivat og900:ssa 185/65R15 takuupinnatut kesärenkaat. Merkkiä en muista valitettavasti. Kuivalla pito oli ihan ok, mutta märällä kun jarrua painoi niin tuntui melkein että vauhti kiihtyy. Renkaat oli varmasti huonommat, kuin mitkään loppuunajetut kitkat. No renkaat kesti 2.5 ratapäivää ahvenistolla kunnes yhdestä repes kudokset. Hengenvaaralliset märällä sanon minä. Pintaa oli vaikka muille jakaa.

Yhdet hyvät muistot on myös Jostain Marangoni Vanton edeltäjistä, jotka oli aikanaan Corolla FX:n alla koossa 195/45R15. Loisto pito, äänettömän ja rauhalliset käytökseltään, kulutuskestävyyttäkin löytyi. Uudemmista marangoneista ei ole kokemuksia.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5670
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja tturku »

Heh heh, mä jo luulin että linkistä tulee videomatskua, kun V.J.S pyörittää villamyssyä 90 asteessa pesukoneessa ja tämän jälkeen vääntää sitä liinan räikkää naks, naks pään ympärillä :lol:
No mutta anna ihmeessä palautetta renkaista. Mulla oli viime kesänä passatissa alla takana Nangkang NS-2 225/45R17 koossa, sakkorajalle asti jostain 3 millistä asti, olisinkohan joku reilun 10 tkm ehtinyt niistä nauttia. Oli ihan ok kumit, kumma kyllä ei lähtenyt edes herkästi vesiliirtoon vaikka ei urasyvyyttä ollut enää juuri mitään. Pito oli ok kuivalla, märällä ehkä hivenen liukkaat. Edessä oli aurora merkkiset melkein uudet. Eipä niistäkään mitään valittamista. Kelpokumit nekin.
Laitan ne nyt keväällä saabin alle, Aurorat taakse ja eteen Nangkangien tilalle hankitut barumin bravuris 2:set.

Hurjimmat renkaat mitkä alla olleet olivat og900:ssa 185/65R15 takuupinnatut kesärenkaat. Merkkiä en muista valitettavasti. Kuivalla pito oli ihan ok, mutta märällä kun jarrua painoi niin tuntui melkein että vauhti kiihtyy. Renkaat oli varmasti huonommat, kuin mitkään loppuunajetut kitkat. No renkaat kesti 2.5 ratapäivää ahvenistolla kunnes yhdestä repes kudokset. Hengenvaaralliset märällä sanon minä. Pintaa oli vaikka muille jakaa.

Yhdet hyvät muistot on myös Jostain Marangoni Vanton edeltäjistä, jotka oli aikanaan Corolla FX:n alla koossa 195/45R15. Loisto pito, äänettömän ja rauhalliset käytökseltään, kulutuskestävyyttäkin löytyi. Uudemmista marangoneista ei ole kokemuksia.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja dimebak »

m&m kirjoitti:Kyse on myös siitä voiko renkaiden puutteita kompensoida jollain muulla tavalla.
Joo, vaihtamalla uudet renkaat.

Voisin heittää tähän väliin, että kokemukset yhdestä uusiotalvirenkaista sai aika paljon todistettua, että minkälaista on ajaa oikeasti paskoilla renkailla. Ja tilanteita tuli eteen jolloin niillä oli hätää myydä asti, kuten 9-5T on edellä jo kirjoittanut. Kyllä, tiesin itse että alla oli täysin talvirenkaiksi kelpaamattomat Fighter-talvirenkaat mutta niitä tilanteita tuli vaikka itse yritti ennakoida. Niille jotka yhtään Rovaniemellä tietää Hallituskadun siinä veroviraston kohdalla siinäkin saa nätisti auton poikittain, kun auto ei meinaakaan pysähtyä joten oli torpattava lumipenkkaan. Ja ajattale, silloin vielä luulin että pakattiautot jarrut on huonot, sen jälkeen en ole niin ajatellut.

Joten, saman asian voi myös kääntää kesätilanteisiin joihin rehellisesti kitkarenkaita ei ole tehty. Ja ne tilanteet, yllättävät tilanteet. Esim. niitä päättömiä kersoja riittää joka paikassa, ja itse tiedän kokemuksesta 2-3 vuotias on liikkeissään nopea mutta järjessään ei (ei ollut kiva laskea kauppakasseja takakonttiin, kun poika ampaisee vauhtiin päin autoa; onneksi paikka oli kaupan piha eikä kadun varsi joten auto pysähtyi kuin seinään ja sekin vielä, että autoa ajoi nainen ==> alhaisempi tilannenopeus). Ja sellainen mukula on vielä pituudeltaan sopiva maastoutumaan seisovillakin jaloilla autojen taakse.

Yhden vinkin voisin heittää. Jos sulla ei ole lapsia niin hanki niitä yksi tai kaksi, ja mieti sen jälkeen valintoja uudestaan. Nimittäin ne jos mikä auttaa tekemään valintoja joissa turvallisuus tulee ennen muita seikkoja :wink:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

dimebak kirjoitti: Joten, saman asian voi myös kääntää kesätilanteisiin joihin rehellisesti kitkarenkaita ei ole tehty. Ja ne tilanteet, yllättävät tilanteet. Esim. niitä päättömiä kersoja riittää joka paikassa, ja itse tiedän kokemuksesta 2-3 vuotias on liikkeissään nopea mutta järjessään ei (ei ollut kiva laskea kauppakasseja takakonttiin, kun poika ampaisee vauhtiin päin autoa; onneksi paikka oli kaupan piha eikä kadun varsi joten auto pysähtyi kuin seinään ja sekin vielä, että autoa ajoi nainen ==> alhaisempi tilannenopeus). Ja sellainen mukula on vielä pituudeltaan sopiva maastoutumaan seisovillakin jaloilla autojen taakse.
Kumpi alla olevista kohdista tuossa mielestäsi oli se olannaisempi onnettomuuden välttämisen kannalta:
1. Naisen auton alla (oletettavasti) olleiden huippuhyvien renkaiden lyhyt jarrutusmatka?
2. Alhainen tilannenopeus (=ennakointi) ja valppaasti ympäristöään seuranneen kuljettajan riittävän nopea reagointi?

Ja se, että jossain peilikirkkaaksi kiillottuneessa risteyksessä on luistellut TALVELLA holtittomasti paskoilla TALVIrenkailla ei tee kitkarenkaista KESÄkelillä ajellessa mitenkään kestämätöntä turvallisuusriskiä vaikka kuinka koittaisi vääntää :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja dimebak »

V.J.S kirjoitti:
dimebak kirjoitti: Joten, saman asian voi myös kääntää kesätilanteisiin joihin rehellisesti kitkarenkaita ei ole tehty. Ja ne tilanteet, yllättävät tilanteet. Esim. niitä päättömiä kersoja riittää joka paikassa, ja itse tiedän kokemuksesta 2-3 vuotias on liikkeissään nopea mutta järjessään ei (ei ollut kiva laskea kauppakasseja takakonttiin, kun poika ampaisee vauhtiin päin autoa; onneksi paikka oli kaupan piha eikä kadun varsi joten auto pysähtyi kuin seinään ja sekin vielä, että autoa ajoi nainen ==> alhaisempi tilannenopeus). Ja sellainen mukula on vielä pituudeltaan sopiva maastoutumaan seisovillakin jaloilla autojen taakse.
Kumpi alla olevista kohdista tuossa mielestäsi oli se olannaisempi onnettomuuden välttämisen kannalta:
1. Naisen auton alla (oletettavasti) olleiden huippuhyvien renkaiden lyhyt jarrutusmatka?
2. Alhainen tilannenopeus (=ennakointi) ja valppaasti ympäristöään seuranneen kuljettajan riittävän nopea reagointi?

Ja se, että jossain peilikirkkaaksi kiillottuneessa risteyksessä on luistellut TALVELLA holtittomasti paskoilla TALVIrenkailla ei tee kitkarenkaista KESÄkelillä ajellessa mitenkään kestämätöntä turvallisuusriskiä vaikka kuinka koittaisi vääntää :)
Silloin oli suorastaan onni, että sitä autoa ajoi nainen (ja muuten kohtuu uudella) eikä mikään lippalakkipäinen teini.

Esimerkkinä laitoin tuon mitä omalle kohdalle on sattunut ihan vain siitä syystä, että niitä ennalta arvaamattomia tilanteita tulee. Toisaalta, mulle opetettiin autokoulussa, että lapsi on aina kävelevä muu vaara-liikennemerkki ja kaipa se nainenkin oli sen kuullut. Mutta entäpä tilanne jossa lapsi juoksee vaikkapa nyt auton takaa, tai vielä pahempaa pakettiauton takaa tielle?

Varmasti tässä on pari muutakin tarkoittaneet tilanteita joissa renkaasta oikeasti otetaan kaikki irti (esimerkkini kaupan parkkipaikalta ei nyt ollut tällainen mutta sekin oli veret seisauttava). Mutta esimerkiksi nopea väistöliike ja luja jarrutus yhtä aikaa, meinaan siinä on kesälämmöillä kesärengaskin tiukilla ja näissä tilanteissa ei ole varaa arpomiselle pitääkö se rengas vai ei.

Viime kesän ajoin V-luokan renkailla. Täksi kesäksi pitäisi sitten laittaa uudet kesärenkaat Opeliin ja on pikkasen hankala ostaa renkaita, kun kerran pääsi kokeilemaan minkälainen yhdistelmä toimiva ja välyksetön alusta yhdessä hyvien kesärenkaiden kanssa, ja ei tarvi kuittailla mitään Opelista, oma yksilö ku sattuu olemaan hyväkuntoinen :wink: Verratkaa vaikka OG9-3:sen alustaa OG9-5:sen alustaan niin kumpi on parempi. Niin, ostaako tänä vuonna H-luokkaiset jotka varmasti toimii myös vai tuhlatako hieman lisää ostaa V-luokkaiset.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja APC »

Kysymys on siis aktiivisesta ja passiivisesta turvallisuudesta, jotka molemmat ovat tärkeitä ja vaikuttavat kokonaisturvallisuuteen. Jos kuvitellaan, että aktiivinen turvallisuus on vakio, paremman ominaisuuden renkaalla on pienempi onnettomuusriski.
9-5 Aero Wagon -06
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Kokemuksia ko. renkaasta tai testitietoa? Hinta ainakin kohtuu edullinen.

Nankang NS-2 225/45/17
225/45 R17 91V
75e kpl
Saab 900 2.0t Cab -97
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5670
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja tturku »

tturku kirjoitti:Mulla oli viime kesänä passatissa alla takana Nangkang NS-2 225/45R17 koossa, sakkorajalle asti jostain 3 millistä asti, olisinkohan joku reilun 10 tkm ehtinyt niistä nauttia. Oli ihan ok kumit, kumma kyllä ei lähtenyt edes herkästi vesiliirtoon vaikka ei urasyvyyttä ollut enää juuri mitään. Pito oli ok kuivalla, märällä ehkä hivenen liukkaat. Edessä oli aurora merkkiset melkein uudet. Eipä niistäkään mitään valittamista. Kelpokumit nekin.
Laitan ne nyt keväällä saabin alle, Aurorat taakse ja eteen Nangkangien tilalle hankitut barumin bravuris 2:set.
Tossahan tota oli samalla sivulla ylempänä... 8O
Jos nyt tarvitsisin uusia niin ostaisin varmaan NS-2 Barumien sijaan. Syksyllä hintaero oli sen verran pieni että en jaksanut sniiduilla...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
aakoo
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 16:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja aakoo »

dimebak kirjoitti: Voisin heittää tähän väliin, että kokemukset yhdestä uusiotalvirenkaista sai aika paljon todistettua, että minkälaista on ajaa oikeasti paskoilla renkailla. Ja tilanteita tuli eteen jolloin niillä oli hätää myydä asti, kuten 9-5T on edellä jo kirjoittanut. Kyllä, tiesin itse että alla oli täysin talvirenkaiksi kelpaamattomat Fighter-talvirenkaat mutta niitä tilanteita tuli vaikka itse yritti ennakoida.

Joten, saman asian voi myös kääntää kesätilanteisiin joihin rehellisesti kitkarenkaita ei ole tehty. Ja ne tilanteet, yllättävät tilanteet.

Yhden vinkin voisin heittää. Jos sulla ei ole lapsia niin hanki niitä yksi tai kaksi, ja mieti sen jälkeen valintoja uudestaan. Nimittäin ne jos mikä auttaa tekemään valintoja joissa turvallisuus tulee ennen muita seikkoja :wink:
Löytyyhän tästä ketjusta onneksi pari, jotka yrittävät vääntää rautalangasta samaa, mitä itse olen sanonut jo vuosia. Itse ainakin yritän saada autooni alle mahdollisimman hyvät renkaat aina, ja varsinkin talvella renkaan ominaisuudet ovat elintärkeät. Mutta niin vain aina löytyy joku, joka suunnilleen väittää pystyvänsä ennakoimaan KAIKKI yllättävät tilanteet. Niinpä hän voi ajaa vaikka kuinka liukkailla renkailla, koska hänen ei tarvitse ennakointitaitonsa ansiosta koskaan tehdä äkkijarrutusta. Eipä ole näille sankareille koskaan tainnut hypätä eteen kapealla tiellä hirvi suoraan metsästä tielle tai kuvaamallasi tavalla lapsi jostain autojen välistä. Tällaisten jälkeen alkaa ymmärtää renkaiden merkityksen. Ja niitä yllättäviä tilanteita on paljon, joissa vielä pystyy jotain tekemään ja renkailla ON merkitystä.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

aakoo kirjoitti:... ja varsinkin talvella renkaan ominaisuudet ovat elintärkeät.
Mistähän rautalangasta se pitää vääntää, että renkaiden talviominaisuuksilla ei ole mitään tekemistä kitkarenkaiden toimivuuden kanssa kesäkeleillä. Jos äärimmäisen liukkaan talvikelin pidon mukaan tehtäisiin renkaita, kitkarenkaat pitäisi kieltää lailla nimenomaan TALVIkäytössä.
aakoo kirjoitti:..
Mutta niin vain aina löytyy joku, joka suunnilleen väittää pystyvänsä ennakoimaan KAIKKI yllättävät tilanteet.
Kuka on väittäny osaavansa ennakoida KAIKKI yllättävät tilanteet? Ainut debtin aihe on ollut siinä, että paskoilla renkailla vähennetään sitä onnettomuusriskiä paremmalla ennakoinnilla ja turvallisemmalla ajotyylillä. Hyvillä renkailla vähennetään sitä onnettomuusriskiä lyhyemmällä jarrutusmatkalla ja renkaan paremmalla ääritilannekäyttäytymisellä.
aakoo kirjoitti: Niinpä hän voi ajaa vaikka kuinka liukkailla renkailla, koska hänen ei tarvitse ennakointitaitonsa ansiosta koskaan tehdä äkkijarrutusta.
Tähän talveen asti olen ajellut ainoastaan paskoilla talvirenkailla ja selvinnyt ihan hyvin, vaikka ihan liukastakin on välillä ollut.
Nyt ajelen hyvillä talvirenkailla ja voin ihan suoraan myöntää, että ajan paljon kovempaa mitä huonoilla talvirenkailla oli edes mahdollista (matka olisi päättynyt Paippisten pelloille jos olisi edes yrittänyt samaa vauhtia niillä Marangoni meteogripeillä tai toistakymmentä vuotta vanhoilla nordfrosteilla).

Tuollakaan yo. kommentillani ei ole mitään tekemistä kitkarenkaan toimivuuden kanssa kesäkeleillä, kirjoitin sen vaan ihan lämpimikseni.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
aakoo
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 16:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja aakoo »

Turbolag kirjoitti: Aika heikko yleistys. Yhtä pätevästi voisin väittää, että ne jotka ajavat vanhat kitkansa loppuun (tai ajavat huonoilla autoilla jne.), eivät ole kiinnostuneita autoilusta, eivätkä näin myöskään todellakaan tiedosta mitään renkaidensa kunnosta. Luulen sitä paitsi, että ne, jotka nimenomaan ostavat niitä hyviä renkaita - eli vertailevat ominaisuuksia ja niistä ehkä jotain ymmärtävätkin, ts. ovat asiasta kiinnostuneita - ovat kyllä myös hyvin tietoisia renkaidensa kunnosta ja rajoista käytön aikana.
Tämä ei itse asiassa ole suurimmaksi osaksi kovinkaan kaukaa haettua, mutta poikkeuksia kumpaankin suuntaan löytyy.

Tien päällä on nimittäin PALJON niitä, jotka eivät tiedosta renkaidensa kuntoa, ei tosin ole paljon väliä autonkaan kunnosta. Nämä kuskit ajelevat tyytyväisenä menemään halvimmilla mahdollisilla kumeilla sakkorajaan tai ratsiassa/katsastuksessa kiinni jääntiin asti (sikäli kuin käyttävät koslansa katsastuksessa ja/tai eivät ole joutuneet onnettomuuteen). Sitten kun näiltä hiihtoliiton hyväksymillä kumeilla ajavilta kysytään renkaiden kunnosta, asiasta ei ole mitään hajua. Toisaalta on paljon niitä, jotka nimenomaan tiedostamisen takia hankkivat parasta A-ryhmää olevat renkaat ja huolehtivat niiden sekä auton kunnosta. Nämä kuskit usein sitten vielä tiedostavat ongelmakelit tai -tilanteetkin.

MUTTA: lisäksi on kaikenlaisia autonomistajia tältä väliltä ja päin vastoinkin. Osa renkaansa loppuun ajavista on tilanteensa tiedostavia, kuten täälläkin on todistettu(?), mutta toisaalta osalla aina laaturenkaat ostavista ei ole minkäänlaista hajua kumien kunnosta. Hekin vain ajavat, kunnes joku sattuu huomauttamaan renkaiden olevan jo sakkorajalla tai jo sakon puolellakin. Kuitenkin on koko ajan luulo kaiken olemisesta kunnossa, kun joskus on ostettu hyvät kumit alle.

Renkaiden kunnosta riippumatta oleellista on tiedostaa olosuhteet ja pyrkiä ennakoimaan kaikki mahdollinen. Ja mieluummin kannattaa ajaa mahdollisimman hyvin kulloisiinkin olosuhteisiin sopivilla renkailla.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
aakoo
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 16:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja aakoo »

V.J.S kirjoitti:
aakoo kirjoitti:... ja varsinkin talvella renkaan ominaisuudet ovat elintärkeät.
Mistähän rautalangasta se pitää vääntää, että renkaiden talviominaisuuksilla ei ole mitään tekemistä kitkarenkaiden toimivuuden kanssa kesäkeleillä. Jos äärimmäisen liukkaan talvikelin pidon mukaan tehtäisiin renkaita, kitkarenkaat pitäisi kieltää lailla nimenomaan TALVIkäytössä.
En ottanut tuolla mitään kantaa talvirenkaisiin muuta kuin sivulauseessa sen, että renkaiden ominaisuudet ovat varsinkin talvella tärkeät, koska silloin renkaiden erot korostuvat. Talvirenkaissakin on hyviä ja huonoja sekä siltä väliltä. Pointti oli siinä, että itse hankin sekä talvella että kesällä mahdollisimman hyvät renkaat autooni.
V.J.S kirjoitti:
aakoo kirjoitti:..
Mutta niin vain aina löytyy joku, joka suunnilleen väittää pystyvänsä ennakoimaan KAIKKI yllättävät tilanteet.
Kuka on väittäny osaavansa ennakoida KAIKKI yllättävät tilanteet? Ainut debtin aihe on ollut siinä, että paskoilla renkailla vähennetään sitä onnettomuusriskiä paremmalla ennakoinnilla ja turvallisemmalla ajotyylillä. Hyvillä renkailla vähennetään sitä onnettomuusriskiä lyhyemmällä jarrutusmatkalla ja renkaan paremmalla ääritilannekäyttäytymisellä.
Huomaa myös sana suunnilleen. Et ehkä sinä ole tätä väittänyt, mutta kyllä niitäkin löytyy. Ja perustelu saattaa olla jo siinä, ettei ole joutunut onnettomuuteen. Hyvilläkin renkailla ajava voi olla se ennakoiva kuski, ja silloin on vielä paremmat mahdollisuudet välttyä vakavilta seuraamuksilta kuin huonoilla renkailla.

Itse en edes väitä olevani hyvä ja ennakoiva kuski, mutta yritän kyllä olla. Toivotaan kaikille turvallisia kilometrejä renkaiden ja auton kunnosta riippumatta.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
Vastaa Viestiin