Citroen C5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Autot tehdään ruotsissa. Kulkuneuvoja muualla ! Esim italialaiset tekee "autoja" samalla tyylillä kuin pizzoja. Roiskaistaan sitä sun tätä ympärille ja nopeasti valmista . Ranskalaisetkin uutena tuntuu hyviltä, mutta ongelmia ja lapsen tauteja luvassa! Ja mersut ruostuu käsiin. Muissa tyyppivikoja yms ....
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1647
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Onneksi näissä ruottalaisissa ei ole sitten niitä tyyppivikoja :D .
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^näinpä :lol:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Määrittele tyyppivika. Mikä on tyyppivika? Vika joka esiintyy tietyssä mallissa keskimääräistä aiemmin kuin muissa? Kuka määrittelee keskimääräisen ajan?

Jos vastaus on tyyliin "koiranluut" tai alustan puslat niin....huoh.. Opetelkaa elämään sen faktan kanssa että kaikki autot kuluvat käytössä ja ikääntyessään. Eteenkin alustan osat, ne kestävät aikansa ja sillä sipuli. Anturit ikääntyvät myös ja niiden antama mittausdata ajautuu ja vääristyy. Voiko normaalista ikääntymisestä aiheutuva vika olla "tyyppivika"? Entä bensapumppu jos se kestää keskimäärin 250tkm - onko se tyyppivika? Jos on, niin miksi? Entäs virittämiset? Jos auton voimavaroja kasvatetaan 25-50% niin on siellä nivelet ja puslat suunniteltua kovemmalla rasituksella.

Mielestäni tyyppiviaksi määritellään vika joka ilmenee useissa yksilöissä ennenaikaisesti, ennenkuin sen normaali elinikä on saavutettu. Esimerkiksi mustat sytytyskasetit versiolla TK3.4, tai isopikseliset SID näytöt.

Ja uskokaa tai älkää sytytysosia vaidetaan muihinkin autoihin.. eteenkin ranskalaisiin ja myös saksalaisiin, japanilaisiin... - mutta kummallista ettei näistä asioista puhuta. Vain saabin DI-kasetin hajoaminen on maailmanloppu... Ja kun päästiin siihen kasettiin niin se että kaikki puolat ovat samassa moduulissa on todella hyvä asia. Kaikki puolat kerralla uusiksi, eikä yksikerrallaan. Yksikerrallaan vaihtaessa vaihdat kuitenkin ne kaikki parin kuukauden sisällä.. Voit toki ostaa kaikki puolat yksitellenkin kerralla, mutta mitäs hinta sitten onkaan...

Ja lopuksi... autoissa joissa ei ole mitään ominaisuuksia, varusteita, suorituskykyä... siis autossa jossa ei yksinkertaisesti ei ole "mitään".. "Kyllä se 1,3 litrainen corolla".. niinpä niin.. kuka vaan osaa tehdä tuotteen jossa ei ole ominaisuuksia, varusteita, suorituskykyä jne.. kuka vaan osaa tehdä auton jossa on pieni alitehoinen, alivireinen moottori jossa on ohjauspyörä, valot, puhallus ja veivilasit.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Huohotus, männänrenkaat = koneen karstoittuminen, takaiskuventtiilihelvetti ap-letkuineen. Ainoa pirssi johon on pitänyt letkuja ja takaiskuja ja männänrenkaita vaihdella :mrgreen: Nämä siis T7:ssa kun muista ei ole kokemuksia
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

T7 moottorien huonouden voineen laskea tyyppiviaksi. Niitähän meni jo takuuaikoina ja vähillä kilometreillä. Eikös niistä ollut ruotsissakin varoiteltu ihan jo paikallisen kuluttajasuojan toimesta.
Teknisessä luotettavuudessa uudemmat OpelSaabit lienee siellä ranskalaisten tasolla, mutta autojen ominaisuudet ovat taas sitten aivan erilaiset, siksi en aja ranskalaisella.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Ite tykkään hydraulisitikoiden kyydistä. Bx, xantia ja C5 löytyy historiasta. Pikkasen taas c5 houkuttelisi mutta nyt ollaan saban kanssa naimisissa kun siihen on rahaa ja aikaa mennyt eikä siitä mitään saa. Ja onhan ne tehot ihan jees. Vikojahan niissäkin on mutta sitikkaporukka on erittäin avointa ja molemmilta foorumeilta löytyy apuja prubleemien iskiessä, siellä ei vikoja pihistellä.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja 3J »

Muissa on tyyppivikoja, ruotsalaisissa on ominaisuuksia.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Itseasiassa sitruunapatongin tekniikka-osion alaotsikko kuuluu: Vika vai ominaisuus :lol:
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1647
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Mites sitten OG-kolkkien alle ennen aikojaan mätänevät etutolpat taikka itsekseen auki pyörivät kampiakselin hihnapyörän torxit, hyväksytäänkö tyyppivioiksi?

T7 huohotus jo mainittiinkin.

Siltikin toki tänäänkin tuli nettiautosta Saabeja ihasteltua. Vielä on Aerofemma kokematta sekä NG 9-3 ylipäätään.

Pahoittelut off-topicista.

P.S. Näin hienon mustan C5:n tänään kylillä, komeita pelejä!
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
aero
-
Viestit: 8734
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja aero »

Entäs GT17 tai NG-kolkin kääntölaakerit? AMP1 ei ole tyyppivika, sehän on vain tulvan uhri - kuten myös tonnarin katto kattoluukun edestä, vaikka siinä kuulemma pieni rakenteelinen murhe reiän koossa onkin. ACC3 -paneelit on vain suunniteltu heräämään täyteen loistoonsa kuumemmissa maissa takuuajan loputtua, kun takaovipuhaltimet jäävät kierrättämään ilmaa. SIDin pikselit puolestaan häipyvät tuhka tuuleen lähinnä liikenneturvallisuuden vuoksi, lukukelvoton näyttö kun ei kiinnitä kuljettajan huomiota pois liikenteestä. B201L:n pakosarja on suunniteltu vaihdettavaksi/hitsattavaksi eikä sen halkeamista voi siis pitää vikana saatika tyyppivikana, sitäpaitsi kuka hemmetti käskee ajamaan niin kovaa että se lämpiää ja halkeaa? Mutta entäs NG-kolkin takaluukun lukitus, jonka sähköpuolen suojaus on tehtaan puolesta, hmm, heikohko? Voisiko sen laskea tyyppiviaksi?

Sitikka kannattaa ehdottomasti kokea vähintään koeajon merkeissä - tykkää siitä tai ei, niin se on erilainen kuin muut autot. Ja siis nimenomaan hydealustalla, rautajousillahan nyt saa kaupasta vaikka mitä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja balanced »

Vuosituhannen alun farkku C5 oli kyllä ihan pätevä auto, halvalla tuli ostettua ja vielä halvemmalla vajaa pari vuotta sitten myytyä.. Kilometrejä oli +250tuhatta ja ruosteenalkua ihan pienen pieni nypy jossain takaluukun muovinhankaamakohdassa. Muuten ei mitään missään. Pohja oli melkein kokonaan muoveilla peitelty, tuskinpa sielläkään mitään oli. Semmonen mönkijähän se oli luonteeltaan että ylämäkeen oli perheen kanssa turha lähteä ohittamaan kaksilitraisella koneella ja "sporttinappi" jämäköitti alustaa ainoastaan hieman, menohaluihin ei mitään vaikutusta :) Mutta hyvät kyydit ja tilaa riitti. Eikä perä painunut. Meni myös varsinkin matkassa todella pienellä sopalla kokoisekseen.

Sitikkaelämässä plussaa oli ehkä paras varaosaliike ikinä, Auto Artikkeli. Palvelu oli erittäin ystävällistä ja rentoa ja joka kysymykseen perehdyttiin. Omatoimista korjaajaa neuvottiin kaikessa missä pystyttiin. Kerran menin kysymään että mites nämä puhaltimen vastukset asennetaan niin myyjä otti ne vaan käteensä ja kävi rempaisemassa räntäsateessa liikkeen parkkiksella paikalleen. Vein seuraavalla käynnillä kahvipaketin.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
aero
-
Viestit: 8734
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja aero »

On kyllä huolestuttavaa, etteivät kaikki liikeyritykset ole ymmärtäneet nykykulttuurin palveluperiaatetta. Tuollaisella toiminnallahan saattaa vahingossa saada aikaan sen, että asiakas palaa uudestaan samaan liikkeeseen ja sehän tarkoittaa lisää työtä. Ajan mittaan asiakkaita lappaa ovesta sisään enemmän kuin ehtii palvella ja missäs pirun välissä sitten facebookia ehtii päivittää?! Sitäpaitsi tuollainen toiminta pilaa tasa-arvoisen kilpailuasetelman, kun asiakkaat alkavat suosia yhtä tiettyä liikettä sen sijaan että jakaisivat rahojaan tasaisesti ympäri maapalloa ilman välikäsiä. Ei hyvää päivää, sanon minä!
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

taitaa C5 HDI olla mottorin osalta luotettavampi kuin esim. saab.
Ihmettelen C5 huonoa mainetta, mutta sehän on ostajan etu kun niitä lähes ilmaiseksi saa.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2712
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Eipä tässä C5:sessa taida mitään älyttömän hirveitä mörköjä olla tullut esiin, vaikka auton esittelystä on kohta jo 9-vuotta aikaa.

Ensimmäisissä vuosimalleissa oli vuotavia jousisylintereitä ja nopeasti kuluvia raidetangon päitä ja koiranluita. Ilmeisesti raidetangon päät kuluu vieläkin suht nopeasti, mutta jousituksen vuotoja ei taida enää juurikaan olla ja koiranluutkin kestää paremmin. Itselläni on vaihdettu yksi hikoileva sylinteri neljästä autosta, joka varmasti sekin olisi toiminut useamman vuoden, mutta kun vaihtui ilmaiseksi oston jälkeen niin..
Laakeritkin taitaa olla aika kulutustavaraa, ja toki katsastustilastoista voi katsoa sen, että iso osa katsastajista ei vieläkään ymmärrä etupään poikkeavaa rakennetta. Itse etupäässä harvemmin on enää ongelmia, kun Peugeot 407:n ensimmäisten vuosimallien virheistä otettiin oppia...

1.6THP-bensakone on aika kenkkuilevaa sorttia, mutta dieseleissä ei pahemmin sanomista ole. Vaihteistot ovat olleet myös suht kestäviä, jotain ongelmaa joissain robottivaihteistoissa on ollut, mutta ei nyt mitään normaalisti poikkeavaa. Perinteinen automaatti on sama mitä esim. Volvo ja Saab käyttivät, joten siinäkään ei sen kummempia oireita ole kuin muissakaan merkeissä.

Mutta eipä tämä enää hintaansa niin hirveästi tiputakaan samaa tahtia kuin edeltäjämalli, kaksi ensimmäistä vuotta tiputus saattaa olla suurempaa, mutta suht samoissa pyynneissä noi 2010-2012 vuosien 2-litraiset dieselit on kuin Mondeot ja Passatit.

SItten kun katsoo miten hiljainen tuo on, miten ihanan nautittava se on ajettavuudeltaan ja miten hyvät penkit ovat istua ja tilatkin riittää, niin enpä enää keksi mikä voisi autossa olla paljon paremmin.

Nämä tietysti vain henkilökohtaisia näkemyksiä, ja jokainen meistä arvostaa ja painottaa eri tavalla asioita, mutta omilla painotuksillani en paljoa parempaa autoa voi toivoa 8)
Tomppa & Saabit myyty :(
Vastaa Viestiin