Bensan säästö kampanja :)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

tevisu kirjoitti:Mulla nuo uudet Misukan kitkat nosti kulutusta puolella litralla verrattuna edellisiin loppuunajettuihin...
Joo, samaa olen minäkin huomannut uusien renkaiden kanssa, alla on Nokian RSi.

Ja eikös bensakin ole talvella sellaista, että sitä kuluu enemmän ? Näin muistan joskus lukeneeni.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

tevisu kirjoitti:Menee vähän ohi aiheen, mutta menköön.
Luotatteko todella tuohon, mitä SID kertoo? Itse en luota sitten pätkääkään. Viimeisen 70 tkm aikana SID heittää keskimääri 0,5 l/100km eli näyttää todellista pienempiä kulutuslukemia. Kertaakaan se ei ole näyttänyt oikeaa kulutusta, ei edes useimmillä tankkausväleillä matka-ajossa.
Ajattelin seuraavan TECH-tuokion yhteydessä kalibroida tuota lähemmäksi totuutta.

EDIT: 71074 km / 6106 litraa = 8,6 l/100km. Ja SID-keskiarvo samalla välillä 8,1 l/100km.
Sain oheisen vastauksen vuonna 2002 Saab-Autolta kun vastaavaa ihmettelin:
Saab-Auto kirjoitti: SID 2 antamat tiedot ovat kaikki laskennallisia arvoja.
Esim. kulutuslukemaan vaikuttaa ABS-järjestelmästä tuleva matka tieto
sekä polttoainejärjestelmästä tuleva tieto suuttimien aukioloajasta.
Matka tieto kulkee päämittariston kautta, johon voidaan ohjelmoida
esim. rengaskoko, joka vaikuttaa ko. tietoihin.

SID 2 (ajotietokone) kerää tietoa itseensä nollauksen jälkeen seuraavaan
nollaukseen.
Riippuen nollauksen ajankohdasta voi tiedot olla hyvinkin erillaisia.
Lukemiin vaikuttaa (niinkuin varmasti olet huomannut) ajotapa.

Peruskäsite meillä on kuitenkin, että ajotietokoneen lukemat ovat hyvin
lähellä totuutta.
Käsin suoritetut mittaukset ovat myös hyvin herkkiä vaihteluille.
Onko auto ollut suorassa tankauksen aikana?
Onko mahdollisesti tankki jäänytkin vajaammaksi kuin aiemmin?
Tankauksen yhteydessä 1-5 l erot vaikuttavat jo melkein litran verran
kulutuslukemiin.

Terveisin

Oy SAAB-AUTO Ab
Jälkimarkkinointi/Tuotetekniikka
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Mukavia kulutuslukemia tuli mullakin. Ajelin Rukalta kotiin vaimo ja vaavi kyydissä. Auto (9-5 Hirsch Wagon 280hv automaatti) muuten niin täynnä kamaa kuin vaan mahtuu. Kulutus oli vain 7,3l/100km :D, matkaa tuli 860km keskinopeuden ollessa 94km/h. Autossa Continentalin kitkanakit.
Pikkaisen hämmästyttää, että menomatkalla kulutus oli 8,0l/100km 8O .
Keskinopeus prikulleen sama ja olosuhteet sekä ajotyylikin lähellä toisiaan. Menomatkalla oli pikkaisen enemmän painoa (mäyrikset sun muut pullot :lol: ). Ite ajettelin, että olisikohan Rukan suuntaan melkoisesti enemmän nousua, kun taas tänne päin saa lasketella alaspäin. Tietty tuulen suuntakin voi vaikuttaa.

Aiemmin vanhalla 9-3 Aerolla pääsin Vuokatista SIDin mukaan 6,9l kulutuksella Hyvinkäälle, kun piti ajaa hiljaa huonossa kelissä. Kaupungissa ja kesällä onkin sitte erilaiset lukemat, mutta täytyy sanoa Saabien kuluttavan todella vähän maantieajossa tehoiden nähden.
kertjo-4
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 16:28
Paikkakunta: Isojoki

Bensaa

Viesti Kirjoittaja kertjo-4 »

Olen tuossa mittaillut oman tai vaimoni 9000 3.0 l V6 kulutusta ja siinä myös keskikulutusmittari näyttää vähemman. Mutta tankkausten välit kun laskee eli litrat jakaa kilonmetreillä on kulutukseni ollut pakkasillakin, vaikka ei ole lämmitintä 9,5 - 10.2 litran välillä. Mielestäni ei paha.
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Itselläni näyttää tuossa 9000cd cid hieman väärin 0,3l mutta jubileessa täsmälleen samaa lukemaa kun laskettu lukema.
2.0t koneella pääsen nopeus rajoituksia noudattaen noin 6,5-7.0 lukemia riipuen onko rajoitus 80 vai 100.
2.3i vie sen 7.9-8.4 litraa.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mulla vei nyt pääsiäispyhinä tuo 2.0t tomaatilla 7.9L/100km SCC:n ja tankkauksen mukaan 7.84L (vain matka-ajoa ja 10% todellista ylinopeutta) Otos noin 1200km.ja keskinopeus 86km/h. Kuormaa jonkin verran ja cruisella jatkuvasti. Ei paha, olen tyytyväinen ottaen huomioon matkanteon mukavuuden. :D
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Just tulin virroilta 8.7L kesät alla ja automaatti :?
9-3.1972
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

no toi 960km on ihan mahdollista saavuttaa yhdellä tankillisella mutta todellakin vaatii tarkkuutta. Menomatka pohjoiseen sisältää periaatteessa jatkuvaa nousua ja takastullessa laskua :) Koska kulutus on noin 7,16L /100km niin 960km matkaan tarvitaan 68L bensiiniä.

Mennessä tuli vähän poljettua autoa Kajaani-Kuusamo välillä koska unetti niin pahasti.

Katsotaan kuinka äijän käy, täytyy dokumentoida tapahtuma :)
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

93t sport kirjoitti:Kun vaihdoin suuremmat suuttimet niin kulutus tippu 2L per 100km :D
Siis sidin mukaan...
Saiskohaa kalibroitua noin suuren heiton, kai se sitten mittaa suuttimien aukiolo ajasta ja määrästä ton kulutuksen kun muuttu niin radikaalisti uusien suuttimien myötä.
Tota mä just veikkasin, että onko mun tontussa vaihdettu isommat suuttimet kun ajotieturi näyttää koko ajan 2 litraa liian pientä kulutusta. (6,2l/100km eilen paluuliikenne). Kaikki minkä pitäis vaikuttaa kulutukseen on vaihdettu, joten, missä lie vika.

No, suurin haaste tossa kulutuksessa on ajotyyli. Mulla hajoo pää heti jos joutuu ajamaan alle nopeusrajotuksen. Vasenta kaistaa kiitos.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Särette vielä bensa pumput noista autoistanne ku ajelette pian tyhjällä tankilla. Ja eihän alle kympin pääse ku diessel autolla ja niilläkin vain joillain. :)

Muistaakseen aeron kulutus oli jossain 20-30litran välissä koko viime kesän (on jo niin paljon ajettu :wink: ), mut siinähän kun ei tietenkään ole mitään ajotietokoneita niin ei pääse niin paljoo tutkiskelemaan asiaa, muutenhan se menis varmaan koko ajan alle 8litran keskikulutuksella.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Bensan säästö kampanja :)

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

potkuhousu kirjoitti:Eli ihan piruuttain kokeilin paljonko 9-3 aero vie bensaa pitemmällä matkalla ja tässä tulos

798 km ja 52 litraa bensaa (Espoo-Kuusamo) siinä teille haastetta. Kuusamossa perillä syttyi vasta bensavalo. Matkalla tuli bongattua Pro-Carservicen Rikun Tonnarikin (Lahden motarilla)

Takastulomatkalla ens lauantaina matka Pyhä-Espoo matka noin 950km ja katsotaan paljonko menee kun ajaa kerrankin nopeusrajoitusten mukaan. Yritän yhdellä tankilisella koko matkan saas nähdä riittääkö :)
Tais olla Riksa matkalla American Car Show:n HKI:iin ... :lol:
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Mun -91 Aero tonnari kulutti viikko sitten vaasan reissulla mennessä 7,9 ja takas tullessa 7,2 ajonopeus lähes kokoajan tuolla 100-120 ja cruisella aina kuin voi. Mennessä vissiin vähän enemmän ohituksia. 8) Niin ja pari viikkoa sitten laitoin malpassin pensanpaineensäätimen ja nostin paineet neljään kiloon, kulutus putos litran/sadalle.
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Bensaa menee nostetulla paineella riittävä määrä lyhyemmällä suuttimen aukioloajalla, joten tietokone luulee pensankulutuksen laskeneen.
96 M75 i12 5-speed ;)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mä ajelin pari viikkoa sitten Sport Sedanilla Vuokatista Kuopioon suksiboksi katolla, jossa tankkasin ja nollasin SIDin. Ajoin Kuopiosta Jyväskylään suksiboksi katolla ja jätin suksiboksin Jyväskylään, jossa myös purin kattotelineen pois. Sitten jatkoin Jyväskylästä Helsinkiin. Keskikulutus oli SIDin mukaan 6,7 litraa / 100 km. Ajonopeus vaihteli Kuopion ja Helsingin välillä 70-120 km/h tyylillä "nopeusrajoitus +20 km/h".
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Joni 9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: La Tammi 29, 2005 13:09
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Joni 9-3 »

1.8t Automaatilla ensimmäinen vierailu vanhempien luona. Autossa mittarissa noin 300 km ajettuna kun lähdin matkaan Espoosta Tampereelle. Heti motarin alussa nopeus cruisella kohdalleen. Kulutus oli mennessä 7,2 l/100 km keskinopeus SID:n mukaan 107 km/h. Tullessa 7,1 l/100 km ja keskinopeus 111 km/h.
Vastaa Viestiin