pieni lipsahdus 6-tiellä lappeenrannassa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
JoonasN
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 19:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JoonasN »

Itsekkin ajelen ammatikseni ja 6-tietä päivittäin. Kyllä ne venäläiset aika paljon täälläpäin hölmöilee, esim. utti, taavetti ja nyt selkäharju ja kaikki kuukauden sisään :? On parantamista jokaisella, MYÖS jopa Suomalaisilla ammattiautoilijoilla. Mutta kun rajantakaa pääsee toveri tänne, eikä osaa edes autoa ajaa, niin on se jo prkle!! :evil: :evil: :evil:
9000 CDE- Exä
Volvo S80 2.9
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

kiva :evil: itte ajelen noitten seassa jatkuvasti. (Kutosta välillä imatra lappeenranta) Montako tolla tiellä pitää kuolla, että ne tekee tiestä paremman liikennemäärään suhteutettuna :?: :?: :?:
Työpaikkani on järjestänyt jos jonkinlaisia työturvallisuuskursseja, mutta suurin hengenvaara on tuolla kutostiellä :!: :!: :!: Sille ei voi meidän firma mitään.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2711
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

ruohonet80 kirjoitti:kiva :evil: itte ajelen noitten seassa jatkuvasti. (Kutosta välillä imatra lappeenranta) Montako tolla tiellä pitää kuolla, että ne tekee tiestä paremman liikennemäärään suhteutettuna :?: :?: :?:
Työpaikkani on järjestänyt jos jonkinlaisia työturvallisuuskursseja, mutta suurin hengenvaara on tuolla kutostiellä :!: :!: :!: Sille ei voi meidän firma mitään.
Mikäs siinä tiessä niin vialla on?
Mielestäni se on ihan hyvässä kunnossa :roll:
Tomppa & Saabit myyty :(
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2711
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Mimmi kirjoitti: Rommitommi: et ole sitten sattunut kulkemaan ko. tiellä kuin satunnaisesti, jollet ole huomannut asiaa.
Joo täytyy myöntää, että aika satunnaisesti tuota tulee ajettua, mutta nyt viimesen kuukauden sisään olen joutunut ajamaan tuon väliin 5-6 kertaa, enkä ole huomannut mitään ihmeellistä, niin ajattelin, että missä tuolla on joku "vaaran paikka" mitä varoa, vai onko koko tie sellanen :)

Itsellä kun on sellainen tunne, että on yhtä hyvässä/huonossa kunnossa kuin 5-tie välillä Heinola-Varkaus tai melkeen mikä tahansa muukin valtatie.
Ei nyt kesällä pahemmin pelkää muita kuin hirviä, kun noi pientareet on aika naurettavia, mutta talvella saa taas pelätä rekan perävaunun kääntyvän eteen vielä joku kerta, ja sitten se on menoa :(
Tomppa & Saabit myyty :(
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

Muutama vaaranpaikka:

*
Ohitusmahdollisuudet minimaaliset, ja ohitettavaa paljon. Rekkoja, "turvallisia autoilijoita" ajavat 70km/h, paitsi joutsenon nelikaistaisella reilusti yli sataa.
*
Rampeissa ei ole kiihdytyskaistoja. Rekat tulee päälle "isomman oikeudella"
Kiva seistä jarrun päällä kun nopeus ero on 50km/h
*
Venäläiset autoilijat ja autot. Niissa ei juurikaan enää sanomista, vielä muutama "kuoleman vankkuri"
*
Tie viettää ojaan päin ja pinta on mitä on.
*
Osa risteuksistä on kärkikolmio risteyksiä ja ei kiihdytyskaistaa.
*
Ja joko laitoin että rekkoja on vi*usti
*
Vastaantulijoiden ohittelijat "osaavat" arvioida etäisyydet oikeen.


No lisätietoa saat kun ajelet ko. tietä aamu- tai iltapäiväruuhkassa
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kaikki ei tunnu tajuavan sitää, että 60 tonnia ei pysähdy sillä matkalla tonni stoppaa. Meidän, tiellä liikkujien, pitäisi ottaa paljon enemmän huomioon muut tiellä liikkujat. Ja se on totta, että muutamat ajavat työssänsä miten sattuu, ilman rajoittimia ja kiihdytellen. Mutta mitä sanottavaa rekkakuskilla voisi olla tievaloasentajasta joka jättää varoitusmerkit laittamatta, naisesta joka meikkaa autoaan ajaessa, vanhuksesta joka ajaa kolmion takaa eteen?

Toinen puoli suvusta hankkii elantonsa ajamalla pakettiautoa, kuorma-autoa, rekkaa ja taksia. Ja heiltä olen kuullut semmoisia juttuja ja ei voi muuta todeta kuin, että ollaan me ainaki idiootteja tien päällä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

ruohonet80 kirjoitti:Muutama vaaranpaikka:

*
Ohitusmahdollisuudet minimaaliset, ja ohitettavaa paljon. Rekkoja, "turvallisia autoilijoita" ajavat 70km/h, paitsi joutsenon nelikaistaisella reilusti yli sataa.
*
Rampeissa ei ole kiihdytyskaistoja. Rekat tulee päälle "isomman oikeudella"
Kiva seistä jarrun päällä kun nopeus ero on 50km/h
*
Venäläiset autoilijat ja autot. Niissa ei juurikaan enää sanomista, vielä muutama "kuoleman vankkuri"
*
Tie viettää ojaan päin ja pinta on mitä on.
*
Osa risteuksistä on kärkikolmio risteyksiä ja ei kiihdytyskaistaa.
*
Ja joko laitoin että rekkoja on vi*usti
*
Vastaantulijoiden ohittelijat "osaavat" arvioida etäisyydet oikeen.


No lisätietoa saat kun ajelet ko. tietä aamu- tai iltapäiväruuhkassa
Itekkin viikoittain siellä päin ajelevana olen täysin samaa mieltä. Läheltä piti -tilanteita tulee liki joka kerta :evil: .
Foxbody turbo
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

dimebak kirjoitti:...ei voi muuta todeta kuin, että ollaan me ainaki idiootteja tien päällä.
"Todistusaineistoa":

Suomen väkiluku jo noin 5 250 000 -“No hurraa saatana” kommentoivat kaikki yhteen ääneen. Tutkimusten mukaan suurin osa väestöstä on idiootteja.

Lainaus täältä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

dimebak kirjoitti:Kaikki ei tunnu tajuavan sitää, että 60 tonnia ei pysähdy sillä matkalla tonni stoppaa.
Siitä ei monestikkaan ole kysymys.
Kyllä minä peiliin katon, enkä lyö liinoja kiinni keltasilla valoilla jos takana on rekka. Otan isoilla autoilla liikkujat huomioon. Heillä ei ole silti oikeutta ajaa puskurissa kiinni, vaikka kuin olisi iso mäki edessä. Kuudenkympinrajoitus on silti kuudenkympinrajoitus.

Itse liikun välillä pakettiautolla, jossa kaksi tonnia painava perävaunu perässä. Silloin tietää mitä on pienemmälle pykältäminen ja vastamäkiin vauhdin otto. Erotuksena se, että pakettiautolla pääsee köröttelijöiden ohi toisella tavalla kun rekalla. TURVAVÄLI edellä menijään ennen ylämäkeä auttaa paljon enemmän, kun välin kiinni ajaminen alamäessä. On osittain ammattiautoilijan taitamattomuutta, jos ei saa mäkeen vauhtia.
Tietenkin on näitä rekan eteen kiilaajia, mutta muitten autoja ei voi hallita, vaikka kuin yrittäs. Tilanne taju on "päivänsana". Liikennettä lukemalla välttää äkkitilanteita tehokkaasti.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

OFFTOPIC:

Täällä kun on nyt raskaammankin liikenteen edustajia, niin löytyisköhän vastausta seuraavaan:

Aikaisemmin, vuosia sitten, muistan, että rekka vilkautti oikeaa vilkkua ohituspaikan merkiksi. Kiva tietää, että edellä ajava on tilanteessa mukana kun lähtee ohittamaan. Useimmiten tuntuu siltä, että kovin moni ei peileihin suotta vilkuile. Ohituksen jälkeen onkin kiva kiittää ohitettvaa lapasta heilauttamalla ja vasemmalle vilkauttamalla.

Tuntuu, että nykyään tuota "mene vaan tokkiisa ohi"-signaalia ei näe juuri koskaan. Mitä nyt kesälomalla Virossa ja Latviassa sitä näki. Ruotsissakin on kaikki tiet ohituskaistateitä vaikka eivät olisikaan. Kotimaassakin kaistalle mahtuu helposti kaksi henkilöauto rinnakkain, varsinkin jos tilaa annetaan. Yleensä ei.

Miksi ei suomalainen anna tilaa vaan melkein mieluummin blokkaa tai kiihdyttää? Jos jostain syystä sattuu päästämään ohi, niin sitten roikutaan perässä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

varmaan arvovaltakysymys.

"Toihan ei minusta ohi mene."
"Paikka jonossa on ansaittu, älä ettuile"

Jotain vikaa on ihmisten päissä.
Minä päästän ohi jos menee, eikä jää sitten minun ajoa hidastamaan.
minä en ota henkilökohtaisesti.

Sellaset sahaajat vituttaa.

ON TOTTA, että mm. ruottissa osataan ajaa.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Muuan vuosi takaperin tuli kesät vietettyä erinäisiä maarakennushommia ja tietöitä tehden. Pääsi hieman katsastamaan tuota autoilijoidenkin arkea, ja nelostien pohjoisosat tulivat tutuiksi työmatkaa ajaessa.

Ainakin tuolloin täällä pohjoisessa isojen autojen kuljettajat ottivat melko mukavasti kanssa-autoilijat huomioon ja ilmoittivat ohituspaikoista. Etenkin kun tuota puutavaraa liikkuu alueella paljoltikin, niin hyvin tuntuu autojen kanssa pärjäävän.

Mutta taitaapa olla katoavaa kansanperinnettä nuo hyvät tavat liikenteessä - olisiko mahdollisesti kuljetusfirmoissa sukupolvenvaihdos sitten menossa.. (onko nuoremmat kuskit 'halvempia'?)

Tässä taannoin työkeikalta tullessamme viallinen dieselmittari ja pieni virhepäätelmä johtivat sitten matkan katkeamiseen. Eipä muuta kuin konepelti ylös ja soitto lähikylään ja polttoainetta odottelemaan. Aikaa kului joku tovi ja setäni paaaaaljon vuodessa ajavana miehenä totesi aikojen muuttuneen: ennen vanhaan (aina ah niin kultaisina aikoina) kanssa-autoilijat pysähtyivät antamaan apua, jos näkivät autoilijan tienposkessa konepelti pystyssä... Eipä tullut kukaan utelemaan meiltä, että missä mahtoi vika olla.. :?
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Näissä kaikissa kirjoitelmissa itää se sama ajatus jonka tähden minä olen virittänyt kulkupelini jo vuosien ajan. Sitä ei vain tajua ne jotka laittavat niitä "starttimoottori joka on varustettuna starttimoottorilla" vehkeitä. Ku ohi ei pääse niin jäädään jonon päähän sitten. JIPPIIIIIII!!!!! :evil:





LÄÄÄH LÄÄÄÄÄH!!

Huh johan helpotti!

PUUUUUH. :wink:
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

peinu kirjoitti:OFFTOPIC:

Täällä kun on nyt raskaammankin liikenteen edustajia, niin löytyisköhän vastausta seuraavaan:

Aikaisemmin, vuosia sitten, muistan, että rekka vilkautti oikeaa vilkkua ohituspaikan merkiksi. Kiva tietää, että edellä ajava on tilanteessa mukana kun lähtee ohittamaan. Useimmiten tuntuu siltä, että kovin moni ei peileihin suotta vilkuile. Ohituksen jälkeen onkin kiva kiittää ohitettvaa lapasta heilauttamalla ja vasemmalle vilkauttamalla.

Tuntuu, että nykyään tuota "mene vaan tokkiisa ohi"-signaalia ei näe juuri koskaan. Mitä nyt kesälomalla Virossa ja Latviassa sitä näki. Ruotsissakin on kaikki tiet ohituskaistateitä vaikka eivät olisikaan. Kotimaassakin kaistalle mahtuu helposti kaksi henkilöauto rinnakkain, varsinkin jos tilaa annetaan. Yleensä ei.

Miksi ei suomalainen anna tilaa vaan melkein mieluummin blokkaa tai kiihdyttää? Jos jostain syystä sattuu päästämään ohi, niin sitten roikutaan perässä.
Itsekkin tulee tuota yhdistelmää ajettua nopeusrajoitusten mukaan opiskelun ohella ja pyrin aina näyttämään merkin vilkulla jos on tilaa ohittaa kun huomaan että takaa tulee reippaampaa vauhtia tuleva henkilö-tai pakettiauto. Mutta voi olla että perässäkin joutuu köröttelemään useamman kilometrinkin jos ei mielestäni ole turvallista paikkaa ohitukselle vaikka ei olisi vastaantulijoitakaan, sillä eihän sinne mäen taakse näe jos sieltä vaikka joku sattuu vastaan tulemaan. :? :?

Kyllä niitä tilanteitakin on eteen tullut että joutuu jarruttamaan kun henkilöauto lähteekin ohi vaikka en ole merkkiä näyttänytkään, mutta olen kyllä peileistä huomioinut takana tulevan ja sitten kun henkilöauto on tulossa ohi niin sieltä tuleekin vastaan jo toinen. Tai toinen tilanne on sellainen että henkilöauto ohittaa toista ja tulee minua vastaan.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Scania
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 09:10
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Scania »

Kyllähän se näin on, että suomalaisten ajoasenne on hyvin minä -keskeistä. Se on hyvin harvinaista että näkee ketään oikeasti teiden ritaria tuolla liikenteessä.

Itse yritän joka tilanteessa käyttäytyä kunnolla ja ystävällisesti niin tuolla liikenteessä kuin muuallakin. Meillä raskaan kaluston kuskeilla _pitää_ olla enemmän malttia ja järkeä tuolla liikenteessä kuin muilla, koska se massa mikä meillä on alla, tekee valtavasti tuhoa jos ja kun jotain sattuu.

Minä olen sitä mieltä että koulutettu kuski on parempi kuin kouluttamaton kuski, kuljetusyrityksille pitää saada samanlaiset sanktiot työ- ja lepoaikalakien rikkomisesta kuin Etelä-Euroopassa ja muutenkin valvontaa tulisi lisätä, että tämä jatkuva kiire kuljetuksissa loppuisi, koska ainoa mitä se tietää lisää, on kuolonuhreja. Turhia sellaisia.
Homo Saabiens
Vastaa Viestiin