kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Etol
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Tammi 20, 2008 20:21
Paikkakunta: Kuopio

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja Etol »

stara kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Varoituksen sana:
Kiinteitä sähköasennuksia (mukaanluettuna esim. kytkimien ja pistorasioiden vaihto) ei saa itse tehdä, vaan ne ovat luvanvaraista toimintaa.
Jatkojohdot kumikaapelilla eivät kuulu kiinteisiin asennuksiin.

tehdä kait saa kaapelin vetoa, kunhan valtuudet omaava tarkastaa, valvoo, kytkee ja siunaa......
no tohon tosielämän tärppi::
täryytettiin kaverin kanssa kauan sitten ok- talon sorapetiä voimavirtatäryttimellä. kaveri alkoi sitten valitteleen kun vedenkin kanssa siinä lotrattiin , jotta "pykii" näpeille. Minä kysymään , jotta kait sitten teippasit ne piuhat väri/ väriin, äijä siihen :: miten niin ??. no vetelin teipit auki ja pikkasen tarkensin kytkentöjä :), enää ei tärymiehen tarvinnut toimia maajohtona.
Jotta kumikaapeleita sai silloinkin älytön tehdä :mrgreen:
Hassu juttu tuo kumikaapeli/jatkoroikka sisänsä, ulkona märässä ja käsityökaluja käyttäen luulisi syntyvän vähintäänkin yhtä vaarallisia tilanteita kuin muuallakin.
No onneksi useimmat käsikalut alkavat olemaan suojaeristettyjä ja 1- vaiheisia niin ei pääse juurikaan tyrimään.
Voimavirtaroikat eivät kuulu maallikon sallittuihin töihin...
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

Etol kirjoitti:
stara kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Varoituksen sana:
Kiinteitä sähköasennuksia (mukaanluettuna esim. kytkimien ja pistorasioiden vaihto) ei saa itse tehdä, vaan ne ovat luvanvaraista toimintaa.
Jatkojohdot kumikaapelilla eivät kuulu kiinteisiin asennuksiin.

tehdä kait saa kaapelin vetoa, kunhan valtuudet omaava tarkastaa, valvoo, kytkee ja siunaa......
no tohon tosielämän tärppi::
täryytettiin kaverin kanssa kauan sitten ok- talon sorapetiä voimavirtatäryttimellä. kaveri alkoi sitten valitteleen kun vedenkin kanssa siinä lotrattiin , jotta "pykii" näpeille. Minä kysymään , jotta kait sitten teippasit ne piuhat väri/ väriin, äijä siihen :: miten niin ??. no vetelin teipit auki ja pikkasen tarkensin kytkentöjä :), enää ei tärymiehen tarvinnut toimia maajohtona.
Jotta kumikaapeleita sai silloinkin älytön tehdä :mrgreen:
Hassu juttu tuo kumikaapeli/jatkoroikka sisänsä, ulkona märässä ja käsityökaluja käyttäen luulisi syntyvän vähintäänkin yhtä vaarallisia tilanteita kuin muuallakin.
No onneksi useimmat käsikalut alkavat olemaan suojaeristettyjä ja 1- vaiheisia niin ei pääse juurikaan tyrimään.
Voimavirtaroikat eivät kuulu maallikon sallittuihin töihin...
Juu eivät ehkä kuulukaan, ja hyvä niin, tarkkana niissä saakin olla . Mutta ko. homma tapahtui aikana, jolloin suurin osa palstan lukijoista ei tainnut olla edes tarhaiässä, eli kesällä -74. Ei vaivattu päätä mitä sai tehdä ja tarkoitus pyhitti keinot . Voitteko kuvitella, teipattiin vaan 3 eri pätkää johtoa peräkkäin, kun ei ollut kunnon jatkojohtoa, matkaa oli jotain 30 metriä. Piuhoissa ei silloin ollut suojamaata eli 3-vaihepiuhakin oli siis 4- karvainen.
Kaiken lisäksi noihin aikoihin oli vanhoja värejä ja uusia värejä piuhoissa ( stardardivärit muuttuivat), eli helppo sotkea. pistoke oli metallinen ja neliskanttinen, ja pistoke ketjutettiin nollaan. Jos joku hyväkäs sotki piuhat, niin heti oli vaihe pistokkeessa/ seinärasian kuoressa ja se ei välttämättä sulaketta polttanut. Kerran sain sellaisesta pistorasiasta aika v-mäisen tällin, sai huohottaa pitkään turpa valkoisena. Nyt on suojamaa ja pistokkeet muovia ja usein vielä vikavirtasuojatkin, kyllä kelpaa, vaikka suoraan piuhaan kusasis.
Yks kamu muuten kerto, kun sillä oli pihavalon rungossa jännite ja joku kulkukoira siihen kusas, se rakki kuulemma uikutti pitkään pahantekojaan ja varmaan vaihtoi vessan paikkaa kans.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7547
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja mestari »

poraterän jatko on helpoin ja nopein tehdä, siten että se on suorassa eikä heitä:
hieman isompi akseli sorviin ja poraa sillä terällä reikää mitä tarvii ja sitten heittää sen toisin päin siihen ja hepillä kiinni. ei heitä kovinkaan paljoa poratessa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

mestari kirjoitti:poraterän jatko on helpoin ja nopein tehdä, siten että se on suorassa eikä heitä:
hieman isompi akseli sorviin ja poraa sillä terällä reikää mitä tarvii ja sitten heittää sen toisin päin siihen ja hepillä kiinni. ei heitä kovinkaan paljoa poratessa.
TOTTA:::
MUTTA:::
JOS JA KUN:::
1. ei oo niin viehko vieno, jotta saisi jonkun "sorvaamaan" ilmai-seksi
2. mig on melkein joka töllissä mutta sorvi ei
3. tarkoitus oli tehdä sellainen pitkä pora, jonka varsi ei ole paksumpi kuin itse porakaan, eli sillä voisi todella puikottaa paksun seinän läpi esim piuhoille lävistyksiä
4. Jostain syystä ei haittaa vaikka vähän heittää, koska pora on koko ajan ohjauksella reiässään ja kierroksiahan voi hillitä, ottaa vain pieniä tuikkuja :mrgreen:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Huono kontakti 99/90:n lämppärin puhaltimen katkaisijassa korjautuu katkaisijan avaamisella, sisuskalujen puhdistamisella ja rasvaamisella. Voisin jopa väittää, että vastus pienenee ja puhallin puhaltaa nopeampaa :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

dimebak kirjoitti:Huono kontakti 99/90:n lämppärin puhaltimen katkaisijassa korjautuu katkaisijan avaamisella, sisuskalujen puhdistamisella ja rasvaamisella. Voisin jopa väittää, että vastus pienenee ja puhallin puhaltaa nopeampaa :D
Tuo pätee muuten muihinkin 99:n nappeihin, omassani "elvytin" sekä takalasilämppärin katkaisijan että ryypyn merkkivalon samalla menetelmällä.. :)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

Jos pitää paljon isoja ruuveja kiertää tai tehdä paljon kierteitä niin käsipelillä veivaamalla aika puisevaa. Kunnon iskuporakoneissa on sopivan pienet kierrokset ja pyörii molempiin suuntiin ja vääntöä löytyy, eli sovelias, usein niissä on myös momenttikytkin, eli antaa periksi jumittaessa. Kierretappiin tarvittaessa hioo pienet tasot käsipelillä, jos tuppaa pakassa pyörimään.Samoin iskukone on kokeilemisen arvoinen porattaessa suuria reikiä käsipelillä esim puuhun / hirsiin jne..Adaptoripakka tietty tarvitaan, mutta yleensä se on lisävarusteena.
Ei ainakaan akku lopu :lol:
varoituksen sana:: on tossa mun hitachin proppauskoneessakin niin paljon momenttia, jotta näpeistä lähti isolla puuporalla, kun se junttasi kiinni. Ei ollut sitä kaulan lisäkahvaa kiinni, eli tenniskyynärspää lienee taas muutaman tovin kipiä, ennekuin vinksahtaneet jäntereet rauhoittuu . :mrgreen:
Viimeksi muokannut stara, Ma Kesä 29, 2020 14:17. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

kun pitää tehdä iso reikä esim putken kylkeen, rautalevyyn tai vaikkapa betoniin kotikoneilla niin homma tuppaa olemaan työläs. ( siis kun kuppisahaa ei voi käyttää). Kuppisahan pora tuppaa muuten herkästi katkeamaan, olen pannut siihen vain tapin, keskiöreiän poraan erikseen. hieman ketuttaa kun tietenkin ainoa erikoiskoon pora katkeaa juuri koitoksessa. Myöskin havaittu, jotta portattomasti säätyvissä porakoneissa ei ole isohkon kuppisahan vaatimaa momenttia pienillä kierroksilla ja isoilla kierroksilla ovat holtittomia/ vaarallisia ja kuppiterä herkästi palaa metallissa yms kenkkua.
Periaatteena minulla on merkata tietenkin reikä, porata pieniä reikiä ensin järkevällä jaolla ja suurentaa sitten porakokoa, jolloin kannakset alkavat olemaan likimain poikki. sitten vain meislataan tms se pala pois ja porakoneen porkkanalla tai dremelillä/ PI- vingulla hiotaan tasaiseksi.
Myös puikkokoneella ja suurella ylivirralla saa reikää ohueen peltiin, ja paksumpaankin kun vain porauksen jälkeisiä kannaksia on jäljellä. Sopivan nuuka virta jättää vielä kivasti paksumman reunan, joka on eduksi ohuita peltejä hitsatessa.
Viimeksi muokannut stara, Su Kesä 29, 2008 17:32. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

tarkoitin verkkovirtatoimista iskuporakonetta ( en akkutoimista) jossa siis tietenkin oltava myös poraustoiminto.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja axp102 »

mikä kone kyseessä? tuntuu noissa koivuhaan ihmeissä ainakin akut väsyvän tosikäytössä.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

Letkulemmariliitoksia on varsinkin puutarhaletkuissa vaikea saada täysin vuotamattomiksi, jos kiristää liikaa, niin lemmari hajoaa, ja alkaa ketuttamaan. Konsti ja kikka on lämmittää esim hiustenkuivaajalla, muovi pehmenee kivasti ja lemmari jaksaa mukauttaa sen pienemmällä voimalla. Ongelma on nimenomaan pienillä ja muovisilla putkilla.

Tietenkin liittimen/ putken on oltava toisiinsa sopivat, mutta jos joskus ei ole, niin hätätilassa voi laittaa sopivan putkenpätkän täytteeksi ja lämmittää sitten. nuo puutarhaletkujen O- renkaat tuntuvat olevan aika huonolaatuisia ja alkavat siksi vuotamaan jo parin vuoden kuluttua ( hiushalkeamia täynnä). Ostin saiturin pörssistä Jäkestä pussillisen erilaisia vesijohtotiivareita n. 1 egellä, helppo on rengas vaihtaa ja ei hinnan kiroissa, laatu varmaan kuitenkin samaa sontaa. Mutta alan liikkeestä voi saada samaa laatua ihan asiallisellakin hintaa :)
Auton isohkot vesiletkut kun ovat pehmeämpiä niin asettuvat suurelle halkaisijalle paremmin. Niissäkin kandee katsoa, jotta lemmarin epäjatkuvuuskohta tulee tarkalleen samalle paikalle ja kiristää alkuun vain sopivasti. Kun vesi on lämmennyt ja on ns. ilmanpoistovaihe menossa niin sitten voi pikkasen lisää helpommin kiristää, koska kumi on kivasti pehmennyt ( varsinkin kylmillä keleillä)
Viimeksi muokannut stara, Su Kesä 29, 2008 19:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

Mimmi kirjoitti:Minä käytän mielummin akkukäyttöistä iskevää ruuvinväännintä. Omassani on "vain" 140Nm vääntöä ja akku kestää noin 150...200 isoa ruuvia teräkseen tms. vaihtoakku latautuu 15 minuutissa.

hyvähän se on kun pojilla on konneita ( mummulla ei ollunna ku hohtimet). Tarkoitus oli kuitenkin ideoida tilannetta kun akkukone/ tavallinen porakone ( kaikissa ei ole edes vastapäivään kiertoa) on riittämätön (esim isolle kuppisahalle). Yleensä noilla tarvikekoneilla ei ihmeitä kierretä edes uutena saati sitten vanhalla akulla. Kerran muuten panin uuteen akkukoneeseen 110 mm kupin ja siihen se levis heti, sai viedä korvat punaisena kauppaan takuuseen.
Leluja ovat lähes kaikki akkukoneet kun pannaan tositoimiin imatran voiman rinnalle.
Jos otetaan maximit 140 Nm pitkään ulos, eipä taida kauaa kiertää ammattilelutkaan, joita kenenkään amatöörin ei kannata TI- hommiin kustantaa.
Jos kiertää, niin hyvähän se on.

Mun saapas kulkee yli 700 km/tunnissa ja ilmanvastuskerroin on parempi kuin formuloissa




( kun sen vaan ensin lastaa jumbojettiin ja antaa palaa) 8O
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja patu »

Hyvin nykyajan ammattivehkeet pitävät pintansa.. ei meillä töissä enään pahemmin johtovehkeitä käytetä, vaikka siellä niitä tietenkin niitäkin on ei sen puoleen, mut herkemmin tulee tartuttuu akkukäyttöseen.. viel ku sais hitsauskoneen akkuna :lol:
Ja mitä makitaankin tulee ei ne paskoja ole mut on muutkin valmistajat esim. panasonic ottanut kiinni tai jopa mennyt laadussa, kestävyys/voimassa ja käteen istuvuudessa ohitse...
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7567
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Meillä työmaalla käytetään ao..koneita
Ainakaan vielä ei ole tullut negatiivistä kommenttia.

Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kikka , työtapa, menetelmä, kokemus

Viesti Kirjoittaja stara »

kun jääkaapin/ pakastimen termari lopettaa toimintansa, niin aina ei saa heti huoltoa paikalle. Hätäavuksi käy seuraava: termarin liittimiin hyppylanka tai sitten piuhat liittimien läheltä poikki ja jollain sokeripalalla tms piuhanpäät yhteen, jolloin se hypppylanka muodostuu. Sitten aikakello pistorasiaan. esim 15 min per joka tunti. Alkaa kummasti viilenemään.

Termarin saa usein kyllä elvytettyä, kun ottaa sähköpiuhan irti vähäksi aikaa tai/ ja kääntelee termarin asetusta jne...

Jos jääkaappi resonoi pysähtyessään, niin tuenta on huono tai kompuran vaimenninkumit ovat kulahtaneet. Minä entisöin nuo kumit puristamalla sinne sikamassaa, selkeästi vika oli siinä, koska lopetti resonoinnin. kova resonointi voi väsyttää putken poikki .
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin