Kevät ja kaksipyöräiset
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
Tämähän alkaa tuntumaan samanlaiselta keskustelulta kuin rakkaista kansallispukuisista työkyvyyttömyyseläkkeellä olevista hevosmiehistä. Itketään kun katsotaan nurjasti kun 98% pilaa loppujen 2%:n maineen
Minäkin rupean olemaan kiltimpi moottoripyöräilijöille kun tieliikennelakiin tulee kohdat jotka sallivat moottoripyöräilijöille seuraavat erioikeudet: splittaamisen, järjettömät ylinopeudet erityisesti kaupunkialueella sekä liikennevalokisailut keulien
Kysymys vain kuuluu: miksei voi ajaa sääntöjen mukaan omista velvollisuuksistaankin huolehtien eikä vain omien oikeuksien perään huudellen?
Minäkin rupean olemaan kiltimpi moottoripyöräilijöille kun tieliikennelakiin tulee kohdat jotka sallivat moottoripyöräilijöille seuraavat erioikeudet: splittaamisen, järjettömät ylinopeudet erityisesti kaupunkialueella sekä liikennevalokisailut keulien
Kysymys vain kuuluu: miksei voi ajaa sääntöjen mukaan omista velvollisuuksistaankin huolehtien eikä vain omien oikeuksien perään huudellen?
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
Täällä nyt ilmiselvästi sekoitetaan kaksi asiaa eli lane splittaaminen ja järjetön ohittaminen. Splittaamisella minä käsitän joko seisovan jonon ohittamisen esim. tuolla kehätiellä ruuhka-aikana kun on kilometritolkulla autoja jotka ei liiku mihinkään tai sitten liikkuu ihan kävelyvauhtia, ohitttaessa pysytään yleensä samalla kaistalla ohitettavan kanssa. En varmasti ohittele ketään silloin kun nopeutta on yli 20km/ ja on vastaantulijoita.
Ohitteluni ei pitäisi olla keneltäkään kanssa-autoilijalta "pois". Jokaisen auton kohdalla tarkkailen sen sivupeiliä ja kuskin käsiä onko se juuri sillä hetkellä saamassa jonkun luolamieskohtauksen eli lähdössä kaasu pohjassa vilkkua näyttämättä jonoa ohittamaan, koska sellaista tapahtuu silloin tällöin. Jos sellaisia elkeitä havaitsen niin ohittaminen loppuu siihen.
Mahtuu menemään samaa kaistaa jonon kanssa jos autoilijat noudattaa lakia eli ajavat niin oikeassa reunassa kuin mahdollista. Jos ärsyttää jotain niin ärsyttäköön. Ärsyttää minuakin esim. vihreät autot, dieselin katku, hattupäiset autokuskit jne.
Ohitteluni ei pitäisi olla keneltäkään kanssa-autoilijalta "pois". Jokaisen auton kohdalla tarkkailen sen sivupeiliä ja kuskin käsiä onko se juuri sillä hetkellä saamassa jonkun luolamieskohtauksen eli lähdössä kaasu pohjassa vilkkua näyttämättä jonoa ohittamaan, koska sellaista tapahtuu silloin tällöin. Jos sellaisia elkeitä havaitsen niin ohittaminen loppuu siihen.
Mahtuu menemään samaa kaistaa jonon kanssa jos autoilijat noudattaa lakia eli ajavat niin oikeassa reunassa kuin mahdollista. Jos ärsyttää jotain niin ärsyttäköön. Ärsyttää minuakin esim. vihreät autot, dieselin katku, hattupäiset autokuskit jne.
9000CS 2,3
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
siinä saattaa olla kysymyksessä myös se, että kahteen jonoon pyrkijät saattavat olla menossa eri suuntiin...wesku kirjoitti: No huomaa sitä joskus autoillessakin kun johonkin on muodostunut yksi jono vaikka kolmion takaa päätien yli pääsyä jonottamaan, provosoituu siinäkin porukka kun muodostaa uuden jonon viereen.
eli vasemmalle käännytään ajoradan vasemmasta reunasta ja oikealle tai suoraan mennään ajoradan oikeasta reunasta. tai siis niin ainakin pitäisi.
tämä tosin on usein varsinkin senioriväelle kuin punainen vaate.
finnoontiellä on yksi kohta, jossa olen tahattomasti suututtanut hyvin monta autokuntaa. se etelästä päin kehä III:sta kohti tullessa siinä pienessä montussa olevassa liikennevaloristeyksessä, jossa on se kolmionmallinen talo siinä lounaiskulmassa.
kun risteykseen tulee, usein väkeä seisoo kaistan vasemmassa reunassa. oikea reuna on tyhjä. siihen mahtuu erittäin selvästi kaksi autoa rinnan. sujuvan ajotavan vankkumattomana kannattajana ajan tietysti oikeaan reunaan, kun olen kerran suoraan menossa. mutta niin on aika usein moni siitä vasemmassa reunassa seisovasta jonostakin.
ja sehän se vasta jonossa nököttäjää kirpaiseekin, kun joku "tulee oikealta ohi" ja vielä pakulla!
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
Jos ei ole kaistoja merkitty, suoraan saa kai toki mennä siitä mistä mahtuu, ainoa poikkeustapaus on ettei vasemmalle kääntyvää saa ohittaa vasemmalta. Oikealle kääntyvän ohittamista oikealta ei kiellä mitään joten kannattaa ryhmittyä oikein. Meilläkin on ihan naapuristossa ruuhkainen risteys jossa silloin tällöin pääsee autollakin "splittaamaan" oikealta ohi keskiviivan viereen ryhmittyneen oikealle kääntyvän jonon, moottoripyörällä lähes joka kerta.axp102 kirjoitti: eli vasemmalle käännytään ajoradan vasemmasta reunasta ja oikealle tai suoraan mennään ajoradan oikeasta reunasta. tai siis niin ainakin pitäisi.
Sama täällä, myös vanha tonnari kyllä kirpaisee. Monin paikoin homma menee vielä niin että risteyksen jälkeen kapenee joko maalattuihin parkkiruutuihin tai muuten, niin että oikealta ohittaja saa vielä ihan laillisesti tunkea jonoon väliin torvensoiton säestämänäaxp102 kirjoitti: kun risteykseen tulee, usein väkeä seisoo kaistan vasemmassa reunassa. oikea reuna on tyhjä. siihen mahtuu erittäin selvästi kaksi autoa rinnan. sujuvan ajotavan vankkumattomana kannattajana ajan tietysti oikeaan reunaan, kun olen kerran suoraan menossa. mutta niin on aika usein moni siitä vasemmassa reunassa seisovasta jonostakin.
ja sehän se vasta jonossa nököttäjää kirpaiseekin, kun joku "tulee oikealta ohi" ja vielä pakulla!
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
luuta on jo heilunut, ja heiluu jatkossakin sanasotaan haastavien puheenvuorojen suhteen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
Joup! Elämä on täynnä valintoja. Mekin reissataan kesät sivuvaunun kanssa ja talvella lämmitellään saabissa. Mutta minkä takia pitää vetää heti herne nokkaan jos takana näkyy kaks tai kolmi tai nelipyörä jolla on vähän kiireempi seuraavalle kahvi paikalle. Jokaisella on se yks elämä jonka voi panna likoon jossain muualla jossa ei oo vastuussa muitten hengestä.
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
Ihan vapaasti saavat mopot siirtyä muiden ohitse jonon keulalla olevan auton viereen, jos myös seuraavissa valoissa ryhmittäytyvät kaistalle silleen, että viereen mahtuu auto.
.
.
.
\/ 1-0
.
.
.
\/ 1-0
Viimeksi muokannut JKen, To Huhti 09, 2009 22:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
Epäilemättä tämä on aihe joka lämmittää osaa porukkaa...
Jos on tapana kiilata ja yrittää torpata ohi ajavia mopoja, ei ihme että lämpeää.
Jos on tapana kiilata ja yrittää torpata ohi ajavia mopoja, ei ihme että lämpeää.
Ex. Saab 9-5 2.3T -01
Nyk. Subaru...
Nyk. Subaru...
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
Harvemmin tulee viereen ketään vaikka reunassa on tapana ollakin. Autohan vaatii tyypillisesti 3-4 metriä tilaa sivusuunnassa. Ajaisivat viereen vaan niin pääsisi koko jono 2 m eteenpäin ja taas säästyisi aikaa ja bensaaJKen kirjoitti:Ihan vapaasti saavat mopot siirtyä muiden ohitse jonon keulalla olevan auton viereen, jos myös seuraavissa valoissa ryhmittäytyvät kaistalle silleen, että viereen mahtuu auto.
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
Taidat tarkoittaa tätä risteystä Finnoontie/Puolarmetsäntie/Pisantieaxp102 kirjoitti: finnoontiellä on yksi kohta, jossa olen tahattomasti suututtanut hyvin monta autokuntaa. se etelästä päin kehä III:sta kohti tullessa siinä pienessä montussa olevassa liikennevaloristeyksessä, jossa on se kolmionmallinen talo siinä lounaiskulmassa.
http://kartta.hel.fi/opas/main/print/?l ... noontie+26
Tuttu paikka tuokin Pikku yksityiskohta muuten taitaa olla että katuun on vielä maalattu ryhmitysmerkki jossa on nuoli suoraan ja molempiin kääntymissuuntiin. Sehän taas antaisi ymmärtää että kyseessä olisi vain 1 kaista vaikka isompikin auto mahtuisi poikittain. Mutta eiköhän siinäkin oikealle ryhmittynyt suoraan ajava pitäisi olla oikeassa jos kolahtaa risteyksen jälkeen, tulojärjestyksestä riippumatta.
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
juurikin tuo risteys.
juu uskoisin myös, että oikealta suoraan köröttelevä jää kylkikontaktin sattuessa voitolle. tai siis vähemmän tappiolle.
juu uskoisin myös, että oikealta suoraan köröttelevä jää kylkikontaktin sattuessa voitolle. tai siis vähemmän tappiolle.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
Eihän siitä provosoidu kuin ihminen jonka äly ei riitä hahmottamaan sitä, että jokainen ajoneuvon vähemmän samassa ruuhkassa/tihentymässä edistää kaikkien muidenkin liikkumista.nalleolut kirjoitti:muutama kysymys...
miksi pitää sieltä ahtaasta välistä tunkea itsensä ekaksi. ja samalla provosoida autoilijoita sillä käytöksellä?
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
En tiedä millä mopolla ajelet mutta oma pyörä ei ainakaan metrin levyiselle suikaleelle tahdo mahtua ,kun ajetaan maantienopeuksia.Saappi Kuski kirjoitti:Myönnän että minä olen lane splittailija pahimmasta päästä. Minä en näe yhtään sytä roikkua jonossa kun kerran ohi pääsee parissa sekunnissa ja alla on ajoneuvo joka ei tarvitse ohitukseen kuin metrin levyisen tilan. Kotilokuski saa vain sietää tämän asian ja keskittyä pitämään sen oman romunsa nokka menosuuntaan. Mitä se sille kuuluu minne minä menen, se on ohittaja joka vastaa ohituksen onnistumisesta. Jos alkaa sivusuunnassa heilumaan ja mieltänsä osoittamaan niin ehkä suutun ja potkaisen sivupeliin siinä mennessäni
Mainitaan vielä että ohitettavan velvollisuus on lain mukaan olla haittaamatta ohittamista eikä nopeutta saa lisätä. Poliisin tehtävät kuuluu poliisille.
Kuulostaa ehkä jopa riskiajamiselta.
Näkisin niin ,että moottoripyörällä se vaatii ihan saman levyisen tilan kuin henkilöauto turvallisesti ajettaessa. Tätä noudattaessa en silti ole jäänyt jonon jatkoksi ,vaan päässyt turvallisesti ohi kenenkään siitä silti pahoittamattaan mieltään.
Aurinkoista ajokauden alkua motoristeille ja turvallisia kilometrejä kaikille.
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Re: Kevät ja kaksipyöräiset
Ehkä jäi huomiotta tuo aiempi kommentti joka ei kyllä viittaisi maantienopeuksilla ajamiseen.NEO9-3 kirjoitti: En tiedä millä mopolla ajelet mutta oma pyörä ei ainakaan metrin levyiselle suikaleelle tahdo mahtua ,kun ajetaan maantienopeuksia.
Kuulostaa ehkä jopa riskiajamiselta.
Näkisin niin ,että moottoripyörällä se vaatii ihan saman levyisen tilan kuin henkilöauto turvallisesti ajettaessa......
Tässä pitää myös huomioida että niin kauan kuin pysähtyneen jonon ohittamisen pystyy tekemään saman kaistan vasenta reunaa ei toiminta näyttäisi olevan edes lainvastaista. Jos ajetaan kaistaviivan päällä on siinäkin varsin pienestä rikkomuksesta kyse.Saappi Kuski kirjoitti:Täällä nyt ilmiselvästi sekoitetaan kaksi asiaa eli lane splittaaminen ja järjetön ohittaminen. Splittaamisella minä käsitän joko seisovan jonon ohittamisen esim. tuolla kehätiellä ruuhka-aikana kun on kilometritolkulla autoja jotka ei liiku mihinkään tai sitten liikkuu ihan kävelyvauhtia, ohitttaessa pysytään yleensä samalla kaistalla ohitettavan kanssa. En varmasti ohittele ketään silloin kun nopeutta on yli 20km/ ja on vastaantulijoita.
Ohitteluni ei pitäisi olla keneltäkään kanssa-autoilijalta "pois". ....
Nämä splittaavat moottoripyörät näyttävät olevan useimmiten ongelma juuri niille koheltajille joiden tavoitteena on ohitella koko ajan ja tavoitenoepus on muut+20 autolla ajaessaan. Yllättävästi löydetäänkin aina joku sääntö jolla tuomitaan kaksipyöräisten rikkomukset.