Vilkun käyttö liikenteessä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja wesku »

Tuota wikipedian juttua olisi varmaan syytä muokata. Eihän siinä lähteeksi ilmoitetussa Liikenneturvan linkissäkään mitenkään väitetä ettei liikenneympyrään tultaessa tarvitsisi käyttää vilkkua. Eikä Liikenneturvan sivuilla olevat tarinat muutenkaan mene lain edelle.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5387
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja VKe »

Täällä kehä 3:n tienoolla on ihan yhtä kaheli meininki vilkun kanssa.

Hyvä esimerkki on kun ajaa 3-tietä pohojoseen ja edelleen kehä 3:lle itään. Oon vähän yksinkertane äijä kun en tajua et miksi kehä 3:lla ajavat ja Vantaankoskelle kääntyvät ei voi sitä v#¤%n vilkkuu ajoissa vilkuttaa, jotta voisi antaa niille tietä. Tuo kiihdytysramppi/kaista kehä 3:lle ja erkanemiskaista kehä3:lta Vantaankoskelle kun on yks ja sama kaista, siis ihan kaheli kaistanpätkä.

Sillon kun ratti kääntyy niin sitten vasta vilkkuu. No onneksi tuo mokoma liittymä muuttuu kohta.
Sininen Saab 9-3, '99
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

wesku kirjoitti: Valitettavaa siinä on että lain mukaan jokainen liikenneympyrän ristys on erillinen risteys ja siksi periaatteessa pitäisi villkuttaa sekä ympyrään tullessa että poistuessa. Mitään poikkeussääntöä ei ole. On toki monia muitakin asioita joissa autokoulu opettaa toimimaan eri tavalla kuin laki määrää.
Mikähän olisi siitä sisääntullessa vilkuttamisesta saavutettava hyöty? Itse en ainakaan keksi yhtään mitään.

Mut ei se mitään, kasuismiin pitää pyrkiä ja lakia noudattaa vaan sen itsensä takia! Vaimitensemeni.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3493
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja SS »

Ainoastaan silloin voi ja kannattaakin vilkuttaa heti ympyrään mennessä kun poistuu ekasta liittymästä ja ympyrä on pieni.

Se liikenneympyrään meno on risteys, mutta mahdollisia ajosuuntia on vain 1, eli vilkkua ei todellakaan tarvitse näyttää. Vilkun tarkoitus on selventää muille omia aikomuksia, tuo on hyvä periaate kun miettii milloin sitä vilkkua kannattaa käyttää.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja wesku »

SS kirjoitti:Se liikenneympyrään meno on risteys, mutta mahdollisia ajosuuntia on vain 1, eli vilkkua ei todellakaan tarvitse näyttää.
Ei laki anna mitään vapautusta suuntamerkin antamisessa vaikka mahdollisia ajosuuntia ei olisi kuin yksi. Jos vaikka käännyt yksisuuntaiselle T-risteyksessä, on siinäkin vilkkua käytettävä.

Ja itse asiassahan liikenneympyrään tulo on kääntyminen yksisuuntaista katua oikealle.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4215
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mites wesku sitten erottaa sen, kuka on kääntymässä oikealle "yksisuuntaiseen ympyrään" ja kuka poistumassa heti ensimmäisestä ulosmenosta? Molemmissa tapauksissahan vilkku olisi päällä jo ympyrään tullessa, eikös?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Taitaa tää ympyröintijuttu olla samaa sarjaa kiihdytyskaistan kanssa. Kiihdytyskaistaa ajavaa ja moottoritielle haluavaa EI saa väistää vaihtamalla kaistaa, sakot siitä tulee. Suurin osa väistää ihan tietoisesti lakia rikkoen ja osa tekee itsestä rikollisen ihan tietämättään.
Ahdonvoimaa
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

wesku kirjoitti: Ei laki anna mitään vapautusta suuntamerkin antamisessa vaikka mahdollisia ajosuuntia ei olisi kuin yksi. Jos vaikka käännyt yksisuuntaiselle T-risteyksessä, on siinäkin vilkkua käytettävä.
Ei annakaan, mutta kuvailemassasi tilanteessa siitä vilkuttamisesta voi sentään olla hyötyä, esim risteyksen kaistajärjestelyjä tai muuten paikkaa tuntemattomalle. Ympyrään tullessa kenellekään on tuskin epäselvää mihinpäin menet - paitsi toki jos vilkuttaa jo sisääntullessa, niin todennäköisesti oletetaan poistuvan ensimmäisestä ulosmenosta. ;)
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja wesku »

Mawerick kirjoitti:Mites wesku sitten erottaa sen, kuka on kääntymässä oikealle "yksisuuntaiseen ympyrään" ja kuka poistumassa heti ensimmäisestä ulosmenosta? Molemmissa tapauksissahan vilkku olisi päällä jo ympyrään tullessa, eikös?
Ei sitä kovin helppo olekaan erottaa. Tässä ja monessa muussakin asiassa laki vaatii toimimaan tavalla joka ei tunnu kovin järkevältä.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3493
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja SS »

Voisiko joku kaivaa esiin sen lainkohdan, jossa velvoitetaan näyttämään vilkkua ympyrään mentäessä?
Ei laki anna mitään vapautusta suuntamerkin antamisessa vaikka mahdollisia ajosuuntia ei olisi kuin yksi. Jos vaikka käännyt yksisuuntaiselle T-risteyksessä, on siinäkin vilkkua käytettävä.
Toisin sanoen Tiehallinto, Liikenneturva ja allekirjoittaneen autokoulunopettaja jakoivat lainvastaista ohjeistusta? Mulle on ainakin aikoinaan opetettu, ettei vilkkua ole pakko käyttää esimerkiksi risteyksessä käännyttäessä silloin, kun ko. kaistalta saa kääntyä vain yhteen suuntaan.
http://www.tiehallinto.fi/servlet/page? ... &menu=5395
• Kiertoliittymään saavuttaessa ei tarvitse käyttää vilkkua, koska vain yksi ajosuunta on sallittu.
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turv ... ajoIII.php
Liikenneympyrästä poistuttaessa näytetään suuntamerkkiä, jotta muut tienkäyttäjät näkevät, missä kohtaa ajoneuvo poistuu liittymästä. Vilkkua on käytettävä myös silloin, kun liittymän sisällä vaihdetaan ajokaistaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti:Se on se sama "laki" joka käskee pysähtyä suojatien eteen vihreillä valoilla, siinä pysähtyessä pompsahtaa mieleen käyttää vilkkua ja leikkiä kotipoliisia koska niitä ei missään pilkun huomattua kirjoittaa.
Siis mitä ? Useampaan kertaan luin eikä vieläkään avaudu mitä tarkoitat ?
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja wesku »

SS kirjoitti:Voisiko joku kaivaa esiin sen lainkohdan, jossa velvoitetaan näyttämään vilkkua ympyrään mentäessä?
Tässä ketjussa aiemmin TLL 35§ joka velvoittaa näyttämään suuntamerkkiä jos aikoo kääntyä risteyksessä.
SS kirjoitti:Toisin sanoen Tiehallinto, Liikenneturva ja allekirjoittaneen autokoulunopettaja jakoivat lainvastaista ohjeistusta?
Siltä näyttää.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

9-5T kirjoitti:
TLL 35 § : "Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla."
Muistakaa vilkuttaa kun kurkitte ohituspaikkaa tjs.
Periaatteessa saakin käyttää vilkkua, laki lähtee siitä että käytetään omaa harkintaa ja vilkkua pitäisi käyttää silloin kun siitä VOI olla muille hyötyä.

Parasta olla kuitenkin näyttämättä kurkkimistapauksissa koska 99,8% autoilijat ei tiedä tuollaisesta pykälästä niinkuin ei monesta muustakaan pykälästä mitään vaan luulevat että se joka näyttää vilkkua on kääntymässä jonnekin.
9000CS 2,3
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti:Muistakaa vilkuttaa kun kurkitte ohituspaikkaa tjs.
Niinpä. Samassa kun laittaa vilkun päälle, perääntunkija koukkaa oikealta ohi ?

Harvassa ovat kyllä ne paikat jossa kurkkimiseen voi oikeasti olla tarvetta. Mieleen tulee Suomen olosuhteissa vain niin loivasti oikealle kaartuva tie ettei ohitettavan oikealta puolelta tule riittävästi näkyvyyttä, vuoristoteitähän täällä ei taida kovin paljoa olla. Yleensä kurkkijat ovat niitä jotka hakevat ohituspaikkaa liian lähellä ohitettavan perää.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja wesku »

Vilkun käytöstä yleensä kuten lakikin sanoo pitää muistaa että kyse on lain mukaan aikomuksesta eikä siis velvoita toteuttamaan aikomusta. Joissain nettikeskusteluissa muistaisin kerrotun myös tapauksista joissa esim. risteyksessä oikealle vilkuttanut mutta kääntämättä jättänyt ei tuomittu syylliseksi ajaessaan kolmion takaa tulleen kylkeen ja jotain muutakin vastaavaa. Tämä siis olisi olltu tilanteessa jossa kylkeen ajanut oli itse tunnustanut vilkuttaneensa. Kannattaa myös muistaa että vilkuttamisen näyttäminen toteen oikeudessa on useimmiten mahdotonta joten vilkkuun ei todellakaan pidä luottaa.
Vastaa Viestiin