Auton akut

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Minulla on vuosikausia olleet normaalit päivittäiset ajomatkat kesät talvet luokkaa 3-10 km. Oma elinpiiri kun on aika pieni, välimatkat töihin, sukulaisille, keskustaan, ostoksille, ruokakauppaan jne on kaikki tuolta väliltä. Pitkä matka on sitten sitä kun lähden tallille (18 km) tai mökille (30 km).

Ikinä ei ole käyttöauton kanssa ollut sähkönriittävyysongelmia, paitsi silloin kun akku on simahtanut. Nykyisessä ajopelissä on vielä eberi, jota tulee parkissa käytettyä paljon.Toisaalta talvisin autot on olleet jo vuosia tallissa, jossa lämpötila plussalla, joten akkukin on pakkasaamuisin plussalla ja ottaa latausta vastaan, eikä sitä kylmäkäynnistysvirtaakaan ole ihan niin vaikea saada kuin kadunvarresta starttaavilla.

Näillä kokemuksilla olen aina ihmetellyt touhottamista siitä, miten pätkäajossa auton akku ei ehdi latautua, ja pitää asennella ylläpitolatureita jne.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja JKen »

3J kirjoitti:Ja onhan se kotelon ja akun välinen ilmakerros myös mukavasti eristämässä johtuvaa lämpöä.
Autojen varusteisiin kuuluu näitä, nuohan vois laittaa kuminauhalla akun ympärille yön ajaksi ... :mrgreen:

http://www.nevercold.net/tuotesivu/kadenlammitin.html
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Heh, no nyt meillä on oikeita talviajon ammattilaisten kokemuksia käytettävissä!
Toisen auto on ollu jopa viikon pakkasessa, ja vaikka on ajettu vaan 70km päivässä niin siltikään akku ei ole kyykänny...Wau 8O
Toinen starttailee lämpimästä tallista (vaikka ulkona voi joskus olla pakkastakin) eikä sielläkään ole ongelmia akun kanssa...Wau 8O

:P
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ihan silloin tällöin tulee kyllä starttailtua ihan ulkonakin. Kun tuo auto ei ole toistaiseksi pelkästään hupiajokäytössä. Eikä se auton tallissa oleminen sitä akkua täytä, jos se olisi pätkäajolla ja eberin tohottamisella tyhjäksi saatu, niin kuin moni pelkää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

CDTA vähän missas pointin tosta kirjotuksesta, tarkotus ei ollu mitenkään alkaa v*ttuilemaan ja kertomaan kuinka mun auto on paras. Pointtini oli se, että ainakin minulla on nyt reilu 2v vanha akku kestänyt saabissa ihan hyvin ympäri vuoden ulkona olemista ilman ylläpitolatausta, vaikka viimeisimpien foorumikirjoitusten mukaan sen pitäisi kaiken järjen mukaan alkaa olemaan valmis vaihtoon.

Yritin myös tuoda sen ajatukseni esille, että akku on mielestäni kestänyt autossa näinkin pitkään koska auto on pääasiassa matka-ajossa jossa akku mahdollisesti ehtii lämpenemään ja näinolleen ehtii myös latautumaan matkan aikana, jonka johdosta auto on lähtenyt tähänasti aina käymään omin voimin. Mutta toki olen myös ajan vuositasolla autoa n. 50-100tkm, eli tottakai olen talviajon ammattilainen 8) !
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Näissä asioissa on yhtä monta totuutta kuin on akkua, autoa, autoilijaa jne. Eihän tämänkään pitäisi olla mahdollista: Renault Megane-04, ollut vähillä ajoilla pari vuotta kun ei omistaja ole oikein autoa tarvinnut. Edellisen kerran liikenteessä 22.12.2015. Sen jälkeen seissyt paikoillaan. Akkua ei ole vaihdettu ainakaan viimeiseen 6 vuoteen, saati sitten ladattu. Tänään -10 asteesta käyntiin sillä tavalla, että kytkin pohjaan, avainkortti paikalleen ja painallus startista. Sitten matkaan.

Eihän tuon mitenkään pitäisi olla mahdollista. Eihän. Mutta niin se tonnin rakkine vaan siitä lähti kun edellinen omistaja sen halusi mun vaivoiksi pihaan tuoda. Vaikuttaa siltä, ettei mun tarvitse ainakaan akusta huolehtia, riittää Rellussa varmaan "ominaisuuksia" ilmankin :D
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Niinpä..itsekin aina startatessa kuuntelen onko käynnistysvirtaa vähemmän kuin edellisessä startissa,lataan säännöllisesti akkua,ja varmistan että lataus toimii.

Kaverin hallin pihalla viime viikolla 3kk seissyt Vito.Pakkasta oli yli -20astetta ja kerrasta käyntiin..ei mitään hajua milloin latailtu akkua tms..normi ajoa milloin enemmän/vähemmän.
Auto jotain 2003-2006 väliltä,tiedä vaikka orkkis akku.
Pitää varmaan ottaa sellainen välinpitämätön asenne saabiin ja enempää miettimättä avaimesta käyntiin keli kuin keli. (en oikeesti.. :? )
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2625
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Löysin ostokuitin Fulmen 74 Ah akusta 28.2.2008 Agrimarket, joka on nyt alkanut osoittaa pieniä hiipumisen merkkejä. Mutta jos se vielä selviää tulevasta pakkasjaksosta, niin kyllä se pian taas vuoden menee eteenpäin. Ei kuitenkaan tainnut ihan kymmentä vuotta kestää. Pitäiskö tehdä reklamaatio :lol:
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, minulla on mennyt omassa käytössä olevasta Saabista akku rikki vain kerran. Se tapahtui kaiken huipuksi kesähelteillä. Ajan pääasiassa työmatkaa 25km/sivu. Iltaisin jotain nurkka-ajoa tulee. Ajokkina siis 9-3. Akku on se parjattu "snajaderi". Hyvin potkaisee käyntiin 4v iästä huolimatta. Vaimon käytössä olevasta autosta on mennyt kerran akku ihan totaalisen tyhjäksi pakkasilla ja sen jälkeen olen seurannut akun varaustasoa hänen autostaan. Nyt siis ajokkina 9-5. Akku 2v vanha Fiamm. Hänen työmatka on 8km. Päivittäin lisäksi useita muutaman kilsan pyrähdyksiä ja muutaman kerran kk voi ajaa 100-250km päivän aikana jos käy kauempana. Lisäksi perheen reissut ja vkl ajot hänen autollaan. Ei meinaa akku pysyä latingissa. Molemmat autot on ulkona parkissa. Kotona tolppapaikat. Vaimolla lämmin hallipaikka töissä. Minulla tolppapaikka töissä.

Nyt on ollut se akkukoppa pois paikaltaan 9-5:ssä ja seuraillaan tilannetta. Etuna on akun parempi lämpeneminen päivällä siellä parkkihallissakin, kun lämpimän koneen kanssa saa köllöttää +17°C parkkihallissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

AZP kirjoitti:Ihan silloin tällöin tulee kyllä starttailtua ihan ulkonakin. Kun tuo auto ei ole toistaiseksi pelkästään hupiajokäytössä. Eikä se auton tallissa oleminen sitä akkua täytä, jos se olisi pätkäajolla ja eberin tohottamisella tyhjäksi saatu, niin kuin moni pelkää.
Ainakin teoriassa akun itsepurkautuminen on hitaampaa kylmässä. Virtaa sieltä saa paremmin ulos lämpimässä. Eli säilytyksen kannalta kylmä on hyvä, mutta sitten akku pitäisi lämmittää starttausta varten. :-) Ainahan autoissa on kelloa sun muuta virrankuluttajaa, pidemmäksi seisonta-ajaksi siis akunkenkää irti...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Monet säilyttää täyteenladattua moottoripyörän akkua pakastimessa talven yli. Säilyy kuulemma paremmin.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Katsotaan nyt miten käy, kun akku on pakkasessa. Auto jäi tänään, kuten usein kirkkaina pakkasöinä, pihalle seisomaan yöksi. En viitsi tuolla +5-asteisessa tallissa alkaa autoa sulattelemaan ja muhittelemaan siten omissa kosteuksissaan, kun ulkona on ihan hyvä autonsäilytyssää. Mittari ulkona näyttää nyt -16 astetta.

Auto on ollut joka päivä käytössä, mutta yli 10 km yhtämittainen ajomatka on ajettu viimeksi yli viikko sitten. Eberiä on käytetty turhamaisen vapautuneesti, se lauloi taas tänään puolisen tuntia kun olin kaupassa (3+3 km), samoin eilen kun kävin lekurilla ja maistraatissa (4+2+3 km). Viimeiset kolme päivää on paistettu ajaessa koko ajan kuskin perspalvia, joten huomenna ei pitäisi olla mitään mahdollisuuksia saada starttia inahtamaankaan.

Enkä aio huomennakaan 4km työmatkaa pakastimessa ajaa, eli eberi saa tehdä vähintään puoli tuntia töitä huomenna aamullakin. Ja sama juttu ennen töistä kotiin lähtöä.

Nyt ollaan jännän äärellä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vaimo testaisi 9-5:n kylmäkäynnistyksen ilman lohkolämmitintä ansiostani. Auratraktorin tultua pihaan siirsin auton pois ruudusta tilapäisesti ja jäi lämmityspiuha laittamatta. Pakkasta aamulla vaivaiset -29 ja tankissa on ollut vain E85:ttä yli kaksi vuotta. Oli lähtenyt kuitenkin käyntiin. :-D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tekisi mieli sanoa että auto lähti aamulla kuin palmun alta, mutta en ole koskaan Saabia palmun alla käynnistellyt. Luumupuun alta se nyt kuitenkin starttasi tänään.

Tosin jännitystä lievensi sellainen pettymys, että aamulla pakkanen oli laskenut viiteen asteeseen. Yö oli kuitenkin kylmä, joten eiköhän tuo akku ja auto muutenkin ollut oikein kunnon pakastinlämpötiloissa.

Toinen pettymys oli sitten se, että yöllä oli tullut viitisen senttiä lunta, ja jouduin poikkeuksellisesti lumiharjahommiin. Tarinan opetus on se, että kun jättää auton ulos "kirkkaana pakkasyönä", kun on "hyvä autonsäilytyssää", niin katsotaan niitä lähituntien ennusteita vähän tarkemmin eikä vain kuikuilla taivaalle :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Auton akut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kauhea panostus ollut viime päivinä. Lexaan tuli Defan Warm Up ja parin aamun jälkeen olen tosi tyytyväinen, kolmen tunnin lämmityksen jälkeen autossa on yli 20 astetta lämmintä kun ulkona on -17, kone lämpenee nopeasti ja akku on täpötäynnä. Kyllähän se maksoikin, kun ei se asennus ihan perusasennus tuohon ollut, kolme jatkojohtoa tarvittiin ja kuusi tuntia töitä, laskuttivat tosin ihan normitaksan mukaan, joten sen suhteen ei ole valittamista. Ei ole mun syy, että akku on takakontissa ja hinnat on pakettihintoja.

Etteivät perheen kaksi muuta kulkinetta tunne itseään syrjityiksi, ostin eilen Defan Smartchargerin ja pistän sopivan tilaisuuden tullen sekä Rellun, että Aven kiinni siihen, katsotaan, mitä älylaturi sanoo. Aven akku on testattu syksyllä huollon yhteydessä puhtain paperein, 3½ vuotta ja 100 tkm. Autossa on lohko, mutta emäntä, ne naiset, ei jaksa johtojen kanssa jumpata, joten ei käytä sitä... Kuuntelin viime viikolla miltä kuulosti töihinlähtö -27 asteen pakkasesta. Aika lailla samalta kuin kesällä +20 asteen lämmössä. Toi Ave on ihan uskomaton käynnistyjä, ei hetkauta pakkaset mihinkään suuntaan. Tuleeko sitten stoppi kertalaakista, en tiedä, mutta noihin mainittuihin asteisiin käynnistyy täysin samalla tavalla koko ajan. Autolla toki ajetaan niin paljon, että on varmasti täydessä iskussa koko ajan ja ei ehdi pihalla seistä ja kylmettyä päiviä, max. sen yön yli.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin