miksaus kirjoitti:Voisin vaikka väittää että tuo E36 biimmeri lähtee liukastelemaan vielä kesänakeilla...
Mielestäni biimerissä ropisi nastat jo keskiviikkoiltana, kun vaihdoin omaani.
Mutta ihan tämän aamun liikenteeseen, että kyllä siellä kesärenkailla mentiin, sen huomasi Sotkamontiellä kulkeneen jonon nopeudesta, joka tuskin ylitti 30 km/h nopeutta. Lapset myöhästy koulusta, kun ei päässy normaalisti ajamaan. Ojassa oli vain yksi auto eikä kolareita näkynyt, että hyvin täällä osataan varoa (laskemalla ajonopeutta).
2000–luvun alussa kitkarenkaiden kuviteltiin syrjäyttävän nastarenkaat pian kokonaan. Toisin kävi. Vajaat 20 prosenttia suomalaisista valitsee kitkat. Enemmistö, yli 80 prosenttia suomalaisista henkilöauton käyttäjistä valitsee nastarenkaat – järkevistä syistä.
Vastoin yleistä käsitystä jämäkät nastarenkaat voivat olla myös sulalla asfaltilla ajettavuudeltaan paremmat kuin pehmeät kitkarenkaat. Asia tuli esille uusimmassa Tekniikan Maailman rengasvertailussa. Nastarengas on edelleen turvallisuutta arvostavan valinta.
Suuri pidon vaihtelu on kitkarenkaiden pahin ongelma. Lumella kitkat pitävät mainiosti, mutta kiilloittuneella, jäisellä tiellä pito voi romahtaa. Kitkarenkailla on suurempi riski joutua äkilliseen sivuluisuun kaarreajossa tai kaistanvaihdossa tapahtuneen ajovirheen vuoksi.
Kitkarenkaillakin pärjää mainiosti, kun kuljettaja tiedostaa kitkojen heikot ominaisuudet jäätävällä kelillä ja sopeuttaa ajotavan kelin ja rengastyypin mukaan.
Oma valinta Nasta. Niin kauan kuin niitä saa käyttää. Ja alle mahdollisimman aikaisin.
Voisihan nuo laittaa ainakin yhteen autoon, jos tuolla ulkona tarkenisi.
Aurinko paistaa lähes pilvettömältä taivaalta mutta lämmintä on silti vain neljä astetta ja mereltä tuulee yli 20 m/s.
Eipä ole vielä satkussa talvirenkaita alla. Ehkä sitten kun ne liukkaat tulevat. Säätiedotukset toki uhkasivat jo täksi perjantaiaamuksi sellaista, mutta hyvin nuo mitkälie vetelät Nankangit piti. Tien pinta oli vain märkä ja taivaaltakin tuli vettä. Kuitenkin matkanopeus Raumalta Olkiluotoon oli koko matkan max 50km/h. Jonon kärkeä en missään välissä nähnyt. Sinänsä hyvä että ollaan varovaisia, mutta tuntui jo jotenkin yliluonnolliselta suomalaisessa ajokulttuurissa. Toki tuo liikenne tuolla välillä on aika monikansallista, mutta siltikin. Normaalisti tuolla välillä kun ajelee totuttua rajoitus+10km/h nopeutta tuntuu jatkuvasti olevan tukkona muille
Kaippa sitä vois kuukauen sisään panna alle rakkaat kohta 4 vuotta palvelleet Eko TURBOt, ne perkuleet ei kulu vaikka kuin oo yrittänny.
Tosin osassa "nappuloita" on lamellit hävinneet, ei oo ihan paistunnu pohjaan saakka eli tasasta on mutta eipä se menoa haittaa, mitä paskempi keli niin sitä enemmän saa kyntää motarin vasenta kaistaa.
Seuraavaks vois ostaa ÄSSÄt kun Ekoja ei saa, joku poltti tehtaan muutama vuos sitte
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Nyt meni uudet Hakka5:t tonnarin alle napisemaan.
Luonnollisesti aurinko alkoi mukavasti paistamaan heti, kun ajoin rengasliikkeestä pois
Ei kuitenkaan haittaa, nurkka-ajot voin mennä satkulla, siihen ei välttämättä talvirenkaita tulekaan...
99:iin pyöräytin eilen, eli 12. päivä ja 9-5:een olis tarkoitus tulevalla viikolla laittaa. Tänäaamunakin karjaisin liikenteeseen klo 6:00, joten ei viitsinyt riskeerata.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Juuri pistin pojan autoon alle uudet Nokian neloset. Ylltys oli suuri, kun kuvittelin ostavani suomalaista työtä ja osaamista, niin renkaassa lukeekin made in Russia. Tosin jokuhan jo asiasta varoitteli. No ainakin ovat uudet, mutta sama suuntavakavuuden puute niissäkin on kuten kitkarenkaissa. Vanhassa punaisessa satkussa on Nokian ykköset ja pitkät nastat. Noilla auto menee ihan suoraan ja ohjaus on todella kevyt. Pitohan onkin sitten varmaan ihan eri juttu, mikä taitaa olla se tärkein juttu.
Mimmi kirjoitti:Nastojen kieltämisen vaikutukset näkyvät mm. pohjois Amerikassa, jossa tiet SUOLATAAN järkyttävällä suolamäärällä liukkauden torjumiseksi (ja aurauskaluston vähyyden vuoksi).
Ja lisäksi jenkkipoikien talvirenkaat ovat mitä ovat Täysin kesäpintaiset renkaatkin ovat M+S merkinnällisiä.
Tilailin eilen hankookin W604:t. muutaman talven tuommoisilla olen nyt ajellut
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Kuuntelin tossa eilen radioo ja sieltä Suomi-Poppia ja sieltä yks valopää antoi rengasvinkkejä. vihje kuului "takavetosessa taakse paremmat renkaat ja etuvetosessa eteen" Äkkitilanteissa, kaarteissa jne. jne. ainakin on pikkusen arveluttava yhdistelmä, että paremmat renkaat laitetaan eteen, korostuu tientenkin vielä mitä enemmän pidossa on akselien kesken eroa. Kylkimyyry kuitenkin yllättää enemmän ja on aikapaljon hankalampi hallita äkkiseltään mitä puskeminen. Eikös viisaammat ole niin opettaneet?
Jos etuvetoiseen laittaisi aina paremmat taakse, niin nehän olisi siinä vielä lähes kulumattomina kun eturenkaat ovat loput. Mitä järkeä siinä olisi? Ei oikein toimiva systeemi..paitsi takatuuppareissa. Renkaitahan kuuluu kierrättää.
apu,apupoika kirjoitti:Kylkimyyry kuitenkin yllättää enemmän ja on aikapaljon hankalampi hallita äkkiseltään mitä puskeminen. Eikös viisaammat ole niin opettaneet?
Ehkäpä viisaat ovat niin opettaneet, mutta omat kokemukset kertovat ihan toista. Sitä vartenhan se kaasupoljin on.