9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Olen vakaasti sitä mieltä, että öljyn vaihdossa nimenomaan kilometrimäärä on ratkaiseva. Jos nyt valmistaja suosittelee jotain 20-30000km vaihtovälejä, tuntuu hieman vastuun pakoilulta vedota 12kk aikarajaan. Lisäksi muistelisin uudemmissa 9-3 malleissa olevan huoltovälin jopa 2 vuotta - ja eiköhän niissä aikalailla samaa öljyä käytetä. Moottoreiden huohotinjärjestelmässä on ongelma, ja on hienoa, että niitä takuun piirissä korjataan - mutta moni Saabisti kyllä vaihtaa merkkiä huomatessaan joutuvan maksumieheksi jonkun yhden myöhästyneen leiman vuoksi. Vahinko. Itse olen ajanut Saabeilla viimeiset 18,5 vuotta, mutta täytyy myöntää näiden 9-3 ja 9-5 mallien vikojen laittaneen todella uskon koetukselle.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 18:10
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Ehdottoman samaa mieltä KN/Liedon kanssa. No, aika kertoo kuinka tässäkin loppujen lopuksi käy.
Menee vähän ohi aiheen mutta saabeja on tässäkin perheessä/suvussa jo kolmannessa polvessa ja useampi putkeen (viime keväänä taloon tuli uusi 9-3SC), mutta kyllä nyt merkkiuskollisuus todella punnitaan. Ikävää mutta niin totta. Luulisi tällaisten vikojen hoituvan valmistajan puolelta kunniakkaasti, varsinkin kun saab käsittääkseni "taistelee" olemassaolostaan. Tiedä sitten kuinka paljon GM haluaa rahojaan tähän merkkiin sysätä.
Menee vähän ohi aiheen mutta saabeja on tässäkin perheessä/suvussa jo kolmannessa polvessa ja useampi putkeen (viime keväänä taloon tuli uusi 9-3SC), mutta kyllä nyt merkkiuskollisuus todella punnitaan. Ikävää mutta niin totta. Luulisi tällaisten vikojen hoituvan valmistajan puolelta kunniakkaasti, varsinkin kun saab käsittääkseni "taistelee" olemassaolostaan. Tiedä sitten kuinka paljon GM haluaa rahojaan tähän merkkiin sysätä.
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Itse olen sitä mieltä, että koska ongelmat aiheutuvat vähän ajettaessa kertyvästä kylmälimasta on ehdottoman tärkeää noudattaa aikarajaa, mikäli kilometrit eivät tule ennen sitä täyteen.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 18:10
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
No juu. Myönnettäköön että näin. Mutta sekin on tehty kilometrien puittessa oikein. Ja ennalta ehkäiseviä kyllä mutta entäpä valmistusvirhettä korjaavia?9-5T kirjoitti:Pitää esim. öljyn vaihdon jonka tärkeyttä tälläkin foorumilla ylikorostetaan muissa yhteyksissä.RankkaRaimo kirjoitti: Nimittäin huolto-ohjelma ei pidä sisällään ennalta ehkäiseviä toimenpiteitä.
KN/Lieto kirjoitti:Olen vakaasti sitä mieltä, että öljyn vaihdossa nimenomaan kilometrimäärä on ratkaiseva. Jos nyt valmistaja suosittelee jotain 20-30000km vaihtovälejä, tuntuu hieman vastuun pakoilulta vedota 12kk aikarajaan. Lisäksi muistelisin uudemmissa 9-3 malleissa olevan huoltovälin jopa 2 vuotta - ja eiköhän niissä aikalailla samaa öljyä käytetä.
Löysin muuten surffatessani tämän http://www.arekl.info/pdf/Saab_takuuehdot.pdf ja siellä lukee näin
"Ostajan tulee huoltaa ja käyttää autoa siihen kuuluvien ohjeiden mukaisesti. Takuu on voimassa, jos auton valmistajan (maahantuojan) määräämät määräaikaishuoltotoimenpiteet on tehty takuu- ja huoltovihossa olevien merkintöjen ja kulloinkin voimassaolevan määräaikaishuolto-ohjelman mukaisesti valtuutetussa Saab korjaamossa. Takuunantajalla on kuitenkin näiden ehtojen mukainen vastuu, jos ostaja osoittaa, että laadun huononeminen tai käyttökelpoisuuden poikkeaminen normaalista ei ole johtunut määräaikaishuollon laiminlyönnistä tai muualla kuin valtuutetussa Saab korjaamossa virheellisesti tehdystä huollosta, korjauksesta tai säädöstä."
Ainakin minun oikeustajuni mukaan valmistusvirhe on tapaus jossa voi vedota laadun huononemiseen tai käyttökelpoisuuden poikkeamiseen normaalista kun se ei ole johtunut määräaikaishuollon laiminlyönnistä tai muualla kuin valtuutetussa Saab korjaamossa virheellisesti tehdystä huollosta, korjauksesta tai säädöstä.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 18:10
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
No voivoi sentään. Kyllä nyt sen ymmärrän. Mutta asia ei ole niin yksinkertainen/yksiselitteinen. Ei tällaista tilannetta jossa on monia asiahaaroja voi yksinkertaisesti ratkaista yhden ehdon tai yhden lauseen avulla.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 18:10
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Niinpä niin ja tuskin tässä sen kummempaa vaahtoamista on ilmennyt. Kunhan ihmettelen asiaa, kerään mielipiteitä ja yritän parhaani mukaan perustella omia näkemyksiäni.Mimmi kirjoitti:Merkkiliike hoitaa asian...
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Miten on uusien Saabien kohdalla, onko öljynvaihtohuolto maksimissaan se kaksi vuotta, jota muistelin, ja koskeeko se myös 9-5 mallia? Jos näin on, mikä on muutoksen mahdollistanut, jos kerran muutama vuosi aikaa vuosi oli ehdoton takaraja? Itsellä on tapana vaihtaa 15000km välein öljyt, vaikka meneekin yli vuoden - ajo kuitenkin maantieajoa. Kilometreissä ja käyttötunneissa se on kuitenkin vain puolet valmistajan ilmoittamasta määrästä, ajallisesti muutaman kuukauden yli. Mitään takuuta ei autossa ole.
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Jos totta, niin markkinointisyyt.KN/Lieto kirjoitti:Miten on uusien Saabien kohdalla, onko öljynvaihtohuolto maksimissaan se kaksi vuotta, jota muistelin, ja koskeeko se myös 9-5 mallia? Jos näin on, mikä on muutoksen mahdollistanut, jos kerran muutama vuosi aikaa vuosi oli ehdoton takaraja?
Kaikkihan valitettavasti tietävät, että Saabin luotettavuusmaine on täysin retuperällä. Tavallisille bensamoottoreille piti antaa pitkä takuu, ja kolmelitraisia diesel-Saabeja saa ostaa Saksasta 50 kappaleen erissä.
General Motorsilla menee huonosti, mutta onko Saab tässä kärsijän osassa?
Onni onnettomuudessa, tavallinen pulliainen ei tiedä sen taivaallista Saabin ongelmista...
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Näin se vaan on....Et halua tajuta yksinkertaista asiaa jollei 20000km täyty vuodessa ei öljyn vaihto riipu mitenkään kilometreistä vain ajasta.
Emännän autoon tuli viime vuonna n.7000km mittariin, ja huolto ohjelma
suositteli 20000km huoltoväliä ( tai jos auto itse pyytää )
Öljyt vaihdatettin kuitenkin koska viimeisestä vaihdosta oli kulunut VUOSI.
Eli kyseessä oli tällöin vuosi huolto.
( ja takuu jatkuu normaalein ehdoin )
*elämä on*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 18:10
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Omassa huoltokirjassani (9-3 -01) lukee "huolto suositellaan suoritettavaksi vähintään kerran vuodessa, vaikka seuraavaan huoltoon tarvittavaa ajokilometrimäärää ei olisikaan saavutettu vuoden aikana." ja "Ensimmäinen huolto on tehtävä mittarilukeman ollessa 10 000km tai yhden vuoden jälkeen auton toimituksesta. Sen jälkeen huolto on tehtävä 20 000km:n välein tai kerran vuodessa."
Erotuksena vuoden 2006 9-3:n huoltokirjaan jossa sanotaan "huolto pitää tehdä kerran vuodessa, vaikka seuraavan huollon mittarilukemaa ei olisikaan saavutettu tänä aikana."
Vanhemman version ohje jättää tulkinnan varaa siitä onko kysessä "pakko" "takuun" raukeamisen estämiseksi. Tiedä sitten kuinka näitä tulkitaan...
Erotuksena vuoden 2006 9-3:n huoltokirjaan jossa sanotaan "huolto pitää tehdä kerran vuodessa, vaikka seuraavan huollon mittarilukemaa ei olisikaan saavutettu tänä aikana."
Vanhemman version ohje jättää tulkinnan varaa siitä onko kysessä "pakko" "takuun" raukeamisen estämiseksi. Tiedä sitten kuinka näitä tulkitaan...
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Taitaa olla niin että takuuehdot löytyvät eri paikasta kuin huoltokirja.RankkaRaimo kirjoitti:Omassa huoltokirjassani (9-3 -01) lukee "huolto suositellaan suoritettavaksi vähintään kerran vuodessa, vaikka seuraavaan huoltoon tarvittavaa ajokilometrimäärää ei olisikaan saavutettu vuoden aikana." ja "Ensimmäinen huolto on tehtävä mittarilukeman ollessa 10 000km tai yhden vuoden jälkeen auton toimituksesta. Sen jälkeen huolto on tehtävä 20 000km:n välein tai kerran vuodessa."
Erotuksena vuoden 2006 9-3:n huoltokirjaan jossa sanotaan "huolto pitää tehdä kerran vuodessa, vaikka seuraavan huollon mittarilukemaa ei olisikaan saavutettu tänä aikana."
Vanhemman version ohje jättää tulkinnan varaa siitä onko kysessä "pakko" "takuun" raukeamisen estämiseksi. Tiedä sitten kuinka näitä tulkitaan...
ex-Saab 9-5 Aero Sedan -02
nyky-Saab BMW 535dAT -06
nyky-Saab BMW 535dAT -06
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Tummennettu yksi oleellinen kohta lisää. "on tehtävä" tarkoittanee samaa kuin "pitää".RankkaRaimo kirjoitti:Omassa huoltokirjassani (9-3 -01) lukee "huolto suositellaan suoritettavaksi vähintään kerran vuodessa, vaikka seuraavaan huoltoon tarvittavaa ajokilometrimäärää ei olisikaan saavutettu vuoden aikana." ja "Ensimmäinen huolto on tehtävä mittarilukeman ollessa 10 000km tai yhden vuoden jälkeen auton toimituksesta. Sen jälkeen huolto on tehtävä 20 000km:n välein tai kerran vuodessa."
Erotuksena vuoden 2006 9-3:n huoltokirjaan jossa sanotaan "huolto pitää tehdä kerran vuodessa, vaikka seuraavan huollon mittarilukemaa ei olisikaan saavutettu tänä aikana."
Vanhemman version ohje jättää tulkinnan varaa siitä onko kysessä "pakko" "takuun" raukeamisen estämiseksi. Tiedä sitten kuinka näitä tulkitaan...
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 18:10
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Ja sen perään lukee tai.
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Eli 60tkm vuodessa ajavat voivat siis huoltaa autonsa kerran vuodessa?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 18:10
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Jos niin haluaa suositusta tulkita niin kai se sitten on niin. En tiedä.suorsa kirjoitti:Eli 60tkm vuodessa ajavat voivat siis huoltaa autonsa kerran vuodessa?