Tummennettu yksi oleellinen kohta lisää. "on tehtävä" tarkoittanee samaa kuin "pitää".RankkaRaimo kirjoitti:Omassa huoltokirjassani (9-3 -01) lukee "huolto suositellaan suoritettavaksi vähintään kerran vuodessa, vaikka seuraavaan huoltoon tarvittavaa ajokilometrimäärää ei olisikaan saavutettu vuoden aikana." ja "Ensimmäinen huolto on tehtävä mittarilukeman ollessa 10 000km tai yhden vuoden jälkeen auton toimituksesta. Sen jälkeen huolto on tehtävä 20 000km:n välein tai kerran vuodessa."
Erotuksena vuoden 2006 9-3:n huoltokirjaan jossa sanotaan "huolto pitää tehdä kerran vuodessa, vaikka seuraavan huollon mittarilukemaa ei olisikaan saavutettu tänä aikana."
Vanhemman version ohje jättää tulkinnan varaa siitä onko kysessä "pakko" "takuun" raukeamisen estämiseksi. Tiedä sitten kuinka näitä tulkitaan...
9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 18:10
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Ja sen perään lukee tai.
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Eli 60tkm vuodessa ajavat voivat siis huoltaa autonsa kerran vuodessa?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 18:10
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Jos niin haluaa suositusta tulkita niin kai se sitten on niin. En tiedä.suorsa kirjoitti:Eli 60tkm vuodessa ajavat voivat siis huoltaa autonsa kerran vuodessa?
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Vai kolme kertaa vuodessa


suorsa kirjoitti:Eli 60tkm vuodessa ajavat voivat siis huoltaa autonsa kerran vuodessa?
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Aina on mahdollisuus, toimita vaan se huoltovihko merkkiliikkeen kautta eteenpäin. Laita liitteeksi hyvät perustelut miksi yhden huollon laiminlyönti ei ole ollut ratkaisevassa osassa autosi vian syntymisessä.RankkaRaimo kirjoitti:Onko tilanteessa mitään mahdollisuuksia saada korjausta takuuseen? Voiko esimerkiksi yrittää vedota valmistusvikaan tai johonkin muuhun, saadakseen maksumieheksi jonkun muun kuin allekirjoittaneen? Eipä totta tosiaan tee mieli maksaa muutaman tuhannen euron remontteja näin opiskelijabudjetilla. Kertokaapa mielipiteitänne/vinkkejä. Kiitos.
9-5 Aero Wagon -06
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Tyhjän saa pyytämättäkinMimmi kirjoitti:Hyödytöntä ajanhukkaa.APC kirjoitti:Aina on mahdollisuus, toimita vaan se huoltovihko merkkiliikkeen kautta eteenpäin. Laita liitteeksi hyvät perustelut miksi yhden huollon laiminlyönti ei ole ollut ratkaisevassa osassa autosi vian syntymisessä.RankkaRaimo kirjoitti:Onko tilanteessa mitään mahdollisuuksia saada korjausta takuuseen? Voiko esimerkiksi yrittää vedota valmistusvikaan tai johonkin muuhun, saadakseen maksumieheksi jonkun muun kuin allekirjoittaneen? Eipä totta tosiaan tee mieli maksaa muutaman tuhannen euron remontteja näin opiskelijabudjetilla. Kertokaapa mielipiteitänne/vinkkejä. Kiitos.

9-5 Aero Wagon -06
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Eikös tässä nyt joka tapauksessa kannata ensin mennä huoltoon huoltokirjan kanssa ja kysyä, että mitä tehdään. Jos huoltoliike alkaa äkisemään puuttuvasta leimasta, niin miettii sitten jatkotoimenpiteitä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Niin no, anyway, eikö tuosta kannata joka tapauksessa huollon kanssa keskustella ensin?9-5T kirjoitti:Jos rankkaraimon tapausta pohdit ei puutu yhtään leimaan vaan 1 huolto on väärään aikaan tehty.tsaarela kirjoitti:Eikös tässä nyt joka tapauksessa kannata ensin mennä huoltoon huoltokirjan kanssa ja kysyä, että mitä tehdään. Jos huoltoliike alkaa äkisemään puuttuvasta leimasta, niin miettii sitten jatkotoimenpiteitä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Vähän vanha jo, mutta pakko kysyä, että mitä itse tekisit RankkaRaimon housuissa? Et mitään? Maksaisit vaan ja hymyilisit?Mimmi kirjoitti: Hyödytöntä ajanhukkaa.
Minullahan oli/on aikalailla sama tilanne, kuin RR:lläkin, eli huohotin tukkeutui tunnetuista syistä (valmistusvika moottorissa), enkä GM:n antamien ehtojen mukaan ole oikeutettu saamaan mitään korvausta, koska yksi leima puuttuu. Tästä jo jauhettiinkin taannoin 9-3 -puolella "Hätä hätä moottoririkko" (tai joku sellainen) -ketjussa.
Sanon kuitenkin täälläkin, että asiaa EI kannata niellä. Näissä asioissahan EI ole kysymys mistään lautakunnasta yhtään missään, vaan kuluttajan oikeuksista. Se on lopulta aivan sama, mitä joku lautakunta tai takuuvastaava sanoo, jos laki on eri mieltä, niinkuin tässäkin tapauksessa. Sehän nyt on ihan tavallisellakin järjellä ajatellen päivänselvää, mistä nämä moottorikot johtuvat, puuttui sieltä joku leima tai ei. Totta kai GM vetoaa siihen puuttuvaan leimaan, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, etteikö esim. RankkaRaimon ja minun tapauksessa olisi kysymys ihan siitä samasta tyyppiviasta, kuin muissakin. Näin ollen korvausta pitää ehdottomasti vaatia, siihen on ihan riittävän pätevät syyt. Vika EI ole aiheutunut autonkäyttäjän omasta virheestä.
Minun tapauksessa asian todisti myös puolueeton asiantuntija, tavarantarkastaja. Tuomio oli päivänselvä: Moottoririkko EI ole aiheutunut käyttäjän oman virheen takia, vaan kyseessä on moottorissa oleva tyyppivika.
Rupeaako valkenemaan yhtään? Kun ei ole oma vika, niin ei ole myöskään itse korvausvelvollinen. Se on katsos laki, joka määrää. Ei mikään leima vihkossa, firma tai sen palkkalistoilla oleva lautakunta.
Itse palkkasin myös lakimiehen, jonka avulla (olisin ehkä saanut ilmankin, en tiiä) sain puolet korjauskustannuksista takaisin autoliikkeeltä, josta auton ostin. Toista puolta vaaditaan GM:ltä, asia on vielä kesken. RR:llä ei tietysti ole autoliikettä, jolta vaatia mitään, joten pitää kai yrittää saada kaikkea GM:ltä sitten. Ei ole helppoa varmasti, ja voi vaatia jopa lakitupaan menemistä, kuka tietää, mutta joka tapauksessa PITÄÄ vaatia.
Vinkki: Kasko korvaa omavastuuta lukuunottamatta lakimiehen ja tavarantarkastajan kulut, ainakin oma vakuutusyhtiöni.
Saab 9-3 2.0t -01
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Ei peloteltu, autoliike yksinkertaisesti vain kantoi sille kuuluvaa vastuuta.Mimmi kirjoitti:Se on hyvä, että pystyit pelästyttämään autoliikkeen maksamaan sinun kulujasi.
Mikä pointti tässä on? Ei aukea, mitä tahdot tuolla sanoa.Mimmi kirjoitti: Edelleen: Auto on KULUTUShyödyke, joka EI TOIMI ilman SÄÄNNÖLLISTÄ huoltoa ja autonvalmistaja on määrännyt huoltojen ajankohdan ja sisällön.
Saab 9-3 2.0t -01
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Onko näin...? Minä kun olin ihan siinä uskossa, ettei niille mitään tartte ikinä tehdä. Senkun ajaa vaan...Mimmi kirjoitti:Huoltamaton auto ei kestä, oli sillä mikä tahansa takuu tms.
Kenen huoltamattomasta autosta puhut, ja miten se liittyy tähän asiaan?
Saab 9-3 2.0t -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Eesau kirjoitti:Kenen huoltamattomasta autosta puhut, ja miten se liittyy tähän asiaan?
Leima puuttui mutta huolto oli tehty, vai?Eesau kirjoitti:... enkä GM:n antamien ehtojen mukaan ole oikeutettu saamaan mitään korvausta, koska yksi leima puuttuu.
Yksikin huolto huoltovälillä kun puuttuu, niin auto on silloin takuumielessä "huoltamaton".
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Voi pyhä yksinkertaisuus. Puurot ja vellit ovat oikein huolella sekaisin.V.J.S kirjoitti:Eesau kirjoitti:Kenen huoltamattomasta autosta puhut, ja miten se liittyy tähän asiaan?Leima puuttui mutta huolto oli tehty, vai?Eesau kirjoitti:... enkä GM:n antamien ehtojen mukaan ole oikeutettu saamaan mitään korvausta, koska yksi leima puuttuu.
Yksikin huolto huoltovälillä kun puuttuu, niin auto on silloin takuumielessä "huoltamaton".
Kyllä, huolto on tekemättä, ja kyllä, en ole GM:n antamien ehtojen mukaan oikeutettu saamaan korvausta. Mutta, toistan taas itseäni. Kysymys ei ole mistään leimoista, eikä GM:n ehdoista, vaan kuluttajan oikeuksista. Siis laista, olettekos kuulleet sellaisesta? Esim. minun tapauksessani on jo todistettu se asia, ettei puuttuva huolto ole syypää moottoririkkoon. Sekin luki jo siellä ensimmäisessä postissa.
Tälläisissä tapauksissa laki siis sanoo, ettei kuluttaja (autonomistaja, minä) ole korvausvelvollinen, koska ei ole itse edesauttanut tuotteeseen (moottoriin) tullutta vikaa. Siis täysin riippumatta siitä, mitä joku GM sanoo. Eikä noin iso moottorivaurio ole muutenkaan hyväksyttävää tuonikäisessä laatuautossa, vaan kestoiän pitäisi olla aivan jotain muuta luokkaa.
Se on minulle ihan sama, millä nimikkeellä saan korvauksen, kunhan saan. En siis kinua mitään "takuuta", vaan rahaa.
Joko voitaisiin lopettaa höpötykset leimoista ja GM:n ehdoista? Kaikkihan me tiedämme, että moottoreita on hajonnut aivan samalla tavalla täysin huolletuistakin Saabeista.
Saab 9-3 2.0t -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Täysin huolletuissa hajonneet moottorit ovat valmistajan myöntämän vapaaehtoisen jatketun huolenpito-ohjelman piirissä, huoltamattomat ei. Mikä siinä nyt on höpötystä ja niin vaikea ymmärtää?Eesau kirjoitti: Joko voitaisiin lopettaa höpötykset leimoista ja GM:n ehdoista? Kaikkihan me tiedämme, että moottoreita on hajonnut aivan samalla tavalla täysin huolletuistakin Saabeista.
Autoliike varmaankin maksoi puolet virhevastuunsa nojalla, kun ei halunnut ryhtyä kanssasi rettelöimään. Sillä ei ole mitään tekemistä tuon "jatketun huolenpito-ohjelman" kanssa. Onnea käräjille, mutta GM:ltä et tule latiakaan saamaan. Jos olen väärässä, niin lupaan tarjota bisset

Edit: kollega pari vuotta sitten pääsi nauttimaan VAG-laadusta, kun sen n. 100tkm ajettu, osiko silloion ollu nelisen vuotta vanha VW Polo sillä "kuuluisalla" 1,4 litrasella bensakoneella keräsi ~4000km sitten merkkiliikkeessä vaihdettuihin öljyihin sen verran kosteutta, että öljypohjan sisään jäätyi kunnon möykky. Motti leipoi tietenkin kiinni ja maahantuoja ei maksanut latin latia, vaikka kyseessä on hyvinkin tunnettu ongelma VAGin moottoreissa. Kommentti oli, että takuu päättynyt, ei korvata. Samaa sanoivat myös Saksan Pääkallopaikalta. Että lykkyä vaan pyttyyn, ehkäpä GM:llä on enemmän haluja maksaa kuin VAGilla, nyt etenkin kun GM:lle sataa rahaa ovista ja ikkunoista...

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84