Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3585
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, kahden farkun loukussa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Jep. Fordin mittari heittää omien ajojen perusteella n. 3-4 km/h, eli 80 taulussa on n. 76-77 todellista. Avensiksen suositeltuja kokoja ovat 205/60 ja 215/55 tuossa tuumakoossa, joten eiköhän tuon 205/55 kanssakin pärjää mainiosti. Varmasti vähän menettää siitä pehmeydestä josta tuossa tykkään, toisaalta, nuo Hakkapeliitta R2:t ovat erittäin mukavat ja rullaavat renkaat sen 600 km perusteella mitä niillä ajelin. Vastaavasti taas Focus muuttunee hieman epätarkemmaksi ajettavaksi korkeammalla profiililla, mutta en usko, että sitä kuski noteeraa, pääasia, että nastat ropisee alla... Taidan käydä hiljaisina kesäkuukausina noiden satsien kanssa poikia moikkaamassa ja vaihdetaan päikseen, ei yhtään nappaa ostella renkaita kun ei välttämättä tarvitse.
EDIT: Niin, jos oikein ymmärsin, tuo mainittu vaihto tekee Fordin mittarin tarkemmaksi ja ennestäänkin epätarkan Avensiksen mittarin entistä epätarkemmaksi, laskurin mukaan vaikuttaa +-3km/h tuollainen muutos, vierintäkehä saa muuttua max. 5%, joten siinäkään mielessä ei tule ongelmia.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, kahden farkun loukussa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Samat koot taitaa löytyä NG-kolin otteesta, ja itsellä talvirenkaina 205/55R16. Hyvin pelittää eikä näytä hölmön pieniltäkään. Renkaan kokonaiskorkeudessahan noissa on vain reilun sentin ero.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3585
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, kahden farkun loukussa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tilanteet kehittyy. Kaveri täräytti myyntiin Hiacensa, joka täyttää ne "ehdot", mitä mulla tuollaiselle laitteelle on. Neliveto, pitkä, läpijuostava + pariovet takana, webasto, ilmastointi, ehjät penkit jne. Kilsoja on jo runsaasti, mutta toisaalta auto on tuttu ja historia tiedossa, joten ei tarvitse ostaa sikaa säkissä. Pikku hipistelyä ulkokuoressa, mutta ei mitään isompaa. Sanotaanko, että sopivasti pientä puuhaa mielen virkistykseksi. Nyt mietitään pari päivää, otetaanko pihalle yksi vekotin lisää. Keikkoja olisi kyllä pakulle jo jonoksi asti, joten pahalta näyttää :D
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilusta, kahden farkun loukussa

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Tekisi mieli pistää vedonlyönti pystyyn tarkoittaako tämä sun pari päivää oikeasti pari minuuttia vai tuntia...
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilusta, kahden farkun loukussa

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

^ lisätään toinenkin veto jos siihen päädytään. Nimittäin näkeekö avensis koskaan vakkaria? Pari pitkää viikkoa edessä :mrgreen:
"Hevoseton" mies on huoleton mies
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3585
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, kahden farkun loukussa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

:lol:

Kertokaas poijaat sitten miten vedot meni ! Kyllä Ave vakkarin saa, ei kahta sanaa. Tulen käyttämäänkin sitä runsaasti. Hiacen suhteen teen ratkaisut huomenna, kun käyn tyypittämässä auton. Muutaman vuoden sitä olen tuossa katsellut, kyydissä istunut lukuisia kertoja jne., mutta ajanut en ole. Kaikki on tiedossa mitä sille on tehty ja mitä mahdollisesti tulossa. Paljon ajettu voi toki porsia totaalisesti, mutta se on sitten kohtalon ivaa se jos niin käy. Kolmen aikaisemman oman Hiacen ja muutaman viime aikoina koeajetun perusteella "persdyno" on viritetty valmiiksi. Ajettavuuden pitää olla hinnan tasolla, noita kun on niin moneen junaan, osa on alle 200 tkm ajettuina raiskattu täysin rikki ja osa menee 500 tkm mittarissaan kuin tehtaalta tullessa. Riippuu ihan siitä, millaista ajo on ollut. Tällä nimenomaisella yksilöllä on ajettu Loviisa-Porvoo-Loviisa väliä ma-pe ensimmäiset 7v ja viimeiset vuodet paljon vähemmän.

Suurin este kaupalle taitaa olla ihan finanssipoliittinen. Diesel-pakun kustannukset ovat kovat vaikka sillä ei ajaisi metriäkään ja kolmen auton pitäminen on kyllä kallista puuhaa. Nyt kun on vähän aikaa ollut vain kaksi ja verot sun muut on käytännössä maksettu vuodeksi eteenpäin, niin ajatus vähän ahdistaa. No, kerran se vaan kirpaisee ja joka vuosi uudestaan :) Jos alkaa oikein hurjasti ahdistaa, niin Avensiksen myymällä päästään reilusti voiton puolelle taas, joten takaovi pelastukseen on aina raollaan. Korottakaa panoksia :mrgreen:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3585
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, kahden farkun loukussa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Näin viimeisen kevätlomapäivän kunniaksi ajattelin testata Avensiksen akun, kun viidennen talven rasitukset alkavat olla takanapäin. Testasinkin. Se olikin sitten aika nopea homma. Kytkin Defan älylaturin kiinni, näytti heti 4/5 palkkia ja alkoi vilkuttaa viidettä, viiden minuutin päästä kaikki palkit hehkuivat eestaas sen merkiksi, että akku on täpösen täynnä. Tämän perusteella ei nyt ihan heti tarvitse akkukauppaan rynnätä. Ihan asiallista laatua tuntuu ensiasennusakku olevan. Toyotan merkki siinä tarrassa on, mutta keltaisten teippien alta pilkottaa käsittääkseni VARTA, joten pisteet sinne.
Ei tästäkään nyt tämän isompaa projektia tullut.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilusta, kahden farkun loukussa

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

IC1970 kirjoitti::lol:
Avensiksen myymällä päästään reilusti voiton puolelle taas, joten takaovi pelastukseen on aina raollaan. Korottakaa panoksia :mrgreen:
Vastuuvapauslauseke mainittu :!: :D
"Hevoseton" mies on huoleton mies
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3585
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, kahden farkun loukussa. Ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Otsikkoa ja profiilia muokkasin ajankohtaisiksi. Päivitystä kuvasadon kera tulee jahka kerkiän. Tehän ette ole yhtään Hiacea koskaan nähneet missään... Mutta joo, perusteellisen koeajon päätteeksi tehtiin kaverin kanssa kaupat, auto pysyy näin "perhepiirissä", siirtyen hänen 2.5 vuoden käyttönsä jälkeen minulle. Pari tuntia autoa tuossa pihalla äsken tutkailin joka puolelta ja jopa kevyesti pesaisin. Olen entistä tyytyväisempi ostokseen, hämmästyttävän hyvin säilynyt siihen nähden, että kilometrejä on kertynyt jo runsaan puoleisesti. Ajoltaanhan tuo ei häpeä puolet vähemmän ajettuja, kyllä vaan pitkän matkan jolkotus pitää auton kuosissa. Pieniä rupia on siellä täällä, mutta yleisilme on oikein siisti. Katsotaan tulevaisuudessa, pidänkö ruvet vaan kurissa, vain tehdäänkö niille jotain perusteellisempaa. Mutta nyt saunaan, päivitystä myöhemmin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3585
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, kahden farkun loukussa. Ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

No niin. Mullahan oli aika tiukat vaatimukset pihaan tulevalle pakulle niin varusteiden kuin hinnan suhteen, joten reilun kuukauden toiminnassa ollut hakukone ei suosikkeihin asti saatellut kuin kourallisen ehdokkaita, joista yhdenkään hinta ei loppujen lopuksi asettunut järkevälle tasolle. Tämän päivän ostos täytti senkin kriteerin, eli päästiin reilusti nelinumeroisen summan puolelle. Aloitetaan.

1. Piti olla Toyota. Hiace. Tämä on.
2. Pitkä malli. Kyllä.
3. Neliveto. Kyllä.
4. Sivuovet kummallakin puolella ja ainakin oikealla ikkuna. Kyllä.
5. Takana mielellään pariovet, ei pakko. Tässä on.
6. Ilmastointi. Toimiva. Kyllä.
7. Webasto, toimiva, kaukosäätö plussaa. Tässä on. Jos webasto hyytyy, löytyy myös lohko + sisähaara.
8. Ehjä kuskin penkki. Kyllä.
9. Vanerointi takatilassa. Kyllä. Lisäksi käytännöllinen pehmyt matto sen päällä, joka helppo pitää puhtaana ja eristää ääntä.

Siinäpä ne ehdottomat edellytykset. Kaikki muu on bonusta. Tässä sitäkin kertyi jonkun verran.

10. Hyvät kesä-ja talvirenkaat. Tässä on. Bonuksena erittäin siistit alkuperäiset vanteet kumpaankin sarjaan.
11. Ylimääräistä äänieristystä on laitettu sekä hyttiin, että takatilaan.
12. Soitin päivitetty nykyaikaan, uudet kaiuttimet eli erillissarja asennettu, pelkääjien penkin alla Focalin 8" aktiivisubbari, tässä pystyy kuuntelemaan musaa myös maantievauhdissa. Asennettu myös bluetooth puhelimeen mikrofoneineen.
13. Alusta, helmat, lokasuojien kaaret erinomaisessa kunnossa. Maalipinnassa "rupia" siellä täällä, muttei mitään mullistavaa, isot linjat hyvällä mallilla. Helppo ylläpitää nykykunnossa, jos ei halua alkaa paikkaushommiin.
14. Sattuu olemaan viimeistä, vahvinta, 117-heppaista nelivetomallia. Kyllä lähtee. Jos ei oo tarkkana, niin geelit hiuksista ja paikat hampaista kun kiihdyttää. Tässä on turbokin vaihdettu 153 tkm kohdalla, näissähän oli ensiasennusturbojen kanssa ongelmia, vaihdetut ovat osoittautuneet oikein kestäviksi.

Simmottis. Ainut kohtuullisen akuutti homma on laturin vaihto, josta kävin hinnan kysymässä valmiiksi, jonka tinkasin sitten alustavasti sovitusta hinnasta pois. Laturin merkkivalo oli alkanut hehkua ja ongelma poistui täräyttämällä laturia isolla jakarilla, me automiehet toki tiedämme, että on vain ajan kysymys, kun homma uusiutuu, joten laturin vaihtoon varailen ajan lähiaikoina. Kustannus töineen 350 euroa, ei paha. Muuten autossa toimii kaikki, leimaa on joulukuulle, öljynvaihdosta on vajaat 8000 km ja jakohihnallakin ajelee vielä 50 tkm. Vesipumppu, kaikki voimansiirron nesteet ja pa-suodatin on vaihdettu viimeisen 25 tkm sisään, tyyppivika eli jumiutuvat takarummut kilkkeineen on avattu, voideltu ja herkistelty, samaten jarruvoiman säädin takaa. Näillä kilometreillä voi tapahtua mitä vaan, mutta otetaan vastaan se mitä tulee ja tehdään tarvittavat toimenpiteet. Veikkaisin kuitenkin, että tämä pelittää paremmin kuin esim. takuunalainen VAG-konsernin tuote :lol:

Oikein nätti, kun ei liian tarkkaan katso
Kuva
Kuva
Kuva

Läpi voi juosta jos huvittaa ja takaisinkin
Kuva

Takanakin aukeaa kahdessa osassa
Kuva

Sisäänajo on aivan kohta suoritettu, vielä pitää n. 9000 km ajella varovasti. Huomatkaa kaupanpäällisiksi tullut liki täysi tankki !!!
Kuva
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Ajatuksia autoilusta, kahden farkun loukussa. Ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

IC1970 kirjoitti:Sattuu olemaan viimeistä, vahvinta, 117-heppaista nelivetomallia. Kyllä lähtee. Jos ei oo tarkkana, niin geelit hiuksista ja paikat hampaista kun kiihdyttää.
:lol:

Erittäin hyvin sanottu. Itsehän ajoin moisella ~150tkm 2014-2016 aikana...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3585
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, kahden farkun loukussa. Ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Olette ehdottomasti autoilijoiden ylintä kastia, Hiacen kuninkaallisen nelivetokoulun läpikäynyt ja jakohihnan vaihtovälin kyseisellä alustalla kelkkonut pioneeri. Hattuni päästä nostan ja ehkä joskus sulkeudun suosioonne, kun kilometrini tästä kertyvät. Kaverit taas nauroi mulle, kun sanoin, että tästä ei luovuta, puoli miljoonaa tavoitteena. Eniten viime vuosina mua on harmittanut kuukautta nuoremman neliveto-Hiacen poistaminen Lexuksen tieltä. Sitä virhettä en enää toista kertaa tee. Nää on iättömiä, ajattomia ja äärettömiä vehkeitä ! Tämä vaihtuu korkeintaan uudempaan ja vähemmän ajettuun. Joskus kaukaisessa tulevaisuudessa. Käyttöönottohan tässä on 3.12.2007, eli oikeasti tämä on 2008 mallinen, agenttimallia, eli verhoutunut -07 suojaukseen joulukuussa ensirekisteröitynä...
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3585
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, kahden farkun loukussa. Ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Viiden päivän työputkea edeltävän yksinäisen vapaapäivän kruunasi tänään hieno ja aurinkoinen kevätkeli. Tulipa sitten touhuttua autojen ja puiden kanssa yhdeksän tuntia yhdellä lyhyellä ruokatauolla. Kummasti se aika vaan kuluu, kun ropposia rapsuttelee ja klapeja järjestää paikoilleen.

Hiacen kohdalla aloittelin päivän asentamalla häkin tavaratilaan, että saa tarvittessa koiria liikuteltua tälläkin.
Kuva

Akkulaturin kytkin kiinni aamulla klo 09. Tässähän on kaksi rinnakkain kytkettyä 75Ah akkua ja kaveri on ajanut hyvin lyhyttä ajoa ja käyttänyt runsaasti webastoa. Epäilys oli, että akut eivät ole ihan täydessä latingissa. No, eivät olleet. Defan Smartcharger haisteli kyllä 4/5 pykälää heti alkuunsa, mutta sen viimeisen pykälän lataus kestikin sitten 8 tuntia. Toi on tosin 4A:n malli, joten olihan siinä tekemistä. Mitoitus on muistaakseni max. 120Ah:n akulle, en tiedä miten se ymmärtää nuo Hiacen akut, 2 x 75Ah vai 150 Ah. No, ovatpa nyt täynnä Defan mielestä.

Takaluukun 4wd-tarra oli ottanut aikojen saatossa siipeensä, sain kaupan päälle uuden tarran, joten päätin suorittaa päivityksen. Olikin sitten yllättävän kova homma. Ensin kuumailmapuhaltimella ja puukalikalla vanha pois, sitten liimanpoisto. Silkkaa bensiiniä loppujen lopuksi käytin, ennen kuin sain kauhean hinkkaamisen jälkeen pellit puhtaaksi liimasta. Sitten putsasin bensat pois ja palautin kiillon, ennen kuin liimasin uuden tarran paikoilleen. Onhan se nyt paljon parempi ja perässähiihtäjätkin näkevät, että ei tässä millään takatuupparilla mennä...
Kuva

Kuskin puolen kynnyksen kantista oli maali kulunut aika lahjakkaasti pois, siispä putsasin kynnyksen kunnolla ja maalasin kynnyksen taas auton väriseksi. Hanskalokerossa oli huomaavaisesti kynsilakkapullo omaa väriä, joka on tälläiseen tarkoitukseen ihan ok. Paikkailin myös maalipinnan virheitä sieltä täältä. Yritän pitää nuo sanomisen paikat kurissa, vaha, öljy, paikkamaali, niillä sinnittelee yllättävän pitkään. Takavuosina tuli pidettyä kaikenmaailman katiskoja kasassa vuositolkulla suht hyvällä onnistumisprosentilla, joten kokemusta on.

Ohjaamossa ei oikein mitään hommia ollut, kaveri pitää autojaan hyvin ja tälläinen näkymä on ihan normaali.
Kuva
Tuo penkinpäällisten kuosi on aika hirveä, mutta se on Hiacelle suunniteltu, istuu erinomaisesti ja on ehjä ja tahraton, joten kelpaa minullekin. Ei tässä minnekään näyttelyyn olla tämän kanssa menossa.

Ilmanputsari, moottoriöljyt, jäähdytys-ja jarrunesteet sekä ohjaustehostimen öljyt tuli tarkastettua, sekä silmämääräisesti letkut, liittimet sun muut. Moottoriöljyn ja suodattimen taidan vaihdattaa tässä lähiaikoina, alkaa olla vuosi aikaa, vaikkei kilsoja olekaan tullut paljon, mutta pistetään uudet litkut kesäksi. Ilmastointiin voisi täyttöhuollon tehdä, tuntuuhan tuo kylmää puhkuvan, mutta edellisestä lienee aikaa jo vuosia. Pitää vielä varmistaa kaverilta.

Avensiksenkin sain tänään pestyä, joten tyytyväinen voi olla päivän puhteeseen. Vielä kun muistaisi pestä Avensiksen tuulilasin sisältä, niin hyvä. Aina kun ajaa vasten aurinkoa muistaa asian, uudestaan ja uudestaan :D Ehkä vielä joku päivä muistuu mieleen, kun tuossa hääräilee.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3585
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, kahden farkun loukussa. Ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hellurei. Viisi päivää töitä takana, takki on aika tyhjä. No, jaksoin sentään äsken Focuksen pestä ja kuivata kynnyksiä, ovia ja luukkuja myöden. Hyvä niin, auto näytti siltä, kuin joku olisi oksentanut sen päälle. Emäntä oli viikon verran Saksassa, käväisi hakemassa joukkuepronssia belgianpaimenkoirien MM-kisoista tottelevaisuudessa ja koirakohtaisessa kisassakin irtosi 8. sija 22 koirakon joukosta. Lentokentälle ajellessa oli kunnon loskakeli ja auto muhi viikon parkkihallissa, sitten aurinkoisella kelillä takaisin. Hopeanvärinenkin auto voi olla rivon näköinen...

Viisi päivää olisi nyt vapaata, joten luulisin, että huomenna pesen Avensiksen ja aloitan Hiacen vahausurakan, kun kerran kelejä lupasivat. Sen ihmeempiä ei muuten ole ilmennyt, muutaman työmatkan olen Hiacella ajellut, karua, mutta vakuuttavaa kyytiä :D Laturinvaihtoon varasin ajan 18.5, kunnostettu vaihtolaturi takuulla ja ihan merkkiliikkeestä, satasen olisi säästänyt, jos olisi tilannut Saksasta random-laturin, en viitsinyt, nyt saa varaosaan ja työhön takuun, muutaman kerran on osunut viallinen laturi kohdalle, kun noita on tullut vaihdateltua, viimeksi kun Avensikseen vaihdettiin. Ei jaksa ottaa riskiä, että pitää irrotuttaa ja lähettää takaisin Saksanmaalle.

Perjantaina Avensis käy samassa putiikissa ja toivotaan, että saadaan toimiva vakkari varusteluetteloon ja ennenkaikkea käyttöön.

Ihan pikkanen ketutus oli muuten, kun aloitin Focuksen pesemisen. Otin oikein letkun ja pistoolin ulos kellarista ja kytkin kiinni. Luxusta. No joo, kun sain vedenpaineet ylös, tuli pistoolista vettä paitsi sieltä mistä pitää, myös kolmesta hiusmurtumasta rungossa, sen lisäksi falskasi myös vesijohtoverkon liitin kahdesta kohtaa. Ostoksilla täytyy käydä hetimmiten, en tainnut sitten syksyllä korjata letkua ajoissa sisätiloihin... Aina sama juttu ! Jos nyt saisi tuon ensin kuntoon, niin voisi sitten käydä hakemassa vähän paremman painepesurin haltuun. Varsinkin nyt, kun on tuo paku taas pihassa, niin mielelläni vetäisin nuo kulkineet aina välillä paineella pahimmista noin niin kuin väliputsaukseksi. Kai se on hyvä, että löytyy koko ajan sijoituskohteita vaivalla ansaituille rahoille !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3585
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, kahden farkun loukussa. Ja Hiace !

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kylläpäs tuli puuhasteltua. Oli niin taivaallisen mahtava keli, että kyllähän siitä piti nauttia. Vissiin vähän samat tunnelmat, kuin niillä lehmillä kun pääsevät keväällä ekaa kertaa luonnonlaitumelle !

Aloitin aamun sahaamalla loput puusavotan pidemmät rangat määrämittaan ja pistin pienen satsin klapeiksi ynnä pinosin liiterissä taas yhtä riviä vähän korkeammaksi. Sitten siirryinkin autohommiin. Hiacesta pesin oikean kyljen ja vahasin myös. Pinta on suht hyvä jo valmiiksi, joten vetäisin vain kerroksen Meguairsia lisäämään kiiltoa ja syvyyttä väriin. Sitten olikin aika tehdä toiviomatka Motonettiin.

Ostin hieman laadukkaamman letkun, tälle luvataan kovasti takuuta, pakkasenkestävyyttä, kiemurtelemattomuutta ja paineensietokykyä. Siihen sitten liittimet ja monitoimipistooli messiin mukaan. Ostoskoriin meni myös vaahtopesuainetta esipesuun ja sen levittämiseen 1.5 litran painepullo vaahtosuuttimella. Heräteostoksena ostin STP:n Silver-sarjan vaimennusmattoa yhden 8 kpl paketin. Takakontissahan oli jonnin verran laiskoja paikkoja "lisä-äänieristyksessä".

Ja pitihän sitä vaahdottamista kokeilla...
Kuva
Kuva

Ensikokemus oli kannustava. Kuivan auton päälle kerros ja annoin vaikuttaa 10min. Sitten huuhtelu runsaalla vedellä, lu-lu-luksusta, kun pitkästä aikaa sai letkulla huidella menemään. Ja likahan oikeasti irtosi. Jäljelle jäi vai sinne tänne harmaata filmiä. Oli meinaan nopea ja kevyt urakka kun kinnastelin tuon huuhtelun jälkeen Avensiksen kokonaan ja Hiacesta tuon toisen kyljen. Loppuhuuhtelu ja kuivaus, ihan asialliselta näytti kumpikin vekotin. Tulen tuota tyyliä käyttämään jatkossakin. Tuosta Motoxin Vaahtopesusta riittää n. 25 käyttökertaan, sen verran lukaisin, että on ihan asiallista ainetta jopa Pesukintaan porukan mielestä. Ajattelin kyllä tilata kannullisen BH Autofoamia, jonka pitäisi olla markkinoiden parasta ainetta tuolla saralla. Vertaillaan sitten, onko eroa. Hinnassa ei ole suurta heittoa, Motox on 12.9 euroa 2.5 litraa ja BH on 29.9 euroa 5 litraa, vaan kun se pitää erikseen tilata.

Päivän päätteeksi sitten tyydytin askarteluviettiäni ja verhosin toisen takapyöränkotelon avaruusfolioon. En tiedä onko tuosta mitään hyötyä, mutta jos se nyt taakse tulevaa ja hyttiin ajautuvaa äänitasoa laskeen vaikka desibelin kymmenyksen, niin riittää mulle
Kuva

Laitoin myös tavaratilan seinään yhden liuskan puuttuvaan kohtaan, pakko käydä hakemassa jossain vaiheessa toinen paketti, kun ei riitä tuolle toiselle pyöränkotelolle. Samalla voisi vähän paikkailla ja täydentää tuota väliseinän eristystä.

Huomenna kaverin luokse saunomaan ja yökylään, jospa kuitenkin aamupäivällä vahaisin Hiacesta toisen kyljen, sitten ei jäisi kuin konepelti ja toinen takaovi ja olisi kerran käyty läpi koko biili. Tulee ainakin joka rupi ja maalipinnan alainen kupru tutuksi tuossa touhutessa. Motiivina tietenkin se, että saisi tuon pidettyä siedettävän näköisenä vielä jonkun aikaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin