Vilkun käyttö liikenteessä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ysikolme
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 22:13
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja ysikolme »

Okram kirjoitti:Etenkin tuo liikenneympyrä asia. Minä vilkutan vain, kun poistun ympyrästä. Liikenneympyrät ovat harvoin niin laajoja, että niissä olisi mahdollisuutta vilkuttaa ajoissa.
Tuossa se juuri sanotaankin, että "kun poistun". Voisiko ajatella, että "aikoessa" poistua liikenneympyrästä näytetään sitä vilkkua. Se on ihan turha vilkutella sitä vilkkua, kun on jo poistunut sieltä ympyrästä, mutta lainkirjaa noudatetaan. Siitä ei ole kenellekään mitään hyötyä. Liikenneympyrään liittyvälle se on on ihan turha signaali, turhan myöhään. Näytetään sitä vilkkua jo hyvissä ajoin , kun ollaan aikeissa poistua sieltä. Kummallista, että sitä ei ymmärretä, että se ajoissa vilkutus tekee siellä ympyrässä käyttäytymisestä niin paljon helpompaa ja joustavampaa. Kummalllista ajattelua on se, että sitä vilkkua näytetään vain tavan ja lain vuoksi, eikä ajatella ison kuvan kannalta.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Suurin ongelma vilkun käytössä tai käyttämättä jättämisessä on ihan puhtaasti itsekkyys. Ei välitetä pätkääkään muusta kuin omasta perseestä ja vähät siitä mitä muut tekee.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Okram
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
Viesti:

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Okram »

Mawerick ilmaisi asian ytimekkäästi ja varmasti syyt vilkuttamattomuuteen on hänen mainitsemissaan itsekkyydessä ja välinpitämättömyydessä.

Ps. Saabissa on muuten kirkkaat vilkut. Ainakin siltä tuntuu, kun hämärissä panee vilkun päälle, niin koko lähitienoo hehkuu keltaisessa välkkeessä :)

Yksi puute on se, että kaistanvaihdossa tai ohituksessa ei villku jää "päälle" kolmeksi kerraksi vilkkuviikseä hipaistaessa vain lyhyesti. Monessa autossa on tämä ominaisuus ja minusta se on kätevä. Voi vain käyttää viikseä ja auto vilkuttaa automaattisesti noin 3 kertaa.
Ainakaan vuoden -03 ss:ssä ei ole tätä ominaisuutta.

Okram
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Okram kirjoitti:Mawerick ilmaisi asian ytimekkäästi ja varmasti syyt vilkuttamattomuuteen on hänen mainitsemissaan itsekkyydessä ja välinpitämättömyydessä.

Ps. Saabissa on muuten kirkkaat vilkut. Ainakin siltä tuntuu, kun hämärissä panee vilkun päälle, niin koko lähitienoo hehkuu keltaisessa välkkeessä :)

Yksi puute on se, että kaistanvaihdossa tai ohituksessa ei villku jää "päälle" kolmeksi kerraksi vilkkuviikseä hipaistaessa vain lyhyesti. Monessa autossa on tämä ominaisuus ja minusta se on kätevä. Voi vain käyttää viikseä ja auto vilkuttaa automaattisesti noin 3 kertaa.
Ainakaan vuoden -03 ss:ssä ei ole tätä ominaisuutta.

Okram
Ajelin aikanaan Saksassa vuokratulla V50-volvolla, jossa tuo juppivilkku oli. Aiheutti hieman hämmennystä aluksi, kun en tiennyt tuosta ominaisuudesta, vaan luulin vilkun jääneen päälle. Siinä sitten fiksuna yritin "korjata" tapahtuneen virheen ja vilkutin vahingossa myös toiseen suuntaan. Onneksi Berliinin liikenne ei ole juurikaan vilkasta... :lol:
Samaa muuten näkee silloin tällöin edelleen; ensin vilkkuu kolme kertaa esim. oikealle, jonka jälkeen välittömästi kolme kertaa vasemmalle, vaikka auto vaihtaisikin kaistaa oikealle. Ilmeisesti ilmiö pysyy uutena monelle pitkään.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti:
wesku kirjoitti:
9-5T kirjoitti: lakihan käskee käyttämään vilkkua autoa sivusuunnassa siirrettäessä joten te lakia pilkulleen lukijat joudutte vilkuttelemaan usein sillä harvoin näkee autoa joka millilleen ajaa saman etäisyyden päästä reuna tai keskiviivasta.
Sivusuunnassa siirtäminen kai katsotaan tien reunasta eikä keskiviivalla ole muuta merkitystä kuin vastakkaisten suuntien erottajana.
Ja taas wesku tulkitsee lakia, tuolla kaavalla pärjää kunnes tulee leveäkaistatie mutta lain kirjain ei toteudu millään tiellä.
Mitä eroa leveäkaistatiellä ja tavallisen kaistanleveyden tiellä on vilkuttamisen suhteen ?
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja wesku »

Jonkin verran tullut ajettua viime aikoina autolla jonka vilkuissa häikkää. Aika hankalaa oli päästä vaihtamaan kaistaa. Siinä huomaa käytännössä että kyllä vilkuttamalla aika hyvin väliin pääsee jos toimii rauhallisesti eikä yritä vaihtaa kaistaa kiihdyttäen ymv. En tioki ihmettele jos välejä vedetään kiinni jossain etuilupaikoissa kuten esim kehä kakkosella viime tipassa vasemmalle kääntyvälle vaihtajille, normaaleissa kaistanvaihdoissa pääsee vilkulla aivan hyvin.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti: Olispa liikeenteessä vain liikennekelpoisia autoja ja vastuullisia kuljettajia.
Niinpä, toivottavasti kaikki vastuulliset muistaisivat pysäyttää auton välittömästi ja korjata vian ja tarvittaessa tilata hinausauton viemään korjaamolle satunnaisen vilkun toimimattomuuden tai muun yhtä vakavasti liikennekelpoisuutta vaarantavan vian johdosta :)
OIZXXX
"Hirsch"
Viestit: 848
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 17:20

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja OIZXXX »

wesku kirjoitti:Siinä huomaa käytännössä että kyllä vilkuttamalla aika hyvin väliin pääsee jos toimii rauhallisesti eikä yritä vaihtaa kaistaa kiihdyttäen ymv. En tioki ihmettele jos välejä vedetään kiinni jossain etuilupaikoissa kuten esim kehä kakkosella viime tipassa vasemmalle kääntyvälle vaihtajille, normaaleissa kaistanvaihdoissa pääsee vilkulla aivan hyvin.
Paitsi Mikkelissä (ristiinantiellä), laitat vilkun niin varmasti on kahden sekunnituhannesosan jälkeen joku siinä takaoven kohdalla... Ihan vaan sen takia, koska hänen eteensä tuo ei tuolta varmasti tule...
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

OIZXXX kirjoitti:
wesku kirjoitti:Siinä huomaa käytännössä että kyllä vilkuttamalla aika hyvin väliin pääsee jos toimii rauhallisesti eikä yritä vaihtaa kaistaa kiihdyttäen ymv. En tioki ihmettele jos välejä vedetään kiinni jossain etuilupaikoissa kuten esim kehä kakkosella viime tipassa vasemmalle kääntyvälle vaihtajille, normaaleissa kaistanvaihdoissa pääsee vilkulla aivan hyvin.
Paitsi Mikkelissä (ristiinantiellä), laitat vilkun niin varmasti on kahden sekunnituhannesosan jälkeen joku siinä takaoven kohdalla... Ihan vaan sen takia, koska hänen eteensä tuo ei tuolta varmasti tule...
Jos kerran lähinnä oleva auto kiihdyttää eteenpäin sulkeakseen tyhjän aukon, eikö samassa tilanteessa luoda vielä suurempi tila tämän auton taakse, jota varmasti voi käyttää hyväkseen.

Ihmetyttää suuresti muiden ihmisten seuraaminen ja käytösten osoittaminen tienpäällä, mutta samaan aikaan viljellään ajattelukulttuuria, jossa selittämällä keksitään tekosyitä esimerkiksi vilkun käyttämättä jättämiseen.

Miksi sitä suuntamerkkiä ei voi käyttää ihan vain tavan ja hyvin vuoksi joka ikinen kerta, joka ikisessä paikassa jossa se vain jotenkin tarkoituksen mukaista on. Suuntamerkin signaalilla pystyy niin helposti antamaan tietoa muille tienkäyttäjille muuttavasta ajosuunnasta, vaikka suunta ei vilkun välityksellä ilmenisikään.

Esimerkkinä moottoritiet tai muut väylät, joissa samansuuntaisia kaistoja on yksi tai enemmän. Aamuruuhkassa kun näkee jonon kiihdyttävän kiihdytyskaistaa liittyäkseen tällaiselle tielle, aniharvoin löytyy suuntamerkkiä ennen kuin ajoneuvo liikkuu sivusuunnassa muun liikenteen sekaan pois kiihdytyskaistalta.

Ainoa ryhmä, jolta suuntamerkki löytyy jo heti kun kiihdytys alkaa, on raskasliikenne. Henkilöautolla näyttää enemmänkin olevan tapana kiihdyttää enemmän tai vähemmän, ja jäädä kärkkymään kaistalle, josko sitä voisi suuntamerkkia näyttää, jos sitä näyttää ollenkaan.

Olen varmaan todella monen ihmisen mulkkulistoilla, mutta en pysty käsittämään tilannetta, että minun pääväylää ajavana pitäisi muuttaa ajolinjaani kun kukaan ei ajosääntöjen mukaan ole tulossa eteeni, taakseni tai sivulleni, vaikka todellisuudessa autoja saattaa sataa joka suunnasta, sulkuviivoista huolimatta.

Samaa piittaamattomuutta on kiertoliittymissä käyttäytyminen, liikennevaloissa vilkuttaminen ja moottoritiellä kaistan vaihtaminen.

Ja kuitenkin mulkuksi teilataan hyvin usein se henkilö, joka vain ajaa suoraan pääväylää, ja jonka ei voi millään oletettavan tietää muiden aikeista, jos ei sitä suuntamerkkia näytä.
Teme33
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Maalis 18, 2005 08:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Teme33 »

ihottuma kirjoitti:
Esimerkkinä moottoritiet tai muut väylät, joissa samansuuntaisia kaistoja on yksi tai enemmän. Aamuruuhkassa kun näkee jonon kiihdyttävän kiihdytyskaistaa liittyäkseen tällaiselle tielle, aniharvoin löytyy suuntamerkkiä ennen kuin ajoneuvo liikkuu sivusuunnassa muun liikenteen sekaan pois kiihdytyskaistalta.
Eiks se juuri oo vilkun tarkoitus, näyttää muille et NYT MÄÄ TUUN niin tietää väistää :D
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mä olen jonkinlainen m*lkku kun en anna tilaa jos vilkku ei ole päällä. Jos vilkku taas ON päällä, tulee tilaa välittömästi. Esim. kiihdytyskaistaa ajava ei mun mielestä ole vaihtamassa varsinaiselle ajokaistalle mikäli vilkku ei ole päällä, pysähtyköön sinne kaistan päähän sitten ihmettelemään jotta mikä meni vikaan.

:roll:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

Mimmi kirjoitti:
Mawerick kirjoitti:Mä olen jonkinlainen m*lkku kun en anna tilaa jos vilkku ei ole päällä. Jos vilkku taas ON päällä, tulee tilaa välittömästi. Esim. kiihdytyskaistaa ajava ei mun mielestä ole vaihtamassa varsinaiselle ajokaistalle mikäli vilkku ei ole päällä, pysähtyköön sinne kaistan päähän sitten ihmettelemään jotta mikä meni vikaan.

:roll:
Ihan samanlainen mu*kku minäkin olen. Vilkuttomat jatkanevat esim. kiihdytyskaistan loppuun sienestämään tms. Minä en väistä vasemmalle ajokaistalle sen takia, että joku kolinajorma haluaisi tulla 35km/h moottoritielle ilman vilkkua 25m kiihdytyskaistan alusta.
Niin siis vielä tähän ihan tarkennuksena, että tätä juuri tarkoitin omallakin kohdalla, mutta käsimerkeistä, ilmeistä ja muista mielenilmauksista päätellen olen tullut siihen tulokseen, että autossa voisi pitää suoraan "mulk*u"-kylttiä, koska näemmä suurimman osan mielestä tienliikkujan pitäisi aina ja väistämättä elää esimerkiksi sen kiihdytyskaistan mukaan.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mimmi kirjoitti: Ihan samanlainen mu*kku minäkin olen. Vilkuttomat jatkanevat esim. kiihdytyskaistan loppuun sienestämään tms. Minä en väistä vasemmalle ajokaistalle sen takia, että joku kolinajorma haluaisi tulla 35km/h moottoritielle ilman vilkkua 25m kiihdytyskaistan alusta.
Ihan samoin toimin myös itse, jossei vaivauduta laittamaan vilkkua päälle niin silloin en voi mitenkään tietää että rampista kylkeen kiilaavalla voisi muka olla tarve päästä kaistalle jossa itse ajan. Jos vilkku on päällä niin väistän, jossei se hankaloita omaa ajoani liikaa (eli esim vasten kaista ei ole tukossa, ja vetää sen vuokis hitaammin tms). Ei voi olla liian vaikeeta käyttää sitä hiton vilkkua, eihän muuten kukaan muu kuin jokin meedio voi tietää mihin haluat ryhmittäytyä tms??
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja wesku »

Mimmi kirjoitti:
Mawerick kirjoitti:Mä olen jonkinlainen m*lkku kun en anna tilaa jos vilkku ei ole päällä. Jos vilkku taas ON päällä, tulee tilaa välittömästi. Esim. kiihdytyskaistaa ajava ei mun mielestä ole vaihtamassa varsinaiselle ajokaistalle mikäli vilkku ei ole päällä, pysähtyköön sinne kaistan päähän sitten ihmettelemään jotta mikä meni vikaan.

:roll:
Ihan samanlainen mu*kku minäkin olen. Vilkuttomat jatkanevat esim. kiihdytyskaistan loppuun sienestämään tms. Minä en väistä vasemmalle ajokaistalle sen takia, että joku kolinajorma haluaisi tulla 35km/h moottoritielle ilman vilkkua 25m kiihdytyskaistan alusta.
Oletko siis vilkun käyttöä valvova pikkupoliisi :)
Viimeksi muokannut wesku, Ma Joulu 14, 2009 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Vilkun käyttö liikenteessä

Viesti Kirjoittaja SS »

Mä olen jonkinlainen m*lkku kun en anna tilaa jos vilkku ei ole päällä. Jos vilkku taas ON päällä, tulee tilaa välittömästi.
Sama vika täällä, jos ei vilkku ole päällä, niin mistä sitä voi arvata mitä toinen aikoo tehdä.

Toinen ihmetys ovat moottoriteiden erkanemiskaistat, laitan yleensä vilkun päälle hyvissä ajoin ja siirryn sinne kaistalle heti kun mahdollista. Hyvin usein tuossa kohtaa käy niin, että edessä ajanut laittaa vastan sen jälkeen vilkun päälle ja siirtyy aivan nokan eteen. Mikä siinä nyt on niin vaikeaa? :evil:
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin