Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Paljonko tuolle muuten on oikea momentti? Avasin Shimanon pulttipyssyllä ja samalla laiteella surautin kiinni… ei kyllä mahdottoman kireällä ollut. Samalla laitteella ei kunnolla jumiutuneet pyöränpultit aina aukea.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
riippuu hyvin paljon kuinka pitkään täryytit kiristää sitä ja tietysti miten paljon kompuran antama paine alittaa/ ylittää pyssyn tarvittavan ilman tarpeen..
mut itse heitin taulukon mukaan ja jatkovarren huomioiden 210Nm eli hylsyn ja momenttiavaimen välissä oli 300mm jatkovarsi ja se kusettaa momenttiavainta muistaakseni noin 10Nm per 100mm (kaukaista mutumuistia koulunpenkiltä )
yleismomentti kyseiselle pultille oli muistaakseni 180Nm ei se kaukana voi olla valmistajankaan suosituksesta..
taulukko löytyi työpaikalta ja siinä kiristysmomentti määräytyi pultin kovuuden, kierteen halkaisijan ja nousun mukaan..
mut itse heitin taulukon mukaan ja jatkovarren huomioiden 210Nm eli hylsyn ja momenttiavaimen välissä oli 300mm jatkovarsi ja se kusettaa momenttiavainta muistaakseni noin 10Nm per 100mm (kaukaista mutumuistia koulunpenkiltä )
yleismomentti kyseiselle pultille oli muistaakseni 180Nm ei se kaukana voi olla valmistajankaan suosituksesta..
taulukko löytyi työpaikalta ja siinä kiristysmomentti määräytyi pultin kovuuden, kierteen halkaisijan ja nousun mukaan..
9000cde 2.0t -96
9-5 2.3t SE -97 tomato
9-5 2.3t SE -97 tomato
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Avasin muun rempan yhteydessä hihnapyörän. Ruuvit lähti narskahtaen auki, eli olivat vielä kiinni.
Asensin loctiten kanssa ruuvit takaisin. Paineilma "mutterimopo" käytössä ja hyvin aukesi navan pultti. Noin 20 kiloon takaisin kiinni.
Autolla ajettu noin 255tkm.
Kiitos vihjeestä, yksi huoli vähemmän.
ps. Muu remppa: Ö-pohjan pesu ja Garrettin vaihto Mitsun ahtimeen.
Asensin loctiten kanssa ruuvit takaisin. Paineilma "mutterimopo" käytössä ja hyvin aukesi navan pultti. Noin 20 kiloon takaisin kiinni.
Autolla ajettu noin 255tkm.
Kiitos vihjeestä, yksi huoli vähemmän.
ps. Muu remppa: Ö-pohjan pesu ja Garrettin vaihto Mitsun ahtimeen.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Kampiakselin hihnapyörän kiristysmomentti on 175 Nm.
#2904
9-5 SE -98 2,3t autom. BioPower
Pontiac Firebird Trans Am -91 T-Top LT1+4L60E
9-5 SE -98 2,3t autom. BioPower
Pontiac Firebird Trans Am -91 T-Top LT1+4L60E
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Oma Aero on menossa aamulla öljypohjan puhdistukseen. Onko näiden torxien lukitseminen sellainen operaatio, että se kävis muutamassa minuutissa siinä samalla? Onko muuta ennaltaehkäisevää, mitä kantsis teettää nyt samalla, kun kerran avataan?
Alla siis vajaat 170 000 ajettu 2002 aerofarkku, jolla minä olen ajanut reilut 20 tuhatta, eikä sen isompia remontteja ole tänä aikana tehty.
Alla siis vajaat 170 000 ajettu 2002 aerofarkku, jolla minä olen ajanut reilut 20 tuhatta, eikä sen isompia remontteja ole tänä aikana tehty.
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Kannattaa ilman muuta teettää samalla. Lisätyö on hihnan löysäys ja navan irroitus.
Vartti on hommaan pitkä aika.
Jos on märkää niin sitten voi mennä tiivisteiden vaihdossa lisää aikaa. (Stefa + ö-pumpun o-renk.) Niihin toinen vartti/puolituntia.
Mutta siis ap.kysymys= ehdottomasti kannattaa samalla.
Vartti on hommaan pitkä aika.
Jos on märkää niin sitten voi mennä tiivisteiden vaihdossa lisää aikaa. (Stefa + ö-pumpun o-renk.) Niihin toinen vartti/puolituntia.
Mutta siis ap.kysymys= ehdottomasti kannattaa samalla.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 37
- Liittynyt: Su Kesä 01, 2008 15:31
- Paikkakunta: PMK
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Tuli alustajumpan yhteydessä katsottua ja lukittua omasta my99-kolkista nuo ruuvit. 240 tkm ajettu ja kaikki olivat vielä tiukasti kiinni. Hihnapyörän pultti lähti helposti bilteman sähköisellä pulttipyssyllä auki.
#5009
ex. 9-5 Aero Wagon -01, 9-5 2.3 tA Vector -04, 9-3 SE Turbo Sport -99
ex. 9-5 Aero Wagon -01, 9-5 2.3 tA Vector -04, 9-3 SE Turbo Sport -99
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
286tkm ajetussa NG-satkussa ruuvit olivat paikallaan, mutta eivät enää tiukalla.
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Tämä homma on huomenna edessä moniurahihnan vaihdon yhteydessä. Biltemasta on haettu mainittu kone, mutta en huomannut ottaa 27-millistä voimahylsyä mukaan.
Hylsysatsista löytynee oikean kokoinen hylsy, mutta vääntimen ohjeessa kielletään muiden kuin voimahylsyjen käyttö; tohtiiko tuolla tavallisella yrittää?
Hylsysatsista löytynee oikean kokoinen hylsy, mutta vääntimen ohjeessa kielletään muiden kuin voimahylsyjen käyttö; tohtiiko tuolla tavallisella yrittää?
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Voi sillä tavallisellakin hylsyllä paukuttaa, kunnes hylsy halkeaa. Ei ehkä vielä yhdestä aukaisusta/kiristyksestä halkea, mutta riski tiedostettava. Kuusikulmainen sen hylsyn olisi syytä olla.
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Selvä peli, koitan tuolla tavallisella sitten ensin.
Kuusikulmainen muistaakseni on ja Kamasan tekele eli ei ihan kuraa pitäisi olla mutta jos hajoaa niin ei ole iso murhe kun en muista tuota aiemmin tarvinneeni.
Kuusikulmainen muistaakseni on ja Kamasan tekele eli ei ihan kuraa pitäisi olla mutta jos hajoaa niin ei ole iso murhe kun en muista tuota aiemmin tarvinneeni.
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Aika heppoinen saa hylsy olla tai järeä väännin jos sillä hylsyn saa rikki. Ihan tavallisella 12-kulmaisella omastani aukesi mutteri. Samalla hylsyllä on auottu muttereita jo vuosikymmenet...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Lukeeko siinä hylsyn kyljessä stahlwille?
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
jos kamasan hylsyn saat rikki niin aika raakasti saa olla voimaa pelissäsiili69 kirjoitti:Selvä peli, koitan tuolla tavallisella sitten ensin.
Kuusikulmainen muistaakseni on ja Kamasan tekele eli ei ihan kuraa pitäisi olla mutta jos hajoaa niin ei ole iso murhe kun en muista tuota aiemmin tarvinneeni.
on meinaan sen verran kovaa tekoa
ja eipä siinä sitten muuta kuin otat hylsyn mukaan ja käyt vaihtamassa ilmaiseksi uuteen lähimmän kamasan edustajan luona (ikuinen takuu)
omat avaimeni jotka olen vaihtanut on t25,13 hylsy
eikä mitään ongelmia hommassa
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Hyvin kesti hylsy ja ruuvit olivat kaikki tiukasti kiinni.