Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5382
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja VKe »

Voi herranjestas elääkö tuo Vehviläinen ihan oikeesti nyt tässä maailmassa?

Sehän sano tv-uutisissa että ei merkkiliikkeet pääse lisäämään varaosamyyntiään vaikka joku yksityisten katsastusasemien mies niin epäili. Vehviläisen kommentti siihen oli että ehei tässä on palomuuri rakennettu. Mies joka katsastaa ei voi myydä varaosia 8O .

Huhuu ja kukkuluuruu.

Eikö se rassukka ministeri ymmärrä että eihän tässä käytännössä ole nyt kyse samasta henkilöstä vaan samasta liikkeestä ja busineksesta eli siitä katsastavasta merkkiliikkestä. Vai onko jotain mitä en itte hiffannu :oops: ?

Prkl, melkeen ois pitäny kirjoittaa tonne mikä vithuttaa osioon. Taas huvita mikään. Otan kaljan ja meen saunaan.
Sininen Saab 9-3, '99
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Et sinä voi kauhalla vaatia jos lusikalla on annettu. Ikävää vaan että tuollaiset nerot asioistamme päättävät :?
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Kyllä tuossa katsastuksessa on tärkeintä, että sen hoitaa joku puolueeton taho. Toisaalta, jos joku niin tyhmä olisi että veisi autonsa merkkiliikkeeseen katsastettavaksi niin olisi ihan oikein että siitä saisi kärsiäkkin.

Toinen mahdollisuus taas, että katsellaan asiota läpi sormien ettei edustettu merkki olisi hylky tilastojen kärjessä.
#3834
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5382
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja VKe »

siiseli kirjoitti:Toinen mahdollisuus taas, että katsellaan asiota läpi sormien ettei edustettu merkki olisi hylky tilastojen kärjessä.
Hyvä pointti, näinkinpäin.

Jotenkin vaan tuntuu oudolta ja epäilyttävältä tää merkkiliikekatsastus. Kyllä montaa normi-autoilijaa tullaan silmään sahaamaan.

Mutta kyllä ihmettelen tuota Vehviläisen palomuuria...
Sininen Saab 9-3, '99
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä minä olen pääasiassa saanut katsastuskonttoreilta niin huonoa palvelua ja aiheettomia hylkyjä(ex-auton kanssa) että katsastusoikeuden tultua autokorjaamoille/merkkiliikkeille en kyllä kertaakaan käytä katsastuskonttorilla. Ja yksityiset katsastusasemat ovat niin läppäpaikkoja että huh,huh.. joka kerta kun olen käyttänyt yksityistä aina hylsy. Ja sitten viime vuonna sano inssi että jos olisit vienyt A-katsastukseen olis menny läpi, ja eiku pr*l 500euron remontti kun piti erehtyä halvan katsastustarjouksen perässä yksityiselle taas.. :twisted: Joka kerta Vatuttaa kuin pientä oravaa jolla on käpy jäässä ja hampaat poikki ku pitää auto katsastaa, se on jotenkin niin vastenmielinen tapahtuma kuin olla ja voi...

Tervetullut uudistus tämä katsastuksen vapauttaminen! :!:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Vehviläinen, kuten myös suurin osa toistaiseksi istuvista poliitikoista ei tiedä tuon taivaallista tavallisen kansan asioista, ja tekniikasta nyt puhumattakaan.

Tämä katsastuksen vapautus korjaamoille on hieman kaksipiippuinen juttu omasta mielestäni. Periaatteessa kilpailun vapauttaminen on lähes aina hyvä asia, mutta kuinka käy katsastuksen valvonnan ja kriteerien sekä "hyvässä että pahassa", tilanteessa jossa sama liike voi määrittää osien vaihtotarpeen sekä myydä ja asentaa osat sekä laskuttaa niin että autoon saadaan leima?

Ettei uudistuksen hyöty kuolettuisi taas kerran sillä että keskimääräistä kuluttajaa lopultakin viedään kuin litran mittaa?
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Määrätäänkö apteekissa lääkkeitä, ei.

Mutta kohta korjaamoissa määrätään mikä osa on vaihdettava.
Je se mikä tässä on ainakin varmaa on se, että hinnat vaan nousee.
Eikös noissa huoltoliikkeissä ole tuntiveloitukset siinä 100€ paikkeilla...

:x
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ei sillä ettenkö luottaisi poliitikkoihin ja taustallansa vaikuttaviin lobbareihin :lol: ,

Mutta näin puoliharrasteautoilijan näkökulmasta peloteltuna "helpotuksen" kääntöpuolena ja taustalla saattaa piillä myös se, että katsastukseen vaadittavien vikojen tarkastamiseksi ja korjaamiseksi saatetaan lähitulevaisuudessa vaatia valtuutettu korjaamo. Eli niin että jää ne kotitallin- tai pihan ropaamiset yksityiseltä tekemättä ja näin nämäkin koslat suuren bisneksen piiriin lakipakolla tai ainakin tehokkaasti vanhat pois liikenteestä korjauskustannuksiltaan kannattamattomina.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja Pakari »

No varmasti kun joku tuota esittäisi niin menisi heittämällä läpi. Meidän politikoille jos esittää että autoihin vaihdetaan neliskanttiset "pyörät" niin seki menis läpi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Itse olen kyllä saanut aina hyvää palvelua katsastuskonttorilla oli sitten kyseessä ketju tai suomalainen yrittäjä. Hylkyjä on tosin viimeisen kymmenen vuoden aikana tullut yksi ja kyllä ihan aiheesta. Korjaus kustansi 22 euroa, kun itse vaihdoin osan, tietysti uusintanäyttö toisen mokoman.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Itse olen kyllä saanut aina hyvää palvelua katsastuskonttorilla oli sitten kyseessä ketju tai suomalainen yrittäjä. Hylkyjä on tosin viimeisen kymmenen vuoden aikana tullut yksi ja kyllä ihan aiheesta. Korjaus kustansi 22 euroa, kun itse vaihdoin osan, tietysti uusintanäyttö toisen mokoman.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

VMTD kirjoitti:Itse olen kyllä saanut aina hyvää palvelua katsastuskonttorilla oli sitten kyseessä ketju tai suomalainen yrittäjä. Hylkyjä on tosin viimeisen kymmenen vuoden aikana tullut yksi ja kyllä ihan aiheesta. Korjaus kustansi 22 euroa, kun itse vaihdoin osan, tietysti uusintanäyttö toisen mokoman.
Ikään kuin samaa mieltä. Tosin palvelukokemukseen vaikuttaa kovasti katsastajan asenne. "Hylsy" ei harmita ollenkaan, vaikka "pikkuvioista" olisikin tullut, jos katsuri on asiallinen eikä mikään ylimielinen byrokraatti. Kaikki saamani hylsyt ovat tulleet kyllä ihan aiheesta, jos taas katsastustapahtuma ei muuten ole miellyttänyt, olen jättänyt kys. konttorin palvelut sitten tulevaisuudessa käyttämättä. Nyt on onneksi löytynyt pari ihan asiallista luottokonttoria, johon voi hyvillä mielin viedä auton.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja -pete »

Se, että yksityisen katsastusaseman edustajan mielestä mahdolliset muutokset lisäävät merkkiliikkeiden varaosien myyntiä varmaan pitää paikkansa, mutta muistetaanpa, että sillä edustajalla on omat etunsa puolustettavanaan. Mahdollinen kilpailun lisääminen voi rokottaa nykyisten katsastusasemien katteita, jotka ovat aikamoiset.

Minulla on kyllä pääasiassa hyviä kokemuksia yksityisiltä katsastusasemilta ja kuten VJS tuossa edellä sanoi, katsastajan asenne vaikuttaa kokemuksiin paljon. Jos homma hoidetaan asiallisesti, niin hyvä niin, mutta kyllä noissa katsastushinnoissa olisi paljon korjaamisen varaa.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Esimerkiksi ex-autossani revittiin takajarrut paskaksi, vaikka auto oli juuri tullut jarruhuollosta. Hylsy, ja maininta että kallistuksen vakaajan tukitangot olisi hyvä laittaa seuraavaan VUOSIkatsastukseen mennessä. Kun sain jarrut kuntoon, ja uusinta tarkastukseen niin, inssi päätti että hylätään auto tukitangoista koska niitä ei vaihdettu.

Taas eräällä kerralla hylsy "renkaiden nastaero liian suuri" ensi kerralla lasketutan joka ikisen nastan jos meinaa tulla hylsyä. Ja maksa siitä jälkitarkastushinta että inssi vaivautuu kävelemään ulos katsomaan että on uudet renkaat. NAURETTAVAA.

Sitten eräällä kerralla inssi osaa edes käyttää vaihteita kun pitää rusikoida askia miten sattuu, se kun ei ymmärtänyt ettei pakkia saa laittaa päälle auton ollessa liikkeessä, arvaten mikä rutina kuului vaihdelaatikosta...

Miksi autostani mitataan päästöt aina vähintään 4000rpm, ja sitten valitetaan että päästöt ovat hieman koholla? vaikka mittaus tulisi tapahtua 2000rpm nurkilla.

Tässä ensialkuun.. En koskaan ole saanut asiallista ja hyvää palvelua katsastusasemilta, eteenkään yksityisiltä. A-katsastuksessa olen jollain menestyksellä saanut aina läpi. Siltikin siellä ollaan kuin naama norsunv*tulla kun vien autoani katsastukseen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Vehviläisen haastattelu autokatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tiedäthän, että katsastuksen voi myös keskeyttää?
Vastaa Viestiin