Ajatuksia liikenteessä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3117
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Ajatuksia liikenteessä

Viesti Kirjoittaja viggen »

Jokaisella liikenteessä liikkuvalla pitäisi olla oma nollavisiooni, tarkoittaen että ei hyväksytä että loukkaantuu tai kuolee liikenteessä. Jos me ei ajatella näin, niin kuinka monta kuollutta on siinä tapauksessa sopivan monta? Mitä me sanotaan liikenne onnettomuudessa loukkaantuneille? Että heidät pitää uhrata liikenteessä ja että me hyväksymme sen? Se ei ole järkeen käypää eikä eetillisesti oiken.
Jatkakaa tuli liikennekatkos.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Ipa65
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 16:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ajatuksia liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Ipa65 »

Olen täysin samaa mieltä.
#3657
Mazda 2 -19 ( KA ), Nissan Qashqai 2.0 -13 ( KA ) ja Volvo S60 T5 -03 ( KA )
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Ajatuksia liikenteessä

Viesti Kirjoittaja wesku »

Jokaisella tulisi olla realismi päässä. Elämässä on varmaa vain kuolema :)
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Re: Ajatuksia liikenteessä

Viesti Kirjoittaja lk »

Entäs ne jotka haluavat kuolla? Entä jos ei halua kuolla yksin? Näitäkin on keskuudessamme valitettavan paljon...
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ajatuksia liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jos pelottaa liikaa liikenteeseen lähteminen, kannattaa jäädä esimerkiksi vaikka sänkyyn koko päiväksi joten ei varmasti tapahdu mitään vaarallista. Liikennekuolemat ovat valitettava ja vakava asia, mutta niitä tuskin saadaan poistumaan koskaan. Emme elä ideaalimaailmassa jossa mitään ikävää ei koskaan tapahdu - tämä on realismia. Kaikille kukkahattutädeille ja sedille jotka ajavat liikenteen vaikeuttamista, nopeusrajoitusten laskemisen muodossa, tai sitten vaikka ydinvoiman kieltämistä, sanon että tervetuloa takaisin maankamaralle sieltä yläilmoista mielikuvitusmaailmassa leijailemasta. Kelle tahansa se voi sattua onnettomuus tienpäällä tai missä vaan, mutta valitsemalla esim. automerkin oikein, ostaa turvallisuutta niin saattaa selvitä pienemmillä vahingoilla. Varmaa on vain, että pakko on kuolla, ja siihen asti hengittää..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3117
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia liikenteessä

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ei kai meitä työn takia liikenteessä olevia saisi pelottaa, mutta joskus alkaa miettimään kuinka kaun selviää ilman kolaria. Vastaan tulevia ohittajia väärällä kaistalla ja he jotka ajavat kaikki mahdolliset aineet suonissa. Nopeusrajoitusten alentaminen ei monestikkaan auta, jos se ei tunnu oikealta nopeudelta, vaan se on jokaisen autoilijan omasta harkinnasta kiinni millä vauhdilla mennään. Kaahareiden paikka olisi moottoriradalla, ei yleisillä teillä. Ei sen puoleen olen itsekkin saanut ylinopeussakkoja, ylitys oli viimeksi neljä km liian paljon.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ajatuksia liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tienpäällä näkee kyllä hazardi ohituksia aivan liikaa. Ja sitten suomalaisen tiekäytöksen näkee ohituskaista käyttäytymisellä.. Ensin ajetaan alinopeutta, ohituskaistan alettua nostetaan niin paljon nopeutta että pitää ajaa yli kortin menetysrajan jos aikoo ohi, jos ei aio ohittaa niin kiusantekijä laskee taas alinopeuteen.

Minusta tuntuu, että ajoneuvon käsittelytaito/ajotaito on katoavaa kansanperinnettä. Ehkä se johtuu siitä ettei juuri kortin saaneille, tai alaikäisille löydy esim. jääratoja missä harjoitella ajoneuvon käsittelyä ja hallintaa. Ei silti, ei se auta niihin asioihin joita tapahtuu pääkopan sisällä, kuten kännipäissään tai aineissa ajelu, kaistapäiset ohittelut ym. Toisaalta en usko ratkaisuna olevan senkään mitä nyt on kaavailtu että ajokortin hintaa nostetaan entisestään, lisätään ajotunteja, ja teoriaopetusta.. ja tehdään ajokorteista määräaikaisia ja ne on uusittava 15v välein inssi ja teoria..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3117
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia liikenteessä

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ruotsissa saa opettaa ajo-opetusta 16 vuotiaasta lähtien. Näin olen tehnyt omille jälkeläisille. Vaatimuksena on ensin pakollinen kurssi autokoulussa sekä opettajalle että oppilaalle. On myös mahdollisuus, että oppilas ajaa autokoulussa muutaman tunnin ja yksityisopettaja saa olla mukana, minusta erittäin hyvä metelmä. Itsellä tästä on vain hyviä kokemuksia. Tietenkin oppiminen on kiinni oppilaasta sekä opettajasta. Kahden vuoden aikana saa aika paljon ajokokemusta jos on aikaa tosissaan paneutua autoiluun.
Inssiajo on sitten helppoa kuin heinän teko.
Viimeksi muokannut viggen, To Kesä 02, 2011 11:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ajatuksia liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

viggen kirjoitti:Ruotsissa saa opettaa ajoopetusta 16 vuotiaasta lähtien.
8O Olen ihan muutamaan kertaan tässä opetuslupaikään pääsemistä odotellessa toivonut vastaavaa systeemiä Suomeen mutta tänne moinen rantautuu varmaankin joskus seuraavan jääkauden jälkeen...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ajatuksia liikenteessä

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Kuulostaa hyvältä tuo Ruotsin ajo-opettelu. Mutta saahan Suomessakin aloittaa 17½ vuoden iässä. Kyllä puolessa vuodessakin ehtii kokemusa kartuttaa. Itselle ainakin ehti tulla 4kk aikana jotain 4000km ajoharjoittelua.

Mutta itse aiheesta. Kyllä se suurin riskitekijä tai turvallisuustekijä (ihan kummasta näkökannasta haluaa asiaa lähestyä) löytyy sieltä kuskin pääkopasta.

Ja tuolla asenteella ei onnettomuustilastoja ainakaan paranneta, että "joskus se kopsahtaa kuitenkin" tai "kuolema tulee joka tapauksessa".
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Ajatuksia liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

meverkko kirjoitti:Ja tuolla asenteella ei onnettomuustilastoja ainakaan paranneta, että "joskus se kopsahtaa kuitenkin" tai "kuolema tulee joka tapauksessa".
Juuri näin. Ketjun aloittaja on siis täysin oikeassa, jokaisen omasta asenteesta kaikki lähtee. Se on se jota täytyy saada muuttumaan.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ajatuksia liikenteessä

Viesti Kirjoittaja ajn »

"Entäs ne jotka haluavat kuolla? Entä jos ei halua kuolla yksin? Näitäkin on keskuudessamme valitettavan paljon..."

Tälle porukalle vois yhteiskunta maksaa lentolipun sveitsiin...
Paluumatka hoituukin sitte jo paketin postimaksun hinnalla.
Säästäisi sekin aika monta henkeä ja vammautumista vuosittain.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ajatuksia liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

meverkko kirjoitti:Kuulostaa hyvältä tuo Ruotsin ajo-opettelu. Mutta saahan Suomessakin aloittaa 17½ vuoden iässä. Kyllä puolessa vuodessakin ehtii kokemusa kartuttaa. Itselle ainakin ehti tulla 4kk aikana jotain 4000km ajoharjoittelua.
Ehtiihän siinä, mutta kahdessa vuodessa ehtisi vielä enemmän...terveisin viikon päästä 17½ täyttävä :mrgreen:
Itse aiheeseen: kyllähän nuo nollakuolematavoitteet kuulostavat hiukan utopistisilta mutta tavoitteena ihmisten hengissä pysyminen on kuitenkin ihan hyvä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ajatuksia liikenteessä

Viesti Kirjoittaja karg »

wesku kirjoitti:Jokaisella tulisi olla realismi päässä. Elämässä on varmaa vain kuolema :)
Myös syntymä on varmaa ;)
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Ajatuksia liikenteessä

Viesti Kirjoittaja wesku »

Tuossa miettimistä niille joiden mielestä sillä on suurempaa merkitystä kuoleeko liikenteessä enemmän vai vähemmän porukkaa. http://www.stat.fi/til/ksyyt/2009/01/ks ... 01_fi.html

Vuonna 2009 kuolleista lapsista kuoli liikenneonnettomuuksissa 2%, työikäisistä 1.75 % ja eläkeikäisistä 0.2 %. Eipä siis ole kaikkiaan kovinkaan merkittävästä asiasta kyse.

Eikä omalla käyttäytymisellä kyllä tilastoja miksikään muuteta - kyllä siinä tarvitaan asioiden ohjailua yhteiskunnan toimesta. Jos jotain haluaa muuttaa omalla käytöksellään niin esim. terveydestä huolehtiminen on varmasti yksilön kannalta moninkertaisesti tärkeämpi asia kuin ajotyyli. Auto parkkiin (tai paaliin) ja fillari tai jalat alle niin kaupanpäälle vielä liikenneturvallisuuskin paranee.
Vastaa Viestiin