Tech 2 china

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
veijo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja veijo »

Turbotoin vm.- 91 moottori alkoi käydä huonosti ja sammuilla ikään kuin sytytysvikainen olisi (vaikka vaihdoin uudet tulpat syksyllä). Sammumisen jälkeen starttaa usein huonosti, ja joskus moitteetta. Kovilla kierroksilla noin 40km/h ajaessa moottori ehtii käynnistyä uudelleen, kun se ajon aikana sammuu. Moottorin tehot katoavat ajon aikana muutamaksi sekunniksi ja sen jälkeen "ajonaikaisen mäkistartin ansiosta" moottori reagoi taas kaasuun niin että renkaat sutivat, ja kaasua joutuu löysäämään.
Laitoin lähes pullollisen masinolia tankkiin ja tankkasin sitten (puolillaan 95E bensaa olleen) tankin täyteen 98E -bensalla, mutta nykiminen ja sammuilu vain jatkuu.

Kiinan Tech2 luki apukuskin istuimen alla olevasta mustasta nelikulmaisesta pistkokkeesta vikakoodin DI/APC -valikon kautta:

429B0Permanent

Pystyin lukemaan myös tämmöiset tiedot ECU valikon kautta (josta ei löytynyt vikakoodia):
Engine type; B234I-
Software Number: PGM.NR 913090
Part Number: ECU. NR 7859689

ETS -valikon diagnostiikkaa en tutkinut, kun en sen merkitystä ymmärrä. Mistähän noita vanhemman sukupolven saabbien DI/APC -vikakoodien aukiselityksiä löytää ?
veijo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja veijo »

ETS -valikon kautta "Tech2 china" ei saa lainkaan yhteyttä Electronic Throttle Systemsiin, ei mustan diagnostiikka liittimen kautta, eikä vihreän diagnostiikka liittimen kautta, eikä moottorin käynnissäolokaan auttanut yhteyden muodostumiseen. Kokeilujen aikana sain startata varmaan 10 kertaa, kun moottori sammuili vähän väliä. Moottorin starttaaminen "Tech2 chinan" ollessa virrallisena ei sammuttanut/bootannut sitä, hyvä niin (tosin sarjaliikenne kaapeli ei ollut paikoillaan).

Mitä vikakoodeja on tarkoitus lukea vihreän pistokkeen kautta ? Menee aikaa hukkaan, jos joutuu aina yrittämään molempien diagnostiikkapistokkeiden kautta.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko tuo auto siis Saab 9000 vm. -91, jossa turboton B234-moottori? Eiköhän siinä ole siinä tapauksessa ihan vaijerikäyttöinen kaasuläppä, eikä luistoneston yksikköön saa yhteyttä mistään liittimestä millään lukijalla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
veijo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja veijo »

jus kirjoitti:Onko tuo auto siis Saab 9000 vm. -91, jossa turboton B234-moottori? Eiköhän siinä ole siinä tapauksessa ihan vaijerikäyttöinen kaasuläppä, eikä luistoneston yksikköön saa yhteyttä mistään liittimestä millään lukijalla.
Kiitos tiedostoa, hetken aikaa ehdin jo kuvitella, että vikakoodin lukijassa on vikaa, koska se ei saa yhteyttä ETS:n.
Turbottomassa -91:ssä kaasuläpälle menee vaijerin lisäksi jonkinlainen sähköinen ohjaus, sen huomaa kun cruisen viiksestä painaa sormella lisää kaasua, jolloin jalkapohjassa tuntuu, kuinka jalan paine kaasupoljinta vasten pienenee auton kiihtyessä. Siitä päättelin että cruise löytyy vikakoodin lukijassa ETS -valikon alta, no ilmeisesti on vielä jokin muukin sähköinen kaasuläpän ohjaus olemassa, joka autostani puuttuu tyystin ?

Vaihdoin punaisen sytytyskasetin tilalle (varaosa-autosta) punaisen sytytyskasetin, jonka jälkeen moottorin käynti -ja sammumisongelmat katosivat täysin. Siitä päättelen, että:

"429B0Permanent" = "Vaihda sytytyskasetti"

No käyhän se näinkin päin, siis vaihtelee osia niin kauan, että saa lopulta selville, mikä osaa vastaa vikakoodia! :D

Vm. -94 CSE:ssä (ltt -versio) on myös vaijerillinen kaasuläppä, ehkä tässä autossa on myös sutimisenesto TCS, jonka kytkisin mielelläni esim. vikakoodin lukijalla pois päältä, jotta voisin kuluttaa lähes sakkorajalle kuluneet kesärenkaat nopeasti loppuun, ja hankkia tilalle turvalliset renkaat.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja jus »

Cruise: alipainepussi kiskoo kaasuvaijeria kaasupolkimen yläpään luona.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Palju
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 20:15
Paikkakunta: Rauma

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja Palju »

suorsa kirjoitti:Orkkiksen ja kopion erottaa kun autoa starttaa - orkkis ei sammu, kopio sammuu. Tosin olen kuullut kopiosta jossa persuksiin työnnetään 9v patteri. Itse en ole tällaista nähnyt. Kopion tarroja en pääse ihmettelemään, mutta orkkiksia on kaksikin kpl.
Tähän kiina Techin sammumisen estämiseen on hyvä ja helppo modaus ohje nimimerkiltä el.patron, postaus 9 http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=567490

Tein modauksen ohjeiden mukaan, mutta laitoin transistorin tuohon DC-DC muuntimen päälle tipalla pikaliimaa kiinni niin sain siistittyä hieman johtojen vetoa. Muutama kuva toteutuksesta linkin takaa https://photos.google.com/share/AF1QipM ... JBa2NMWEZn

Käyttämääni DC-DC muunninta löytyy yhä ebaystä, tilasin näitä kaksi kun toinen menee toiseen projektiin :) http://www.ebay.co.uk/itm/162258868991? ... EBIDX%3AIT
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja V-M »

Jos käyttää tuota osaa -> Mornsun DIP VRB1205LD niin tarviko tehä muita muutoksia tai lisäyksiä?
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Palju
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 20:15
Paikkakunta: Rauma

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja Palju »

Ilmeisesti tuo Mornsun DC-DC muunnin käy suoraan mutta ei ole ihan varmaa tietoa asiasta. Kyseistä DC-DC muunninta on jotkut käyttäneet vaan kaikilla se ei ole tuonut haluttua lopputulosta, eli Tech on sammunut yhä käynnistyksen yhteydessä.

Pikaisella vilkaisulla ongelma lienee Mornsunissa jännitteen sisään tulon minimiraja 9V, kun tuossa LM2596 pohjaisessa DC-DC muuntimessa sisääntuleva jännite voi olla alimmillaan olla lähellä 6V ja silti se ylläpitää ulostulossa sen vaaditun 5V-
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
veijo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja veijo »

veijo kirjoitti:
veijo kirjoitti:
SeenFinn kirjoitti:Viiru-femma tarvitsee Candin.
Mihin malleihin äsken Venäjän linkistä hakemani 140.500T2WIN.bin soveltuu ?
Kyseessä on ilmeisesti uusin ohjelmisto, joka soveltuu 9-3 ja 9-5 -malleihin, ja jossa valikot ovat venäjän kielisiä

Candi on nyt varattuna eräälle avuliaalle foorumilaiselle, joka lähetti minulle tarvitsemani 44.000 bin -tiedoston. SUURI KIITOS avusta! :D

bin -tiedoston kirjoittaminen PCMCIA -kortille onnistui wanhalla kiintolevyttömällä (ilmaiseksi saamallani) Dell Latitude D430 läppärillä, joka lataa (leave in -typpiseltä) USB muistitikulta lubuntun (light ubuntun).

Kirjoitin kortin ensin /dev/zero -arvoja täyteen, ja sitten kirjoitin ILMAN bs=512 -option käyttämistä, jolloin kortille kirjoittui vain 10MB. Jos käyttää bs=512 optiota, niin kortille kirjoittuu 32MB ja Tech2 näyttö sekoaa ikäänkuin olisi LCD -näytössä vikaa.

Ennen bin -tiedoston kirjoittamista PCMCIA -kortille pitää tehdä seuraavat ennakkovalmistelut (kortin ollessa läppärissä sisällä):

sudo apt-get install pcmciautils
pccardctl insert
modprobe mtdblock

Tässä vaiheessa on hyvä tarkistaa, että "sudo fdisk -l" tai "sudo fdisk /dev/mtdblock0" ja (ja fdiskin "p" -komento) näkevät kortin.
Lisäksi lspcmcia -komennolla kannattaa tarkistaa, että "modprobe mtdblock" -komento on asettanut muistikortin ajurin ao. "-- no driver --" tekstin tilalle:
Socket 0 Bridge: [yenta_cardbus] (bus ID: 0000:07:06.0)
Socket 0 Device 0: [-- no driver --] (bus ID: 0.0)

Edit 4.4.2017: Muistikortti on ilmeisesti alustettava (formatoitava) kirjoittamalla se täyteen "end of file" -merkkejä, man zero -komento sanoo: "Reads from the null special file always return end of file "

sudo dd of=/dev/mtdblock0 if=/dev/zero bs=512

Varsinainen datan kirjoittaminen kortille tapahtuu komennolla:

sudo dd if=44.000.bin of=/dev/mtdblock0

Jos ennakkovalmistelut lyö laimin tai boottaa koneen välillä, niin silloin data ei mene PCMCIA -kortille, vaan /dev/mtdblock0 -nimiseen tiedostoon (joka on virheen paljastumisen jälkeen poistettava).
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

ftl_format /dev/mtd0 muistaakseni oli komento millä onnistuu myös formatointi. Sillä sain jumeentuneen kortin pelastettua!
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Bis
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: La Helmi 07, 2004 14:49
Paikkakunta: Hki / Oulu
Viesti:

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja Bis »

Kokeilin eilen ensimmäistä kertaa Candia viirufemmaan, vähemmän yllättäen antoi herjaa puuttuvasta moduulista. Candin vihreä ledi vilkutteli pari kertaa, mutta pitäisikö sen palaa jatkuvasti kun Tech:ssä on virrat päällä? Vai vilkutteleeko se kommunikointiyritysten mukana?
Ajattelin käydä Tech:n liittimet läpi, mutta en pääse testaamaan tuon operaation onnistumista kun kyseinen auto on muualla joten tuon ledin avulla voisi ehkä saada jotain infoa purkin toimivuudesta. Ilman Candia laite toimii vanhemmassa 9-5:ssä hyvin, joten vika voisi ehkä olla Candissa tai sen liittimissä. Autosta on luettu vikakoodit äskettäin merkkihuollossa, eli olettaisin auton OBD-portin olevan ok.
# 2072
9-5 2.3T Arc 2004, projekti: 9-5 2.3T 2005
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Harkinnassa Kiinan techin tilaus. Uskaltaako tuolta Alista tilailla? Tätä on tullut katseltua. Ajaako asiansa? https://m.aliexpress.com/s/item/3271109 ... J#autostay
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Olen tehnyt puolenkymmentä tilausta aliexpressistä ja aina on homma toiminut hyvin. Kiina techi on lienee aina arpa. Jos ei vörki heti uutena, niin homman hoitaminen alin kautta onnistuu. Jos taas hajoaa joskus myöhemmin "takuuaikan", niin saattaapi olla hieman haastavampi juttu.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

En tahdo päästä kiina tekillä ng kolkin juttuihin sisälle.
Moottorin ja vaihdelaatikon yhteys toimii ihan nätisti ja oikein, mutta esimerkiksi body/read dtc:s ei toimi. Kaikki modulet on hukassa.
Bus diag tms kautta näyttää siltä että, en pääse ibusin puolelle. P-bus jutut näyttää toimivan. Osaisko joku kertoa? Siis onko newbie käyttäjä vaan peelo, vai onko jotain liitin vikaa tms.
-08 femmaan pääsen ihan nätisti ja kaikki löytyy.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja karg »

Tarkasta se auton OBD-liitin. Sieltä voi olla pinni tai pari päässyt irtoamaan.
Vastaa Viestiin