Typpitäyttö renkaisiin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 8629
Liittynyt: La Syys 06, 2003 3:38 pm
Paikkakunta: Joensuu

Typpitäyttö renkaisiin

ViestiKirjoittaja Mertmi » Su Helmi 05, 2012 12:48 pm

Tuossa isäukon kanssa spekuloitiin että mitähän vaikuttaa auton polttoainetalouteen, jos rengaspaineet ovat aina oikeat? Siinähän heti pasahti päähän että talvirenkaat kannattaisi täyttää typellä. Voisi olla jopa enemmän hyötyä, kuin kesärenkaissa. Onko kokemuksia porukalla? Onko hintatasosta arvioita?

Varmaan jo tulevalla viikolla katsotaan Joensuusta, mitä tuo kustantaa ja pistetään pariin Saabiin typet renkaisiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 4736
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 8:56 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Typpitäyttö renkaisiin

ViestiKirjoittaja Eski » Su Helmi 05, 2012 12:52 pm

Yhdessä rengasliikkeessä muistan nähneeni typpitäytön hinnaksi 5 euroa/kiekko.

Eski

melberi
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: La Syys 04, 2010 8:52 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: Typpitäyttö renkaisiin

ViestiKirjoittaja melberi » Su Helmi 05, 2012 1:50 pm

Väitetysti renkaat tyhjenevät hitaammin typpitäytöllä, mutta lämpötilan vaihtelu aiheuttaa silti paineiden muuttumista samaan tapaan kuin ilmalla. Rahantuhlausta jos yhtään säntillisesti autoaan hoitaa eli tarkistaa paineita silloin tällöin.

JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 9:27 pm
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Typpitäyttö renkaisiin

ViestiKirjoittaja JaniV » Su Helmi 05, 2012 2:52 pm

melberi kirjoitti:Väitetysti renkaat tyhjenevät hitaammin typpitäytöllä, mutta lämpötilan vaihtelu aiheuttaa silti paineiden muuttumista samaan tapaan kuin ilmalla. Rahantuhlausta jos yhtään säntillisesti autoaan hoitaa eli tarkistaa paineita silloin tällöin.


Eikö typpi ole huomattavasti helpommin hallittavaa ainetta? Tarkoitan että typpi ei laajene läheskään niissä mitoissa missä ilma. Eli paineenvaihtelut olisivat huomattavasti pienemmät?
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com

HEV
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07 am
Paikkakunta: Hki

Re: Typpitäyttö renkaisiin

ViestiKirjoittaja HEV » Su Helmi 05, 2012 2:59 pm

JaniV kirjoitti:
melberi kirjoitti:Väitetysti renkaat tyhjenevät hitaammin typpitäytöllä, mutta lämpötilan vaihtelu aiheuttaa silti paineiden muuttumista samaan tapaan kuin ilmalla. Rahantuhlausta jos yhtään säntillisesti autoaan hoitaa eli tarkistaa paineita silloin tällöin.


Eikö typpi ole huomattavasti helpommin hallittavaa ainetta? Tarkoitan että typpi ei laajene läheskään niissä mitoissa missä ilma. Eli paineenvaihtelut olisivat huomattavasti pienemmät?


Eiköhän kaasujen tilanyhtälö 'pV/T = vakio' päde typpeenkin.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1

Avatar
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 1994
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10 am
Paikkakunta: Häijää

Re: Typpitäyttö renkaisiin

ViestiKirjoittaja Hessu » Su Helmi 05, 2012 4:16 pm

Jos happi vuotaa renkaan sisältä helpommin kuin typpi, niin sehän johtaa siihen että pitkään asennettuna olleiden renkaiden sisällä on lähes pelkkää typpeä. Täytettäessä siis pois karannut happi korvataan kaasulla joka sisältää 78% typpeä.
Saab-Valmet 900 CD -84
Valmet 1102 -76

Avatar
P.Y-J. Kannisto
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 8:04 am
Paikkakunta: Huittinen

Re: Typpitäyttö renkaisiin

ViestiKirjoittaja P.Y-J. Kannisto » Su Helmi 05, 2012 5:10 pm

Mp:ssä olen vuoden päivät käyttänyt ja uusiin kesänakkeihin laitettiin typpi. Vitosen rengas. Taidan laittaa myös tulevana syksynä talvirenkaisiinkin. Nyt on tämänkin viikonlopun aikana lämpötila seilannut -14C - -35C välillä, eli tahtoo herkästi olla hieman liian löysät renkaat. Just perjantaina kun pakkasta oli 23, niin lisäsin painetta kaikkiin 0,3bar ja pääsin haluamaani 2,8 bariin.
Toisin jäi pahus yks venttiili vuotamaan ja vuorokauden kuluttua ei ollut kuin baari jäljellä.
Täältä yksi ääni typelle.
Saab 9000CS 2.3i automaagi on kiihkee peli...
puh.040 538 0231

Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2641
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 9:34 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Typpitäyttö renkaisiin

ViestiKirjoittaja Coltti » Ti Helmi 07, 2012 2:01 pm

Itsehän käytän ainoastaan renkaissa 78 prosenttista typpiseosta ja hyvin pelaa :)
Eero Tiainen #2185 O4O7481428 M: og9-3 2001 2.0t
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab spesialisti ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 425€.
T7 & T8 JC softat alk. 200€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.

Avatar
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1292
Liittynyt: To Elo 27, 2009 3:38 pm
Paikkakunta: Kymi
Viesti:

Re: Typpitäyttö renkaisiin

ViestiKirjoittaja nix0n » Ti Helmi 07, 2012 3:03 pm

Mulla oli viime kesänä typpitäyttö renkaissa. En kyllä huomannu mitään eroa ja 5€/rengas oli hinta. No tulipa kokeiltua sekin.
Nykyinen S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 Autojen puhdisteluja Karhulassa, yv:llä lisää #4910

Avatar
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1967
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 1:00 am
Paikkakunta: Turku

Re: Typpitäyttö renkaisiin

ViestiKirjoittaja f-19 » Ti Helmi 07, 2012 3:19 pm

Sehän se typpitäytön idea onkin ettei huomaa mitään eroa :-)

Ilman lämpötilan muuttuessa renkaan paineen vaihtelut pysyy pienempänä eikä tarvitse korjata ilmanpaineita.

Btw, onko kaikki nyt muistanut kovien pakkasten tullen käydä lisäämässä ilmaa renkaisiin? ja vastaavasti ilmojen lämmetessä poistamassa ilmaa...

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 8629
Liittynyt: La Syys 06, 2003 3:38 pm
Paikkakunta: Joensuu

Re: Typpitäyttö renkaisiin

ViestiKirjoittaja Mertmi » Ke Helmi 08, 2012 7:00 pm

Vaara piilee siinä että voi jäädä venttiili auki kun menee niitä näpelöimään kovalla pakkasella. Näitä on sattunut että on sitte seuraavana aamuna rengas tyhjä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 9:27 pm
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Typpitäyttö renkaisiin

ViestiKirjoittaja JaniV » Ke Helmi 08, 2012 7:02 pm

HEV kirjoitti:
Eiköhän kaasujen tilanyhtälö 'pV/T = vakio' päde typpeenkin.

f-19 kirjoitti:
Ilman lämpötilan muuttuessa renkaan paineen vaihtelut pysyy pienempänä eikä tarvitse korjata ilmanpaineita.


F-19.Tämä kumottiin tuolla edellä, itse olen kuitenkin kanssasi samaa mieltä...
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com

Avatar
aero
-
Viestit: 4767
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 6:13 am

Re: Typpitäyttö renkaisiin

ViestiKirjoittaja aero » Ke Helmi 08, 2012 7:56 pm

Mertmi kirjoitti:Vaara piilee siinä että voi jäädä venttiili auki kun menee niitä näpelöimään kovalla pakkasella. Näitä on sattunut että on sitte seuraavana aamuna rengas tyhjä.


Sen takia se venttiili tarkastetaan painetarkastuksen yhteydessä. Kun kompuran letkun ottaa irti, nuolaisee sormea ja pyyhkäisee sylkikalvon venttiilin päälle. Sulkinaiseen venttiiliin kalvo jää paikoilleen, vuotava/avoin puhaltaa sen heti puhki. Tuo kalvo kannattaa toki muistaa poistaa toisella sormella samojen tein, ettei se jäädy.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 6518
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45 pm
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK

Re: Typpitäyttö renkaisiin

ViestiKirjoittaja 9000CD23T » Pe Helmi 10, 2012 11:56 pm

Kannattaa tarkastaa ne typellä täytetyn autonrenkaiden venttiilit, etteivät jää vuotamaan sinne autotalliin.

Koska typpikaasu on hajuton, mauton ja näkymätön kaasu, se on aiheuttanut useita kuolemaan johtaneita onnettomuuksia.
Hapenpuutteen oireita alkaa ilmetä, kun happipitoisuus laskee alle 18 %:n.
Typen hengittäminen aiheuttaa tajuttomuuden 15 sekunnissa ja kuoleman alle minuutissa.
Uhrille ei tule sitä tukehtumisen tunnetta, joka yleensä tulee kun hiilidioksidin taso veressä nousee.
Typpeä hengitettäessä se korvaa hapen ja jokaisella uloshengityksellä CO2 poistuu normaalisti.
Noin kolmannella sisäänhengityksellä veren happipitoisuus on pudonnut niin alas, että henkilö menettää tajuntansa.
Usein uhriksi joutuu myös auttamaan rientänyt henkilö, joka ei tiedosta vaaraa.
Tätä ominaisuutta käytetään teurastamoissa tajuttomuuden ja kuoleman aikaansaamiseksi teuraseläimille.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9-3SE-01
(*=ex) #2060#

Avatar
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1967
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 1:00 am
Paikkakunta: Turku

Re: Typpitäyttö renkaisiin

ViestiKirjoittaja f-19 » La Helmi 11, 2012 12:33 am

HEV kirjoitti:Eiköhän kaasujen tilanyhtälö 'pV/T = vakio' päde typpeenkin.

Fysiikka tai kemia ei ole ollut mun vahvin laji...
Mutta tuo kaasujen tilayhtälö, sehän on etenkin ideaalikaasuille? Lasketaanko happi ja typpi nyt sellaisiksi? Moolitilavuus ainakin on eri näillä kaasuilla? Avogadron lakiinko tuo nyt perustuu että lämpötila ei vaikuta paineeseen? (http://fi.wikipedia.org/wiki/Avogadron_laki)

Ja typpitäytöstä kun puhutaan niin tarkoitetaan ilmeisesti 100% typpeä täynnä olevaa rengasta että turha näsäviisastella millään 78%:lla... Karkaava happi taas, nojoo sillähän sen typpitäytön saa että täyttelee ja odottelee että happiä häviää jos sinne vain tyyppi ja marginaalisesti muita kaasuja jää.

No en tiiä, vois sitä joskus rahoissaan ottaa niin sais hienot vihreät hatut (tai no nehän saa muutenkin). In the mean time, huoltisten paskakompurat ja pistoolit hoitakoon hommansa.
Viimeksi muokannut f-19, La Helmi 11, 2012 9:44 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.


Palaa sivulle “Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä