Typpitäyttö renkaisiin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Typpitäyttö renkaisiin

Viesti Kirjoittaja melberi »

Päinvastoin! Eli lämpötilan muutos aiheuttaa paineen muutoksen, oli renkaassa ilmaa tai pelkkää typpeä.

Ei se pelkkää humpuukia ole, typpikaasulla paineet eivät karkaa renkaasta niin helposti kuin ilmalla. Mutta mitäs tehdään, kun talvirenkaat on typpitäytetty vaikka +10C kelillä oikeisiin paineisiin ja tulee -20C pakkanen? Käydään ostamassa uusi typpitäyttö?
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Typpitäyttö renkaisiin

Viesti Kirjoittaja HEV »

Voi olla että olen ymmärtänyt väärin, mutta käsittääkseni happi lävistää renkaan kumiaineksen helpommin kuin typpi ja lisäksi se sitoutuu kaasutilassa olevien materiaalien kanssa - esim peltivanteen rauta - uusiksi yhdisteiksi, jotka vievät hyvin vähän tilaa verrattuna happikaasumolekyyliin. Näin kaasumaisessa olotilassa oleva happi vähenee tilasta. Jos paine on laskenut vaikka sen noin 20% eli 2bar->1,6bariin eli karkeasti kaikki happi on poissa ja typpi ja muut jalokaasut jäljellä ja lisätään taas ilmaa -> 2bar, happikaasun osuus on uudessa tilanteessa enää noin 4%. Seuraavan täyttökierroksen jälkeen 0,8% (siis karkeasti). Jos se menee näin, typpitäytönhän saa omalla ilmakompuralla. Korjatkaa fyysikot, jos ei ole näin. On tai ei, niin osakkaaksi typpitäyttöfirmaan - vaikuttaa pomminvarmalta bisnekseltä :)
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Mysiini
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 13:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: Typpitäyttö renkaisiin

Viesti Kirjoittaja Mysiini »

Tuossa peräkkäisten täyttöjen aiheuttamassa laimenemisessa on totuuden siemen mutta ihan noin pieniin happiprosentteihin et pääse. Päättelystäsi nimittäin unohtui se, että kaasut siirtyvät aina alhaisemman osapaineen suuntaan. Jos renkaan sisällä ei ole happea, ajastaan sitä kulkeutuu renkaan läpi ulkoa kunnes osapaine on yhtä suuri sisällä ja ulkona. Oletetaan, että renkaassa on 2 bar ylipaine eli 3 bar absoluuttinen paine. Tällöin hapen osapaine renkaan sisällä ja ulkona on sama kun happipitoisuus renkaan sisällä on noin 7%. Tämä prosenttiluku pätee tilanteelle, jossa typpeä vuotaa renkaasta yhtä paljon kuin happea tulee sisään. Raskaan liikenteen renkaissa, joissa paineet on paljon isommat, hapen tasapainopitoisuus on vastaavasti alempi.

Osa typpitäytön hyödyllisyydestä onkin siinä, että helpommin karkaavan kaasun osapaine-ero ulkoilmaan saadaan pieneksi tai käännetään jopa alipaineen puolelle.

Happi voi myös reagoida kumin ja vanteen kanssa mutta tämän merkitys taitaa olla marginaalinen henkilöauton renkaiden kokemissa lämpötiloissa. Isompi turvallisuusongelma on renkaiden ulkopintaa hapertavat happi, kemikaalit ja valo (terveisiä kaikille vaarin perintörenkailla ajaville :wink: ).

Ilmaa lisättäessä renkaan sisälle kertyvä kosteus voi toki osaltaan voimistaa hapen vaikutusta ja ennenkaikkea veden edestakainen höyrystyminen ja tiivistyminen lisää rengaspaineen vaihtelua lämpötilanvaihtelujen myötä, millä voi olla kilpa-autoilussa jo oikeasti merkitystä. Vesiongelmassa auttaa kuitenkin tiivistyvän veden poisto jo ilmaa paineistettaessa tai minkä tahansa pulloilman käyttö, ei siihen välttämättä puhdasta typpeä tarvita.

Joissakin rajusti lämpenevissä renkaissa, esim. lentokoneissa, on sitten ihan oikeasti perusteltua vähentää räjähdysmäisten hapettumisreaktioiden riskiä täyttämällä renkaat typellä.
9-3 SC 2.0t -07
Vastaa Viestiin