Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ei kannata laittaa niitä hihnapyörän torxeja sillä pyssykkä ollenkaan. Tossa wyrthin pyssyssä on ykkösasento n. 60nm ja siittä ylöspäin muut...

Sopivasti rannemomenttiin vaan pikkuräikällä tai ison räikän juuresta vääntävällä otteella.

Hihnapyörän pultin oon ite laittanu vaan täysi hönkä päällä.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ja tosiaan siinä ison pultin aukasussa voi soveltaa jos ei oo mutterimopoo. Eli lukita jotenki ja vääntää jatkolla auki.

Lukita laatikon päältä
Kuva
Kuva
tai (riippuu öpohjasta - vaihdelaatikosta voiko lukita tuon vauhtipyörän alhaalta)
Kuva

Kuva
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Juu en tietenkään pyssyllä pieniä ruuveja kiristä, mutta arvelutti täyden tehon käyttö isoon pulttiin.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

No, nyt on taas kahdesta 9-3:sta ruuvit katsottu. Uudemmassa, 02 mallisessa ja 175 ajetussa kaikki oli hienosti kiinni, mutta vanhemmassa 98 mallisessa ja 275 ajetussa oli 4 ruuvia kuudesta käytännössä täysin auki. Vahinkoa ei ollut vielä tullut, mutta ilman tätä tietoa olisi moottorin tuho ollut varmaan edessä.
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2068
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja pjv »

Ruuvit liimattu '01 9-3:sta, 170 tkm. Tässä yksilössä olivat sattumalta kaikki vielä tiukassa.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
TSuni
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Maalis 27, 2013 19:36

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja TSuni »

Vm. -02 kolkki, 230tkm ja ruuvit tiukassa. Liimalla laitettiin kiinni.
TMTV
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Loka 03, 2011 18:25

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja TMTV »

286tkm ajettu vm:2000 9-5 2.3t.
Ruuvit tarkastettu, kaikki oli kireällä. Nyt lukitteen kera takaisin kiinni. Saa yöt nukuttua paremmin ku tietää että on ainakin tolta osin kone kunnossa :)
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Nyt on moniurahihnan vaihdon yhteydessä kiristetty ja lukitettu nuo. Sanoi huollon tehnyt kaveri että eivät ne kireällä enää olleetkaan, hyvä siis että tuli luettua täältä varoitukset ja hoidettua asia.

Ja autolla ajettu nyt vasta 120tkm. Nyt sitten joutuu ajelemaan ilman näistä ruuveista aiheutuvaa jännitysmomenttia :| Nyyh.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja CDTA »

No elähän nyt, kyllä garretti pitää huolen että jännitys säilyy :P

:lol:
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

CDTA kirjoitti:No elähän nyt, kyllä garretti pitää huolen että jännitys säilyy :P
Niin juu, onpa hyvä että se lotto kuitenkin vielä pyörii :)
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Täälläkin on homma otettu työn alle. Eli -01 og-kolkkini jonka mittarissa 233226 km. Kaikki torxit lähti napsahtaen auki joten eivät olleet vielä löyhtyneet. M6 pultin yleinen kiristyssuositus on 10 NM. Pikkumomenttiavaimella pistin kiinni jonka asteikko alkaa 13,6 NM:stä. Säädin varalta 13,7 NM kun en tiedä saako tuota edes asteikon alarajalla käyttää ja laiton lukitteen kanssa tuohon momenttiin. Pysynee lukitteen kanssa tuohon momenttiin väännettynä kiinni? Nyt saa lukite kuivahtaa rauhassa ja laitan huomenna hihnapyörän takaisin autoon.

Kuva
Pulttipyssyä en omista mutta kuvan viritelmällä lähti helposti iso pultti auki kun isä painoi jarrua nelonen kytkettynä, niin helposti että tuli mieleen että oliko se edes kunnolla kiinni. Momentti tuolle isolle pultillehan on 175NM. Isot kiitokset jcarlsonille tämän ketjun luomisesta. Monet vahingot ovat varmaan vältetty tämän ansiosta. Nyt ei tarvi itellä jännittää enää kuin öljysihdin tukkeutumista ja Garretin laukeamista :lol:
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

EtterociN kirjoitti:mut itse heitin taulukon mukaan ja jatkovarren huomioiden 210Nm eli hylsyn ja momenttiavaimen välissä oli 300mm jatkovarsi ja se kusettaa momenttiavainta muistaakseni noin 10Nm per 100mm (kaukaista mutumuistia koulunpenkiltä :D)
Niin onkos tämä nyt paikkaansapitävää faktaa? Pitäs aamulla laittaa momenttiavaimella hihnapyörä jatkovarren kanssa kiinni.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja ValPe »

Tulipa tarkastettua ruuvit, yksi oli todella tiukassa ja loput viisi kiinni muttei hirveän tiukalla. Nyt varmistettu lukitteella paikoillaan pysyminen. Hihnapyörä sen verran timmisti kiinni akselissa, että ulosvetäjällä piti irroittaa. Kasatessa tippa öljyä akseliin ja meni kohtuuhelposti takaisin. T5 kolkilla ajettu 305tkm.
Käyttöhihna hyväkuntoisen näköinen, mutta yksi taittopyörä naputti vapaasti pyöritettäessä, kuuluu tarkemmin kuunneltuna ohjaamoon asti koneen ollessa käynnissä.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Yksikseen tuon hihnapyöräpultin saapi pois ja takas ruuvipuristimen avulla heleposti, jos vain rupeaa pitämään hihnapyörässä. Nuo torxit pistin ihan käsmomenttiin lukitteen kanssa, sillee sopivan kirreelle.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Veketti »

Tulipa tämäkin tehtyä omaan 120tkm ajettuun viitoseen ja ei nyt kovin kireällä olleet vaikkei ilman avainta olisikaan auenneet. No nytpähän voi tämän osalta ainakin nukkua yönsä rauhassa.

Sai kyllä v-käyrän nousuun, kun eräs autosuojaamo oli vetässyt pyöränpultit huolella kiinni, ettei auennut edes IR:n pulttipyssyllä vaikka väänsin paineet 10bariin. :evil: Voimavarrella ja 2m putkella aukesi narauksen saattelemana.
Vastaa Viestiin