Auton valinta

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6479
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Auton valinta

Viesti Kirjoittaja Eski »

saabistinet kirjoitti: - Vähintään tilat kuudelle hengelle, lastenvaunuille JA tavaroille
TERO
Minulle ei tule tätä vaatimusta täyttävää autoa mieleen muuta vaihtoehtoa kuin pitkä MB Sprinter (tai VW Crafter) jatko-ohjaamolla. Niitä ei taida pahemmin olla bensakoneella tarjolla, mutta paketti/kuorma-autoissa on aika pienet diisseli-verot :D Matkailu-autoksi rekisteröityä saa ajaa B-kortilla eikä tarvita rajoitinta.

Eski
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 533
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Auton valinta

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Tulipa tuossa lauantaina käytyä entisessä Magneetissa Vantaalla viikonloppunäyttelyssä kun ihan tekstarilla kutsuivat :)

Katselin autotarjontaa ja täytyy sanoa, että uusissa parhailta tuntuivat istua Kian kallis malli Optima, nahkasisustuksella.

Opelin "tila-autot" olivat naurettavia tiloiltaa ja huonoja istua. Eipä noissa tila-autoissa takimmaisille penkeille aikuisilla ole mitään asiaa, saati, että enää mitään tavaraa saisi mukaan muuta kuin läppärilaukin takakonttiin :D

Käytettyjen puolella katselin yhtä vanhaa Caravelleä, joka oli ruosteinen ja muutenkaan ei viehättänyt olemukseltaan, vaikka näyttikin omaavan automaatin ja automaattisen ilmastoinnin ja nahkasisustuksen. Kuskin istuinmukavuus ei kuitenkaan tuntunut sopivalta.

Voiton vei ehdottomasti istuinmukavuudeltaan kaikki Volvot, mitä vaihtoautohallissa oli. Edes uusi 9-5 ei yltänyt samaan, ei mielestäni edes samaan mitä nykyinen 9-5:ni.

Näyttäisi siltä, että kesän tienoilla hakusessa onkin noin 2005 vuoden kieppeillä oleva V70 automaatilla, bensalla, nahkasisustuksella ja lisäistuimilla (rekisteröity 7:lle).
Vaikkakin Volvo on kuminauhalelu, niin täytyy kait siitä tinkiä. Istuinmukavuus on kuitenkin Volvossa tähänastisista kokemuksistani paras.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Auton valinta

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Aika monesta kohdast joutu tinkaan. :mrgreen:

Meillä on tollanen 7-hengen farmari missä istutaan selkä menosuuntaan kontissa.
Pari huomioo, kaikki ei pysty istuun vähänkään pidempää tuolla.
Volvossa yhtenäinen toi kontin penkki joten tavaratilaa on käytännössä vähemmän kuin missään tila-autossa.
Vanhemmassa vollessa oli painoraja takimmaiselle penkille, luultavasti tuollekkin kuten meidän mazdassakin joten ei sinne sen enempää ole aikuiselle ole asiaa.

Jos mulla olis noin paljon rahaa käytettävissä niin joku bussimalli ois haussa, kevytkuorkil on diisseliverot olemattomat ja matkailupelis kohtuulliset, maksavat äkkii ittensä takas pa-maksuissa.

edit. Volkkarin automaateista kannattaa pysyy eros ja noin vähäset kilometrit kyl ajelee vähän huonommallakin kuskin penkillä. Enemmän selkä kiittää ku saa muksut köyttää turviksiin selkä suorana(bussimallit).
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Auton valinta

Viesti Kirjoittaja torque »

Tässä tilava Pugi

http://www.nettiauto.com/peugeot/807/49 ... =autosilta

Laadusta en sano mitään, koskaan omistanut ranskalaista.
Ford on saabeihin tottuneelle hyvä merkki. Autot on robusteja eikä niitä tarvii ihan koko ajan olla ropaamassa.
+1
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Soppa79
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Elo 29, 2012 11:42

Re: Auton valinta

Viesti Kirjoittaja Soppa79 »

mikan kirjoitti:Chevyn starcraftista ei ole kokemusta, mutta useampaa trans sportia tuli kokeiltua. Olihan ne enemmän sellaisia olohuoneita. Kuitenkin käytännöllisyys ja vw vei voiton.
Tuttavalla oli pitkään GMC Vandura tai jotain sinnepäin. Nykyisin niiden perheestä löytyy vw caravelle ja mb vito. Jos jenkkeihin päätyy, niin ymmärtääkseni pitäis olla 6.2 diesel, jos haluaa huolettomia kilsoja?

t. Mika
Vaneissa raju kulutus versus vw.
diisel koneista 5.7 on suoraan muunnettu bensasta ja ei kovin hyvällä lopputuloksella (lue susi). 6,2 taasen on hiukan tehoton ja vanhahko ja alakerta ongelmia jonkin verran. 6,5 on käytännössä aina kuorma-auto, mutta kestävämpi kuin 6,2 sekä vahvimmalla automaattilaatikolla mitä gm:ään on saannut
9-5 -04 2,3T Aut STW
VW Kupla -72 38tkm
Chevrolet Corvette Convertible -87 täys projekti
pkoisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Helmi 26, 2004 20:52
Paikkakunta: Kuopio

Re: Auton valinta

Viesti Kirjoittaja pkoisti »

Volvo xc90? Tekniikanmaailman testin mukaan 7- paikkasenakin jää tavaratilaa 260l ja viisipaikkaisena 610l (saman kuin 2006 ja uudemmissa ford galaxyissa). Kuudella penkillä voisi mahtua jotain jo mukaankin. Massaa on kyllä reilusti ;)
Saab 900s cc -90 , Saan 96 -73, Saab 99 ems -73 (mr), Saab 900 CD -84 (mr)
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auton valinta

Viesti Kirjoittaja Cona »

XC90 on aika möhkäle, eli sopii letkeään matkantekoon.

Kyllähän ainoa oikea vaihtoehto tilojen puolesta on Multivan, tila-autoissa voi istuintilat juuri ja juuri riittää aikuisille, mutta tavaratilaa ei tämän lisäksi enää jää.

Toki jos bensakoneesta on valmis tinkimään niin löytyy esim. Peugeot Tepee, joka on oikein mukava reissukumppani, löytyy myös Ford Tourneo jne, mutta ainakin nuo ranskikset on jälleenmyyntiarvon ja luotettavuuden osalta todennäköisesti eri planeetalta tuon Multivanin kanssa.

Sulla on melkein toinen toisensa poissulkevat kriteerit, bensakoneet kun löytyvät yleensä tila-autoista ja pakettiautopohjaiset on yleensä diisseleitä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1463
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Auton valinta

Viesti Kirjoittaja ippe »

Soppa79 kirjoitti:
Vaneissa raju kulutus versus vw.
diisel koneista 5.7 on suoraan muunnettu bensasta ja ei kovin hyvällä lopputuloksella (lue susi). 6,2 taasen on hiukan tehoton ja vanhahko ja alakerta ongelmia jonkin verran. 6,5 on käytännössä aina kuorma-auto, mutta kestävämpi kuin 6,2 sekä vahvimmalla automaattilaatikolla mitä gm:ään on saannut
Ne heikot 5.7 dieselit tehtiin joskus 70-80lukujen taitteessa, eikä moiseen moottoriin enää kovin helposti törmää käytettyjen autojen markkinoilla.

Eivät nuo isommat V8-dieselit nekään ikuisia ole, mutta kestäviä kuitenkin, tosin 6.5:sen pumppurempan kohteeksi tuntuu moni vanin omistaja joutuvan.

Perinteiset GM-konsernin automaattilaatikot ovat lujaa tekoa, kunhan niille muistetaan tehdä perushuollot ajallaan, valitettavan usein niitä mollataan, vaikka porsimisen syy on huollon puutteessa.

Bensakoneisia Suburbaneita on aina välillä myynnissä, sellaiseen kai mahtuu ihan hyvin perhettä, lastenvaunut ja tavarat, 454:nen ei nyt mikään hirmu ole litratehojen suhteen, mutta litroja on kuitenkin jo kohtuullisesti :lol:
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Soppa79
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Elo 29, 2012 11:42

Re: Auton valinta

Viesti Kirjoittaja Soppa79 »

ippe kirjoitti:
Soppa79 kirjoitti:
Vaneissa raju kulutus versus vw.
diisel koneista 5.7 on suoraan muunnettu bensasta ja ei kovin hyvällä lopputuloksella (lue susi). 6,2 taasen on hiukan tehoton ja vanhahko ja alakerta ongelmia jonkin verran. 6,5 on käytännössä aina kuorma-auto, mutta kestävämpi kuin 6,2 sekä vahvimmalla automaattilaatikolla mitä gm:ään on saannut
Ne heikot 5.7 dieselit tehtiin joskus 70-80lukujen taitteessa, eikä moiseen moottoriin enää kovin helposti törmää käytettyjen autojen markkinoilla.

Eivät nuo isommat V8-dieselit nekään ikuisia ole, mutta kestäviä kuitenkin, tosin 6.5:sen pumppurempan kohteeksi tuntuu moni vanin omistaja joutuvan.

Perinteiset GM-konsernin automaattilaatikot ovat lujaa tekoa, kunhan niille muistetaan tehdä perushuollot ajallaan, valitettavan usein niitä mollataan, vaikka porsimisen syy on huollon puutteessa.

Bensakoneisia Suburbaneita on aina välillä myynnissä, sellaiseen kai mahtuu ihan hyvin perhettä, lastenvaunut ja tavarat, 454:nen ei nyt mikään hirmu ole litratehojen suhteen, mutta litroja on kuitenkin jo kohtuullisesti :lol:
Juu kyllä toi 5,7 on jo harvinainen.

Omalla 6,5 -95 vanilla oli ajettu 470tkm kun pumppu meni uusintaan joten ei noi nyt ihan heti laukea.

6,5 turbo mallissa pumppuja rikkoo siirto pumppujen hajoaminen (jota ei useasti huomaa hajonneeksi) ja pmd yksiköt myös porsivat, mutta oikealla huollolla noilla koneilla ja laatikoilla ajaa sen 500tkm++++
9-5 -04 2,3T Aut STW
VW Kupla -72 38tkm
Chevrolet Corvette Convertible -87 täys projekti
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton valinta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Soppa79 kirjoitti: diisel koneista 5.7 on suoraan muunnettu bensasta ja ei kovin hyvällä lopputuloksella (lue susi).
Vastapainoksi 5.7 kiisselikoneesta saa tehtyä erittäin vahvan bensakoneen, jos jaksaa harrastaa. Alakerta on erittäin järeää tekoa, koska konetta suunniteltaessa Oldsmobilen bensapikkulohkoon ängettiin mm. isolohkon kampiakseli.

Ei siitä hyvää diiseliä silti tullut. Tosin moni kyseisen moottorin tyyppivika on sellainen, että ei liity suoraan tuohon koneen historiaan bensakoneena, vaan on ihan vain päin seiniä suunniteltu ja liian vähällä testaamisella tuotantoon päästetty.

Onko joku muuten ihmetellyt, miksei jenkeissä vieläkään ajella kovin paljoa dieselautoilla? Tästä voidaan pitkälti kiittää kyseistä 5.7 D-konetta, jonka kanssa sählätessään jenkit sisäistivät ajatuksen, että diesel = koneremontti parin vuoden välein.

Näitä diisel-Oldseja tuotiin Suomeen oikein maahantuojan toimesta 70/80-lukujen taitteessa. Takseina näitä on pörrännyt aika paljon, kunnes lähes jokaiseen vaihdettiin bensakone diiseleiden hajotessa. Allekirjoituksen Oldsi on yksi näistä vanhoista takseista, tämä yksilö ajeli aikanaan Vehmaalla ja bensaan siirryttiin tiettävästi vuonna 1986.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin