Raitisilmasuodatin - paperinen vai aktiivihiili?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Raitisilmasuodatin - paperinen vai aktiivihiili?

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Kumpi kandee laittaa, ja onko käytännössä eroja noitten suodattimien välillä.
Hinta ainakin on käytännössä sama.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Mimmi kirjoitti:Aktiivihiilinen suodattaa myös hajuja (ainakin osittain).
Sellassen ostin ja just asensin, vaihtoon mennyt oli paperinen jotan aattelin tosiaan teinkö jotenkin tyhmästi.
:roll:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Max »

Oliko vaikee vaihtaa, ja paljonko uusi suodatin maksoi?
Missäköhän toi suodatin sijaitsee, eli mistä kautta se vaihdetaan :oops: . Mä en kyllä aio 80€ kuluttaa enää tuohon suodattimeen :evil:
#1747
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Suodatin on tuulilasin edessä olevan suojamuovin alla. Pyyhkijänvarret pois ja sit se muovi liu'utellaan ja vedetään pois siitä. Sit huomaat toisen muovin alla olevan suodattimen ja ehkä aika tavalla suurempia roskia. Helppo vaihtaa + putsailla ympäristö. Ite laitoin tavallisen suodattimen, kuulemma aktiivihiiliversio tukkeutuu nopeammin?
Ei ole kovin kallis Motonetis:
GM-900/9-3 Kuitu/Paperi ENSIasennus (12x39cm). . . . . . 19-2133 19.90

Tosin og900:s homma oli tosi simppeli tohon verrattuna.
BMW 320dA Coupe LCI
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Max kirjoitti:Oliko vaikee vaihtaa, ja paljonko uusi suodatin maksoi?
Missäköhän toi suodatin sijaitsee, eli mistä kautta se vaihdetaan :oops: . Mä en kyllä aio 80€ kuluttaa enää tuohon suodattimeen :evil:
Tais olla http://www.motonet.fi : ssä alle 20€.

Aikaa vaihtoon meni 10 min, eli
-pyyhkijät irti (muovisuojan pikkurukarilla ylös ja 13mm hylsyllä mutterit)
-sitten pois se muovilevy siitä pyyhkijöiden alta, lähtee kun ottaa ekax tiivisteen irti siitä konehuoneen puolelta, sitten saa nostettua sen reunan ylös sillä se on vaan painettu siihen parilla metalliklipsillä, ja sitten nitkuttelee koneeseen päin jolloin se siitä irtoo.
Itse irroitin kokonaan vaan oikean puolen koska kuskin puolella on pissapojanletkun läpivienti siinä muovilevyssä, mutta vaihto sujuu hyvin kun raottaa vaan oikeeta puolta.
-ton levyn alla on sitten vesiohjauslevy, se ei oo millään kiinni eli irtoo helposti.
-sitten siinä keskellä se suodatin on, reunoista vaan irti (kts. systeemi uudesta) ja uus tilalle.

Siinä se sitten tais ollakin, perin simppeli juttu.

Ainoot hajoovat osat tossa hommassa on ton suojamuovilevyn ihan kulmissa olevan kumiset palat, siellä konepellin aivan terävimmissä kärjissä. Niis on sellasset kumitussu-läpi-kiinnikkeet ja pari meni poikki mutta ei sitä ees huomaa eikä se vaikuta mihinkään, mutta kannattaa olla varovainen.

10 minsaa meni eli siitä hommasta ei viittis joo maksaa 80€.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Tekniikan Maailma testasi raitisilmasuodattimia jotain vuosi takaperin. Paperiset suotimet voitti ominaisuuksissa aktiivihiilet 6-0. Lisäksi aktiivihiilet on reilusti kalliimpiakin.
Itse olin just asentanut aktiivihiilen autooni kun sain testin luettavaksi :?

Edit: testi on TM numerossa 1/03
Viimeksi muokannut 2,3T sport, Su Loka 26, 2003 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Ei kai merkkiliike sitä 80e vaihda, pelkkä suodatin maksaa tiskillä 76e + vaihtotyö :roll: Vai onko kokemusta?

Olit muuten 93t sport 2min jäljes :wink:
BMW 320dA Coupe LCI
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

2,3T sport kirjoitti:Tekniikan Maailma testasi raitisilmasuodattimia jotain vuosi takaperin. Paperiset suotimet voitti ominaisuuksissa aktiivihiilet 6-0. Lisäksi aktiivihiilet on reilusti kalliimpiakin.
Itse olin just asentanut aktiivihiilen autooni kun sain testin luettavaksi :?
No voi perhana, mä arvoin kumman otan mutta ei tuntunnu arpaonni suosivan tällä(kään) kertaa.

Hinnasta olen eri mieltä: :wink:

GM-900/9-3 Kuitu/Paperi ENSIasennus (12x39cm). . . . . . . 19-2133 19.90 ???
GM-900/9-3 Aktiivihiili ENSIasennus. . . . . . . . . . . . 19-2087 19.17 ???
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

AC kirjoitti:Ei kai merkkiliike sitä 80e vaihda, pelkkä suodatin maksaa tiskillä 76e + vaihtotyö :roll: Vai onko kokemusta?

Olit muuten 93t sport 2min jäljes :wink:
Heh, no ens kerralla teen ainakin oman enkkani, toi oli eka vaihto joten oli hieman silmäiltävä paikkoja ennen touhuja ettei hajota mitään oleellista :D
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jyväskylän Laakkosella raitisilmasuodin oli jotain 90-100e. Normaalissa 20tkm.huollossa kaikkein kallein yksittäinen.

Saab lasinpesuaine 4e litra :) koittakaa repiä siitäkin huumoria. Ei mikään ihme, että ne saa normihuollon maksamaan 335e ilman mitään korjauksia.

Onneks tällä Jykylässä on se vaihtoehtoliike.

Toi lasinpesuaineen velottaminen huollossa on kyllä kaikkein mulkerointa hommaa kaikenkaikkiaan ihan missä tahansa kun tällä maksaa testivoittaja Metablue 1.67e /4 litraa Minimanissa :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
9K Aero -93
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Loka 18, 2003 08:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja 9K Aero -93 »

Säiliö täyteen ennen huoltoa, eiköhän sillä siitä kalliista täytöstä pääse. Tai voi ainakin ihmetellä minne ne oli litkut valuttaneet jos kerran itse oli säiliön täyttänyt ennen huoltoa.
Vastaa Viestiin