Nopeusvalvontakameran salama / kuvaustapa?
Nopeusvalvontakameran salama / kuvaustapa?
Pohdiskelin tuossa Porista Helsinkiin päin ajellessani, miten nuo kamerat oikein saavat selkeän kuvan aikaiseksi. Nytkin ilmassa oli sumua, roiske- ja sadevettä sekä autot ja tuulilasit likaisia.
Miten tehokas salama noissa on? Kerran olin näkevinäni jotain välähdystä, mutta tällöinkin valo näkyi lähinnä kameratolpan kohdilla, ei autossani sisällä, joten todennäköisesti oli vain vastaantuleva auto tms. Eikö salaman pidä olla todella tehokas ja kirkas jotta se pystyisi saamaan valoa myös pimeän auton matkustamoon?
Entä tuo nopeudenmittaus, missä kohdin anturit ovat? Vasta kuvaushetkellä vai jo aiemmin?
Valotusajanhan on oltava todella lyhyt että kuva säilyisi terävänä. Ilmeisen kallista tekniikkaa noissa siis täytynee olla....
Miten tehokas salama noissa on? Kerran olin näkevinäni jotain välähdystä, mutta tällöinkin valo näkyi lähinnä kameratolpan kohdilla, ei autossani sisällä, joten todennäköisesti oli vain vastaantuleva auto tms. Eikö salaman pidä olla todella tehokas ja kirkas jotta se pystyisi saamaan valoa myös pimeän auton matkustamoon?
Entä tuo nopeudenmittaus, missä kohdin anturit ovat? Vasta kuvaushetkellä vai jo aiemmin?
Valotusajanhan on oltava todella lyhyt että kuva säilyisi terävänä. Ilmeisen kallista tekniikkaa noissa siis täytynee olla....
Itse olen pari kertaa ajanut kameraan. Ja sen kyllä huomaa kun räpsähtää. Ohitin rekan ja samalla kun palasin omalle kaistalle (vauhtia n. 140km/h) niin salama välähti. Jännä homma on se että ei minuun otettu mitenkään yhteyttä tapahtuman jälkeen ja siitä on aikaa jo melkein pari vuotta.. Noh, nyt kun tämän sanoin niin kohta tulee postissa hieno kuva ja lasku
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
Lexus GS 300
-
- "Turbo"
- Viestit: 208
- Liittynyt: To Helmi 12, 2004 21:05
- Paikkakunta: Kuopio
Pitäneekös se kaupunkilegenda paikkaansa, että juuri tolppien kohdalla kannattaa ohittaa, kuvassa näkyy vaan toinen kaista ja nopeus mitataan kaistan leveydeltä? Siis en mitenkään suosi kyseistä menettelytapaa, huonoimmassa tapauksessa tiketti voinee siis kolahtaa ohitetulle...
#776
Autot: 90 85 / 90i 85 / 96 64 Kulkimet: Commencal Meta 5.5, Volvo XC70 AWD D4 2014
Autot: 90 85 / 90i 85 / 96 64 Kulkimet: Commencal Meta 5.5, Volvo XC70 AWD D4 2014
Keinoja työtapaturmien välttämiseen:
1. Rekisterikilpeen suihkutettavat sprayt, jotka estävät rekisteritunnuksen näkymisen pöntön ottamassa kuvassa. Toimivat testatusti.
2. Rekisterikilven poistaminen kokonaan edestä. Saattaa johtaa pahimmassa tapauksessa kehotukseen laittaa kilpi takaisin tai sakkoon, mutta käytännössä varsin turvallinen suojaus. Itse kävin muuten katsastamassakin saappaani pohjanmaalla ( ei, en viitsi sanoa konttoria ) ilman etukilpeä. Inssi vain tokaisi: 'tuo kilpi olisi kyllä hyvä pitää myös edessäkin' ja auto puhtain paperein läpi.
3. Kommandopipot ja vappunaamarit.
4. Aja riittävän lähellä esim. täysperävaunun tai pakettiauton perää kameran kohdalla. Luonnollisesti vaatii hieman tuuria.
ja muista kiistää aina kaikki viimeiseen asti. Oikeuteen vain todistaja mukaan, joka valaehtoisesti todistaa, että olit jossain aivan muualla kuvaa otettaessa. Ja uskokaa tai älkää, näitä löytyy nykyään vaivatta pientä korvausta vastaan
1. Rekisterikilpeen suihkutettavat sprayt, jotka estävät rekisteritunnuksen näkymisen pöntön ottamassa kuvassa. Toimivat testatusti.
2. Rekisterikilven poistaminen kokonaan edestä. Saattaa johtaa pahimmassa tapauksessa kehotukseen laittaa kilpi takaisin tai sakkoon, mutta käytännössä varsin turvallinen suojaus. Itse kävin muuten katsastamassakin saappaani pohjanmaalla ( ei, en viitsi sanoa konttoria ) ilman etukilpeä. Inssi vain tokaisi: 'tuo kilpi olisi kyllä hyvä pitää myös edessäkin' ja auto puhtain paperein läpi.
3. Kommandopipot ja vappunaamarit.
4. Aja riittävän lähellä esim. täysperävaunun tai pakettiauton perää kameran kohdalla. Luonnollisesti vaatii hieman tuuria.
ja muista kiistää aina kaikki viimeiseen asti. Oikeuteen vain todistaja mukaan, joka valaehtoisesti todistaa, että olit jossain aivan muualla kuvaa otettaessa. Ja uskokaa tai älkää, näitä löytyy nykyään vaivatta pientä korvausta vastaan
#2172
Vaikkei sitten pikavoittoa tullutkaan, olis kannattanu varmistella ja pysyä vielä se hetki - jos vaan mahdollista - siinä toisella kaistallaMake kirjoitti:Itse olen pari kertaa ajanut kameraan. Ja sen kyllä huomaa kun räpsähtää. Ohitin rekan ja samalla kun palasin omalle kaistalle (vauhtia n. 140km/h) niin salama välähti. Jännä homma on se että ei minuun otettu mitenkään yhteyttä tapahtuman jälkeen ja siitä on aikaa jo melkein pari vuotta.. Noh, nyt kun tämän sanoin niin kohta tulee postissa hieno kuva ja lasku
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
-
- "Turbo"
- Viestit: 208
- Liittynyt: To Helmi 12, 2004 21:05
- Paikkakunta: Kuopio
Tuosta naamioinnista...
Kuopio- Leppävirta- välille kun tuli tolppakamerat useita vuosia sitten, eräs kaveri kertoi toisen ajaneen tolppaan valkea nallekarhu sylissä
Tunsin ko. kaverin ja sillä oli tosin paljastimet yms. ja ajoi paljon työnsä vuoksi. Pidin tuolloin kyseistä "legendaa" hieman omassa sarjassaan. Oli kuulemma lainannut tuolloin autoaan muille, eikä muistanut kuulustelussa kenelle...
Kuitenkin, Kuopion paikallislehdessä (tai jossain muussa niistä kolmesta ilmaisjakelulehdessä) oli juttua (aikaa about vuosi) välin tolppakameroista. Siinä haastateltiin tolpista vastuussa olevaa poliisia ja hän kertoi jutun lopussa jonkun valkean nallekarhun ajaneen tolppaan
Voihan se silti olla legenda, kuulostaa sen verran uskomattomalta...
Kamerat sinänsä ovat hyviä, niiden sijoittelu vain per##stä
Kuopio- Leppävirta- välille kun tuli tolppakamerat useita vuosia sitten, eräs kaveri kertoi toisen ajaneen tolppaan valkea nallekarhu sylissä
Tunsin ko. kaverin ja sillä oli tosin paljastimet yms. ja ajoi paljon työnsä vuoksi. Pidin tuolloin kyseistä "legendaa" hieman omassa sarjassaan. Oli kuulemma lainannut tuolloin autoaan muille, eikä muistanut kuulustelussa kenelle...
Kuitenkin, Kuopion paikallislehdessä (tai jossain muussa niistä kolmesta ilmaisjakelulehdessä) oli juttua (aikaa about vuosi) välin tolppakameroista. Siinä haastateltiin tolpista vastuussa olevaa poliisia ja hän kertoi jutun lopussa jonkun valkean nallekarhun ajaneen tolppaan
Voihan se silti olla legenda, kuulostaa sen verran uskomattomalta...
Kamerat sinänsä ovat hyviä, niiden sijoittelu vain per##stä
#776
Autot: 90 85 / 90i 85 / 96 64 Kulkimet: Commencal Meta 5.5, Volvo XC70 AWD D4 2014
Autot: 90 85 / 90i 85 / 96 64 Kulkimet: Commencal Meta 5.5, Volvo XC70 AWD D4 2014
Eräs kaupunkilegenda kertoo, jotta kuvasta väännetään tarvittaessa negatiivi.
Mutta ongelmaahan ei ole jos ajellaan rajoitusten mukaisesti
Ja mitä tulee kuvan selkeyteen, niin eiköhän noissa kameroissa ole megapikseleitä moninkertaisesti tavallisiin digikameroihin verrattuna.
http://www.yle.fi/genreportaalit/portaa ... tunid=1304
Mutta ongelmaahan ei ole jos ajellaan rajoitusten mukaisesti
Ja mitä tulee kuvan selkeyteen, niin eiköhän noissa kameroissa ole megapikseleitä moninkertaisesti tavallisiin digikameroihin verrattuna.
http://www.yle.fi/genreportaalit/portaa ... tunid=1304
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Eturekisterikilvestä voisi myös tehdä kääntyvän. Eli kilpi saranoilla kiinni, ja sopivalla jousella paikoilleen. Auton ollessa paikoillaan, olisi kilpi kuten normaalistikkin, mutta ajossa se taittuisi pois näkyvistä ajoviiman ansiosta. En tiedä sitten mikä on viranomaisten suhtautuminen kyseiseen ratkaisuun
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Tämähän lähentelee jo herran Q:n aikaansaannoksia...enää Saabista puuttuu takapaksista öljyä roiskivat putket, edestä konekiväärit ja kuskin tai no laitetaan pelkääjän ( vaimon ) heittoistuin!hewidero kirjoitti:Eturekisterikilvestä voisi myös tehdä kääntyvän. Eli kilpi saranoilla kiinni, ja sopivalla jousella paikoilleen. Auton ollessa paikoillaan, olisi kilpi kuten normaalistikkin, mutta ajossa se taittuisi pois näkyvistä ajoviiman ansiosta. En tiedä sitten mikä on viranomaisten suhtautuminen kyseiseen ratkaisuun
Noista kameroista niihin saa Leppävirta - Kuopio välillä posottaa aika kovaa ylinopeutta, että välähtää. 80km/h alueella voit vetää 93km/h...sen jälkeen välähtää että tuntuu...huomaa kabiiniin selvästi!
Vuosittain näitä onnellisia oli ainakin viime vuonna n. 5000kpl, joista 10% ei saada selville aiheuttajaa ( mp:t, hälyajoneuvot tms. )
Muistelen lukeneeni jostain, että ovat ihan filmikameroita ja niissäkin vain 36 kuvan filmit. Aika kallista on ylläpito kun pitää käydä vähän väliä tyhjentelmässä kameraa ja teettää kuvia jne. Täällä Jyväskylän Rantaväylällä on 4 tolppaa, joista kamera vain yhdessä (Paviljongin risteys pohjoisesta päin tullessa). Kamera maksaa kuulemma jotain 30000 mummon markkaa tai muuta törkeyttä, joten niitä ei yleensä laiteta kuin yhteen tolppaan kerrallaan alueella. Aikaisemmin oli todella helppo nähdä missä tolpassa se kamera on kun se oli ainoa, missä on punainen reikä. Sittemmin laittoivat punaisen muovikalvon muihinkin tolppiin siihen alempaan reikään. Kyllä tuonkin tuosta huomaa, mutta vasta lähempänä. Eipä ole vaihtunut kameran paikka kuin kerran pariin vuoteen, mitä ne tolpat on tuossa olleet.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11