Nopeusvalvontakameran salama / kuvaustapa?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
TK
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 22:37
Paikkakunta: Helsinki

Nopeusvalvontakameran salama / kuvaustapa?

Viesti Kirjoittaja TK »

Pohdiskelin tuossa Porista Helsinkiin päin ajellessani, miten nuo kamerat oikein saavat selkeän kuvan aikaiseksi. Nytkin ilmassa oli sumua, roiske- ja sadevettä sekä autot ja tuulilasit likaisia.

Miten tehokas salama noissa on? Kerran olin näkevinäni jotain välähdystä, mutta tällöinkin valo näkyi lähinnä kameratolpan kohdilla, ei autossani sisällä, joten todennäköisesti oli vain vastaantuleva auto tms. Eikö salaman pidä olla todella tehokas ja kirkas jotta se pystyisi saamaan valoa myös pimeän auton matkustamoon?

Entä tuo nopeudenmittaus, missä kohdin anturit ovat? Vasta kuvaushetkellä vai jo aiemmin?

Valotusajanhan on oltava todella lyhyt että kuva säilyisi terävänä. Ilmeisen kallista tekniikkaa noissa siis täytynee olla....
Ismo
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 18:06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ismo »

Kuulemma räpsähtävät niin kirkkaasti ettei tarvi miettiä, että räpsähtikö. :)
Vaimot elävät miehiään pidempään, koska heidän ei tarvitse olla naimisissa naisen kanssa.
izengard@irc
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Ismo kirjoitti:Kuulemma räpsähtävät niin kirkkaasti ettei tarvi miettiä, että räpsähtikö. :)
Kyllä sen huomaa jos ja kun räpsähtää !! :P
TK
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 22:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TK »

Hmm no sehän on hyvä :D

Mites sitten se tekniikka, onko siitä mitään tietoa..? Jos normaalilla vähän paremmallakin digikameralla menee loskaräntäsadesäällä tien varteen, ei kuvasta kyllä saa mitenkään selville kuskia, hyvä jos edes sitä rekkaria...?
Make
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Touko 16, 2003 12:05
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

Itse olen pari kertaa ajanut kameraan. Ja sen kyllä huomaa kun räpsähtää. Ohitin rekan ja samalla kun palasin omalle kaistalle (vauhtia n. 140km/h) niin salama välähti. Jännä homma on se että ei minuun otettu mitenkään yhteyttä tapahtuman jälkeen ja siitä on aikaa jo melkein pari vuotta.. 8O Noh, nyt kun tämän sanoin niin kohta tulee postissa hieno kuva ja lasku :D
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Jos sun rekkaria tai naamaa ei kuvasta tunnistettu, niin eipä juuri yhteyttä oteta.
STCF #3
Luonnonystävä
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 21:05
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Luonnonystävä »

Pitäneekös se kaupunkilegenda paikkaansa, että juuri tolppien kohdalla kannattaa ohittaa, kuvassa näkyy vaan toinen kaista ja nopeus mitataan kaistan leveydeltä? Siis en mitenkään suosi kyseistä menettelytapaa, huonoimmassa tapauksessa tiketti voinee siis kolahtaa ohitetulle... :( :x
#776
Autot: 90 85 / 90i 85 / 96 64 Kulkimet: Commencal Meta 5.5, Volvo XC70 AWD D4 2014
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

Keinoja työtapaturmien välttämiseen:

1. Rekisterikilpeen suihkutettavat sprayt, jotka estävät rekisteritunnuksen näkymisen pöntön ottamassa kuvassa. Toimivat testatusti.
2. Rekisterikilven poistaminen kokonaan edestä. Saattaa johtaa pahimmassa tapauksessa kehotukseen laittaa kilpi takaisin tai sakkoon, mutta käytännössä varsin turvallinen suojaus. Itse kävin muuten katsastamassakin saappaani pohjanmaalla ( ei, en viitsi sanoa konttoria ) ilman etukilpeä. Inssi vain tokaisi: 'tuo kilpi olisi kyllä hyvä pitää myös edessäkin' ja auto puhtain paperein läpi.
3. Kommandopipot ja vappunaamarit.
4. Aja riittävän lähellä esim. täysperävaunun tai pakettiauton perää kameran kohdalla. Luonnollisesti vaatii hieman tuuria.

ja muista kiistää aina kaikki viimeiseen asti. Oikeuteen vain todistaja mukaan, joka valaehtoisesti todistaa, että olit jossain aivan muualla kuvaa otettaessa. Ja uskokaa tai älkää, näitä löytyy nykyään vaivatta pientä korvausta vastaan :twisted:
#2172
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Make kirjoitti:Itse olen pari kertaa ajanut kameraan. Ja sen kyllä huomaa kun räpsähtää. Ohitin rekan ja samalla kun palasin omalle kaistalle (vauhtia n. 140km/h) niin salama välähti. Jännä homma on se että ei minuun otettu mitenkään yhteyttä tapahtuman jälkeen ja siitä on aikaa jo melkein pari vuotta.. 8O Noh, nyt kun tämän sanoin niin kohta tulee postissa hieno kuva ja lasku :D
Vaikkei sitten pikavoittoa tullutkaan, olis kannattanu varmistella ja pysyä vielä se hetki - jos vaan mahdollista - siinä toisella kaistalla :)
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Luonnonystävä
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 21:05
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Luonnonystävä »

Tuosta naamioinnista... :oops:

Kuopio- Leppävirta- välille kun tuli tolppakamerat useita vuosia sitten, eräs kaveri kertoi toisen ajaneen tolppaan valkea nallekarhu sylissä 8O
Tunsin ko. kaverin ja sillä oli tosin paljastimet yms. ja ajoi paljon työnsä vuoksi. Pidin tuolloin kyseistä "legendaa" hieman omassa sarjassaan. Oli kuulemma lainannut tuolloin autoaan muille, eikä muistanut kuulustelussa kenelle... :wink:

Kuitenkin, Kuopion paikallislehdessä (tai jossain muussa niistä kolmesta ilmaisjakelulehdessä) oli juttua (aikaa about vuosi) välin tolppakameroista. Siinä haastateltiin tolpista vastuussa olevaa poliisia ja hän kertoi jutun lopussa jonkun valkean nallekarhun ajaneen tolppaan 8O 8O

Voihan se silti olla legenda, kuulostaa sen verran uskomattomalta... :roll:

Kamerat sinänsä ovat hyviä, niiden sijoittelu vain per##stä
#776
Autot: 90 85 / 90i 85 / 96 64 Kulkimet: Commencal Meta 5.5, Volvo XC70 AWD D4 2014
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Eräs kaupunkilegenda kertoo, jotta kuvasta väännetään tarvittaessa negatiivi.
Mutta ongelmaahan ei ole jos ajellaan rajoitusten mukaisesti

Ja mitä tulee kuvan selkeyteen, niin eiköhän noissa kameroissa ole megapikseleitä moninkertaisesti tavallisiin digikameroihin verrattuna.

http://www.yle.fi/genreportaalit/portaa ... tunid=1304
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

Varminta irrottaa kiireisten reissujen ajaksi tuo etukilpi kokonaan. Tämä siis tarkoittaa esim. omalla kohdalla sitä, että sen voi jättää hyllylle lopullisesti. Kannattaa muuten laittaa siipimutterit, jolloin irrotus/takaisinlaitto nopeaa :)
#2172
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Eturekisterikilvestä voisi myös tehdä kääntyvän. Eli kilpi saranoilla kiinni, ja sopivalla jousella paikoilleen. Auton ollessa paikoillaan, olisi kilpi kuten normaalistikkin, mutta ajossa se taittuisi pois näkyvistä ajoviiman ansiosta. En tiedä sitten mikä on viranomaisten suhtautuminen kyseiseen ratkaisuun :wink:
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

hewidero kirjoitti:Eturekisterikilvestä voisi myös tehdä kääntyvän. Eli kilpi saranoilla kiinni, ja sopivalla jousella paikoilleen. Auton ollessa paikoillaan, olisi kilpi kuten normaalistikkin, mutta ajossa se taittuisi pois näkyvistä ajoviiman ansiosta. En tiedä sitten mikä on viranomaisten suhtautuminen kyseiseen ratkaisuun :wink:
Tämähän lähentelee jo herran Q:n aikaansaannoksia...enää Saabista puuttuu takapaksista öljyä roiskivat putket, edestä konekiväärit ja kuskin tai no laitetaan pelkääjän ( vaimon ) heittoistuin! ;)

Noista kameroista niihin saa Leppävirta - Kuopio välillä posottaa aika kovaa ylinopeutta, että välähtää. 80km/h alueella voit vetää 93km/h...sen jälkeen välähtää että tuntuu...huomaa kabiiniin selvästi! :)
Vuosittain näitä onnellisia oli ainakin viime vuonna n. 5000kpl, joista 10% ei saada selville aiheuttajaa ( mp:t, hälyajoneuvot tms. )
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Muistelen lukeneeni jostain, että ovat ihan filmikameroita ja niissäkin vain 36 kuvan filmit. Aika kallista on ylläpito kun pitää käydä vähän väliä tyhjentelmässä kameraa ja teettää kuvia jne. Täällä Jyväskylän Rantaväylällä on 4 tolppaa, joista kamera vain yhdessä (Paviljongin risteys pohjoisesta päin tullessa). Kamera maksaa kuulemma jotain 30000 mummon markkaa tai muuta törkeyttä, joten niitä ei yleensä laiteta kuin yhteen tolppaan kerrallaan alueella. Aikaisemmin oli todella helppo nähdä missä tolpassa se kamera on kun se oli ainoa, missä on punainen reikä. Sittemmin laittoivat punaisen muovikalvon muihinkin tolppiin siihen alempaan reikään. Kyllä tuonkin tuosta huomaa, mutta vasta lähempänä. Eipä ole vaihtunut kameran paikka kuin kerran pariin vuoteen, mitä ne tolpat on tuossa olleet.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin