Kiinnostunut saabin kunnostuksesta ja paljon kysyttävää
Kiinnostunut saabin kunnostuksesta ja paljon kysyttävää
Noniin elikkä itse olen alkamassa laittelemaan omaa saab 900 1988 kaksiovista ensimmäiseksi autokseni ja siinähän riittää hommaa, mutta se ei haittaa kun aikaa on. Elikkä onko tähän malliin mahdollista saada ohjaustehostinta ja jos on niin meneekö kuinka hankalaksi? Sekä onnistuuko tämän mallin turbotus mitenkään? Auto on muuten ajokunnossa mutta vaatii huoltoa enkä halua menettää henkeäni sen takia etten ole tehnyt autolle mitään joten jarrut, iskarit yms. käyn läpi ja toivoisin saavani apua ja neuvoja kokeneimmilta täältä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1102
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: Kiinnostunut saabin kunnostuksesta ja paljon kysyttävää
Etsi-toiminnolla olen löytänyt lähes jokaiseen vikaan apuja. Sitä kannattaa käyttää.Velluu kirjoitti:Noniin elikkä itse olen alkamassa laittelemaan omaa saab 900 1988 kaksiovista ensimmäiseksi autokseni ja siinähän riittää hommaa, mutta se ei haittaa kun aikaa on. Elikkä onko tähän malliin mahdollista saada ohjaustehostinta ja jos on niin meneekö kuinka hankalaksi? Sekä onnistuuko tämän mallin turbotus mitenkään? Auto on muuten ajokunnossa mutta vaatii huoltoa enkä halua menettää henkeäni sen takia etten ole tehnyt autolle mitään joten jarrut, iskarit yms. käyn läpi ja toivoisin saavani apua ja neuvoja kokeneimmilta täältä.
Ehdotan että älä turbota. Sen verran iso homma että saattaa ensiprojektina jäädä puolitiehen. Helpompi ostaa valmiiksi turbo jossa on ohjaustehostinkin valmiina, mikäli voimaa kaipaat.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Re: Kiinnostunut saabin kunnostuksesta ja paljon kysyttävää
Ohjaustehostimen tarvii, jos olet 150 cm tyttö tai reumaattinen mummo. Terve nuorimies tottuu tehostamattomaan 900:n ohjaukseen puolessa tunnissa.
Homman vaikeus tai helppous riippuu taidoista, tiloista ja välineistä. Periaatteessahan se on yksinkertaista: vaihda hammastanko tehostettuun sekä asenna pumppu ja hihnapyörä.
Turbotus on sitten vähän isompi homma eikä tosiaan välttämättä järkevää kun valmiita turbojakin saa halvalla. Parempi aloittaa harrastelu ihan tavallisista katsastusremonteista ja öljynvaihdoista.
Homman vaikeus tai helppous riippuu taidoista, tiloista ja välineistä. Periaatteessahan se on yksinkertaista: vaihda hammastanko tehostettuun sekä asenna pumppu ja hihnapyörä.
Turbotus on sitten vähän isompi homma eikä tosiaan välttämättä järkevää kun valmiita turbojakin saa halvalla. Parempi aloittaa harrastelu ihan tavallisista katsastusremonteista ja öljynvaihdoista.
Re: Kiinnostunut saabin kunnostuksesta ja paljon kysyttävää
Tai jos olet toipumassa tenniskyynärpäästä. Nimim. kätensä uudelleen kipeyttänyt OG900:n ratissa 30 km mantiematkalla.9000_urbo kirjoitti:Ohjaustehostimen tarvii, jos olet 150 cm tyttö tai reumaattinen mummo. Terve nuorimies tottuu tehostamattomaan 900:n ohjaukseen puolessa tunnissa.
Ei muuta kuin tsemppiä alkavaan projektiin. Järki tuntuu olevan päässä, kun jarruja ja muitakin halutaan kunnostaa, eikä vain tunkea jonkun puoliksi maatuneen pommin pellin alle tiukinta mahdollista turboa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kiinnostunut saabin kunnostuksesta ja paljon kysyttävää
Kiitoksia näistä tiedoista mutta sen verran vielä kysyisin että onko bilteman/motonetin osiin luottamista kun katselin että melko halpoja osia on mutta onko ne vaan sen takia halpoja koska eivät ole alkuperäisiä ja saab 900 on sen verran vanhan mallin auto ?
-
- "Viggen"
- Viestit: 601
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: Kiinnostunut saabin kunnostuksesta ja paljon kysyttävää
Jos bilteman ja motonetin väliltä pitää valita, niin oma valinta olisi biltema. Jos jotain osaa ei löydä liikkeestä/liikkeistä, niin purkuautoista sitten.
Re: Kiinnostunut saabin kunnostuksesta ja paljon kysyttävää
Vähän riippuu mitä ostaa. Monessa kohtaa Motonetistä saa ihan samaa tavaraa kuin merkkiliikkeen marmoritiskiltä, mutta ei joudu osallistumaan marmorisen tiskin kuoletuskustannuksiin. Toisissa osissa taas tarvikepalikat on ihan täyttä kuraa.
Esimerkiksi uudempien Saabien termostaatit on sellaisia osia, jotka kannattaa hakea marmorilta. Ihan susilaatua nekin on, mutta tarvikkeet ovat vielä pahempia.
Eli kannattanee etsiä esim. tältä foorumilta tietoa mitä osia kannattaa mistäkin hankkia. OG900:een ei taida ihan joka osaa joka firman hyllyssä ollakaan, eli joskus voi ehkä olla tyytyväinen että ylipäänstä löytää osan.
Esimerkiksi uudempien Saabien termostaatit on sellaisia osia, jotka kannattaa hakea marmorilta. Ihan susilaatua nekin on, mutta tarvikkeet ovat vielä pahempia.
Eli kannattanee etsiä esim. tältä foorumilta tietoa mitä osia kannattaa mistäkin hankkia. OG900:een ei taida ihan joka osaa joka firman hyllyssä ollakaan, eli joskus voi ehkä olla tyytyväinen että ylipäänstä löytää osan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kiinnostunut saabin kunnostuksesta ja paljon kysyttävää
Muistan kun aikoinaan ystäväni osti sytkäboksin tarvikeosana, osa sopi mekaanisesti OG-satkuun (8vt) ja moottorinkin sai käyntiin, mutta ei se toiminut oikein, eikä vaihdossa tullut seuraavakaan boksi, sitten selvisi että boksi on väärä, mutta silti tuo internetissäkin toimiva varaosakauppa myi noita bokseja 8vt-satkuihin reklamoinnista huolimatta.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Kiinnostunut saabin kunnostuksesta ja paljon kysyttävää
jefreitteri kirjoitti:Jos bilteman ja motonetin väliltä pitää valita, niin oma valinta olisi biltema. Jos jotain osaa ei löydä liikkeestä/liikkeistä, niin purkuautoista sitten.
Aikoinaan tein 3 sarjan bemua myyntikuntoon , siitä oli iskarit väsyneet niin Biltemasta menin hakemaan uusia kun oli sopivan hintaisia. Ei onnistunut oli kaikki iskarit myyntikiellossa kun oli Afrikan pojilla karkaisu unohtunut iskareiden varsista.
Siis ääni Motonetille joka suosii kotimaisia tukkureita
Ex:
9-3 2,0T SS Aero A-05
9-3 2.0 SS Arc A -03
9-5 Aero -02 Sedan A
9-5 2.3t Sedan A -98
DAMA Järvenpää # 4778
9-3 2,0T SS Aero A-05
9-3 2.0 SS Arc A -03
9-5 Aero -02 Sedan A
9-5 2.3t Sedan A -98
DAMA Järvenpää # 4778
Re: Kiinnostunut saabin kunnostuksesta ja paljon kysyttävää
Nooh, tuskin kaikki erät kuitenkaan tuommoisia ovat
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
-
- "Viggen"
- Viestit: 601
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: Kiinnostunut saabin kunnostuksesta ja paljon kysyttävää
dama: Biltemalla menee nykyään parempaan suuntaan. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... it=biltema
Käsittääkseni motonet menee juurikin toiseen suuntaan.
Käsittääkseni motonet menee juurikin toiseen suuntaan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1102
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: Kiinnostunut saabin kunnostuksesta ja paljon kysyttävää
Viime aikoina olen saanut aika monta kertaa surkeaa laatua Motonetista. Termostaatti, FM-lähetin, Autostereot nyt tulee heti mieleenjefreitteri kirjoitti:dama: Biltemalla menee nykyään parempaan suuntaan. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... it=biltema
Käsittääkseni motonet menee juurikin toiseen suuntaan.
. Eivät toimineet uutenakaan.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Re: Kiinnostunut saabin kunnostuksesta ja paljon kysyttävää
En tiedä kuinka hedelmällistä on keskustella yleisellä tasolla (osia yksilöimättä) kummasta saa parempia osia Saabiin. Yhdestä paikasta voi saada hyvät etujarrupalat, toisesta hyvät pyyhkijänsulat. Ja hyvän pyyhkijänsulan määritelmä voi 900:ssa olla eri kuin 9000:ssa, koska kaarevalla lasilla sulan pitää myös taipua.
Itsestänikin kyllä tuntuu, että Bilteman osien laatu olisi noussut. Motonet-osista ei kai voi sanoa noin yleisesti, kun osat ovat merkkiosia ja eri merkeillä on omat laatutasonsa. Paljonhan Motonetista saa ihan laatumerkkejäkin: Bosch, Sachs, NGK, GM yms. Toisessa ääripäässä sitten on esim. Scan-Tech.
Eli kun tietoa tai mielipiteitä osista haluat, niin kannattaa osakohtaisesti etsiä haulla tai kysellä esim. tässä ketjussa.
Lopuksi onnittelut 2D:n omistajalle. Erinomainen valinta korimalliksi: 900:n koreista se on kevein, mutta silti vääntöjäykin. Uudenkaupungin tehtaan erikoisuus, jota ei missään muualla valmistettukaan. Kuvia saa laittaa näkyville.
Itsestänikin kyllä tuntuu, että Bilteman osien laatu olisi noussut. Motonet-osista ei kai voi sanoa noin yleisesti, kun osat ovat merkkiosia ja eri merkeillä on omat laatutasonsa. Paljonhan Motonetista saa ihan laatumerkkejäkin: Bosch, Sachs, NGK, GM yms. Toisessa ääripäässä sitten on esim. Scan-Tech.
Eli kun tietoa tai mielipiteitä osista haluat, niin kannattaa osakohtaisesti etsiä haulla tai kysellä esim. tässä ketjussa.
Lopuksi onnittelut 2D:n omistajalle. Erinomainen valinta korimalliksi: 900:n koreista se on kevein, mutta silti vääntöjäykin. Uudenkaupungin tehtaan erikoisuus, jota ei missään muualla valmistettukaan. Kuvia saa laittaa näkyville.
9-3, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm