9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Miten sen haluaa ajatella, 9-3ss/sc:n moottoreita löytyy myös gm-konsernin muiden merkkien keulalta. :)
Totuus vaan on, että enemmän siinä on sukunäköä ooppelin moottoreihin, kuin saabin.
-Sami
Totuus vaan on, että enemmän siinä on sukunäköä ooppelin moottoreihin, kuin saabin.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
No vaikka kuinka pyörittelis asiaa niin eihän se ooppelin ecotec voi millään lailla Kiirunan terästä korvata
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Ja tämä uusi moottori, joka on nyt myös 9-3 Saabeissa ja aikaisemmin NG9-5issa, lienee kokonaan samanlainen kuin Opelissa. Mutta T7ssa taisi olla samaa Opeliin vain lohko, joka on alumiinia, muuten ainakin ennen täällä väitettiin olevan aikasen erilainen aika monesta kohden kuten jakopää.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
T7 on Saabin oma kone, jota käytettiin og-femmoissa ja -kolkeissa. T8:ssa käytetään gm-sukuista alumiinilohkoa.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
...T8:n tarkoittaen tässä siis NG9-3:n keulalta löytyviä nelisylinterisiä bensiinimoottoreita eli B207x. Saabisti-iältään pussihousukansaan kelpaavat yhdistävät T8 -lyhenteen vielä B201L:ään, eli OG900:n keulalta löytyvään 8-venttiiliseen turbomoottoriin.
Muistutuksen vuoksi (edellinen maininta lie hautautunut historian sivujen havinaan): otsikon ongelma tarkoittaa B2x5x -moottoreiden heikosta huohotuksesta johtuvaa ongelmaa, joka on onnistuttu kadottamaan uusista moottoreista jossain vuoden 2004 tienoossa.
Muistutuksen vuoksi (edellinen maininta lie hautautunut historian sivujen havinaan): otsikon ongelma tarkoittaa B2x5x -moottoreiden heikosta huohotuksesta johtuvaa ongelmaa, joka on onnistuttu kadottamaan uusista moottoreista jossain vuoden 2004 tienoossa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Anteeksi joo, väärin kirjoitin!t.t.j kirjoitti:T7 on Saabin oma kone, jota käytettiin og-femmoissa ja -kolkeissa. T8:ssa käytetään gm-sukuista alumiinilohkoa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Ja tämä H-moottori taitaa olla alkujaan Triumphin tekemä, jota sitten Saab on kehitellyt onnistuneesti mielestäni.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Kyllä sen pitäisi olla ihan oma tekele Södertäljestä, ne kaikkein ekat 99:sin koneet oli trumpan tekeleitä.juhokare kirjoitti:Ja tämä H-moottori taitaa olla alkujaan Triumphin tekemä, jota sitten Saab on kehitellyt onnistuneesti mielestäni.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Ok, sitten olen väärässä. Parempi näin, että on Saabin oma!core2 kirjoitti:Kyllä sen pitäisi olla ihan oma tekele Södertäljestä, ne kaikkein ekat 99:sin koneet oli trumpan tekeleitä.juhokare kirjoitti:Ja tämä H-moottori taitaa olla alkujaan Triumphin tekemä, jota sitten Saab on kehitellyt onnistuneesti mielestäni.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Niin on tosiaan, se tuli muistaakseni ulos myyntiin 1981.juhokare kirjoitti: Parempi näin, että on Saabin oma!
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Hyvä tietää tällainen perusasia. On siitä ollut puhetta aikaisemmin tällä foorumilla, liekkö silloin ollut väärää tietoa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Ja jo 1972 tuli saabin oma b-moottori tarjolle, h-moottorin edeltäjä siis. Triumphin koneita tosin myytiin vielä b-koneen rinnalla '73 asti.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Ne Triumphilaiset oli alkuun 1,7 litraisia ja vähän myöhemmin 1,85 litraisia. Saabi omat oli 2 litraisia.
Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Lainaus: Tekniikan Maailma 19/2002:Tobbana kirjoitti:Miten sen haluaa ajatella, 9-3ss/sc:n moottoreita löytyy myös gm-konsernin muiden merkkien keulalta.
Totuus vaan on, että enemmän siinä on sukunäköä ooppelin moottoreihin, kuin saabin.
-Sami
Moottori ja voimansiirto:
Saabin uusi kaksilitrainen moottori on todellakin uusi siinä mielessä, että samanlaista ei ole ollut aikaisemmin käytössä sen paremmin Saabin kuin GM:n muissakaan autoissa. Ja silti puhutaan syvällä rintaäänellä, että moottori on siitä ja siitä GM-yhtiön autosta peräisin. Mistä on kysymys?
Ensinnäkin jäljitystä sotkee se, että jo vuonna 1986 Opel Omegaan tuli saman kokoinen moottori, jossa on täsmälleen samat sylinterinmitat kuin Saabissakin eli 86x86 mm. Se sai neliventtiilitekniikan vuonna 1993 ja siitä on käytössä myös ahdettu versio. Tämä kokonaan valurautainen moottori on käytössä esimerkiksi Astra Cabrioletissa ja Zafira-tila-autossa. Tämä ei kuitenkaan ole Saabin moottorin lähtökohta.
Saabin moottorin pohjana on 2,2-litrainen alumiinivaippainen moottori. Se esiintyy vapaastihengittävänä monessa eri yhtiön autoissa kuten Opel Speedsterissä, Astrassa ja jenkkipuolella Chevrolet Alerossa. Lista olisi huomattavasti pidempi, mutta nämä esimerkiksi.
Ruotsalaiset ovat hyödyntäneet tästä verrattaen uudesta konstruktiosta lähinnä sylinteriryhmän, tasapainoakselit ja oheistarvikkeita, mutta esimerkiksi sylinterinkansi, kampiakseli, kiertokanget, männät, moottorin ohjaus ja ahtojärjestelmä perustuvat Saabin suunnitteluun ja osittain tuotantoon.
Vaihteisto on Saabin Göteborgin tehtaan valmistama ja niitä menee paljon myös Opelin voimakkaampien - suurivääntöisten - mallien käyttöön.
Lainaus päättyy.
Kumminko puolista sukunäköä...
-Pekka
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89