Talvirenkaat 2014-2015
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Talvirenkaat 2014-2015
Pitää riisipussiin varmaan hommaa uudet talvigummit tulevaksi talveksi.
Äkkiseltään alkoi tuntumaan, että Sunny Winter-Gripit vois olla hyvät, tai ainakin halvat, ja eiköhän niilläkin tiellä pysy kun ajelee rajoitusten mukaan? Onko kokemuksia?
http://www.iltalehti.fi/autot/2014091918677592_au.shtml
Äkkiseltään alkoi tuntumaan, että Sunny Winter-Gripit vois olla hyvät, tai ainakin halvat, ja eiköhän niilläkin tiellä pysy kun ajelee rajoitusten mukaan? Onko kokemuksia?
http://www.iltalehti.fi/autot/2014091918677592_au.shtml
Viimeksi muokannut V.J.S, Su Syys 21, 2014 18:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Talvirenkaat 2014-2105
Niin oliko tavoitteena ajaa koko talvi "tyylikkäästi sivuluisussa", vai onko suomalainen kouluarvosana-asteikko jotenkin vieras?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Talvirenkaat 2014-2105
Kovin on pitkä talvi tulossa otsikosta päätellen..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Talvirenkaat 2014-2105
Elä hitossa hommaa noita renkaita talveksi! Duunikaverilla oli tommosen Xarassa ja oli kyllä todella kauheat. Möykkä kabiinissa jo 60 vauhdissa oli niin karsea, että oksat pois! Eikä ollut muuten rammari päällä...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Talvirenkaat 2014-2105
Kannattanee ostaa tuttuja merkkirenkaita talveen (Nokian, Conti, Misukka jne) ja säästää se satanen jostain muualta. Noilla kuitenkin ajaa kauan ja pitkään, joten kustannus on aika pieni verrattuna vaikkapa polttoaineeseen kuluvaan rahaan.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 85
- Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 15:40
- Paikkakunta: Tampere
Re: Talvirenkaat 2014-2105
Sunnyt saattaa hyvinkin olla ainoita renkaita jotka kestää tuonne 2105-vuoteen (otsikko huom.) asti, johtuen renkaan pintakumin pehmeydestä joka vastaa jotakuinkin keilapalloa.
Ostamalla Sunnyn nastarenkaat tuet myös kotimaista käsityötä, sillä nämä renkaat useimmiten nastoitetaan Suomessa (Hurraa!!) jonkun pimeän varaston nurkassa väsähtäneen punaista Bonusta polttelevan varastomiehen toimesta.
Nastaylitys yksittäisessä renkaassa saattaa vaihdella jopa 0 - 2 milliin joka taas saa aikaan varsin viihdyttävän, rallattavan rapsutuksen jo kaupunkinopeuksissa paljaalla kestopäällysteisellä tiellä ajettaessa.
En silti sanoisi Sunnyjä millään tavalla käyttökelvottomiksi vaan niistä saa oikein hyvän refesenssin rengasvertailuun jos/kun hetken ajelujen jälkeen päättää ostaa autoon vaikka jonkun eurooppalaisen "premium" rengasvalmistajan nastarenkaat.
Ostamalla Sunnyn nastarenkaat tuet myös kotimaista käsityötä, sillä nämä renkaat useimmiten nastoitetaan Suomessa (Hurraa!!) jonkun pimeän varaston nurkassa väsähtäneen punaista Bonusta polttelevan varastomiehen toimesta.
Nastaylitys yksittäisessä renkaassa saattaa vaihdella jopa 0 - 2 milliin joka taas saa aikaan varsin viihdyttävän, rallattavan rapsutuksen jo kaupunkinopeuksissa paljaalla kestopäällysteisellä tiellä ajettaessa.
En silti sanoisi Sunnyjä millään tavalla käyttökelvottomiksi vaan niistä saa oikein hyvän refesenssin rengasvertailuun jos/kun hetken ajelujen jälkeen päättää ostaa autoon vaikka jonkun eurooppalaisen "premium" rengasvalmistajan nastarenkaat.
Audi A4 1.8 Tfsi sedan -08
ex. 9-3 2.2 TiD -00, 9-5 2.0t -98
ex. 9-3 2.2 TiD -00, 9-5 2.0t -98
Re: Talvirenkaat 2014-2105
No uusimman TM:n mukaan huonoa ei ole kuin kaikki, ainoa positiivinen asia on vierintävastus, mutta melu ja kaikki talviominaisuudet on oikein erikseen mainittu huonoa-sarakkeessa.Jasse-setä kirjoitti:En silti sanoisi Sunnyjä millään tavalla käyttökelvottomiksi vaan niistä saa oikein hyvän refesenssin rengasvertailuun jos/kun hetken ajelujen jälkeen päättää ostaa autoon vaikka jonkun eurooppalaisen "premium" rengasvalmistajan nastarenkaat.
Ei ole kovin hyvä referenssi vertailuun, kun yksinkertaisesti mikään muu rengas ei ole tätä huonompi... kelvotonta paskaa, joka ei missään vertailun osa-alueessa pärjää edes kitkarenkaille... ei edes oman merkkinsä kitkarenkaalle...
Muutamia otteita TM:n loppuarvostelusta:
"Useissa testeissä suorastaan luokaton"
"Sunnyn pito jäällä ja lumella on surkea"
"ajo on erityisen vaikeaa onnettoman pidon vuoksi"
"Suomen talveen Sunnystä ei ole"
__________________
Harrastus tauolla.
Harrastus tauolla.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Talvirenkaat 2014-2105
Juu, luin saman testin TM:stä ja nimenomaan sen takia alkoi kiinnostaa oikeen kunnolla noi Sunnyt Harmi vaan kun testirenkuloiden koko on 205/55/16, joten ihan varma ei voi olla siitä että samaa laatua saa 195/65/15 kokoisena. Meluhan on vaan positiivinen asia, häipyy kaikki laakereiden ulvomiset ja alustan / motin kilinät sinne nastamelun alle. Volumenapista saa kuitenkin omaan korvaan sopivaa mölysaastetta kabiiniin ihan riittävästi peittämään jotain vaimeana muutenkin kuuluvaa nastarenkaan ujellusta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Talvirenkaat 2014-2015
Saabissa alla viime talvena ostetut Bridgestone Blizzak Spiket, joilla ei montaa tuhatta kilometriä ole takana. Bemarissa vieläkin tuoreemmat, mutta enemmän ajetut Goodyear Ultragrip Ice Arcticit. Näistä puuttuu takarenkaista n. 50% nastoista. Osasyy toki kuljettajan jalassa, mutta myös edellinen talvi osasyyllinen. Paljaalla ja kuivalla asfaltilla kiva ajella nastoilla.
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
- Paikkakunta: Tampere City
Re: Talvirenkaat 2014-2105
Mistä lähtien Subarussa, tuossa automaailman jalohelmessä, on ollut ulvovia laakereita tai kilisevä alusta?V.J.S kirjoitti:Meluhan on vaan positiivinen asia, häipyy kaikki laakereiden ulvomiset ja alustan / motin kilinät sinne nastamelun alle.
Eikö Subaru olekaan maailman paras auto?
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (KA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (KA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Talvirenkaat 2014-2105
Toistaiseksi ei muuta ole ollutkaan kuin välillä startissa ulvahtava hihna (hirrrrvee homma alkaa kiristelemään, ei jaksa) ja jumputtava takajarrulevy (syöpynyt kuopille). Mutta olen kuullut viisaammilta että Subaruissa menee pyöränlaakereita kuin leipää, joten kun kohta alkaa olla 50tkm omaakin ajoa tuolla takana, niin pakostihan sieltä kohta joku laakeri alkaa ulvomaan?Johtaja_Turhapuro kirjoitti:Mistä lähtien Subarussa, tuossa automaailman jalohelmessä, on ollut ulvovia laakereita tai kilisevä alusta?V.J.S kirjoitti:Meluhan on vaan positiivinen asia, häipyy kaikki laakereiden ulvomiset ja alustan / motin kilinät sinne nastamelun alle.
Eikö Subaru olekaan maailman paras auto?
Toisaalta, säästyis talvikumien ostolta ja takajarrulevyn vaihdolta jos vaihtais autoa...hmm...mistäs sinne nettiautoon taas pääsikään
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Talvirenkaat 2014-2105
Alan vihdoin vuosien pohtimisen jälkeen päästä jyvälle siitä, miksi niitä Akilleksia on niin kovasti pitänyt kehua.V.J.S kirjoitti:Juu, luin saman testin TM:stä ja nimenomaan sen takia alkoi kiinnostaa oikeen kunnolla noi Sunnyt
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Talvirenkaat 2014-2015
Käytännössä isommilla teillä harvemmin on mitään jää- tai lumipintaa, eli paljaalla asfaltilla ajetaan. Nastojen irtoamiseen vaikuttaa mielestäni vain se, kuinka nätisti autolla ajaa ja ennenkaikkea kuinka hyvin välttää sutimista. Myös jäällä. Ainakin Continental renkaissa nastat on pysyneet aivan hyvin kiinni, takana vanhemmilla nyt viisi talvea. Etuvetoisella autolla pääsee liikkeelle ilman sudittelua lähes aina, BMW on tietysti eri asia.haffu kirjoitti:Saabissa alla viime talvena ostetut Bridgestone Blizzak Spiket, joilla ei montaa tuhatta kilometriä ole takana. Bemarissa vieläkin tuoreemmat, mutta enemmän ajetut Goodyear Ultragrip Ice Arcticit. Näistä puuttuu takarenkaista n. 50% nastoista. Osasyy toki kuljettajan jalassa, mutta myös edellinen talvi osasyyllinen. Paljaalla ja kuivalla asfaltilla kiva ajella nastoilla.
Re: Talvirenkaat 2014-2015
Osan vaikuttaa myös pyöränkulmat. Sopivasti negatiivista camberia niin suuri osa juurikin sisäreunojen nastoista puuttuu. Pääteillä tuota ongelmaa ei sinänsä ole, mutta näin kaupungissakin oli suurimman osan ajasta myös tiet sulia viime talvena, eli paikassa jossa nopeus sahaa ja niitä "tiukempia" käännöksiä tehdään. Sulien teiden pitokin on parempi, jolloin mahdollinen sutiminen on brutaalimpaa renkaille ja nastoille. Mitään tarpeetonta sudittelua tosin en kuitenkaan harrastanut ja suurimman osasta oli luistonestokin kytkettynä päälle. Väitän siis, että "normaalimpana" talvena olisi nastoja paikoillaan edes hieman enemmän. Renkaat itsessään olivat kyllä ihan pätevät talvikäyttöön ja pito oli riittävän hyvää jopa niillä jäisillä ja lumisilla keleillä.
Saabissa etupäässä olevat nastarenkaat ovat yleensä olleet alla 2-3 talvea, jonka jälkeen renkaat ovat vaihdettu uusiin. Bemarissa näillä mentiin nyt yksi talvi. Tulevasta ei vielä ole tietoa, että mitkä renkaat ovat alla ja kummalla autolla ylipäätään tule ajettua. Todennäköistä on, että tonnarilla taitettaisiin tuleva talvi. Enemmän talviauto se on kuin tuo bemari.
Saabissa etupäässä olevat nastarenkaat ovat yleensä olleet alla 2-3 talvea, jonka jälkeen renkaat ovat vaihdettu uusiin. Bemarissa näillä mentiin nyt yksi talvi. Tulevasta ei vielä ole tietoa, että mitkä renkaat ovat alla ja kummalla autolla ylipäätään tule ajettua. Todennäköistä on, että tonnarilla taitettaisiin tuleva talvi. Enemmän talviauto se on kuin tuo bemari.
Re: Talvirenkaat 2014-2015
Nastarengas pitää myös sisäänajaa. Ensimmäinen tonni hieman rauhallisemmin ilman sudittelua ja lukkojarrutuksia niin nastat asettuvat hyvin koloihinsa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.