museoajoneuvon arvo
museoajoneuvon arvo
mikä löytyy arvoksi, jos esim saab 99 -82 fiini, on normi rekisterissä tai vastaava, joka museorekisterissä, en nyt hae auton arvoa, vaan kumpi suhteessa arvokkaampi, auto jolla saa ajaa koko vuoden tai mr sallimat 30 pv. , entä kumpi kiinnostaa myyntimarkkinoilla enemmän, jos hinta saman suuntainen.
nostaako museo-rekisteröinti automaattisesti hinnan 2- kertaiseksi, ja onko sillä myyntimarkkinoita.
nostaako museo-rekisteröinti automaattisesti hinnan 2- kertaiseksi, ja onko sillä myyntimarkkinoita.
Re: museoajoneuvon arvo
Arvo määräytynee ostajan halun ja merkin kysynnän mukaan. Jos samalla hintaa saa mr-auton, kuin vastaavan normin, niin kyllä mr-auto menee varmemmin. Tässähän on se pointti,että monet käyttää tuota mr-rekisteröintiä väärin. Eli ajetaan enempi kuin laki sallii. Jotkut pitävät ko. autoja jopa käyttöautoina...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: museoajoneuvon arvo
Museorekisteröity on halpa pitää. Käyttöpäiviä on aika mahdoton valvoa, ja kaikkihan tietää kuinka hyvin sellaista lakia noudatetaan jota ei voi valvoa. Varsinkin jos autossa on normaalit valkopohjaiset kilvet eikä naapureillekaan kehuskele että on museorekisteröity.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: museoajoneuvon arvo
Toivoa tietysti sopii, että tuota ei käytettäisi väärin. Kun auton kiinteiden kustannusten ero jatkuvasti kasvaa museoajoneuvoon nähden niin tulee kiusaus lyödä käyttis seisontaan esim. koko kesäksi ja hoitaa ajot MR laitteella. Jos tuosta tulee ns. "maan tapa" niin jossain vaiheessa homma varmaankin vihelletään valtionhallinnon taholta poikki. Tätähän jo koetettiin hiukan vaikeuttaa kun museoajoneuvon ikäräjä nousi 30 vuoteen tuossa jokunen vuosi takaperin. Myöskään katsastusvälin harventaminen neljään vuoteen ei ole "rullaava" vaan naulattu kiinteästi käyttöönottovuoteen 1960 vaikka keksinnöstä on varmasti jo yli 10 vuotta aikaa.
Re: museoajoneuvon arvo
Kyllä ei pidä autoa laittaa museoautoksi jos sitä käyttiksenä meinaa pidellä. Tämä on oma mielipiteeni.
Kyllä useimmiten museoitu auto laitetaan hyvään, oikein hyvään, kuntoon! Silloin en itse ainakaan raaski sitä kaikenlaisissa keleissä edes ajella. Kyllä nuo niin kovan työn vaativat, jos MR-auton valmistaa kunnolla, ettei sitä työtä viitsi ihan vaan rallatellen tuhota.
Lisäksi lienee varmaa, että jos museoautojen väärinkäyttö yleistyy, lisääntyy, niin varmasti valtiovalta toimii. Se ei liene kenenkään etu jos lisäkustannuksia tai käyttörajoituksia tulee.
Hyvin kunnostetuille MR- autoille on varmasti oma ostajakuntansa ja hinta on taatusti laatuun sidottu!
Kyllä useimmiten museoitu auto laitetaan hyvään, oikein hyvään, kuntoon! Silloin en itse ainakaan raaski sitä kaikenlaisissa keleissä edes ajella. Kyllä nuo niin kovan työn vaativat, jos MR-auton valmistaa kunnolla, ettei sitä työtä viitsi ihan vaan rallatellen tuhota.
Lisäksi lienee varmaa, että jos museoautojen väärinkäyttö yleistyy, lisääntyy, niin varmasti valtiovalta toimii. Se ei liene kenenkään etu jos lisäkustannuksia tai käyttörajoituksia tulee.
Hyvin kunnostetuille MR- autoille on varmasti oma ostajakuntansa ja hinta on taatusti laatuun sidottu!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: museoajoneuvon arvo
Miten alkuperäinen MR-auton sitten pitää olla.
saako olla hitsauspaikkoja, pitääkö olla kaikki koristelistatkin tallella, sisustaan kun uusia osia nyt ei saa ja jos jokin valo kytkin korvattu esim. motonetin yleismallilla.. ettei ainakaan tarvitse viikon päästä taas vaihtaa toista 30v sitten valmistettua nappulaa.
yritin searchilla etsiä, että mihin se todennäköisemmin sitten tyssää kun innoissaan vie käyttöautoaan museorekisteröintiin, mutta ei oikein löytynyt mallitapauksia.
löysyin että "ajan hengen" mukaisia juttuja saa olla, mutta 30vuotta sitten kyllä oli vaikka mitä.. mm. ruostetta.
saako olla hitsauspaikkoja, pitääkö olla kaikki koristelistatkin tallella, sisustaan kun uusia osia nyt ei saa ja jos jokin valo kytkin korvattu esim. motonetin yleismallilla.. ettei ainakaan tarvitse viikon päästä taas vaihtaa toista 30v sitten valmistettua nappulaa.
yritin searchilla etsiä, että mihin se todennäköisemmin sitten tyssää kun innoissaan vie käyttöautoaan museorekisteröintiin, mutta ei oikein löytynyt mallitapauksia.
löysyin että "ajan hengen" mukaisia juttuja saa olla, mutta 30vuotta sitten kyllä oli vaikka mitä.. mm. ruostetta.
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
Re: museoajoneuvon arvo
No jotain kauhutarinoita on kuulunut pulttien päissä olevien numeroiden syynäämisestä jne. Mutta eikös nyt ole se kevennettykin versio, konservointi, mistä oli esimerkki TM:ssä. Eli normaali kuluminen saa näkyä, ei tarvitse olla "näyttelykunnossa".
http://tekniikanmaailma.fi/autot/muut/a ... okatsastus
http://tekniikanmaailma.fi/autot/muut/a ... okatsastus
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: museoajoneuvon arvo
Ei museoauton rakentaminen ja kunnostaminen mitään rakettitiedettä ja pilkunvääntämistä ole. Suomen Autohistoriallisen kerhon, SHAK:in sivuilta löytyvät erinomaiset ohjeet MR-auton rakenteluun.
Katsastustilanteessa SHAK:n museokatsastajat suorittavat museokelpoisuuden katsastuksen ja sen jälkeen auto katsastetaan museoajoneuvoksi liikennekatsastajan toimesta. Liikennekatsastus tehdään tämän jälkeen joka toinen vuosi. Nykykäytännön mukaan museokatsastusta ei tarvitse uusia enää 10 vuoden jälkeen, kuten ennen oli.
Ei muuta kuin hienoja MR-autoja rakentelemaan jälkipolvien ihmeteltäväksi!
Tuolla minun projektisivuilla on minun MR Saab 95:sen kuvia ja juuri työn alla olevan Saab 99:sin kuvia. Tarkoitus oli tulevan vuoden alkupuolella saada tuo valmiiksi ja laittaa sitten 2-ovinen 900 Iivari työn alle.
Katsastustilanteessa SHAK:n museokatsastajat suorittavat museokelpoisuuden katsastuksen ja sen jälkeen auto katsastetaan museoajoneuvoksi liikennekatsastajan toimesta. Liikennekatsastus tehdään tämän jälkeen joka toinen vuosi. Nykykäytännön mukaan museokatsastusta ei tarvitse uusia enää 10 vuoden jälkeen, kuten ennen oli.
Ei muuta kuin hienoja MR-autoja rakentelemaan jälkipolvien ihmeteltäväksi!
Tuolla minun projektisivuilla on minun MR Saab 95:sen kuvia ja juuri työn alla olevan Saab 99:sin kuvia. Tarkoitus oli tulevan vuoden alkupuolella saada tuo valmiiksi ja laittaa sitten 2-ovinen 900 Iivari työn alle.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: museoajoneuvon arvo
periaatteessa siis, siisti. normaali, ropeltamaton auto kävisi.
oma käyttis täyttäisi hieman yli vuoden päästä tuon 30v ja mietityttää kannattaisiko...
jos sillä ajaisi vain perjantaisin tai pitäisi vara-autona, jossa sitten saattaa ajamattomuus tuoda omia ongelmia
oma käyttis täyttäisi hieman yli vuoden päästä tuon 30v ja mietityttää kannattaisiko...
jos sillä ajaisi vain perjantaisin tai pitäisi vara-autona, jossa sitten saattaa ajamattomuus tuoda omia ongelmia
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
Re: museoajoneuvon arvo
Jos museoon rekisteröit, niin ei voi ajella ko. 30 perjantaina vuodessa Eli lain mukaan joka 12.sta pv.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: museoajoneuvon arvo
Niinpä niin! Ei minun mielestäni autoa kannata museoida, jos jo etukäteen tietää autolle säännöllistä ajoa. Silloin auto pitää pitää normaalissa liikennekäytössä.
Vielä täsmennyksenä tuohon museointiajankohtaan. Ensi vuonna museointi-ikään tulevat autot, jotka ovat valmistettu vuonna 1984. Auton rekisteröintiajankohta ei tee auton museokelpoisuutta, vaan auton valmistusvuosi. Siis auto saavuttaa museointioikeuden valmistusvuotta seuraavan vuoden alusta lukien.
Vielä täsmennyksenä tuohon museointiajankohtaan. Ensi vuonna museointi-ikään tulevat autot, jotka ovat valmistettu vuonna 1984. Auton rekisteröintiajankohta ei tee auton museokelpoisuutta, vaan auton valmistusvuosi. Siis auto saavuttaa museointioikeuden valmistusvuotta seuraavan vuoden alusta lukien.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: museoajoneuvon arvo
ei väärin
siisti normaali ja ropeltamaton auto on siis optimaali museoautokohde josta sitä aletaan työstämään.
em adjektiivit omaavassa kulkineessa on jo ruostetta ja alkavaa kulumista jotka pitää poistaa.
alkuperäinen kuntohan on siis tarkoitus museoinnissa eikä sellaisessa mitään motonetin katkaisimia voi olla. se oli ehkä vitsinä heitetty.
saab lehden sivuillahan on hyviä esimerkkejä museoinneista
hitsauspaikat pitää luonnollisesti olla samassa tasossa hiottuna ainakin.
tai kyllä niitä on pohjassa vielä kyllä tinattukin...
sisustuskin pitää olla ehjä ilman reikiä ja takapenkin auringonpolttamaa selkänojaa
konehuone pitää olla siisti siis ilman jölyvuotoja rane johtoja sekä rispaantuneita letkuja, rautalankaa sekä paalinarua
siisti normaali ja ropeltamaton auto on siis optimaali museoautokohde josta sitä aletaan työstämään.
em adjektiivit omaavassa kulkineessa on jo ruostetta ja alkavaa kulumista jotka pitää poistaa.
alkuperäinen kuntohan on siis tarkoitus museoinnissa eikä sellaisessa mitään motonetin katkaisimia voi olla. se oli ehkä vitsinä heitetty.
saab lehden sivuillahan on hyviä esimerkkejä museoinneista
hitsauspaikat pitää luonnollisesti olla samassa tasossa hiottuna ainakin.
tai kyllä niitä on pohjassa vielä kyllä tinattukin...
sisustuskin pitää olla ehjä ilman reikiä ja takapenkin auringonpolttamaa selkänojaa
konehuone pitää olla siisti siis ilman jölyvuotoja rane johtoja sekä rispaantuneita letkuja, rautalankaa sekä paalinarua
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: museoajoneuvon arvo
Museoautot takaisin normaaliin katsastuskäytäntöön -> verotulot kasvaa ja valtio sekä vakuutusyhtiöt voittaa. Naapurienkaan ei tarvitsisi kytätä toisiaan niin paljon, koska sillä vanhalla autolla ajamisesta ei enää saisi niin suurta hyötyä.ristos kirjoitti:Lisäksi lienee varmaa, että jos museoautojen väärinkäyttö yleistyy, lisääntyy, niin varmasti valtiovalta toimii. Se ei liene kenenkään etu jos lisäkustannuksia tai käyttörajoituksia tulee.
jeeeeeee!
Re: museoajoneuvon arvo
Museoautojen tarkastuksissa vaikuttaisi olevan eroja ihan tarkastajan ja kohteen mukaan, joillekin museoauto on uustuotanto-osista rakennettu replica ja toiselle alkuperäisestä patinoitunut, sitten on ne jotka laittavat CD-soittimia, teräspunosjarruletkuja ja aramidijarrupaloja 60-luvun autoihin ja kulkeavat nenä pystyssä autotapahtumissa omaa merkkiään maailman parhaana pitäen...
Museoauto on edullinen pidettävä, mutta saahan muutkin laitettua pois liikennekäytöstä tarvittaessa, hinta muodostuu sitten miten muodostuu.
Mä väitän että iso osa myynnissä olevista autovanhuksista on myynnissä niin kovalla hinnalla ettei niitä oikeasti ole edes tarkoitus myydä, mutta hellasäröä vähentää se että ollaan näennäisesti luopumassa osasta kalustoa
Museoauto on edullinen pidettävä, mutta saahan muutkin laitettua pois liikennekäytöstä tarvittaessa, hinta muodostuu sitten miten muodostuu.
Mä väitän että iso osa myynnissä olevista autovanhuksista on myynnissä niin kovalla hinnalla ettei niitä oikeasti ole edes tarkoitus myydä, mutta hellasäröä vähentää se että ollaan näennäisesti luopumassa osasta kalustoa
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: museoajoneuvon arvo
Muistetaanhan nyt se, että turvallisuutta parantavia muutoksia saa ja minun mielestäni oikeastaan pitääkin tehdä.ippe kirjoitti:teräspunosjarruletkuja ja aramidijarrupaloja 60-luvun autoihin
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366