saab 9000 lastutus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
maukka1
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Tammi 22, 2015 17:31

saab 9000 lastutus

Viesti Kirjoittaja maukka1 »

Hei! Osaako joku sanoa onko mitään järkeä lastuttaa vm. 1997 saab 9000 ajettu noin 398 tuhatta. Auto kunnossa ja katsatuksesta meni läpi ilman huomautusta. Uskaltaako tämmöisellä vetää asuntovaunua pidempää matkaa? Kyseessä on turbo. Kone on 2,0 L. Tietääkö kukaan löytyykö manner Espanjasta Saab korjaajia, ja, tai saabin varaosia?
Viimeksi muokannut maukka1, Ma Maalis 16, 2015 22:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: saab 9000 lastutus

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Moottorinohjauksen päivityksellä saa kyllä sitä kaivattua vääntöä lisää vetohommiin. Koneen ja kytkimen kestoa on hankala näin etäältä arvioida mutta hyväkuntoiset osat sietää virityksen kyllä moitteetta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: saab 9000 lastutus

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

maukka1 kirjoitti:Hei! Osaako joku sanoa onko mitään järkeä lastuttaa vm. 1997 saab 9000 ajettu noin 398 tuhatta. Auto kunnossa ja katsatuksesta meni läpi ilman huomautusta. Uskaltaako tämmöisellä vetää asuntovaunua pidempää matkaa?
Anna palaa vaan, jos auto on kunnossa. Omassa tonnarissa oli pitkälti yli 400tkm kun möin pois ja oli lastutettu ja kesti vetää raskasta kuormaakin. Matka-ajossa kulutuskin tippu lastutuksen jälkeen n puol litraa.

IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: saab 9000 lastutus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Hyvä olisi tietää seuraavat asiat
- vapari vai turbo ja jos on turbolla esim. aero, normi- vai matalapaineinen
- kone 2,0 vai 2.3
- manuaali vai automaatti

- vaparia en lastuttas
- matalapainen turbo vaatinee lastun lisäksi esim. coolerin ja mankkuvenan. mankkuvenan vaihtasin tällöin suosiolla t7 versioon ja lastutuksessa tuo modata sisälle.
- automaatiilla huomioita vääntöä ettei hirveästi yli 400Nm menisi
- täyspaineisessakin tekisin t7 modauksen (hommaa samalla liittimen + vena) vaihto samalla kun softa uusitaan
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: saab 9000 lastutus

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

'97 turbossa on kyllä matalapaineisenakin cooleri. Mankkuventtiilin toki vaatii.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: saab 9000 lastutus

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Mawerick kirjoitti:'97 turbossa on kyllä matalapaineisenakin cooleri. Mankkuventtiilin toki vaatii.
Näin on. Itsellä kävi tuo vanhempi tonnari 380 tkm ajettuna vähän tehoja hakemassa ja kyyti on kyllä yhtä juhlaa matalapaineiseen verrattuna. Eli siis cooleri löytyy ja kannattaa suosiolla hankkia se T7 magneettiventtiili sinne ja softaan T7-modaus boksiin.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: saab 9000 lastutus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Oletetaan et kaverilla on turbo.

Myös mitä remppaa tehty on jotain merkitystä noilla km, itse miettisin esim seuraavien kuntoa
- pa- pumppu ainakin uusittu ja paljo km nykyisel takana
- jos 2.3 jakopää kunto: tp-ketju poistettu/uusittu, jakoketjus varaa, vesipumppu, öljypumppu, sihti putsattu
- ei kone polta/vie öljyä tai nesteitä
- kytkin ja/tai laatikko toimivat 100% hyvin

Myös etanolimahdollisuushan on olemassa mutta teettää hiukan enempi hommia ja palaa myös jonkin verran enempi rahaa. Pa-pumppu+kumiletkut etanolikestävät, pa-suodatin uusia pari kertaa, öljyt vaihtaa heti ja pari seuraavaa kertaa tiheämmin, öljysihti putsata jne.

- miten paljo haluaa sitä tehoa/vääntöä ja bensa aeron tehoihin asti matalapaineisessa riittää mankkuvena+softa, siitä stegit ylöspäin jotain 245hv asti suht vakiokamoilla vielä menee mut steg3 alkaen vaatii jo muutakin tekemistä esim. 2,5/3" catback.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
JuhanaL
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 15, 2010 11:41
Paikkakunta: Eura

Re: saab 9000 lastutus

Viesti Kirjoittaja JuhanaL »

eikös tuo tp ym.koske myös kaksilitraisia näissä uudemmissa tontuissa 94 ja ylöspäin, sama kone vissiin eri iskunpituudella?
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: saab 9000 lastutus

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Itselläni on steg3 2,3 t5 moottori
muuten kaikki vakiota paitsi
3" putki edestä perään
cooleri vaihtuu jossain välissä alumiiniseen
sitä en tiedä mitä tehoa on todellisuudessa
ohjelman mukaan 280hv
olisko 250+ ehkä, toi oli semmonen budjetti viritys.
ja noilla eväillä ei kyllä enempää saakaan.
Viimeksi muokannut ari_viitanen, Ti Helmi 24, 2015 00:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ari 1622
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: saab 9000 lastutus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

2.3 näyttäs jostain syystä etsi napin kautta luetun perusteella porsivan koneet etenkin alakerrasta enemmän kuin 2,0 myllyt.

Jos käyttöauton haluaa niin aero päivitys ehkä paras ja halvin tapa. Lyhytlohkois t5.5 tais olla jo 225hv tuo aero softa

Omas kiinni nyt 2.3T t5.2 aero 200hv vakioecu ja riittää kevyesti tuo voima/vääntö vaikka kuormaa ja peräkärrikin perässä.
.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: saab 9000 lastutus

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Nuo pa-pumppu, tp-ketju yms hajoaa ajan ja km mukaan, lastutus ei vaikuta. Sitä tehoahan käytetään vain loppujen lopuksi harvinaisissa kiihdytystilanteissa. 99% ajoa on useimmilla perus matka-ajoa tai sitten kaupunki junnaamista, missä teholla ei ole juurikaan tarvetta, kone käy jossain parin tuhannen molemmin puolin.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: saab 9000 lastutus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ei lastutus noihin vaikutakaan. Tarkoitus antaa vinkkiä että katsoo/ottaa selvää juuri nuo perusjutut kun jo kuitenkin 400tkm ajettu. Vaunua vetämällä lisärasitusta jonkun verran kesällä kirjoitetusta päätellen tulee.

Muuten voi olla seuraava viesti " lastutin kk sitten ja nyt kone alkoi kilkattaa, onko siinä syy?" vaikkei niillä mitään tekemistä ole toistensa kanssa.

Itse varmistaisin jos hyväkuntoinen muuten perusjutut kuntoon ja sitten tehoa jos aikomus käyttää pitempään. Esim. jakopääremppa /jos manuaali niin kytkin remppakin kuitenkin jo kohtuu investointeja nekin.

Kun ei mulla ainakaan ole tietoa edelleenkään onko edes turbo, mikä kone ja vaihteistotyyppi ja vaikkapa mitä renmppaa tehty niin vaikea muuta kun yleistä (oman kokemuksen kantapään kautta saaduista) antaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
maukka1
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Tammi 22, 2015 17:31

Re: saab 9000 lastutus

Viesti Kirjoittaja maukka1 »

Kyseessä on turbo. Kone on 2,0 L.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: saab 9000 lastutus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Korjaajista en tiedä espanjassa.
Uusia osiahan tännekin peräpohjolaan tilaillaan netin kautta ympäri eurooppaa esim, englannista, ruotsista, saksasta jne.

Aeron originaali ecuja löytynee klubin ostetaan osastolle ilmoituksella purussa olevistakin.
Noissa osto ecuissa vain huomioitava että ajonesto ja hälytinjutut ovat samat ja on trionic 5.5.
Postikin kuljettaa ecun myös kätevästi sinne..

Matalapaine jos on niin 150hv esim tehonnosto aeron 225hv niin eron kyllä huomaa ja suht halpaakin.
- ostoeculla jossa esim sattuisi olemaan t7 magneettiventtiili jo modattuna jotain 100-150e
- se t7 magneettiventtiili on uusi noin 80e ja väliadapteri t5/t7 vaikka softaguruilta noin 20e jos ecussa t5 vielä niin se venttili varmaankin alle 100e
- johon lisäksi paremmin hengittävä catback putkisto 2,5" tai 3" välillä 350e-500e

Nuo kaikki yllä on helppoja ja nopeita bolt on asennuksia
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
maukka1
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Tammi 22, 2015 17:31

Re: saab 9000 lastutus

Viesti Kirjoittaja maukka1 »

Kiitoksia kaikille vastanneille.
Vastaa Viestiin