Talvirenkaat 2015-2016

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Talvirenkaat 2015-2016

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Rommitommi kirjoitti:Ja kyllä tässä puhalluksessa on varmasti ollu myös testaajat mukana, koska Nokian ei varmasti ole ainoa joka huijaa, mutta kiinni ei ole juuri kukaan jäänyt kymmnen vuoden aikana. Tais Continental jäädä kiinni pari vuotta sitten, liekkö eivät maksaneet tarpeeksi "suojelurahaa" testaajille.
Kyllä. Tässä juuri nämä topickin kirjoittajat eivät huomanneet tai eivät halunneet huomata. HKPL-renkaat ovat vallan mainiot. Vuosien aikana kerrottu täällä foorumilla muka-syitä, miksi minunkaan ei kannattaisi ostaa. Yksi syy oli aikanaan, että HKPL-renkaat saattavat räjähtää/hajota kylestä laatuvian takia. Siinä oli yksi syy. Toinen syy oli, että nastat menevät olemattomiin, jolloin pitoa ei olisi.

Ja kaikesta huolimatta ovat olleet parhaimmat renkaat minulla joilla pysyy erittäin karuissa olosuhteissa tiellä kuin tiellä jopa kymmenien cm lumikinoksissa. En vaihtaisi. Tämä on juuri tätä kirjoittelua, jota on joka paikassa. Varmasti Continental on mm. erittäin hyvä talvirengas, mutta olen näihin HKPL-renkaisiin tykästynyt ja ovat olleet luotettavat.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2015-2016

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nämä rengastestithän julkaistaan aina syksyisin kauden alkaessa, mutta testit tehdään jo edellisenä kevättalvena kun on vielä testauskelejä. Tämän vuoksi syksyn uutuusrenkaista pitää aina pyytää testiin jonkinasteiset protomallit, joten siinähän on tehtaille kyllä herkullinen paikka vähän optimoida tuloksia.

Luottamusta herättäisi vahvemmin kyllä sellainen käytäntö, että renkaat ostetaan normaalista rengaskaupasta kertomatta sen enempää mihin käyttöön ne menevät. Näinhän oletettavasti toimitaan jo halpojen kiinalaisten renkaiden kanssa, tai ainakaan niitä tuskin tilataan tehtaalta. Nykykäytäntöhän on tehtaalta toimitettavien renkaiden osalta vastaava, kuin TM kertoisi merkkihuoltotestauksessaan etukäteen että tämä on sitten TM:n testihuolto. Ei välttämättä jäisi ne pissapojan nesteet ja vararenkaan ilmanpaineet tarkistamatta :roll:

En kauheasti epäile TM:n testaajien luotettavuutta. Lehdellä on aika paljon hävittävää jos jäävät kiinni suoranaisesta valehtelusta. TM:n testien puolueettomuutta on aina epäilty, olen viime aikoina lueskellut iltalukemisina 70- ja 80-lukujen Tekniikan Maailmoja ja siellä on postilaatikkopalstalla ihan samat kritiikit testien puolueettomuudesta kuin vielä 2010-luvullakin. Siltikään koskaan ei voi olla varma kenenkään puolueettomuudesta, kyllähän jostain syystä testeissä pärjäävät rengasmerkit mainostavat alan lehdissa aika paljon, joten testattavat valmistajat ovat myös lehden toiminnan maksajia. Toisaalta olisiko minkään rengasmerkin maahantuojalla varaa jättää mainostamatta Suomen suurimmissa autolehdissä?

En epäile yhtään Nokian Renkaiden osaamista varsinkin talvirenkaiden suunnittelussa ja valmistamisessa. Samoin en epäile esim. VW:n osaamista autojen tekemisessä, mutta silti osaavatkin firmat sortuvat petokseen lisätäkseen myyntiä tai täyttääkseen markkinoiden tai viranomaisten vaatimukset. Surullinen uutinen kokonaisuudessaan, ei niinkään siksi että olisin joku Nokian Renkaiden fani, vaan siksi että huijaaminen elinkeinotoiminnassa on aina kaikilta pois, eikä tämäkään tapaus ole omiaan vahvistamaan yhtä suomalaisten maailmalla (vielä) nauttimaa kilpailuetua: rehellisen toimijan mainetta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvirenkaat 2015-2016

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

Helsingin pörssin avauduttua Nokian Renkaiden osake lähti selvään luisuun. Osake oli halventunut kello 11 noin 6,2 prosenttia.
http://www.taloussanomat.fi/porssi/2016 ... 162230/170

En tunne myötätunnon häivääkään.
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2015-2016

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kauppalehti kirjoitti:"Tämä ei tullut yllätyksenä. Continental jäi muutama vuosi sitten kiinni testien manipuloinnista ja tiedossa oli, että Nokian Renkaat pystyy samaan", Tekniikan Maailman autoista ja liikenteestä vastaava toimituspäällikkö Velimatti Honkanen kertoo

...

Honkasen mukaan vilpin mahdollisuutta eliminoidaan muun maussa jälkikäteen tehtävillä kontrolleilla. Renkaat ostetaan jälkikäteen myös kaupasta ja niiden tuloksia verrataan valmistajalta saatujen renkaiden ominaisuuksiin.

”Nokian Renkaiden kohdalla eroja ei ole havaittu testirenkaitten ja kaupasta saatujen välillä.”
Mielenkiintoista...

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/tekni ... a/4R8RqQxi
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Talvirenkaat 2015-2016

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Samasta uutisesta:
”Nokian Renkaiden kohdalla eroja ei ole havaittu testirenkaitten ja kaupasta saatujen välillä.”

Honkanen kehaisee Tekniikan Maailman olevan erikoisasemassa rengastestejä tekevien lehtien joukossa.

”Meillä on käytössä henkilökunta, joka työkseen testaa renkaita. Kaikilla näin ei ole.”
Missäköhän tällaista vakituista testihenkilökuntaa oikein tarvitaan, siis muualla kuin erään kotimaisen rengastehtaan palkkalistoilla... Vai tarkoittiko muka, että lehdellä itsellään riittää testejä koko vuodeksi?

No, homma haisee joka tapauksessa, pahalle.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvirenkaat 2015-2016

Viesti Kirjoittaja 3J »

Tarkoittanee Testworldin henkilökuntaa. Jotkut lehdet tekee varmaan testit omin voimin.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Talvirenkaat 2015-2016

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

TM:n rengastestin luin 2014 vuodelta. Siellä oli kerrottu, että renkaat pyritään ostamaan kaupoista ja vain jos kyseessä on uutuusmalli, se pyydetään valmistajalta. Vielä ennen testin julkaisua käydään ostamassa ne renkaat referenssitestiä varten rengasliikkeestä. Ainakin tuntui uskottavalta. Toki kaiken tekee siltikin ihmiset ja onhan se mahdollista että joku on lahjottavissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvirenkaat 2015-2016

Viesti Kirjoittaja tturku »

Taitaa olla tosi pieniä ja marginaalisia olleet noi huijaukset. Kuten artikkeleissa on todettu, erot renkaiden välillä ovat todella pieniä.
Apollo Alnacia ei syytetty huijauksesta vaikka sen testitulos romahti viimevuotisessa testissä
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Talvirenkaat 2015-2016

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Suoritin äsken rengaspaine/urasyvyys ym. tutkailun kaikkien kolmen auton renkaisiin, näin talvirengaskauden loppusuoralla.

Emännän Avensiksessa on alla neljättä talvea Hakkapeliitta seiskat. Kilsoja renkaille on tullut aika tarkkaan 50000. Mietiskelin syksyllä niitä alle laittaessani, että viimeinen talvi on edessä ja oikeassa olin. Nastahukka oli melko pieni ja pintaa oli ihan riittävästi kun kausi alkoi, nyt oli tilanne hieman muuttunut. Pintaa oli edelleen vähän vajaat 5mm-6mm. Sen sijaan tämän talven 12000 km aikana eturenkaiden nastat olivat antautuneet totaalisesti, hävikkiä oli tullut jonkun verran lisää, mutta varmasti 75% nastoista oli katkennut. Jämät olivat kumin sisässä ja vain siellä täällä tuntui sormenpäähän karhealta. Rullataan noilla loppuun saakka ja ensi talveksi uutta tilalle. Vaan ei Nokialaista, jotain muuta vaihteeksi.

Rellun seitsemän talvea nähneet legendaariset Kleberin Kapnor 5:t olivat edessä vielä 6-7mm ja takana 7-8mm pinnalla, kaikki nastat tallella. Hieman alkaa kumi jo kovettua, mutta jos tuo vehje minulla vielä ensi talvena on, noilla leijutaan tyylikkäästi vielä ensi talvikin :D

Lexuksessa on olla autoliikkeen kustantamat Continental WinterContactit, joilla on nyt takana reilut 3000 km. Huollossa olivat joulukuun alussa merkanneet kulutuspinnaksi 9mm, äsken kun mittasin, niin pinta oli reunoissa 6-7mm ja keskellä 7-8mm. Jos tuota vauhtia tosiaan sulavat pois alta, ei noilla kovin montaa talvea ajeta ! Ovh on 350 euroa kappale ja tällä hetkellä tarjouksessa reilut 200 e kpl. Muutenkaan en ole noista kovin otettu, hiljaiset ovat ja johdonmukaiset ajaa, mutta jotenkin yleisfiilis on tietyissä ajotilanteissa vähän löysän tuntuinen. Koko on 245/40/18, joka on Lexuksen peruskoko tässä facelift-mallissa, niin kesä-kuin talvirenkaissa ja onhan autolla painoa pari tonnia ynnä tehoakin se vajaat 350 heppaa, mutta silti, jotenkin odottaisi, että noin kalliit renkaat tuntuisivat jämäkämmiltä vaikka sitten antaa jenkaa vähän enemmän. No, tuskin tulee mun omistusaikana tuohon muita renkaita hankittua, joten empiiristä vertailua fiiliksestä ei päässe suorittamaan. Pian toki voi verrata käytöstä kesärenkaisiin, mutta se ei ole ihan sama asia.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: Talvirenkaat 2015-2016

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

aikamoisia uria on jo nyt syöpynyt tiehen ruuhkaisimille osuuksille. Tiedä sitten onko nastat syypää vai mikä.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2093
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Talvirenkaat 2015-2016

Viesti Kirjoittaja patse »

Vannetukku ottaa asian tosissaan. Triangle-renkaiden osalta mediasota on alkanut.
Vannetukku.fi Oy suoritti torstaina 25.2. Syvärinlahden jäälle auratulla jääradalla Kuopiossa julkisen rengastestin verraten Triangle IceLinkiä Nokian Renkaiden Hakkapeliitta 8 ja 7:aan.
https://www.facebook.com/vannetukku
https://www.vannetukku.fi/media/testi_k ... 7_ja_8.pdf
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Talvirenkaat 2015-2016

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Jos edullinen rengas selviytyy noinkin hyvin ja niitä olisi kenties vara ostaa vähän useammin, on kokonaisuus varmaan turvallisempi kuin vaihtoehtona loppuunajettu merkkirengas.
Ei tuo nokialainen kuitenkaan niin ihmerengas ole että se pitoaan pitäisi kovin montaa kautta.

Moni tuttu vannoo nastojen nimeen ja ajavat onnellisena yli 5 vuotta vanhoilla kumeilla jotka häviää mennen tullen halvemmilleen uusille renkaille. Puhumattakaan että uskaltaisivat kitkapyörää kokeilla, vaikka tuore kitka pesee vanhan nastan mennen tullen.
Se kun ei takaa pitoa että renkaasta löytyy muutama kulahtanut metallin pala. :roll:
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Talvirenkaat 2015-2016

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yllättävän hyvin pitää pinnoitetturengaskin uutena vrt. ikäloput merkkirenkaat. Ei tämä nyt mikään salaisuus pitäisi olla? Ne hyvät talviominaisuudet vaan halvemman segmentin renkaissa heikkenee paljon nopeammin kuin merkki/premium -renkaissa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvirenkaat 2015-2016

Viesti Kirjoittaja tturku »

tturku kirjoitti:Täälläkin on saatu alle Dunlopit Ice Touchit NG9-5:seen. Parin päivän sadekelin ja tän päivän loskakelin perusteella hyvin tuntuu pitävän ja hiljaiset ovat. Nastojahan näissä taitaa olla se 130kpl/rengas. Sisäänajo vasta menossa ja noin 400km takana niin en uskalla vielä revitellä.
Nonii, nyt voinee puhua jo pienellä kokemuksella näistä dunlopeista. karvan yli 8tkm tuli näköjään ajettua niillä talven tammikuusta lähtien. Pintaa jokaisessa 4 renkaassa vielä aika tarkalleen 10mm. Kaikki nastat tallessa, ja ajokokemukset hyvät. Ei mitään pahaa sanottavaa toistaiseksi. Pitoa löytyi ihan hyvin niinä harvoina päivinä kun täällä etelässä tuli lunta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvirenkaat 2015-2016

Viesti Kirjoittaja tturku »

tturku kirjoitti:
tturku kirjoitti:Täälläkin on saatu alle Dunlopit Ice Touchit NG9-5:seen. Parin päivän sadekelin ja tän päivän loskakelin perusteella hyvin tuntuu pitävän ja hiljaiset ovat. Nastojahan näissä taitaa olla se 130kpl/rengas. Sisäänajo vasta menossa ja noin 400km takana niin en uskalla vielä revitellä.
Nonii, nyt voinee puhua jo pienellä kokemuksella näistä dunlopeista. karvan yli 8tkm tuli näköjään ajettua niillä talven tammikuusta lähtien. Pintaa jokaisessa 4 renkaassa vielä aika tarkalleen 10mm. Kaikki nastat tallessa, ja ajokokemukset hyvät. Ei mitään pahaa sanottavaa toistaiseksi. Pitoa löytyi ihan hyvin niinä harvoina päivinä kun täällä etelässä tuli lunta.
Tänään saatiin suoritettua kesärenkaiden vaihto alle eli näillä dunlopeilla on nyt ajettu 2 talvea, tämän talven saldo näyttäisi olevan 129 400km -> 142 900km eli lisää kilsoja aika tarkalleen 13500km. Renkailla nyt siis ajettu noin 21,5 tkm ja pintaa näytti olevan tasaisesti vielä kaikissa 9mm. Nastoja oli toisesta takarenkaasta irronnut 2 tai 3 kpl. Muissa en huomannut edes puuttuvia nastoja. Erittäin hyvät talvikumit olleet, ei mitään pahaa sanottavaa.

Edit: Kestotesti jatkuu... Tänään 20.10.2017 pyöräytin taas Dunlopit alle mittarilukemalla 154153km.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin