Xenon-valot ja manuaalinen korkeudensäätö

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Xenon-valot ja manuaalinen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kaverin uudessa Skodassa on xenon-valot mutta valojen korkeudensäätö on kuitenkin manuaalinen. Onko polttimoissa tai umpioissa tapahtunut jotain kehitystä mikä mahdollistaa tämän? Eikös vaatimus automaattisesta korkeudensäädöstä liittynyt jotenkin xenonien valokuvioon?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Xenon-valot ja manuaalinen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja JKen »

Automaattinen säätö koskee 35 W lamppuja. Joissain uusissa autoissa taitaa olla 25 W ksenonit.
Tjms.
Muokk. Autobildin koeajo tais tuollaista väittää
Viimeksi muokannut JKen, Ti Syys 22, 2015 09:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5173
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Xenon-valot ja manuaalinen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja Risto »

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Xenon-valot ja manuaalinen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kiitokset vastauksista!

Helpottaako tämä siis jälkiasennusxenonien asentamista?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Xenon-valot ja manuaalinen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja 3J »

Ihan mielenkiinnosta että mikä Skoda on kyseessä?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
lukkis
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 27, 2014 19:01
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Xenon-valot ja manuaalinen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja lukkis »

tsaarela kirjoitti:Kiitokset vastauksista!

Helpottaako tämä siis jälkiasennusxenonien asentamista?
Tuskin virallisesti. Edelleen tulee valaisin olla hyväksytty. Eli D tulee löytyä umpiosta. Edellisessä kulkineessa oli jälkiasennus xenonit (55W), eikä katsastuksen kanssa mitään ongelmaa. Taisivat tulkita merkinnät umpion tarrasta asiakasystävällisesti joka kerta :D Tykkäsivät vain että hyvät valot...

Tosiaan niin 25W xenonit ei myöskään vaadi pesureita. Yleensä taitaa olla halvemman pään autoissa (Audi A1 esim.).
SAAB 9-5 2.3 Autom. vm. -99 E85:lla mennään
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Xenon-valot ja manuaalinen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

3J kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta että mikä Skoda on kyseessä?
Rapid.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Tuomas K
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Helmi 14, 2016 00:32
Paikkakunta: Vantaa

Re: Xenon-valot ja manuaalinen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

tsaarela kirjoitti:Kaverin uudessa Skodassa on xenon-valot mutta valojen korkeudensäätö on kuitenkin manuaalinen. Onko polttimoissa tai umpioissa tapahtunut jotain kehitystä mikä mahdollistaa tämän? Eikös vaatimus automaattisesta korkeudensäädöstä liittynyt jotenkin xenonien valokuvioon?
Ei liittyne skeidaan, mutta automaattista korkeudensäätöä ei tarvita, jos autossa on automaattinen alustan korkeudensäätö, kuten sitikassa.
lukkis kirjoitti:Edelleen tulee valaisin olla hyväksytty. Eli D tulee löytyä umpiosta
D-kirjain umpion lasissa ei tee umpiosta hyväksyttyä, vaikka ne aika helposti leimalla hyväksytäänkin.

Sarjatuotannossa kun käyttävät eri umpiomalleissa samoja laseja, joten niihin laseihin merkitään kaikkien variaatioiden hyväksynnät. Juuri sitä nimenomaista umpiota koskevat hyväksynnät on sitten esimerkiksi umpion takana arvokilvessä.

Halogeenipolttimon kantaan sopivalla xenonpolttimolla ei myöskään voi olla hyväksyntää tieliikenteeseen koska normit eivät tunne sellaisia polttimoita.
Saab 900 t16 Lux, Alfa 75 3.0 V6, Alfa 159 2.4 JTDm, Vectra B
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Xenon-valot ja manuaalinen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja Poy »

Tekniikka yleensä halpenee yleistyessään. Voisi kuvitella että xenonit ja automaattinen korkeudensäätö olisi jossain vaiheessa sen verran halpaa, että kannattaisi laittaa kaikkiin uusiin autoihin. Tuntuu ainakin vielä olevan kallista huoltaa noita.
Oli muuten kerran vuokra-autona tuollainen rapid. Oli aika tylsä auto.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Xenon-valot ja manuaalinen korkeudensäätö

Viesti Kirjoittaja 3J »

Halpeneehan se, mutta ilmainen on aina halvin. Siksipä nuo 25W Xenonit alkaa yleistymään varsinkin halvemman hintaluokan autoissa. Tällöin korkeudensäätö saa olla manuaalinen, eikä edes lampun pesureita tarvita. Selvää säästöä siis. Eihän niillä mihinkään näe, mutta ilmeisesti muualla niitä hyviä valoja ei arvosteta yhtä paljon kuin täällä pohjoisessa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Vastaa Viestiin